Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #1 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg etterlyser dokumentasjon på hvilken effekt munnbind faktisk har for å hindre smittespredning på kollektivtransporten og i butikker. Hvor mange tilfeller av smitte har man sporet tilbake til kollektivtransporten og butikker? Er det noe belegg for å si at et påbud om munnbind i disse situasjonene har effekt? Jeg viser til andre land, hvor det er meget stor spredning, til tross for at det har vært pålegg om munnbind i flere måneder. Anonymkode: 3764c...fd0
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #2 Skrevet 28. oktober 2020 Hvor tett går det an å bli? når du hoster eller nyser spres dråpene langt, men dette blir i stor grad hindret med munnbind. Det samme gjelder i mindre grad når man snakker. I Sør-Korea har munnbind hatt svært stor effekt som smitte-tiltak. Samme i Japan Anonymkode: b0f44...851
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #3 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg etterlyser dokumentasjon på hvilken effekt munnbind faktisk har for å hindre smittespredning på kollektivtransporten og i butikker. Hvor mange tilfeller av smitte har man sporet tilbake til kollektivtransporten og butikker? Er det noe belegg for å si at et påbud om munnbind i disse situasjonene har effekt? Jeg viser til andre land, hvor det er meget stor spredning, til tross for at det har vært pålegg om munnbind i flere måneder. Anonymkode: 3764c...fd0 Det er jo bevist at munnbind reduserer smittespredning, hvis ikke så hadde ikke helsepersonell over hele verden brukt det. Anonymkode: e7ebb...a1b
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #4 Skrevet 28. oktober 2020 Nei, ikke bevist, men effekten av håndvask på samfunnsnivå er heller bevist. Ingen grunn til å ikke anbefale det likevel, når man har gode grunner til å tro at det vil virke. Anonymkode: d7dac...9ef
Luksusdyret Skrevet 28. oktober 2020 #5 Skrevet 28. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo bevist at munnbind reduserer smittespredning, hvis ikke så hadde ikke helsepersonell over hele verden brukt det. Anonymkode: e7ebb...a1b Det er ikke bevist at munnbind beskytter mot koronavirus. I samtlige land der munnbind har vært påbudt siden mars, stiger smitten voldsomt nå.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #6 Skrevet 28. oktober 2020 Akkurat nå, Milfy Way skrev: Det er ikke bevist at munnbind beskytter mot koronavirus. I samtlige land der munnbind har vært påbudt siden mars, stiger smitten voldsomt nå. Les igjen hva jeg skrev Anonymkode: e7ebb...a1b
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #7 Skrevet 28. oktober 2020 Dessverre ser det ut som at de færreste klarer å bruke munnbind noenlunde riktig. Av de jeg ser er det kanskje 1 av 10 som har munnbindet plass over munn og nese og som lar det sitte i fred. De aller fleste har dratt det ned under haka eller de har nesa utenfor og utrolig mange tar det opp og ned i et kjør. Dessuten har jeg sett at det ofte fører til at folk går nærmere hverandre når de skal snakke sammen fordi det er vanskeligere å oppfatte hva som sies når man ikke ser munnen. Så etter min mening så hjelper munnbind i teorien, men det spørs om det blir noe særlig effekt i praksis. Anonymkode: 96299...b9c
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #8 Skrevet 28. oktober 2020 I følge FHI så er en meters avstand med på å redusere sjansen for smitte med 80%, mens munnbind 40%. Lenger nede i artikkelen ser du også hvor mange som må bruke munnbind for at det skal ha en effekt. https://www.fhi.no/nyheter/2020/anbefalinger-knyttet-til-munnbind/ Anonymkode: bfc1b...820
Luksusdyret Skrevet 28. oktober 2020 #9 Skrevet 28. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: I følge FHI så er en meters avstand med på å redusere sjansen for smitte med 80%, mens munnbind 40%. Lenger nede i artikkelen ser du også hvor mange som må bruke munnbind for at det skal ha en effekt. https://www.fhi.no/nyheter/2020/anbefalinger-knyttet-til-munnbind/ Anonymkode: bfc1b...820 Ja, 200 000 mennesker må bruke munnbind i en uke for å forebygge ETT smittetilfelle. Kjempeeffektivt gitt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #10 Skrevet 28. oktober 2020 Svenske myndigheter er meget skeptiske til bruk av munnbind, fordi det kan gjøre vondt verre. Og nå som de har klart å skjerme de eldre på sykehjem har dødstallene der stupt. Selv uten slike tiltak som norge har. Anonymkode: 3764c...fd0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå