Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Finnes det et svar på dette? Anonymkode: 2b043...bf4
Gjest Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Oppdratt til det? Utsatt for skremselspropaganda?
Gjest KenCreek Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Fordi de har ikke nok kunnskap til å ha lært av historien. Ja generelt lavt kunnskapsnivå vil jeg si.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Fordi det er menneskelig å frykte det man ikke kjenner og å sortere folk i grupperinger (og dermed tillegge grupper egenskaper/handlinger utført av en eller tre). Anonymkode: 39729...13c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #5 Skrevet 29. oktober 2020 Sammensatt. Oppdratt slik, kjenner ingen innvandrere, lett å distansere seg og bli de og vi. Frykt for annerledeshet. Feilinformasjon. Og til slutt, en stor dose dumskap. Jeg tror de aller fleste rasister er over gjennomsnittet enkelt møblert. Anonymkode: 5333d...215
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #6 Skrevet 29. oktober 2020 Fordi de lager mye kvalm. Mange respekterer ikke norske lover. Mange kan ikke norsk, de gidder ikke jobbe. En bygger moskeer i et kristent land på skattebetalerenes regning. Det finnes norske folk som også trenger hjelp, hjelp de først. Lett å dra alle over en kamm. Men det finnes de som er skikkelige folk også. Har ingenting med kunnskapsnivå å gjøre. Anonymkode: a1c92...c10
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #7 Skrevet 29. oktober 2020 Jeg tenker at folk ser hva noen gjør, og så blir de redde eller sinte, og så er det i gang. En kriminell gjeng utenlandske gutter har mye å si for hvor redde enkelte blir for resten av «røkla», og så er det i gang Anonymkode: 82625...2fd
Østerdølen Skrevet 29. oktober 2020 #8 Skrevet 29. oktober 2020 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi de lager mye kvalm. Mange respekterer ikke norske lover. Mange kan ikke norsk, de gidder ikke jobbe. En bygger moskeer i et kristent land på skattebetalerenes regning. Det finnes norske folk som også trenger hjelp, hjelp de først. Lett å dra alle over en kamm. Men det finnes de som er skikkelige folk også. Har ingenting med kunnskapsnivå å gjøre. Anonymkode: a1c92...c10 Hvem er "de"?Muslimer?Eller er det afganere,pakistanere eller kanskje rumenere du tenker på? Hva med alle de norske som ikke respekterer lovene?De betaler heller ikke moske på skattebetalerens regninger,det er penger muslimene selv donerer. Og ikke er vi et kristent land,lengre heller. Selvfølgelig har det med kunnskapsnivå, evnen til å innhente relevant informasjon og ikke minst forstå den. Og ikke aller minst ha evnen til kildekritikk.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #9 Skrevet 29. oktober 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi de lager mye kvalm. Mange respekterer ikke norske lover. Mange kan ikke norsk, de gidder ikke jobbe. En bygger moskeer i et kristent land på skattebetalerenes regning. Det finnes norske folk som også trenger hjelp, hjelp de først. Lett å dra alle over en kamm. Men det finnes de som er skikkelige folk også. Har ingenting med kunnskapsnivå å gjøre. Anonymkode: a1c92...c10 Dog bekrefter du at kunnskap har en sammenheng i ditt innlegg. Selvsagt evner du ikke å se det selv, kunnskapen er jo fraværende. Anonymkode: 5333d...215
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #10 Skrevet 29. oktober 2020 Vi mennesker liker å leve i grupper og så lenge alle i gruppen har det bra så er det ikke noe problem, men om det skjer noe som gjør at en del ikke gruppen ikke har det så godt lenger så må de finne en syndebukk og da er det enklest å skylde på de som f.eks er i mindretall eller skiller seg ut. Dersom noen av de i mindretall i tillegg gjør det som de blir beskylt for så styrker det resten av gruppen sin overbevisning. En del her er naive og tror at det kun er nordmenn, europeere, hvite osv som er rasistiske men stemmer ikke. Har opplevd folk i land i Midtøsten si: "De dumme svarte fra Afrika", "Alle problemene i verden er jødene sine feil". Kineserne forsøker å "omprogrammere" muslimene som bor i landet. Og hvor mange førstegenerasjon familier fra Pakistan tillater en norsk ektefelle til sitt barn? Anonymkode: 5d7a8...f92
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #11 Skrevet 29. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fordi de lager mye kvalm. Mange respekterer ikke norske lover. Mange kan ikke norsk, de gidder ikke jobbe. En bygger moskeer i et kristent land på skattebetalerenes regning. Det finnes norske folk som også trenger hjelp, hjelp de først. Lett å dra alle over en kamm. Men det finnes de som er skikkelige folk også. Har ingenting med kunnskapsnivå å gjøre. Anonymkode: a1c92...c10 HI spør hvorfor folk blir rasister, og du svarer at det er fordi «de» (hvem?) lager mye kvalm, ikke respekterer norske lover osv. Erfaringsmessig må jeg bare anta at du mener muslimer. Hvordan mener du egentlig svaret ditt svarer på his spørsmål? Det kan kanskje forklare hvorfor enkelte nordmenn blir rasister mot muslimer, men kan det at noen muslimer i Norge ikke respekterer norske lover forklare hvorfor enkelte muslimer er rasistiske ovenfor jøder, eller hvorfor hvite amerikanere er rasister ovenfor afroamerikanere? Igjen, det er en sammenheng mellom rasistiske holdninger og generelt kunnskaps- og refleksjonsnivå... Anonymkode: 956be...1c1
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #12 Skrevet 29. oktober 2020 Det er dokumentert gjennom forskning at rasister er lavere utdannet, har lavere iq og er mer misfornøyd med eget liv. Psykologisk overføring altså. Anonymkode: f5886...893
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #13 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er dokumentert gjennom forskning at rasister er lavere utdannet, har lavere iq og er mer misfornøyd med eget liv. Psykologisk overføring altså. Anonymkode: f5886...893 Da må jo det bety at en stor del av befolkningen i Asia og Afrika er rasister siden det er mange der som ikke har fått skolegang i det hele tatt. Anonymkode: 5d7a8...f92
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #14 Skrevet 29. oktober 2020 Det har vi biologiske anlegg for. De som har beskyttet egen flokk mot inntrengere, har klart seg best. Anonymkode: d33ba...db2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #15 Skrevet 29. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da må jo det bety at en stor del av befolkningen i Asia og Afrika er rasister siden det er mange der som ikke har fått skolegang i det hele tatt. Anonymkode: 5d7a8...f92 Men det er de jo også. Muslimer er ekstremt rasistiske, tåler hverken kristne eller jøder. Anonymkode: d33ba...db2
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 Ser her inne blant annet at det store flertall mener rasister har lavere kunnskap og lavere sosial status. Dette stemmer ikke helt. Selv har jeg gjennom flere år jobbet med innvandrere, senere år mindreårige asylsøkere. Vet dere at det er vanlig for mange av oss som jobber tett opp mot innvandrere å bli mer og mer "rasistisk" etterhvert som vi får mer kunnskap? Selv har jeg gått fra å være ekstremt vennlig innstilt til innvandrere, til nå å være det mange her ville kalle rasist! Og det samme gjelder utrolig mange av mine kollegaer også! Man skal ikke kimse av problemene som de enorme kulturforskjeller skaper. I tillegg til en del andre verdier som vi i Europa tar som en selvfølge, f eks menneskesyn, er kolossalt forskjellig fra det vi kjenner til. Ja, kanskje mer enn folk flest får høre om. Og ikke minst den omvente rasisme som vi som jobber med innvandrere stadig opplever. Anonymkode: a3be3...cc3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi de lager mye kvalm. Mange respekterer ikke norske lover. Mange kan ikke norsk, de gidder ikke jobbe. En bygger moskeer i et kristent land på skattebetalerenes regning. Det finnes norske folk som også trenger hjelp, hjelp de først. Lett å dra alle over en kamm. Men det finnes de som er skikkelige folk også. Har ingenting med kunnskapsnivå å gjøre. Anonymkode: a1c92...c10 Ingen spurte hvilke fordommer du dyrker mot utlendinger. Det ble spurt hvorfor folk blir rasister. Anonymkode: 5c5b6...10e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #18 Skrevet 29. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Selv har jeg gått fra å være ekstremt vennlig innstilt til innvandrere, til nå å være det mange her ville kalle rasist! Og det samme gjelder utrolig mange av mine kollegaer også! Da bør du vel søke nytt beite. Anonymkode: 5c5b6...10e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #19 Skrevet 29. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og ikke minst den omvente rasisme som vi som jobber med innvandrere stadig opplever. Anonymkode: a3be3...cc3 Kanskje den ikke skyldes din rase, men at du er en forutinntatt og dermed lite hyggelig person? Anonymkode: 5c5b6...10e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #20 Skrevet 29. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at folk ser hva noen gjør, og så blir de redde eller sinte, og så er det i gang. En kriminell gjeng utenlandske gutter har mye å si for hvor redde enkelte blir for resten av «røkla», og så er det i gang Anonymkode: 82625...2fd Kort fortalt: folk evner ikke å skille mellom gruppen og individet, da. Anonymkode: 5c5b6...10e
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #21 Skrevet 29. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da bør du vel søke nytt beite. Anonymkode: 5c5b6...10e Eller kanskje tvert imot? Kan det være en årsak til at mange endrer innstilling? Kan det faktisk være at man - som i de fleste andre yrker - opparbeider seg erfaringsbasert kunnskap? Kanskje det er riktig og viktig at nettopp de som arbeider opp mot innvandrere ser alle sider, ikke bare det som anses som det"politisk korrekte"? Anonymkode: a3be3...cc3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #22 Skrevet 29. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Eller kanskje tvert imot? Kan det være en årsak til at mange endrer innstilling? Kan det faktisk være at man - som i de fleste andre yrker - opparbeider seg erfaringsbasert kunnskap? Kanskje det er riktig og viktig at nettopp de som arbeider opp mot innvandrere ser alle sider, ikke bare det som anses som det"politisk korrekte"? Anonymkode: a3be3...cc3 Jeg kjenner meg til dels igjen i at man kan utvikle en del erfaringsbaserte inntrykk av at "alle" er like i en gruppe. Jobber også med svært mange innvandrere. Vi bør imidlertid være oppmerksomme på at vi ikke møter et representativt utvalg. I stort sett alle typer offentlige tjenester vil vi møte flest av de med de største behovene, som igjen som oftest er de dårligst integrerte. Du møter ikke den afrikanske professoren med flytende engelsk som selv fikser norskkurs og jobb når han kommer på familiegjenforening med kona, liksom. Anonymkode: 39729...13c
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #23 Skrevet 29. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kjenner meg til dels igjen i at man kan utvikle en del erfaringsbaserte inntrykk av at "alle" er like i en gruppe. Jobber også med svært mange innvandrere. Vi bør imidlertid være oppmerksomme på at vi ikke møter et representativt utvalg. I stort sett alle typer offentlige tjenester vil vi møte flest av de med de største behovene, som igjen som oftest er de dårligst integrerte. Du møter ikke den afrikanske professoren med flytende engelsk som selv fikser norskkurs og jobb når han kommer på familiegjenforening med kona, liksom. Anonymkode: 39729...13c Helt riktig! Det er fortvilende at når vi melder behov for ressurser til oppfølging og integrering, blir man ikke hørt. Konsekvensene leser man om i nyhetene etter en stund! Det er sterkt kritikkverdig at regjeringen tar imot mennesker med så store behov, men at det ikke følger nok ressurser. Anonymkode: a3be3...cc3
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2020 #24 Skrevet 29. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt riktig! Det er fortvilende at når vi melder behov for ressurser til oppfølging og integrering, blir man ikke hørt. Konsekvensene leser man om i nyhetene etter en stund! Det er sterkt kritikkverdig at regjeringen tar imot mennesker med så store behov, men at det ikke følger nok ressurser. Anonymkode: a3be3...cc3 Javisst. Men det betyr vel ikke at vi er rasister? Rasisme er når du tillegger folk egenskaper ut fra etnisk tilhørighet. Det at du observerer at mange innvandrere i gruppen du jobber med har store og sammensatte behov og at det trengs store ressurser å avhjelpe disse behovene, er ikke rasisme. Det ville være det om du tenkte at "fordi jeg har jobbet med mange afghanere med store behov og utfordringer, tror jeg alle afghanere er medfødt udugelige og har de samme utfordringene som de jeg har jobbet med." Anonymkode: 39729...13c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå