Gå til innhold

Utebursdag i november for 6åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer pga smitte og for at foreldre skal få være med, å ha utebursdag om to uker når datteren min blir 6. Kan aldri tenke meg det er snø, ofte litt vått og surt. Men kan man være ute likevel? Klarer 14 6åringer å aktivisere seg ute med to husker, sandkasse og lekestue, eller må jeg ha et opplegg klart? 

Tenker pølser, bål, kakao og marshmallows, kaker og kanskje skattejakt for godtepose? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres supert ut. Mine unger hadde kost seg med dette da de var 6.

Skrevet
29 minutter siden, Superdolly skrev:

Det høres supert ut. Mine unger hadde kost seg med dette da de var 6.

Takk! Ja min og hadde det, har to uteunger,men er kanskje ikke alle som liker det 🤷‍♀️🙈

Skrevet
Akkurat nå, Optatium skrev:

Takk! Ja min og hadde det, har to uteunger,men er kanskje ikke alle som liker det 🤷‍♀️🙈

Vi har invitert til utebursdag flere ganger. Ikke i november, riktignok, men i mars. Og da har vi presisert i innbydelsen at det var utebursdag og regnet med at de som ikke ville være med takket nei. 

Mine barn har også flere ganger blitt bedt i utebursdager og har kost seg veldig. Bål og uteleik har vært topp.

Skrevet

Ha skattejakt! Vi har gjemt sjokolagemynter i hagen, det har vært kjempepopulært. Når de er såpass store, kan dere også ha et kart, lapper med spor som fører videre og så videre.

Skrevet
2 hours ago, Optatium said:

Vurderer pga smitte og for at foreldre skal få være med, å ha utebursdag om to uker når datteren min blir 6. Kan aldri tenke meg det er snø, ofte litt vått og surt. Men kan man være ute likevel? Klarer 14 6åringer å aktivisere seg ute med to husker, sandkasse og lekestue, eller må jeg ha et opplegg klart? 

Tenker pølser, bål, kakao og marshmallows, kaker og kanskje skattejakt for godtepose? 

det høres lurt ut, og koslig ut :) men ingen har med voksne når de er så store , ikke fra de begynner på skolen i alle fall

Anonymkode: cad3d...c5d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

det høres lurt ut, og koslig ut :) men ingen har med voksne når de er så store , ikke fra de begynner på skolen i alle fall

Her hadde de aller fleste barna med minst én forelder på bursdager i første klasse. Mange usikre barn som skulle hjem til eller være sammen med ukjente voksne. Husk at mange ikke engang er fyllt seks år når de begynner på skolen. 

Anonymkode: 1c421...4a3

Skrevet

Ikke noe problem i det hele tatt, unger liker stort sett å være ute altså.

Men ha noen leker klare, det er fint å ha noen aktiviteter. Typiske 17.mai leker er populært, som å kaste erteposer på blikkbokser. Det har vi gjort i flere hagefester her og ungene står tålmodig i kø for å prøve, de blir virkelig ikke lei av det ;)

Et år hadde vi ballonger festet på veggen med tegnestifter, og i hver ballong lå en karamell som vi hadde stukket i før vi blåste dem opp. Alle fikk kaste dartpiler på dem, men når de er såpass unge krever det litt oppfølging av voksen da så ingen løper foran og får en pil i hodet....

Også lager du en stor kjele med kakao og kjøper sånne spruteflasker med krem, unger digger sånt og bruker litt tid på det også. Om alle får en kopp hver med kakao og kan ha en dæsj krem og noen minimrshmallows på toppen er det pur glede i lange tider.

Bare skriv i innbydelsen at det er utebursdag og alle må være kledd etter været, også har du noen tørre vanter o.l. liggende klart for det er sikkert noen som blir våte eller fryser litt og da er det bålvarme som gjelder. Unger flest liker sånt, og det er deilig å få hjem en bålluktende unge med roser i kinnene for de andre foreldrene også.

Anonymkode: db2f3...fd3

Skrevet

Kjempefint å være ute i november. Alle klarer et par timer nesten uansett vær. Vi har avlyst pga storm et år, men så uflaks håper jeg ikke dere har. Litt sent på ettermiddagen og det blir mørkt og fint, også. Både lunt og spennende. Gjem godteposene rundt omkring med reflekser på og be barna ha med hodelykter til skattejakten. Bål og kakao og marshmallows er nydelig. For både store og små!

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Her hadde de aller fleste barna med minst én forelder på bursdager i første klasse. Mange usikre barn som skulle hjem til eller være sammen med ukjente voksne. Husk at mange ikke engang er fyllt seks år når de begynner på skolen. 

Anonymkode: 1c421...4a3

Okey, uansett uvanlig , barn må gå alene engang, min gjorde det fra han gikk siste året i bhg

Skrevet

Vi er ute i bhg fra 7- 16.30 hver dag. 3-6 år.... noen timer kan de klare.

Anonymkode: 9e67c...bc5

Skrevet
2 timer siden, amandine skrev:

Kjempefint å være ute i november. Alle klarer et par timer nesten uansett vær. Vi har avlyst pga storm et år, men så uflaks håper jeg ikke dere har. Litt sent på ettermiddagen og det blir mørkt og fint, også. Både lunt og spennende. Gjem godteposene rundt omkring med reflekser på og be barna ha med hodelykter til skattejakten. Bål og kakao og marshmallows er nydelig. For både store og små!

Det var et veldig godt tips! Jeg hadde tenkt til å ha det på formiddagen, men kanskje jeg skal skyve litt på det! 

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Okey, uansett uvanlig , barn må gå alene engang, min gjorde det fra han gikk siste året i bhg

Tror du at hele landet følger deres norm? 

Anonymkode: 2bf25...ab0

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uvanlig vet jeg ikke. Forrige bursdag i klassen var i august og ute, var flere foreldre med. Vi er andre bursdagen. 

Syns forøvrig det hadde vært veldig hyggelig å få lov å bli litt kjent med de andre foreldrene, det er mange nye ☺️

Skrevet
10 minutter siden, Optatium skrev:

Det var et veldig godt tips! Jeg hadde tenkt til å ha det på formiddagen, men kanskje jeg skal skyve litt på det! 

Jeg ville absolutt hatt det på ettermiddag/kveld om det var mulig. 

Min andreklassing ble invitert til utebursdag i november i fjor og i invitasjonen sto det at de måtte ha på uteklær, refleksvest og lommelykt om de hadde. De hang opp refleks i trær og busker og hadde det supert. 

Har dere et sted å være under tak om det regner? Vasstrukne pølser og utvannet brus er kanskje ikke det beste å få i seg. Ev låne/leige en paviljong. 

1,5-2 t klarer alle friske barn å være ute, selv i november. 

Anonymkode: 2bf25...ab0

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I første klasse er det jo helt supert om foreldre er med sånn at man kan bli litt kjent.

Skrevet

Men hvordan gjør man spisingen? Jeg har ikke stoler og sånn nok til 14 unger ute... Kan man ha sitteunderlag? 

Skrevet
19 timer siden, Optatium skrev:

Jeg har hatt utefeiringer i oktober. Det var supergøy! Man må kanskje tenke ut en felles lek også, f eks «haien kommer», men ellers låter det strålende. 

Skrevet
46 minutter siden, Optatium skrev:

Men hvordan gjør man spisingen? Jeg har ikke stoler og sånn nok til 14 unger ute... Kan man ha sitteunderlag? 

Sitteunderlag funker helt supert!

Skrevet

Vi hadde 7-årsdag i november, hadde det i et skogholt i nærheten. Hadde bål hvor ungene grillet pølser og marshmallows, og varm melk på termos. Ungene var bedt om å ha med hodelykt eller lommelykt, vi hadde hengt opp reflekser rundt omkring som del av en skattejakt. Tror et par takket nei fordi de ikke ville være ute, og i ettertid har et par andre sagt til datteren at det var dumt at de måtte ha uteklær på i bursdag heller enn å pynte seg. Der og da virket alle fornøyde, og det var veldig enkelt for oss. De lekte gjemsel, vi hadde lagd en hinderløype, og satt ut fakler på vei inn til den lysningen vi brukte i skogen. Lagde sjokoladeskjeer som smeltet i den varme melken, dem snakker ungene om ennå, og alle fikk med seg reflekser hjem etter at de fant dem under skattejakten. 

Skrevet

Her har de hatt uteskole og utebarnehage siden mai, og mine begynner å bli lei. De går 6-7 timer hver dag i skogen i halvvåte klær, det blåser og regner ofte. Vi har tre barn, og vi har brukt tusenvis av kroner på ordentlige regnsett, gode, varme støvler og regnvotter i det uendelige. De kommer hjem hver eneste dag fulle av gjørme og sand. Hver dag må vi vaske utetøyet, samt alt under. 
Vi hadde utebursdag i november i fjor, men i år skal de få være inne. 

Anonymkode: d5a1b...bde

Skrevet

Glemte å legge til: det inviteres til halloweenfeiring nå neste uke. I skogen selvsagt. Gutten min orker ikke mer skogen i regnet nå, så han takker nei. Syns det er litt trist, for han vil jo være med vennene sine, bare ikke konstant ute. Så da velger han å være hjemme med oss. Vi skal nok få det trivelig, men jeg er litt lei meg på hans vegne. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har de hatt uteskole og utebarnehage siden mai, og mine begynner å bli lei. De går 6-7 timer hver dag i skogen i halvvåte klær, det blåser og regner ofte. Vi har tre barn, og vi har brukt tusenvis av kroner på ordentlige regnsett, gode, varme støvler og regnvotter i det uendelige. De kommer hjem hver eneste dag fulle av gjørme og sand. Hver dag må vi vaske utetøyet, samt alt under. 

Glemte å legge til: det inviteres til halloweenfeiring nå neste uke. I skogen selvsagt. Gutten min orker ikke mer skogen i regnet nå, så han takker nei. Syns det er litt trist, for han vil jo være med vennene sine, bare ikke konstant ute. Så da velger han å være hjemme med oss. Vi skal nok få det trivelig, men jeg er litt lei meg på hans vegne. 

Skjønner godt det kan bli mye altså. Men her har det knapt regnet i hele høst, og på skolen er de en del inne. Så i utgangspunktet er det ikke synd på dem☺️

Skrevet

Takk for mange gode svar og ideer!! 

Hyggelig å se at ideen blir såpass godt mottatt, og ideen om sjokolade på skjeer i varm melk var veldig god, den tror jeg vi må gjøre! 

Hvis jeg skal tenke på bursdagsbarnet kommer hun til å elske det, hun er en skikkelig uteunge☺️

Og blir det skikkelig øsvær som i dag, da får vi alltids være inne ☺️

Skrevet

Jeg har hatt fire barn i naturbarnehage på vestlandet, så hver dag hjem med gjørme og sand er en hverdagslig sak for oss. Men har de virkelig all undervisning utendørs i 6-7 timer for skoleunger?

Når han velger å være hjemme istedenfor å feire med venner pga det er utendørs så er det jo hans valg, og det er jo ikke trist at han kan velge selv, akkurat. At feiring blir utendørs er jo heller ikke rart med tanke på den situasjonen vi er i. Om alle skal kunne komme må vi være utendørs. Verre er det jo ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...