Gå til innhold

Leselekse 1. Klasse. Er det mye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Off, her kom det to ganger, det var ikke planen 🤔 det har økt i mengde denne uka ser eg. Forstår at det må øke men tenker at dette kan ta motet fra han. Ihvertfall siden han ikke kan lese, lurer på om han er den eneste i klassen som ikke kan det 🤔

Anonymkode: 0e14c...181

Skrevet

Jeg vet ikke, men kan ikke skjønne annet enn at både barn og foreldre må bli småsprø av å lese "Her er sel" og så videre hver dag i ei hel uke. Det må da være demotiverende? 

Anonymkode: 25da9...75d

Skrevet

Nei, dette er ikke mye. Er det ikke ukeslekse? Øve litt hver dag. Enklere dag for dag.

Anonymkode: ae1bf...3ab

Skrevet

Når mitt barn begynte i 1.klasse hadde de mer leselekse enn dette, og i tillegg hadde de lesing av engelske settninger. Den norske leksen var gjennomførbar, men å begynne å lese engelsk før de kunne ett ord muntlig engelsk var utfordrende.

Anonymkode: 26253...3a1

Skrevet

Dette er lite i forhold til hva mine to hadde. 

Anonymkode: 025c6...5df

Skrevet

Synes ikke det er så mye, 

andreklassingen min får 3 kapittel bøker å lese per uke..  

Anonymkode: 78d93...df5

Skrevet

Mhm. Ok. Sikkert bare hos oss vi slit. De dagene han er på SFO og vi er hjemme halv 4 og skal lage middag. Er gjerne klar til å begynne på lekser halv 5. Då går ettermiddagen fort. Til onsdag og fredag skal de lese inn leksa på showbie slik at læreren hører. HI

Skrevet

Synes heller det var lite. Selv om han ikke kan lese tar da ikke dette lang tid... Du må lese det først og han etterpå. Unnagjort på kort tid dette altså, ingen vits å sitte i lange bananer med sånne korte lesesekser.

Greia er at han etterhvert skal kjenne igjen ordene, automatisere dem. Ingen av oss voksne staver oss gjennom slike ord, vi ser hva det står og sier det. Det skal barna også lære.

Anonymkode: de045...601

Skrevet

Jeg er i alle fall glad vår skole har gått over til Salto leseverk, med nivåtilpassede tekster. Hadde sånn «se los» «se sol, sa Lise» (tubaluba) hos tidligere barn, drepen for alle. 

Anonymkode: d9372...99b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke, men kan ikke skjønne annet enn at både barn og foreldre må bli småsprø av å lese "Her er sel" og så videre hver dag i ei hel uke. Det må da være demotiverende? 

Anonymkode: 25da9...75d

Man må fortelle barnet hvorfor man gjør det, det er for å lære ordene utenat, kjenne de igjen, så man slipper å stave men bare ser hva som står der fordi man kjenner igjen ordet.

Dette er noe de skal fortsette med i uoverskuelig fremtid. Automatisering av norske ord går etterhvert automatisk, da skal man begynne pugge engelske gloser, og etterhvert enda et nytt fremmedspråk.

Så lenge man ikke har barn med spesielle utfordringer så går dette av seg selv etterhvert, så lenge man ikke komplitiserer det mer enn nødvendig. Det må bare gjøres.

Skrevet

Dette var ikke mye. Tvert imot. 

MEN! Hvis dette er for mye for ditt barn og tar motet fra han, så er det revnende likegyldig om det er lite for andre. Kanskje er det nok for din sønn å lese en av de firkantete hver dag. Snakk med lærer, så finner dere en tilpasset løsning. 

Min 2.klassing hadde små bøker i leselekse mot jul i førsteklasse. I tillegg til lesearkene alle hadde. Det var hans form for tilpasning og noe lærer mente var nødvendig for at han skulle få utfordringer. Han leste ikke da han begynte på skolen, men tok det enormt fort. Det er enorme forskjeller i den alderen. Det er ikke noe galt, det bare er forskjell. Noen bruker mer tid. Da er det viktig å ikke ta lesegleden fra de. 

Anonymkode: 1b1b0...057

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes heller det var lite. Selv om han ikke kan lese tar da ikke dette lang tid... Du må lese det først og han etterpå. Unnagjort på kort tid dette altså, ingen vits å sitte i lange bananer med sånne korte lesesekser.

Greia er at han etterhvert skal kjenne igjen ordene, automatisere dem. Ingen av oss voksne staver oss gjennom slike ord, vi ser hva det står og sier det. Det skal barna også lære.

Ok, forstår det . Men de dagene det skal leses inn på showbie er ekstra vanskelige. Prøver å fortelle gutten at det ikke er meningen at han skal klare seg uten hjelp og at det er for at læreren skal vite hva de kan osv. Kan fort ta ein time med overtalelse først og deretter ein halv time for å få det gjort. HI

Skrevet

Nei, det er ikke mye. 

Men her leser de i saltoboka. Der er det 3 tekster å velge mellom. Stjerne(ofte 3-4 små setninger), måne( litt flere og litt lengre setninger) og sol( en god del tekst). Da leser barnet den som er tilpasset seg. 

Å lese samme tekst hver dag er repetisjon og gjør at de begynner å kjenne igjen ordene og kan lettere få flyt i lesingen. 

Anonymkode: df2f1...ca1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke mye. 

Men her leser de i saltoboka. Der er det 3 tekster å velge mellom. Stjerne(ofte 3-4 små setninger), måne( litt flere og litt lengre setninger) og sol( en god del tekst). Da leser barnet den som er tilpasset seg. 

Å lese samme tekst hver dag er repetisjon og gjør at de begynner å kjenne igjen ordene og kan lettere få flyt i lesingen. 

Ville prøvd denne uka, om det ikke funker for ditt barn må du prate med læreren og høre hvordan de tenker, og hva barnet ditt kan lese. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, forstår det . Men de dagene det skal leses inn på showbie er ekstra vanskelige. Prøver å fortelle gutten at det ikke er meningen at han skal klare seg uten hjelp og at det er for at læreren skal vite hva de kan osv. Kan fort ta ein time med overtalelse først og deretter ein halv time for å få det gjort. HI

Snakk med læreren, kanskje du kan få noe hjelp der.

Det er ikke meningen man skal bruke en time på å overtale ungen til å gjøre lekser.... De er egentlig ganske store før de skjønner at det tar kortere tid å bare gjøre dem, enn å grue seg, tenke på hvor lang tid det tar, telle oppgaver de har igjen istedenfor å bare gjøre den de har begynt på osv. Alle barn har perioder hvor lekser er et ork.

Men læreren kan snakke med elevene, fortelle hvorfor, motivere dem litt, Du kan høre fra læreren hva han/hun sier og jobbe videre med samme ordene hjemme, så du ikke kommer med andre forklaringer enn læreren. 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville prøvd denne uka, om det ikke funker for ditt barn må du prate med læreren og høre hvordan de tenker, og hva barnet ditt kan lese. 

Anonymkode: df2f1...c

Oppdatering: leseleksa idag gikk veldig bra 😊 Mannen var med og jeg hørte på fra eit anna rom 🙈 Han las sjølv, trengte hjelp innimellom men alt i alt veldig bra og fikk inntrykk av at han faktisk kan lese 😅 tidligere har de hatt tekst der det har vært bilde av ordene (da var det lett å kun se på bildene) HI

Skrevet
7 hours ago, Anonym bruker said:

Screenshot_2020-10-26-10-18-50-610_com_sec.android_app.sbrowser.thumb.jpg.7b7ed82cd77d5bcfcc942b242e46ddfb.jpgScreenshot_2020-10-26-10-18-50-610_com_sec.android_app.sbrowser.thumb.jpg.7b7ed82cd77d5bcfcc942b242e46ddfb.jpg

heller lite, min hadde mye mer i 1 klasse

Anonymkode: 64ebe...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...