Gå til innhold

Dere som kan mye om adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutt som nettopp har begynt på skolen, og som viser seg å lære veldig raskt. Ligger svært godt an i alle fag. Er det likevel sannsynlig at han kan ha adhd, eller pleier adhd å hindre konsentrasjon i for stor grad til at man blir veldig skoleflink allerede etter noen uker?

Anonymkode: 489eb...b6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutt som nettopp har begynt på skolen, og som viser seg å lære veldig raskt. Ligger svært godt an i alle fag. Er det likevel sannsynlig at han kan ha adhd, eller pleier adhd å hindre konsentrasjon i for stor grad til at man blir veldig skoleflink allerede etter noen uker?

ADHD påvirker ikke intelligensen,så så lenge gutten er interessert i temaene kan han lære veldig fort. 

Skrevet

Det har vel ingenting med hverandre å gjøre. Som det blir sagt her når ett tema fenger så går de « all in» det er min erfaring ihvertfall.

Anonymkode: 9f89f...aca

Skrevet
5 minutter siden, Østerdølen skrev:

ADHD påvirker ikke intelligensen,så så lenge gutten er interessert i temaene kan han lære veldig fort. 

Jeg mener jo ikke intelligensen, men konsentrasjonen. Han er visstnok urolig, og må ta pauser fra arbeidet noen ganger.

Hi

Skrevet

Det er mulig å ha adhd likevel. Datteren min har adhd, hun er veldig intelligent og kunnskapsrik, kan og vet mye og lærer fort det hun har interesse for, gjør det veldig bra når undervisningen og oppfølgingen tilpasses hennes behov. Hun scorer høyt på verbal forståelse og hadde store fordeler av det, særlig de første årene, men fordi hun scorer lavt på arbeidsminne og prosesseringshastighet samt sliter med oppmerksomhet og konsentrasjon så har hun vansker i flere fag. 

Anonymkode: a406a...c55

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener jo ikke intelligensen, men konsentrasjonen. Han er visstnok urolig, og må ta pauser fra arbeidet noen ganger.

Hi

Akkurat det i seg selv er ikke uvanlig, mange 5-6 åringer har "maur i rompa" og klarer ikke å sitte stille og jobbe særlig lenge av gangen. Jeg har en med adhd og en uten. Hun som ikke har adhd er 6 år og for tiden svært urolig, klarer ikke å sitte stille verken når hun spiser, når vi leser for henne eller nør hun ser på tv.

Anonymkode: a406a...c55

Skrevet

ADHD er jo konsentrasjonsvansker. F.eks er det veldig typisk å ha dårlig arbeidsminne som har mye å si for mulighetene til å lære. Å være urolig når man er førsteklassing er mer vanlig enn uvanlig. Så lenge van har god konsentrasjon/fokus så ville jeg ikke tenkt ADHD. 

Anonymkode: b0447...8ce

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Høy intelligens kan maskere ADHD-symptomer. De lærer raskt og finner ofte strategier som kompenserer noe for utfordringene.

Anonymkode: e84c4...326

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ADHD er jo konsentrasjonsvansker. F.eks er det veldig typisk å ha dårlig arbeidsminne som har mye å si for mulighetene til å lære. Å være urolig når man er førsteklassing er mer vanlig enn uvanlig. Så lenge van har god konsentrasjon/fokus så ville jeg ikke tenkt ADHD. 

Anonymkode: b0447...8ce

Enig. Men adhd inkluderer også vansker med å komme i gang og å organisere seg selv.

Anonymkode: e84c4...326

Skrevet

Kjenner ett barn med ADHD. Barnet er meget intelligent.

Anonymkode: f82c6...c03

Skrevet

Begge mine barn med ADHD ligger helt på topp i klassen. Yngste (som enda ikke har startet på medisiner) tar masse pauser og er bare tilstede første halvdel av timen. 

Anonymkode: 26be8...3b2

Skrevet

Hvis han er kvikk, kan han få med seg veldig mye selv om han ikke har særlig utholdenhet med å jobbe. Er han interessert i et tema, kan han også ha god  konsentrasjon om det temaet selv om han har konsentrasjonsproblemer ellers.

Hvordan forholder han seg til å øve på noe han ikke umiddelbart får til?  Klarer han å fokusere på å gjøre om igjen noe han kan fra før?

I første klasse er det ikke store oppgaver som tester utholdenheten for barn som tar ting lett. De må for eksempel ikke fokusere seg gjennom å skrive lengre tekster, men kan flyte på det de får med seg i forbifarten. Det kan derfor være vanskelig å oppdage om barnet har konsentrasjonsvansker eller ikke.

Skrevet

Har han fått diagnosen ADHD da, eller lurer du bare på om han har det siden han er såpass urolig?

På skolen her har de noe de kaller "Hundremeterskog" i 1. til 3.klasse, og det fungerer utmerket. Det er et tverrfaglig opplegg hvor de deler klassen i grupper på 3-4 elever også går de fra stasjon til stasjon. Noen stasjoner er lærerstyrt, f.eks matte, engelsk osv, også har de noen stasjoner som er elevstyrt, fargelegging og etterhvert lesing osv. De bytter stasjon hvert femtente minutt. For de har funnet ut at det er så lenge en unge er konsentrert før tankene deres begynner å fly og de blir urolige og ukonsentrerte. Det fungerer så utrolig bra, 15 min om noe matteutfordring, bjella ringer og de løper videre til en ny stasjon. De lærer mer de to halve dagene de har dette enn i noen time.

Det å være fokusert over tid er noe som kommer etterhvert, det er helt normalt at en 6-åring trenger pauser altså.

Anonymkode: 8e8fc...cb0

Skrevet

Min datter med ADHD er svært intelligent og lærer fort. I tillegg sitter hun noenlunde i ro på skolen, hvis hun får fikle med ting. Hun kan har generelt dårlig konsentrasjon, men kan også gå i hyperfokus-modus og kan da sitte dypt konsentrert om noe i flere timer. F.eks. fortalte læreren at hun en dag hadde skrevet i tre skoletimer i strekk og da produsert 12(!) tettskrevne sider på PC, på engelsk, da hun fikk skrive fortelling. Det eneste problemet var at de kun hadde engelsk i én av timene, men hun nektet å bytte aktivitet. Men sånn ellers er, og har det alltid vært, slik at hun fokuserer og konsentrerer seg noenlunde når hun er interessert, men sliter voldsomt hvis hun ikke er interessert. 

Anonymkode: 01d60...049

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter med ADHD er svært intelligent og lærer fort. I tillegg sitter hun noenlunde i ro på skolen, hvis hun får fikle med ting. Hun kan har generelt dårlig konsentrasjon, men kan også gå i hyperfokus-modus og kan da sitte dypt konsentrert om noe i flere timer. F.eks. fortalte læreren at hun en dag hadde skrevet i tre skoletimer i strekk og da produsert 12(!) tettskrevne sider på PC, på engelsk, da hun fikk skrive fortelling. Det eneste problemet var at de kun hadde engelsk i én av timene, men hun nektet å bytte aktivitet. Men sånn ellers er, og har det alltid vært, slik at hun fokuserer og konsentrerer seg noenlunde når hun er interessert, men sliter voldsomt hvis hun ikke er interessert. 

Synes datteren din høres skikkelig kul ut. Skrev og nektet å gi seg😂. For en stålvilje! Tenk hva hun kan bli om hun får rett støtte og hjelp👏💪

Anonymkode: fe354...a80

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes datteren din høres skikkelig kul ut. Skrev og nektet å gi seg😂. For en stålvilje! Tenk hva hun kan bli om hun får rett støtte og hjelp👏💪

Anonymkode: fe354...a80

Ja, hun er mildt sagt en selvstendig ung dame som går sine egne veier. Og hun er rå på å forsvare de som er mer hjelpeløse og utenfor, da gjerne med litt mer raffinerte verbale angrep enn vanlig. En gang ble jeg oppringt av lærer da hun var 9 år og ble fortalt følgende: En sjenert og stille jente i klassen ble utsatt for plagsomme og dumme kommentarer om utseende fra en litt eldre gutt, datteren min fikk det med seg og gikk bort til gutten, stilte seg opp og ropte til ham: "Og du da! Du kunne vunnet en konkurranse for styggeste Halloweenkostyme - UTEN kostyme!" (jeg må innrømme at jeg hadde litt problemer med å holde meg alvorlig da læreren ringte for å ta opp den ufine kommentaren, jeg vet jo at det ikke er pent sagt, men, ja). Å ha ADHD er vanskelig og utfordrende for den det gjelder, men det betyr jo ikke at de ikke kan være flinke og en ressurs i en del situasjoner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...