Gå til innhold

Er effekten av munnbind i samfunnet bevist, eller er det bare for syns skyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg etterlyser dokumentasjon på hvilken effekt munnbind faktisk har for å hindre smittespredning på kollektivtransporten og i butikker. Hvor mange tilfeller av smitte har man sporet tilbake til kollektivtransporten og butikker? Er det noe belegg for å si at et påbud om munnbind i disse situasjonene har effekt? Jeg viser til andre land, hvor det er meget stor spredning, til tross for at det har vært pålegg om munnbind i flere måneder.

Anonymkode: 3764c...fd0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor tett går det an å bli?

når du hoster eller nyser spres dråpene langt, men dette blir i stor grad hindret med munnbind. Det samme gjelder i mindre grad når man snakker. 

I Sør-Korea har munnbind hatt svært stor effekt som smitte-tiltak. Samme i Japan

Anonymkode: b0f44...851

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg etterlyser dokumentasjon på hvilken effekt munnbind faktisk har for å hindre smittespredning på kollektivtransporten og i butikker. Hvor mange tilfeller av smitte har man sporet tilbake til kollektivtransporten og butikker? Er det noe belegg for å si at et påbud om munnbind i disse situasjonene har effekt? Jeg viser til andre land, hvor det er meget stor spredning, til tross for at det har vært pålegg om munnbind i flere måneder.

Det er jo bevist at munnbind reduserer smittespredning, hvis ikke så hadde ikke helsepersonell over hele verden brukt det.

Anonymkode: e7ebb...a1b

Skrevet

Nei, ikke bevist, men effekten av håndvask på samfunnsnivå er heller bevist. Ingen grunn til å ikke anbefale det likevel, når man har gode grunner til å tro at det vil virke.

Anonymkode: d7dac...9ef

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bevist at munnbind reduserer smittespredning, hvis ikke så hadde ikke helsepersonell over hele verden brukt det.

Det er ikke bevist at munnbind beskytter mot koronavirus. I samtlige land der munnbind har vært påbudt siden mars, stiger smitten voldsomt nå. 

Skrevet
Akkurat nå, Milfy Way skrev:

Det er ikke bevist at munnbind beskytter mot koronavirus. I samtlige land der munnbind har vært påbudt siden mars, stiger smitten voldsomt nå. 

Les igjen hva jeg skrev

Skrevet

Dessverre ser det ut som at de færreste klarer å bruke munnbind noenlunde riktig. Av de jeg ser er det kanskje 1 av 10 som har munnbindet plass over munn og nese og som lar det sitte i fred. De aller fleste har dratt det ned under haka eller de har nesa utenfor og utrolig mange tar det opp og ned i et kjør. Dessuten har jeg sett at det ofte fører til at folk går nærmere hverandre når de skal snakke sammen fordi det er vanskeligere å oppfatte hva som sies når man ikke ser munnen. Så etter min mening så hjelper munnbind i teorien, men det spørs om det blir noe særlig effekt i praksis. 

Anonymkode: 96299...b9c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I følge FHI så er en meters avstand med på å redusere sjansen for smitte med 80%, mens munnbind 40%. Lenger nede i artikkelen ser du også hvor mange som må bruke munnbind for at det skal ha en effekt. 
https://www.fhi.no/nyheter/2020/anbefalinger-knyttet-til-munnbind/ 

Anonymkode: bfc1b...820

Ja, 200 000 mennesker må bruke munnbind i en uke for å forebygge ETT smittetilfelle. Kjempeeffektivt gitt.

Skrevet

Svenske myndigheter er meget skeptiske til bruk av munnbind, fordi det kan gjøre vondt verre. Og nå som de har klart å skjerme de eldre på sykehjem har dødstallene der stupt. Selv uten slike tiltak som norge har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...