Gå til innhold

Noen som vet? Ang midlertidig full omsorg for barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn med tidligere samboer. Har vanligvis delt omsorg. Nå har det skjedd ting som gjør at barna på ubestemt tid må være 100% hos meg, far er heller ikke i stand til å skrive under på en ny avtale. Jeg tenker at det ikke er riktig at han mottar barnetrygd slik ting er nå. Har jeg noen rettigheter her? Jeg skal ringe nav, men ikke mulighet til det i dag. Så hører her om noen vet hvordan slik fungerer. 

Anonymkode: 7395b...021

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan dere ordene det internt?

Anonymkode: 6ecd6...c67

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere ordene det internt?

Anonymkode: 6ecd6...c67

Hvordan da tenker du? At han gir meg penger? For det er ikke aktuelt. 

Skrevet

Du må ha en attest eller ny samværsavtale å vise til for å kunne kreve full barnetrygd. Dette kan du få på familievernkontoret. Men far må signere på det 

Anonymkode: 4fb5e...09b

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha en attest eller ny samværsavtale å vise til for å kunne kreve full barnetrygd. Dette kan du få på familievernkontoret. Men far må signere på det 

Anonymkode: 4fb5e...09b

Ikke nødvendigvis. Det er nok med at mor møter på familievernkontoret for å opplyse dem, og dokumenterer hvor mye far har hatt samvær de siste ukene. Når det har skjedd noe så alvorlig som gjør at han ikke kan ha barna i det hele tatt, er det sikkert ikke så vanskelig å bevise.

Anonymkode: 15320...497

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det er nok med at mor møter på familievernkontoret for å opplyse dem, og dokumenterer hvor mye far har hatt samvær de siste ukene. Når det har skjedd noe så alvorlig som gjør at han ikke kan ha barna i det hele tatt, er det sikkert ikke så vanskelig å bevise.

Anonymkode: 15320...497

Vi har en time på fvk neste uke, men han får ikke møtt. Jeg hadde tenkt å utsette timen, men bør jeg bare møte likevel kanskje? Bør jeg ringe dit først å si jeg vet han ikke får møtt? 

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en time på fvk neste uke, men han får ikke møtt. Jeg hadde tenkt å utsette timen, men bør jeg bare møte likevel kanskje? Bør jeg ringe dit først å si jeg vet han ikke får møtt? 

Det er bare å møte. Det kan skrives en ny samværsavtale der, og når far har fått innkalling og ikke møtt så kan du søke nav om støtten du trenger derfra uten hans underskrift.

Men det er nok forskjell på om han ikke møter fordi han akutt måtte ta blindtarmen og er et døgn på sykehus eller om han er satt i fengsel i 2 år da....

Snakk med de på familievernkontoret, de har erfaring med det meste.

Om han av en eller annen grunn ikke kan ha barna i det hele tatt en periode av en viss lengde vil jeg tro du kan søke støtte som enslig forsørger og få særfradaget på skatten, den ekstra barnetrygden osv i den perioden. Så kan han søke om å få det tilbake når han evt kan ha barna igjen.

Anonymkode: c06c9...db8

Skrevet

Jeg overtok omsorgen fullt et år. Barnevernet skrev en bekreftelse på det, og det var godt nok for nav. 

Anonymkode: bda38...c7a

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg overtok omsorgen fullt et år. Barnevernet skrev en bekreftelse på det, og det var godt nok for nav. 

Hvordan gikk du frem for å få BV til å skrive en bekreftelse på det? 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare å møte. Det kan skrives en ny samværsavtale der, og når far har fått innkalling og ikke møtt så kan du søke nav om støtten du trenger derfra uten hans underskrift.

Men det er nok forskjell på om han ikke møter fordi han akutt måtte ta blindtarmen og er et døgn på sykehus eller om han er satt i fengsel i 2 år da....

Snakk med de på familievernkontoret, de har erfaring med det meste.

Om han av en eller annen grunn ikke kan ha barna i det hele tatt en periode av en viss lengde vil jeg tro du kan søke støtte som enslig forsørger og få særfradaget på skatten, den ekstra barnetrygden osv i den perioden. Så kan han søke om å få det tilbake når han evt kan ha barna igjen.

Anonymkode: c06c9...db8

Jeg blir ikke enslig forsørger, har samboer, så det er vel uansett ikke aktuelt. Tenkte egentlig bare på den barnetrygden. Ikke at det har sånn vannvittig mye å si, men tenker det ikke er riktig at han mottar den i det aktuelle tidsrommet, som jeg antar vil bli ganske langvarig. Men jeg får snakke litt med nav og fvk, så får vi se. Takk for svar:) 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dra likevel. Fortell hvorfor han ikke kan møte. Er det sykdom, fengselsopphold el lign så skjønner de vel det.

Anonymkode: 5cf21...9dc

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dra likevel. Fortell hvorfor han ikke kan møte. Er det sykdom, fengselsopphold el lign så skjønner de vel det.

Anonymkode: 5cf21...9dc

Ja, og det handler jo også om at jeg i denne perioden må ha krav på flere sykt barn-dager på jobb, jeg må ha krav på barnehageplass hvis barnehagen stenger pga corona (jeg har samfunnskritisk stilling) osv. Mye som må på plass ganske fort egentlig, som jeg kanskje pr i dag ikke har krav på i følge dagens samværsavtale. Jeg skal ta en ringerunde i morgen. 

Skrevet

Det er den faktiske situasjonen som teller, men du må kunne dokumentere den. Det er en skjønnsmessig vurdering fra NAVs side om dokumentasjonen anses tilstrekkelig. F.eks kan du få erklæring fra barnehage om at du henter og leverer hver dag, erklæring fra barnevern eller andre instanser som er inne (ikke om dere ikke har en aktiv sak), fremlegge dokumentasjon på fars fravær (legeerklæring, erklæring fra kriminalomsorgen e.l.). 

Anonymkode: e5e50...a5e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er den faktiske situasjonen som teller, men du må kunne dokumentere den. Det er en skjønnsmessig vurdering fra NAVs side om dokumentasjonen anses tilstrekkelig. F.eks kan du få erklæring fra barnehage om at du henter og leverer hver dag, erklæring fra barnevern eller andre instanser som er inne (ikke om dere ikke har en aktiv sak), fremlegge dokumentasjon på fars fravær (legeerklæring, erklæring fra kriminalomsorgen e.l.). 

Anonymkode: e5e50...a5e

Takk for svar!

Skrevet

Hvis det er snakk om fengselsopphold, innleggelse i institusjon/sykehus eller liknende så har Nav mulighet til å hente ut den informasjonen fra sine systemer altså. 

Anonymkode: 7b1c7...506

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er snakk om fengselsopphold, innleggelse i institusjon/sykehus eller liknende så har Nav mulighet til å hente ut den informasjonen fra sine systemer altså. 

Anonymkode: 7b1c7...506

Ok, de har kanskje det ja:-)

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk du frem for å få BV til å skrive en bekreftelse på det? 

Vi hadde en dialog pågående med bv. Vi hadde et ekstremt utagerende barn, og hadde derfor søkt hjelp til foreldreveiledning og rådgivning hos barnevernet. Vi var derfor i systemet og hadde et samarbeid med dem. De kjente derfor til situasjonen vår. 

Skrevet

Da har jeg snakket med nav og fvk. Jeg får ikke komme alene på fvk. Nav kan ikke hente ut opplysninger om dette fra sine systemer, det som må til er at alle barna har adresse hos meg. Synes det høres litt rart ut. Men slik var det altså, for at jeg skal kunne få f.eks barnetrygd, flere sykedager osv. 

Skrevet

Er i samme situasjon. Og jeg har fått høre at man kan sende dokumentasjon på at man har de på fulltid når man leverer søknaden. 

Anonymkode: 42575...cf6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er i samme situasjon. Og jeg har fått høre at man kan sende dokumentasjon på at man har de på fulltid når man leverer søknaden. 

Anonymkode: 42575...cf6

Det kommer sikkert an på hvem man møter på i andre enden hos nav, det er litt min erfaring fra tidligere dialog med nav. 
Jeg får bare gjøre som ei over her nevnte, sende inn dokumentasjon i form av at bhg vitner om at jeg henter/leverer i bhg hver dag osv, for adresseendring får jeg jo ikke gjort uten hans samtykke. Han er livredd for å tape penger, så han går ikke med på noe som helst som kan forårsake det. Så får jeg håpe det er godt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...