Gå til innhold

Hvis jeg havner i karantene etter å...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ha vært i samme sal som noen på treningssenter som har fått påvist smitte. Får jeg betalt for å være hjemme da? Jeg har ikke planer om å oppsøke smitte altså. Bare tenker ulike scenarioer 🤔

Anonymkode: 0fb13...2ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ha vært i samme sal som noen på treningssenter som har fått påvist smitte. Får jeg betalt for å være hjemme da? Jeg har ikke planer om å oppsøke smitte altså. Bare tenker ulike scenarioer 🤔

Anonymkode: 0fb13...2ac

Hvis du er ansatt får du sansynlig vis det. Jeg som er selvstendig næringsdrivende får det ikke.

Anonymkode: b9b99...eac

Skrevet

Du må snakke med arbeidsgiver. Det er ikke slik at man automatisk får sykmelding om man må i karantene for man er ikke nødvendigvis syk. Dersom din arbeidsgiver kan tilrettelegge ved at du for eksempel kan ha hjemmekontor må du jobbe. Om du er busssjafør kan du naturligvis ikke passe din jobb under karantene og vil da kunne få sykmelding eller fri med lønn.

Noen arbeidsgiver gir velferdspermisjon med lønn, andre krever sykmelding. Sjekk med din arbeidsgiver.

Husk også det er forskjell mellom om arbeidsgiver ber deg holde deg hjemme eller og du selv velger at være hjemme grunnet mulig mistanke.

Anonymkode: 25a24...7cf

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er ansatt får du sansynlig vis det. Jeg som er selvstendig næringsdrivende får det ikke.

Anonymkode: b9b99...eac

Du må selv betale de første 3 dagene, men om du får en sykmelding vil NAV utbetale deg sykepenger fra 4. dag.

Anonymkode: 25a24...7cf

Skrevet

Hvis du blir pålagt karantene grunnet nærkontakt må du selvsagt få sykepenger. Staten kan ikke pålegge en frisk person å være hjemme uten å få lønn. 

Anonymkode: d2846...511

Skrevet

Dersom man blir satt i karantene uten selv å ha vært skyldig i det, og ikke har mulighet til å jobbe hjemmefra har man rett på sykemelding.

Har man for eksempel havnet i karantene fordi man har besøkt et rødt land en privat sammenheng har du ikke rett på sykemelding

Anonymkode: 33503...131

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...