Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Hvorfor byttet ditt barn til privatskole? Av faglige årsaker, sosiale, eller andre grunner, som tro? Ble dere fornøyde? Skriv gjerne hva slags type skole, om ikke du synes det blir for avslørende. Kan godt skrive dersom du har gått på privatskole selv også! Anonymkode: 0d79b...c62
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Mine byttet fra offentlig til internasjonal skole for å få flere faglige utfordringer. Trivdes godt. Anonymkode: c4e00...41d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #3 Skrevet 25. oktober 2020 Hun går på tysk skole fordi jeg er tysk og jeg syns at det er mer disiplin og mindre dill enn på norsk barneskole. At hun lærer tysk, både skriftlig og muntlig er dog hovedgrunn. Jeg vil ikke si at skolen er elitær men det koster jo en del og elevene er fra oppegående og engasjerte hjem. Vår eldste gikk i vanlig norsk barneskole de første 2 år og jeg var lite imponert. Anonymkode: a3bad...c67
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #4 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har gått både på Steinerskolen og offentlig skole. Barna går på Steinerskolen. Det er fordeler og ulemper med det. De får en grundigere opplæring i kunstfag, og de slipper det tidligste presset. Og så har den et religiøst fundament og det er viktig for oss. Men skolen er ikke like strukturert som offentlig og ikke alltid like «klarsynt». Det bærer jo preg av at det er mange kunstnere på ett sted og foreldregruppen kan bli litt vel spesiell til tider. Men det sitter langt inne å sende de på offentlig skole. Da ville jeg nok heller sendt de på en annen privatskole eller vurdert hjemmeskole. Det er langt til neste private skole eller friskole fra her vi bor. Anonymkode: edbb7...8a6
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #5 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg gikk på en kristen pensjonatskole i 2 år da jeg var i tyveårsalderen. Det var veldig gøy og selv om jeg er kristen selv var det fantastisk å ha teite regler å opponere mot og lure seg unna. Det var en veldig god skole og vi hadde det fantastisk gøy. Vi måtte være til stede under en andakt (ca 5 minutter) hver dag. Ellers ble det ikke middag. Det var noe vi viste da vi startet. Desuten hadde de en time ekstra kristendom i uka som andre fagskoler ikke hadde. Ellers var det ikke noe voldsomt med forkynning eller sære holdninger hos de ansatte. Anonymkode: e7720...60d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #6 Skrevet 25. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk på en kristen pensjonatskole i 2 år da jeg var i tyveårsalderen. Det var veldig gøy og selv om jeg er kristen selv var det fantastisk å ha teite regler å opponere mot og lure seg unna. Det var en veldig god skole og vi hadde det fantastisk gøy. Vi måtte være til stede under en andakt (ca 5 minutter) hver dag. Ellers ble det ikke middag. Det var noe vi viste da vi startet. Desuten hadde de en time ekstra kristendom i uka som andre fagskoler ikke hadde. Ellers var det ikke noe voldsomt med forkynning eller sære holdninger hos de ansatte. Anonymkode: e7720...60d I 20-årene studere de fleste. Man har ikke kristendom som dag på studiene med mindre man studerer religion.... Anonymkode: 79fcf...459
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #7 Skrevet 25. oktober 2020 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: I 20-årene studere de fleste. Man har ikke kristendom som dag på studiene med mindre man studerer religion.... Anonymkode: 79fcf...459 Jeg gikk på en fagskole og vi hadde kristendom. Det hadde de ikke på tilsvarende offentlige skoler. Kristendomsundervisning en time i uka og andakt før middag var de tydligste forskjellene. Det som ikke var så tydelig var at skolen var kjent som den dessidert beste skolen på sitt felt i Norge. Anonymkode: e7720...60d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #8 Skrevet 25. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk på en fagskole og vi hadde kristendom. Det hadde de ikke på tilsvarende offentlige skoler. Kristendomsundervisning en time i uka og andakt før middag var de tydligste forskjellene. Det som ikke var så tydelig var at skolen var kjent som den dessidert beste skolen på sitt felt i Norge. Anonymkode: e7720...60d Det er helt greit:) Du påpekte imidlertid at din skole hadde en time ekstra kristendomsundervisning ift andre tilsvarende skoler. Ordinære universitet, høgskoler og fagskoler har ikke timer i kristendom overhode. Men i grunn er vel dette irrelevant for HIs spørsmål. Som etterlyste erfaringer fra foreldre med barn som byttet fra offentlig skole til privatskole. Anonymkode: 79fcf...459
Kamomille Skrevet 25. oktober 2020 #9 Skrevet 25. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg gikk på en kristen pensjonatskole i 2 år da jeg var i tyveårsalderen. Det var veldig gøy og selv om jeg er kristen selv var det fantastisk å ha teite regler å opponere mot og lure seg unna. Det var en veldig god skole og vi hadde det fantastisk gøy. Vi måtte være til stede under en andakt (ca 5 minutter) hver dag. Ellers ble det ikke middag. Det var noe vi viste da vi startet. Desuten hadde de en time ekstra kristendom i uka som andre fagskoler ikke hadde. Ellers var det ikke noe voldsomt med forkynning eller sære holdninger hos de ansatte. Anonymkode: e7720...60d Den eneste pensjonatskolen i Norge er vel UWC. De har ingen fagskole, men en IB-linje. Hva slags skole snakker du egentlig om?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #10 Skrevet 25. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt greit:) Du påpekte imidlertid at din skole hadde en time ekstra kristendomsundervisning ift andre tilsvarende skoler. Ordinære universitet, høgskoler og fagskoler har ikke timer i kristendom overhode. Men i grunn er vel dette irrelevant for HIs spørsmål. Som etterlyste erfaringer fra foreldre med barn som byttet fra offentlig skole til privatskole. Anonymkode: 79fcf...459 Jeg mente at vi hadde en time. De andre hadde 0. Vi hadde totalt en time mer undervisning i uka. Anonymkode: e7720...60d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #11 Skrevet 25. oktober 2020 1 minutt siden, Kamomille skrev: Den eneste pensjonatskolen i Norge er vel UWC. De har ingen fagskole, men en IB-linje. Hva slags skole snakker du egentlig om? Det stemmer ikke. Det er mange fler. Anonymkode: e7720...60d
Kamomille Skrevet 25. oktober 2020 #12 Skrevet 25. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stemmer ikke. Det er mange fler. Anonymkode: e7720...60d Det gjør det kanskje. Men hvilke da?
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #13 Skrevet 25. oktober 2020 Min går på en privat ungdomsskole. Vi er veldig fornøyde med skole, læringsmiljø, lærere og det sosiale. Årsaken til at vi valgte privatskole er fagene de tilbyr. Disse gjør at en middels skolelei tenåring trives, yter mer i alle fag og er tilfreds med hverdagen. For en alenemor er det ikke like moro å betale som om man har SFO eller BHG igjen. Tenåringer koster alt mye på andre områder. Anonymkode: f34e7...49b
Kamomille Skrevet 25. oktober 2020 #14 Skrevet 25. oktober 2020 Mine ungdommer går forøvrig på Wang Ung som er en privat ungdomsskole. Valget om skolen var primært pga idrett. De har mer gym enn en vanlig ungdomsskole og de får drive idrettsspesifikk trening. I tillegg har de ikke lekser. Skoledagen er lenger med den inneholder arbeidstimer hvor de jobber med oppgaver/«lekser» under veiledning av lærer.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #15 Skrevet 25. oktober 2020 Gikk på internatskole i Danmark fra jeg var 14 til jeg var 17 år. Pikeskole. Det skal mine barn også gjøre Anonymkode: df596...876
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #16 Skrevet 25. oktober 2020 36 minutter siden, Kamomille skrev: Det gjør det kanskje. Men hvilke da? Her er noen: https://www.vea-fs.no/hybel/ https://www.oya.vgs.no/om+oya/internat https://lvs.no/soke/internat-og-fritid/ Anonymkode: e7720...60d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #17 Skrevet 25. oktober 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gikk på internatskole i Danmark fra jeg var 14 til jeg var 17 år. Pikeskole. Det skal mine barn også gjøre Anonymkode: df596...876 seriøst ? sende vekk barna ? galskap!! Anonymkode: c26a7...70e
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #18 Skrevet 25. oktober 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: seriøst ? sende vekk barna ? galskap!! Anonymkode: c26a7...70e Mange flytter på hybel når de er 15år. Å gå på en god skole er viktig. Har ingen betenkeligheter med det når de er såpass store. Anonymkode: df596...876
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #19 Skrevet 25. oktober 2020 Etter 7 år med grov mobbing valgte vi privatskole. Skolen var fantastisk. Gutten vår var veldig ødelagt, så han fikk ikke så veldig mye ut av det på det sosiale fordi han var blitt veldig lukket og redd. Men han opplevde for første gang å ikke bli banket og verbalt mobbet. Jeg tror dette gjorde at han i dag fungerer ganske godt. På den offentlige skolen fikk de aldri stoppet mobbingen- tross alle møter.. De satte ikke inn et eneste tiltak.. I etterkant har han møtt både lærere og elever som har slitt med dårlig samvittighet.. Anonymkode: e7d79...4c6
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #20 Skrevet 25. oktober 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange flytter på hybel når de er 15år. Å gå på en god skole er viktig. Har ingen betenkeligheter med det når de er såpass store. Anonymkode: df596...876 Du burde ha betenkeligheter, et slikt miljøskifte er ikke bra for alle ungdommer. Du mister den daglige kontakten og kommunikasjonen med dem, og om de ikke vil, så er det et overgrep å tvinge dem. Anonymkode: 1db3a...72d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #21 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her er noen: https://www.vea-fs.no/hybel/ https://www.oya.vgs.no/om+oya/internat https://lvs.no/soke/internat-og-fritid/ Anonymkode: e7720...60d Videregående skoler med internatløsning er selvfølgelig ikke uvanlig. Det er spesielt vanlig der hvor det er landslinjer eller der hvor det det er lange avstander og internat er er alternativ til hybel. Mange videregåendeelever i Norge bor på hybel eller internat. Pensjonstskole er vel noe helt annet enn en videregående meg tilhørende internat😀 Anonymkode: 79fcf...459
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #22 Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Videregående skoler med internatløsning er selvfølgelig ikke uvanlig. Det er spesielt vanlig der hvor det er landslinjer eller der hvor det det er lange avstander og internat er er alternativ til hybel. Mange videregåendeelever i Norge bor på hybel eller internat. Pensjonstskole er vel noe helt annet enn en videregående meg tilhørende internat😀 Anonymkode: 79fcf...459 Hva er forskjellen? Anonymkode: e7720...60d
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2020 #23 Skrevet 25. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor byttet ditt barn til privatskole? Av faglige årsaker, sosiale, eller andre grunner, som tro? Ble dere fornøyde? Skriv gjerne hva slags type skole, om ikke du synes det blir for avslørende. Kan godt skrive dersom du har gått på privatskole selv også! Anonymkode: 0d79b...c62 Har ikke gått på privatskole selv. Har to barn på Steinerskolen. Barna mistrivdes på den offentlige skolen og skolen er generelt dårlig. Eldste gikk i en veldig spesiell klasse og trivdes ikke.Minste hadde skolevegring. Da de begynte på Steinerskolen fikk de et helt annet liv og stortrives. Lærerene er dyktige og begge går i kjekke klasser. Beste valget vi har tatt! Anonymkode: 791ba...b92
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2020 #24 Skrevet 26. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva er forskjellen? Anonymkode: e7720...60d Tradisjonell pensjonatskole var/er for barn i grunnskolealder. Det vi i dag vil definere som obligatorisk skolegang. Videregående er ikke endel av dette Anonymkode: 79fcf...459
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå