Gå til innhold

Er dere fortsatt like motivert. Restriksjoner og korona.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil si jeg har vært flink siden mars. Gjort alt jeg skal og fulgt regler. 
Nå kjenner jeg at motivasjonen til å bidra begynner å rakne. 
Hvordan er det med deg?

Anonymkode: aa50f...697

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når jeg ser og leser internasjonale nyheter ser jeg hvor ille det kan gå. Norge har en solid tradisjon med å ta vare på våre svakeste. Når det er sagt gleder jeg meg til vi kan vende tilbake mot et «normalt» samfunn igjen. Jeg savner min mor på sykehjem, min lungesyke far og familie og venner i utlandet. Savner klemmer og venninnekvelder. 

Anonymkode: 84130...150

Skrevet

Det er greit. Jeg gleder meg til å slippe å tenke smittevern hele tiden, men privat går det greit. 

Anonymkode: 55dbb...c4b

Skrevet

Jeg var ikke motivert i mars engang. Synes det er et sinnsvakt hysteri, og at det mangler fullstendig kost/ nytte vurdering. Og jeg blir bare mer og mer irritert på alle forbanna ulogiske regler som regjeringen trer nedover hodet til folk uten å vise til forskning og uten å gi gode forklaringer. Myndighetene selv står gang på gang på gang og gir FEIL informasjon på pressekonferansene. Reglene er så jævla kompliserte at de ikke husker eller klarer å forklare hva som gjelder selv engang!

Pga alle reglene er jobben blitt hat og jeg får ikke lov å drive med idrett. Det er absolutt ingenting å glede seg eller se frem til. 

Jeg har hatt korona og kjenner/kjenner til ca 30 stk som har hatt det. Alle har vært litt forkjøla, med lett feber og evt litt mageproblemer og/ eller tap av luktesans en ukes tid. 

Så kast alle grunnlovsfestede rettigheter til side dere - folk kan faktisk bli smittet av en forkjølelse!

Anonymkode: 13b6e...489

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg var ikke motivert i mars engang. Synes det er et sinnsvakt hysteri, og at det mangler fullstendig kost/ nytte vurdering. Og jeg blir bare mer og mer irritert på alle forbanna ulogiske regler som regjeringen trer nedover hodet til folk uten å vise til forskning og uten å gi gode forklaringer. Myndighetene selv står gang på gang på gang og gir FEIL informasjon på pressekonferansene. Reglene er så jævla kompliserte at de ikke husker eller klarer å forklare hva som gjelder selv engang!

Pga alle reglene er jobben blitt hat og jeg får ikke lov å drive med idrett. Det er absolutt ingenting å glede seg eller se frem til. 

Jeg har hatt korona og kjenner/kjenner til ca 30 stk som har hatt det. Alle har vært litt forkjøla, med lett feber og evt litt mageproblemer og/ eller tap av luktesans en ukes tid. 

Så kast alle grunnlovsfestede rettigheter til side dere - folk kan faktisk bli smittet av en forkjølelse!

Dette. 100% enig. Tullball alt sammen. 

Anonymkode: 197c1...74c

Skrevet

Jeg er drittlei!!! Savner å være sammen med folk, gi en klem, dra på ting som museum, lekeland etc med ungene....men jeg følger reglene likevel. 

Anonymkode: dd262...423

Skrevet

For meg er ikke livet før og etter korona så veldig forskjellig egentlig, så for meg går det greit.

Anonymkode: 12478...a17

Skrevet

Åååå nei tenk om man skulle ha mistet motivasjonen!?! Herlighet så sytete og bortskjemte folk er her i Norge. Selv om du ikke har blitt smittet eller fått det alvorlig, evner å tenke på andre eller ikke kan leve livet som normalt, betyr ikke dette at det er like ufarlig som en forkjølelse! Selv om du har fått det lett første gangen kan det ha gitt nevrologiske senskader eller skader på hjerte eller lunger som kommer frem senere. Er du uheldig og får det gang nr 2 i form av en annen mutasjon er det ikke sikkert at det går like bra. Det er nærmere 1,6 millioner nordmenn i risikosonen. Hvis ikke de 1,6 millionene kan gi deg økt motivasjon så er det ikke håp. Nei, du skal faktisk ikke forvente å kunne leve livet helt som normalt i en epidemi. Ønsker du det får du isolere deg på ei hytte langt til fjells langt unna folk og la det være din nye normale hverdag. Da smitter du i det minste ikke andre og du vil heller ikke belaste helsetjenesten om du skulle bli syk i mer sentrale strøk.

Anonymkode: 2fcaa...962

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg blir bare mer og mer irritert på alle forbanna ulogiske regler som regjeringen trer nedover hodet til folk uten å vise til forskning og uten å gi gode forklaringer. Myndighetene selv står gang på gang på gang og gir FEIL informasjon på pressekonferansene.

Har du eksempler på ulogiske regler og feil informasjon?

Anonymkode: e73d5...e27

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Åååå nei tenk om man skulle ha mistet motivasjonen!?! Herlighet så sytete og bortskjemte folk er her i Norge. Selv om du ikke har blitt smittet eller fått det alvorlig, evner å tenke på andre eller ikke kan leve livet som normalt, betyr ikke dette at det er like ufarlig som en forkjølelse! Selv om du har fått det lett første gangen kan det ha gitt nevrologiske senskader eller skader på hjerte eller lunger som kommer frem senere. Er du uheldig og får det gang nr 2 i form av en annen mutasjon er det ikke sikkert at det går like bra. Det er nærmere 1,6 millioner nordmenn i risikosonen. Hvis ikke de 1,6 millionene kan gi deg økt motivasjon så er det ikke håp. Nei, du skal faktisk ikke forvente å kunne leve livet helt som normalt i en epidemi. Ønsker du det får du isolere deg på ei hytte langt til fjells langt unna folk og la det være din nye normale hverdag. Da smitter du i det minste ikke andre og du vil heller ikke belaste helsetjenesten om du skulle bli syk i mer sentrale strøk.

Anonymkode: 2fcaa...962

Klapp igjen du a. Man må da få være lei OG si det høyt uten å få en preken i retur. Folk som deg......

Skrevet

Barna får ikke være med andre enn klassen på skolen, på SFO er det alle klasser sammen. 

Skrevet

Klapp igjen du a. Man må da få være lei OG si det høyt uten å få en preken i retur. Folk som deg......

Hun skrev i hvert fall ikke at hi var uintelligent eller egoist. Det er jo fint. 🥰

Anonymkode: 197c1...74c

Skrevet

Barna får ikke være med andre enn klassen på skolen, på SFO er det alle klasser sammen. 

Og at de ikke får leke sammen i friminutt, men får trene på tvers av skoler og klasser. 

Anonymkode: 7cc4a...6c4

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For eksempel, at far må sitte timevis i bilen og vente til fødselen går i "aktiv fase", hva det nå skal bety. Så hives han ut igjen rett etter fødselen. Så far, som tilhører samme husstand som mor, er altså smittsom før 4 cm åpning, ikke smittsom mellom 4 cm og utdriving, og smittsom igjen etter at barnet er kommet ut? Istedet for å være på sykehuset må får besøke bensinstasjon/butikk/kafe for å få mat og få gått på do, og kanskje sove på hotell. Altså oppsøke masse plasser med potensiell smitte istedet for å være med den fødende på sykehusrom hele tiden. Logikk? 

Anonymkode: 2a6e1...a07

Skrevet

Jeg blir nesten mer motivert jo mer folk suttrer og ikke klarer å holde seg til de enkle rglene vi har på jobb. Det er ikke vanskelig å holde 1 meter, hvorfor må folk ta på så mange ting, når de skal bare ha en ting? Og ta en dæsj håndsprit når du kommer i butikken burde ikke være så vanskelig, det er mange og de er lett synlige. 

Jeg har aldri likt mennesker helt oppi meg, og nå skal folk stå tettere enn de har gjort før, så jeg skjønner ikke hva folk nå tenker med. 
Jeg har barn som er syke, så iforhold til smittevernet og vasking gjør jeg ikke noe mer nå enn jeg har holdt på med i 15år fra før av. Eneste er at jeg vasker, vasker, desinfiserer og en enda mer desifinerer på jobb. 

Jeg syns ikke det er vanskelig å forstå reglene. Hver gang det kommer nye eller endrede regler så spør jeg begge mine tenåringer om hva det nye er og de har forstått de. De syns heller ikke det er vanskelige for forstå, så når to tenåringer som ikke er så engasjerte med å få med seg nyheter forstår dette undes jeg hvordan voksne folk ikke kan forstå dette. 

Anonymkode: aba51...27f

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hytteforbud uansett plassering av hytte. I kommunen der jeg bor har mange hytte i samme kommune. Hyttene ligger nært veien og er nærmere sykehuset enn boligene. Mange har hytte i nabokommunen som er enda nærmere sykehuset. Hvor er logikken, hvis tiltaket skulle forhindre overbelastning av helsevesenet i hyttekommunen? Det er jo samme kommune og kortere avstand til sykehuset fra hytta. 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tiltakene som innføres nå er mye mer inngripende enn å holde avstand og vaske hendene. 

Vår kommune hadde feil informasjon om forkjølelse, skolebarn og karantene i høst. Det gjorde at skolen nektet å ta dem imot, selv om de etter nasjonale regler og retningslinjer kunne komme tilbake etter negativ test og restsymptomer. 

Skrevet

Ulogiske regler (noen eksempler):

- Kohorter og avstand i friminutt når buss, trikker og t- baner er så fulle at det er umulig å holde avstand (barn skal ikke bruke munnbind). Nå kan barn spille fotball på samme lag, men kan ikke møtes til Halloween fest om de ikke går i samme klasse. 

- Det kan ikke være mer enn 600 (var nede i 200 lenge) på en utendørs fotballarena med plass til 20 000 (og som har mange innganger), men det er ingen begrensinger inne i kjøpesentre feks. 

- Da man kunne reise til Gotland (sammen med halve Stockholm), men ikke resten av Sverige. 

Eksempler på feilinfo:

- I våres proklamerte regjeringen at de åpnet for arbeidsreiser i Norden uten karantene. Så tok det tre dager før de kom på at de hadde «glemt» å informere om at det da ble fritidskarantene.

- For noen uker siden skulle de gjøre karantene reglene mer like, for at skulle bli enklere. Men ingen på pressekonferansen klarte å gi et enste praktisk eksempel på hvordan det fungerte.

- og senest idag sa Guldvog feil regler for arrangementer i Oslo. Så det måtte komme en presisering etterpå. 

Skrevet

Jeg er ikke lenger motivert. Disse tiltakene har ført til følgende for meg:

* Jeg traff veggen i vår da jeg måtte jobbe fullt på hjemmekontor med økt arbeidsmengde (NAV) og samtidig undervise to skolebarn og underholde et barnehagebarn med spesielle behov. Har enda ikke kommet meg.

* Min mor dør mest sannsynlig for jeg får truffet henne. Hun bor i utlandet, og jeg så henne sist  i fjor sommer. Jeg vet ikke hvor lenge hun klarer med sykdommen sin og om jeg noen gang får sagt farvel og gitt henne siste klem.

* Min mann har barn i et annet land. Han kommer nok til å gå fra meg hvis tiltakene fører til at han ikke kan dra hjem og besøke barna sine i flere år til. Det er min eneste ene, en mann som jeg ventet på hele livet mitt, så for meg blir dette noe jeg aldri kommer meg fra igjen noen gang. 

* Min bestevenninne ble nettopp forlatt av sin samboer, høygravid. I går satt hun i sofaen min, 1 meter fra meg og gråt. Og jeg satt 1 meter fra henne og kunne ikke gjøre en dritt, for det er jo ikke greit å klemme andre enn dem man bor med. Har aldri følt meg så hjelpeløs og unyttig før. Jeg satt der og kunne ikke hjelpe henne med noe. Helt jævlig. 

* Mest sannsynlig blir det igjen kun lov å treffe andre utendørs. I mørketiden i 20 minus i Nord-Norge utgår det, så blir sittende mye alene når mannen er på jobb i ukene. 

* Mitt ene barn har lenge strevet med en idrett han elsker og endelig fått det til. Nå har han vært uten trening fra mars til august, og motivasjonen dalte da han så hvilket tilbakesteg det var. De stenger mest sannsynlig nå igjen, og da tror jeg at han velger å slutte. Alle årene med slit for ingenting. 

Så nei, er ikke motivert. Skal følge de tiltakene som er pålagt, og anbefalingene som er fornuftige. Ellers leve som jeg pleier. 

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ulogisk regel:

På jobb er jeg i kontakt med ca 100 andre mennesker pr. uke, de fleste voksne (18-20 år, elever). Noen av de voksne er på min egen alder, kollegaer, som jeg deler arbeidsrom med og hvor ingen sitter med god nok avstand. Også elevene er det umulig å holde avstand til i praksis, da kan jeg ikke gjøre jobben min.

MEN, jeg kan, pga. at min familie er stor, bare invitere maks fire kollegaer hjem til meg selv, da altså de samme som jeg omgås daglig på jobb uten god nok avstand. Vi er en gjeng på seks, så én må da utelates i så fall, noe som er uaktuelt. 

Jeg er helt overbevist om at politikerne ikke har peiling på hvor elendig smittevernet er på skoler, spesielt VGS. Det er ikke-eksisterende rett og slett. Ungdommer driter i å holde avstand, snur jeg ryggen til sitter de på fanget til hverandre og deler samme drikkeflaske. Og dette er ikke barn, men unge voksne. 

Men sånn ellers er jeg helt for at alle må bidra og følger selvfølgelig alle reglene fordi jeg vet at covid-19 er potensielt farlig og ønsket å verne de rundt meg som er i risikogruppen. 

Anonymkode: 98620...90c

Skrevet

Jeg jobber som renholder på en skole. Kjenner at jeg er lei nå. Ekstra renhold men ikke flere renholdere. . Men skal holde ut😉

Anonymkode: c8b7a...202

Skrevet

Jeg jobber som renholder på en skole. Kjenner at jeg er lei nå. Ekstra renhold men ikke flere renholdere. . Men skal holde ut😉

Jeg synes oppriktig synd i deg, jobben du gjør er fantastisk! Hilsen lærer i VGS. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes oppriktig synd i deg, jobben du gjør er fantastisk! Hilsen lærer i VGS. 

Takk. Jobber på en vgs 😉

Må si at mange av lærerne er flinke til å bidra også 😉

Skrevet

Så lenge barna mine får gå på skole og drive fritidsaktivitetene sine så skal jeg finne meg i det meste på egne vegne. Hjemmekontor, munnbind, manglende sosialisering osv. er helt greit. 

Anonymkode: b6c8c...8e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...