Gå til innhold

Hvor selvstendig?


Fiola Biola

Anbefalte innlegg

Hvor mye gjør barna deres selv?

Jeg vil de skal ta oppvask på kjøkkenet og boss i bosset. St de selv tar matboks utav skolesekken. At de henger opp uteklær. At om de vil ha drikke, så er vanen at de bare henter det. At de finner selv klær de skal ha på seg. At om de vrenger dem av, også får de på retta selv, npr de skal på igjen.

Men er vanskelig å få til. Som forbilde skal man jo være hjelpsom, men så skal en lære dem å bli selvstendige, og om de gjlr mer selv, sv seg selv, får nok jeg mer ovetskudd til å finne på ting sammen med dem. 

De er 9 og 11.

Hvordan får dere deres barn til å gjøre sånne ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Ja, de må hente drikke selv. Kanskje det hjelper å lage lister på veggen? Med internett-tid som lønn? Her gjøres ingenting av seg selv, men de gjør husarbeid når de blir bedt om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forventer du at barna skal oppføre seg som voksne. Det blir litt drøyt. Barnehjernen funker ikke slik at de tenker at det er lurt å ta ut matboksen feks. 

Hva med å innføre én og én ting? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Fiola Biola skrev (På 23.10.2020 den 22.52):

Hvor mye gjør barna deres selv?

Jeg vil de skal ta oppvask på kjøkkenet og boss i bosset. St de selv tar matboks utav skolesekken. At de henger opp uteklær. At om de vil ha drikke, så er vanen at de bare henter det. At de finner selv klær de skal ha på seg. At om de vrenger dem av, også får de på retta selv, npr de skal på igjen.

Men er vanskelig å få til. Som forbilde skal man jo være hjelpsom, men så skal en lære dem å bli selvstendige, og om de gjlr mer selv, sv seg selv, får nok jeg mer ovetskudd til å finne på ting sammen med dem. 

De er 9 og 11.

Hvordan får dere deres barn til å gjøre sånne ting?

Bare sånn: en veldig stor andel av Norges befolkning bruker ikke ordet boss og bosset, og vet ikke hva det er. Det kan være lurt å unngå dialekt når man skriver i off fora. 

Anonymkode: 43d7c...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...