Gå til innhold

Hvis man blir satt i 10-dagers karantene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener at jeg en gang hørte eller leste at man da må testes på dag 7, men nå finner jeg ikke igjen noe informasjon om dette. Noen som vet?

Anonymkode: 93898...d35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det må man ikke.

Man er i karantene for sikkerhets skyld, fordi det er en viss fare for at man har blitt smittet. Men har man ingen symptomer trenger man ikke testes, da har man antagelig ikke blitt smittet.

Anonymkode: b9a8e...aa5

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det må man ikke.

Man er i karantene for sikkerhets skyld, fordi det er en viss fare for at man har blitt smittet. Men har man ingen symptomer trenger man ikke testes, da har man antagelig ikke blitt smittet.

For barn også? De får jo gjerne ikke symptomer. Er sønnen min som er satt i karantene, en i klassen har fått påvist smitte.

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For barn også? De får jo gjerne ikke symptomer. Er sønnen min som er satt i karantene, en i klassen har fått påvist smitte.

HI

Ja, for barn også. 

Skrevet

Datteren min har vært i karantene to ganger pga smitte på skolen. Hun trengte ikke å teste seg. Men vi ble bedt om å være ekstra på vakt for symptomer, og teste med en gang hvis hun begynte å kjenne på selv de mildeste symptomer. 

Anonymkode: 22393...9fd

Skrevet

Datteren min har vært i karantene to ganger pga smitte på skolen. Hun trengte ikke å teste seg. Men vi ble bedt om å være ekstra på vakt for symptomer, og teste med en gang hvis hun begynte å kjenne på selv de mildeste symptomer. 

Anonymkode: 22393...9fd

Da får vi bare følge godt med, men jeg vurderer likevel å teste ut i neste uke likevel. Han har tre søsken som går på skole og jeg selv er lærer i VGS og har nesten 100 elever, så det vil bli stort omfang hvis han er smittet, men symptomfri og vi andre blir smittet. 

HI

Skrevet

Da jeg ble definert som nærkontakt fikk jeg beskjed om å teste meg 5-7 dager etter jeg hadde møtt vedkommende selv om jeg ikke fikk symptomer. Dersom jeg fikk symptomer skulle jeg teste meg med en gang. Usikker om samme regler gjelder for barn. Dette burde den som ringte deg fra smittetelefonen opplyst om, så ring tilbake og spør. 

Anonymkode: 00bce...2fa

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg ble definert som nærkontakt fikk jeg beskjed om å teste meg 5-7 dager etter jeg hadde møtt vedkommende selv om jeg ikke fikk symptomer. Dersom jeg fikk symptomer skulle jeg teste meg med en gang. Usikker om samme regler gjelder for barn. Dette burde den som ringte deg fra smittetelefonen opplyst om, så ring tilbake og spør. 

Anonymkode: 00bce...2fa

Jeg ble ikke kontakt av smarttelefonen, men av kontaktlærer + at det står på skolens hjemmeside. Det står også i avisen at de får flere telefoner til smittetelefonen enn de klarer å ta unna, så jeg tror ikke det er vits i å prøve der.

HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ble ikke kontakt av smarttelefonen, men av kontaktlærer + at det står på skolens hjemmeside. Det står også i avisen at de får flere telefoner til smittetelefonen enn de klarer å ta unna, så jeg tror ikke det er vits i å prøve der.

HI

Uff, autocorrect der 😂 Skulle ikke stå smarttelefon, men smittetelefonen. 

HI

Skrevet

Hvis du er i karantene fordi du er nærkontakt til en smittet skal du testes. 

Anonymkode: d048b...795

Skrevet

Hvis du er i karantene fordi du er nærkontakt til en smittet skal du testes. 

Jeg ser jo her at folk svarer helt ulikt. Som nevnt lenger oppe er det barnet mitt.

HI

Skrevet

Det er jo litt skummelt. Mange av de som har blitt testet og vært smittet har hatt få eller ingen symptomer. Det er vel sikkert snakk om nærkontakter. Jeg ville testet når han faktisk er en nærkontakt. Med tanke på hvor mange det kan gå utover hvis han er smittet uten symptomer, er ikke jeg i tvil ihvertfall. 

Anonymkode: 6b3e8...507

Skrevet

Noen kommuner opererer med en automatikk i a du skal testes dersom du har vært i nærkontakt med en smittet. Min kommune gjør det ikke. 

Jeg ble testet med en gang da jeg ringte og hadde symptomer siden jeg alt var i karantene. Jeg var positiv, men de to ungene her i huset testet negativt, tro det den som vil. 

Anonymkode: b327e...377

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt skummelt. Mange av de som har blitt testet og vært smittet har hatt få eller ingen symptomer. Det er vel sikkert snakk om nærkontakter. Jeg ville testet når han faktisk er en nærkontakt. Med tanke på hvor mange det kan gå utover hvis han er smittet uten symptomer, er ikke jeg i tvil ihvertfall. 

Anonymkode: 6b3e8...507

Nei, det er jo sånn jeg også tenker, at totalt sett omgås vår familie svært mange mennesker. Jeg tenker vi tester ham i midten av neste uke uansett, jeg. 

HI

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser jo her at folk svarer helt ulikt. Som nevnt lenger oppe er det barnet mitt.

HI

Hvis dere ikje er kontaktet av smittesporingsteamet enda er det ikje sikkert barnet ditt er nærkontakt. 

Her er en hel skole satt i umiddelbar karantene. Fordi smittesporings er krevende og en omfattende jobb. Alle elever og lærere er nok ikke nærkontakter, men det vil ta noe tid å kartlegge dette.  Derfor er alle i karantene som en forebyggende tiltak. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere ikje er kontaktet av smittesporingsteamet enda er det ikje sikkert barnet ditt er nærkontakt. 

Her er en hel skole satt i umiddelbar karantene. Fordi smittesporings er krevende og en omfattende jobb. Alle elever og lærere er nok ikke nærkontakter, men det vil ta noe tid å kartlegge dette.  Derfor er alle i karantene som en forebyggende tiltak. 

Jo, det er en i klassen, så det er nærkontakt. 

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...