Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Ofte når jeg henter min førsteklassing på SFO så vil hun gjerne vise meg hva hun klarer. Sykle, hoppe fra huska osv. Da kommer ALLTID to fra andreklasse bort og sier, jeg kan hoppe mye lengre, hun hoppe ikke så langt, alle klarer å sykle med en hånd. Jeg har bare forsøkt å ignorere og svare pedagogisk. I går gadd jeg ikke mer så jeg sa til hun mest pågående at min datter måtte få lov å vise meg ting hun kan uten at hun skulle stå og si stygge ting. Og at JEG kan hoppe lengre enn deg men jeg skryter ikke av det. Jeg vet de er små altså, men dette var sikkert tiende gang de kom for å trykke ned datteren min. Hva sier man på en hyggelig måte slik at barna slutter med slikt? Anonymkode: b3c58...68e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg kunne nok også blitt litt upedagogisk om jeg stadig opplevde dette, men de har jo ikke sagt noe stygt så der bommet du litt. Det er som du sier barn, og kanskje har de ikke foreldre som tar seg tid til å se på så de ville bruke deg som faktisk stoppet litt til å vise at de var enda flinkere... Det trenger ikke ligge vond vilje bak, ikke når de er så små. De er bare ærlige og ser ikke selv at de trykker andre ned. Når du sier de sier noe stygt kan det godt hende de ikke skjønner hva du mener, for de har ikke sagt noe stygt, bare sannheten liksom Men de bør få høre at det ikke er greit, så det kan du godt si. "Du, nå skulle jeg se hva Trine klarer og ikke hva du klarer. Alle må få vise frem noe de er stolt av uten å høre at noen andre er flinkere vet du, det trenger vi alle av og til. I dag har Trine øvd seg på dette og har blitt flinkere, så da klapper vi for Trine i dag også kan du vise hva du kan en annen dag" Anonymkode: 45898...3c3
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg tror ikke man alltid skal være så snill og pedagogisk med barn heller. De oppfører seg ufint, de får det samme tilbake Anonymkode: b4c9a...beb
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg hadde sagt at ingen bryr seg hva de kan og så ignorert de Anonymkode: c5261...cc1
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde sagt at ingen bryr seg hva de kan og så ignorert de Anonymkode: c5261...cc1 Wow! Du fikk med deg at det er 7 åringer hi snakker om? Hi, jeg hadde nok heller ikke vært superpedagogisk og kunne fort sagt noe lignende det du gjorde. Kan man alltid ta høyde for at disse barna ikke har foreldre som ser dem, at de trenger positiv tilbakemeldinger osv? Noen ganger er det greit å si at ja, men nå vil jeg se på min datter, jeg syns hun er flink. Anonymkode: d85df...3b5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kunne nok også blitt litt upedagogisk om jeg stadig opplevde dette, men de har jo ikke sagt noe stygt så der bommet du litt. Det er som du sier barn, og kanskje har de ikke foreldre som tar seg tid til å se på så de ville bruke deg som faktisk stoppet litt til å vise at de var enda flinkere... Det trenger ikke ligge vond vilje bak, ikke når de er så små. De er bare ærlige og ser ikke selv at de trykker andre ned. Når du sier de sier noe stygt kan det godt hende de ikke skjønner hva du mener, for de har ikke sagt noe stygt, bare sannheten liksom Men de bør få høre at det ikke er greit, så det kan du godt si. "Du, nå skulle jeg se hva Trine klarer og ikke hva du klarer. Alle må få vise frem noe de er stolt av uten å høre at noen andre er flinkere vet du, det trenger vi alle av og til. I dag har Trine øvd seg på dette og har blitt flinkere, så da klapper vi for Trine i dag også kan du vise hva du kan en annen dag" Anonymkode: 45898...3c3 Jeg er delvis med på at de ikke forstår dette er stygt å si. Men det ER er stygg handling å påpeke at noen er bedre til å gjøre denne tingen når hun som viser ser frem har fått til noe hun ikke har klart tidligere. Jeg skjønner at de ikke skjønner rekkevidden av det de sier, men at de «bare sier sannheten» er jeg ikke helt med på. En på syv forstår såpass at de skjønner hva som er sårende. Anonymkode: b3c58...68e
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #7 Skrevet 27. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Wow! Du fikk med deg at det er 7 åringer hi snakker om? Hi, jeg hadde nok heller ikke vært superpedagogisk og kunne fort sagt noe lignende det du gjorde. Kan man alltid ta høyde for at disse barna ikke har foreldre som ser dem, at de trenger positiv tilbakemeldinger osv? Noen ganger er det greit å si at ja, men nå vil jeg se på min datter, jeg syns hun er flink. Anonymkode: d85df...3b5 Ja? Jeg bryr meg ikke om andre sine drittunger. Anonymkode: c5261...cc1
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #8 Skrevet 27. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja? Jeg bryr meg ikke om andre sine drittunger. Anonymkode: c5261...cc1 Andre sine drittunger er de som er eller potensielt kan bli dine barns venner og støttespillere i årene som kommer. Å ha en mamma som skremmer dem bort vil ikke akkurat hjelpe barnet ditt til å bygge gode sosiale relasjoner. Men du driter gjerne i din egen drittunge også? Anonymkode: 6e0ce...768
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #9 Skrevet 27. oktober 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Andre sine drittunger er de som er eller potensielt kan bli dine barns venner og støttespillere i årene som kommer. Å ha en mamma som skremmer dem bort vil ikke akkurat hjelpe barnet ditt til å bygge gode sosiale relasjoner. Men du driter gjerne i din egen drittunge også? Anonymkode: 6e0ce...768 Ungen min er 16 år nå så det har gått helt fint Anonymkode: c5261...cc1
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #10 Skrevet 27. oktober 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja? Jeg bryr meg ikke om andre sine drittunger. Anonymkode: c5261...cc1 Nei, jeg skjønner at du har nok med din egen drittunge. Anonymkode: d85df...3b5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #11 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg blir stående å se på flere unger og hva de kan. Sier ting som «wow, det her har du nok øvd lenge på» osv. Benytter anledningen til å bli kjent med flere barn på skolen. Dersom de sier direkte at «det kan ikke xxxx» kunne jeg svart at det har du jammen rett i, det har hun ikke lært enda. Kanskje du vil lære henne det? Så går vi hjem. Barnet mitt tåler fint at andre er flinke også. Kan ikke si det er veldig imponerende å hoppe av huska så overentusiastisk begeistring får ingen av dem på akkurat det. Anonymkode: 5a4b1...2d0
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #12 Skrevet 27. oktober 2020 Barn sammenligner så enkelt er det. Jeg ville svart noe som» At du klarer det er ikke då rart da du er større « eller « jeg vil heller se hva datteren min klarer, så nå kan dere gå å leke» . De sier jo ikke noe stygt. De påpeker sikkert litt fakta og vil ha skryt for akkurat de samme tingene. Bare be de om å gå, for nå skal vil du være alene med barnet ditt. Møter sånne ting hjemme og. 9 åringen himler med øynene og blir helt oppgitt hvis jeg gir yngre søsken skryt for noe «enkelt» i hennes øyne. Da retter jeg og sier « Når du var 6 år, kunne ikke du dette så godt og fikk også skryt» Anonymkode: b9665...87d
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #13 Skrevet 27. oktober 2020 «Vis det til morra di, jeg bryr meg ikke» kunne ha blitt mitt svar etter ørten slike runder. Anonymkode: 92641...455
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #14 Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg skjønner at du har nok med din egen drittunge. Anonymkode: d85df...3b5 Er det virkelig noen som sitter og er publikum mens tilfeldige ukjente barn gjør kunster, altså? De kan vise det til hverandre. Anonymkode: 92641...455
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #15 Skrevet 27. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er det virkelig noen som sitter og er publikum mens tilfeldige ukjente barn gjør kunster, altså? De kan vise det til hverandre. Anonymkode: 92641...455 Tilfeldige ukjente barn er det jo ikke, det er barn som går på samme skole som hi sitt barn. Gode relasjoner kan man aldri få for mye av. Men det er selvsagt Ok å sette grenser og si at nå skal jeg se på XX. Anonymkode: d85df...3b5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #16 Skrevet 27. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Ofte når jeg henter min førsteklassing på SFO så vil hun gjerne vise meg hva hun klarer. Sykle, hoppe fra huska osv. Da kommer ALLTID to fra andreklasse bort og sier, jeg kan hoppe mye lengre, hun hoppe ikke så langt, alle klarer å sykle med en hånd. Jeg har bare forsøkt å ignorere og svare pedagogisk. I går gadd jeg ikke mer så jeg sa til hun mest pågående at min datter måtte få lov å vise meg ting hun kan uten at hun skulle stå og si stygge ting. Og at JEG kan hoppe lengre enn deg men jeg skryter ikke av det. Jeg vet de er små altså, men dette var sikkert tiende gang de kom for å trykke ned datteren min. Hva sier man på en hyggelig måte slik at barna slutter med slikt? Anonymkode: b3c58...68e Er jo bare sånn barn er. "Pappan min er sterkere enn din!" Hadde ikke brydd meg... Anonymkode: 10131...498
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #17 Skrevet 27. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tilfeldige ukjente barn er det jo ikke, det er barn som går på samme skole som hi sitt barn. Gode relasjoner kan man aldri få for mye av. Men det er selvsagt Ok å sette grenser og si at nå skal jeg se på XX. Anonymkode: d85df...3b5 De er meget tilfeldige selv om de går på samme skole. HI sa ingen ting om at dette var barnets faste lekekamerater. Anonymkode: 92641...455
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #18 Skrevet 27. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er meget tilfeldige selv om de går på samme skole. HI sa ingen ting om at dette var barnets faste lekekamerater. Anonymkode: 92641...455 Nei. Hun da at det var barn som gikk i klassen over. Altså trolig barn som skal gå på samme skole som hi sitt barn i mange år. Anonymkode: d85df...3b5
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2020 #19 Skrevet 27. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Hun da at det var barn som gikk i klassen over. Altså trolig barn som skal gå på samme skole som hi sitt barn i mange år. Anonymkode: d85df...3b5 Og det skal jo alle på skolen, uten at det betyr at man må applaudere og dulle med hele skolen for det. Anonymkode: 92641...455
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #20 Skrevet 28. oktober 2020 Har vært borte i noe lignende, både med andre barn og eldre søsken. Og da har jeg bare svart "syntes hun er flink jeg. Og ikke så rart at dere hopper lengre siden dere er eldre". Sant og fungerer bra. Anonymkode: 02946...afc
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #21 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg hadde tenkt at de barna har behov for å bli sett. Så jeg hadde vært hyggelig og pratet med de på en ordentlig måte. Så hadde jeg tatt en prat med eget barn når vi hadde gått derfra. Anonymkode: f46bf...407
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #22 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde tenkt at de barna har behov for å bli sett. Så jeg hadde vært hyggelig og pratet med de på en ordentlig måte. Så hadde jeg tatt en prat med eget barn når vi hadde gått derfra. Anonymkode: f46bf...407 Ditt barn har da mer behov for å bli sett av DEG. De andre barna kan vise sine egne foreldre alt de får til. Anonymkode: 92641...455
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #23 Skrevet 28. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ditt barn har da mer behov for å bli sett av DEG. De andre barna kan vise sine egne foreldre alt de får til. Anonymkode: 92641...455 Nå er det ikke alle barn som får det hjemme. Og det kan være en grunn til oppførselen. Mitt barn har bare godt av å få en forklaring på hvorfor noen barn kan oppføre seg slikt. Anonymkode: f46bf...407
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #24 Skrevet 28. oktober 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det ikke alle barn som får det hjemme. Og det kan være en grunn til oppførselen. Mitt barn har bare godt av å få en forklaring på hvorfor noen barn kan oppføre seg slikt. Anonymkode: f46bf...407 Nei, men det endrer jo ikke på at HIs barn har behov for å bli sett av sin mor. Kanskje de andre barna trenger å bli sett av SIN. Ingen fremmede kan erstatte det, og dine forklaringer etterpå til ditt barn, kan ikke erstatte DIN udelte oppmerksomhet i øyeblikket. Det er ikke sånn at hvem som helst kan erstatte den rollen. Anonymkode: 92641...455
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2020 #25 Skrevet 28. oktober 2020 22 timer siden, Anonym bruker skrev: Ofte når jeg henter min førsteklassing på SFO så vil hun gjerne vise meg hva hun klarer. Sykle, hoppe fra huska osv. Da kommer ALLTID to fra andreklasse bort og sier, jeg kan hoppe mye lengre, hun hoppe ikke så langt, alle klarer å sykle med en hånd. Jeg har bare forsøkt å ignorere og svare pedagogisk. I går gadd jeg ikke mer så jeg sa til hun mest pågående at min datter måtte få lov å vise meg ting hun kan uten at hun skulle stå og si stygge ting. Og at JEG kan hoppe lengre enn deg men jeg skryter ikke av det. Jeg vet de er små altså, men dette var sikkert tiende gang de kom for å trykke ned datteren min. Hva sier man på en hyggelig måte slik at barna slutter med slikt? Anonymkode: b3c58...68e Det er jo aldersadekvat oppførsel. Bare si «så fint,» og fortsett med datteren din. 7-8 åringer går gjennom en fase der de er verdensmestere. Det er jo akkurat det din datter gjør også, bare at hun har din hele og fulle oppmerksomhet. Anonymkode: 995d7...ed1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå