Gladjente00 Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg har ei datter på 13 år som har begynt å ungdomsskolen. Hun har egentlig alltid slitt med venner. Noen ganger har hun det bra med dem og andre ganger ikke. Hun såkalte bestevenninna er veldig stygg med henne til tider. De hadde nettopp en episode der de sendte dattera min en mld om at hun hadde baksnakket dem, noe hun nekta for. Men de blokka nr hennes og slettet henne overalt. Da tok dattera mi grep på skolen og kontaktet læreren for dette og alt var bare en misforståelse. Men allikevel så føler hun seg ikke verdsett. Hva bør jeg gjør? Jeg har snakket med henne mye om dette, og hun lar sitt sinne og frustrasjon gå ut her hjemme. Bør jeg ta kontakt med moren til bestevenninna? Vi har ikke noe særlig kontakt. Huff er så tøft å se henne slikt. Hun nevner noe om å flytte til far og starte ett nytt liv men det synest jeg ikke er noe da samme problemer kan og oppstå der og jeg vil ikke splitte søskena. Da blir alt nytt, han bor ett stykke unna. Er det kun en fase? De er så stygge jentene mot hverandre!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 18 minutter siden, frustrertfrue33 skrev: Jeg har ei datter på 13 år som har begynt å ungdomsskolen. Hun har egentlig alltid slitt med venner. Noen ganger har hun det bra med dem og andre ganger ikke. Hun såkalte bestevenninna er veldig stygg med henne til tider. De hadde nettopp en episode der de sendte dattera min en mld om at hun hadde baksnakket dem, noe hun nekta for. Men de blokka nr hennes og slettet henne overalt. Da tok dattera mi grep på skolen og kontaktet læreren for dette og alt var bare en misforståelse. Men allikevel så føler hun seg ikke verdsett. Hva bør jeg gjør? Jeg har snakket med henne mye om dette, og hun lar sitt sinne og frustrasjon gå ut her hjemme. Bør jeg ta kontakt med moren til bestevenninna? Vi har ikke noe særlig kontakt. Huff er så tøft å se henne slikt. Hun nevner noe om å flytte til far og starte ett nytt liv men det synest jeg ikke er noe da samme problemer kan og oppstå der og jeg vil ikke splitte søskena. Da blir alt nytt, han bor ett stykke unna. Er det kun en fase? De er så stygge jentene mot hverandre! Jeg ville inngått en avtale med far på en prøveordning i et år. Går det fint, så er det fint. Ellers ville jeg også kontaktet ppt eller fastlege for utredning hvis det samme skulle skje hos far. Skjer det samme en gang til, så tenker jeg jenta trenger hjelp Anonymkode: 63ace...dc9
Gladjente00 Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville inngått en avtale med far på en prøveordning i et år. Går det fint, så er det fint. Ellers ville jeg også kontaktet ppt eller fastlege for utredning hvis det samme skulle skje hos far. Skjer det samme en gang til, så tenker jeg jenta trenger hjelp Anonymkode: 63ace...dc9 Vi har vært i kontakt med fastlegen men hun sier at det er hormoner som styrer på. Vert i kontakt med familievernkontoret og der har det ikle vert noe å sette fingeren på som er noe unormalt.. men hva skal hun utredes for?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 8 minutter siden, frustrertfrue33 skrev: Vi har vært i kontakt med fastlegen men hun sier at det er hormoner som styrer på. Vert i kontakt med familievernkontoret og der har det ikle vert noe å sette fingeren på som er noe unormalt.. men hva skal hun utredes for? Det må jo ppt eller fastlege finne ut. Datteren min hadde samme problematikk. Slet med å holde på venner, bestevennen var ufin, men min datter var ikke bedre hun heller. Sa fra om alt til lærere og de andre ba om unnskyldning. Har add og ble medisinert, og alt ble bedre etter det. Anonymkode: 63ace...dc9
Gladjente00 Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 23. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det må jo ppt eller fastlege finne ut. Datteren min hadde samme problematikk. Slet med å holde på venner, bestevennen var ufin, men min datter var ikke bedre hun heller. Sa fra om alt til lærere og de andre ba om unnskyldning. Har add og ble medisinert, og alt ble bedre etter det. Anonymkode: 63ace...dc9 Wow😳 det er dette jeg skal nå til legen med hun minste om faktiskt. Kan høre med fastlegen når jeg skal der. hun minste sliter med konsentrasjon og får ikke med seg ting og blir fort sint og frustrert når hun ikke får det til. hun eldste sliter med at hun er så sensitive. Veldig hårsår og kan bli lei seg av ting som skjedde for mange år siden.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 13 minutter siden, frustrertfrue33 skrev: Wow😳 det er dette jeg skal nå til legen med hun minste om faktiskt. Kan høre med fastlegen når jeg skal der. hun minste sliter med konsentrasjon og får ikke med seg ting og blir fort sint og frustrert når hun ikke får det til. hun eldste sliter med at hun er så sensitive. Veldig hårsår og kan bli lei seg av ting som skjedde for mange år siden. Kjenner igjen eldste, men ikke yngste annet enn konsentrasjonen. Add er ofte vanskelig å oppdage, for de har hyperaktiviteten inni hodet i stedet for utenpå Anonymkode: 63ace...dc9
Gladjente00 Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjenner igjen eldste, men ikke yngste annet enn konsentrasjonen. Add er ofte vanskelig å oppdage, for de har hyperaktiviteten inni hodet i stedet for utenpå Anonymkode: 63ace...dc9 Ja ikke sant😣 jeg har en hjerne som spinner hele tiden og. Det samme har de. hun minste fikk bemerkninger om det i barnehage og da de kunne snakke med henne men det gikk ikke inn
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 28 minutter siden, frustrertfrue33 skrev: Ja ikke sant😣 jeg har en hjerne som spinner hele tiden og. Det samme har de. hun minste fikk bemerkninger om det i barnehage og da de kunne snakke med henne men det gikk ikke inn Ville forsøkt en utredning. Forklar fastlege hvordan hun fungerer og be han/henne henvise til ppt. Ppt og fastlege kan hjelpe deg videre Anonymkode: 63ace...dc9
Gladjente00 Skrevet 23. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 23. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ville forsøkt en utredning. Forklar fastlege hvordan hun fungerer og be han/henne henvise til ppt. Ppt og fastlege kan hjelpe deg videre Anonymkode: 63ace...dc9 Tusen takk for svar❤️ Føler meg ganske dum da å gå til legen for begge ungene dor å utredes.. "åja hun mora der klarer ikke å oppdra ungene" og skylder på diagnose. Følte nesten litt sånn når vi var hos legen sist for noen mnd siden.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #10 Skrevet 24. oktober 2020 Sosiale relasjoner kan være vanskelig for mange, både med og uten diagnoser. jeg ville begynt hos helsesøster. Mange kan ha god nytte av å snakke ned en utenforstående voksen om følelser, relasjoner, reaksjoner osv. det er mer ufarlig om mindre krevende enn å dure på med full utredning - som kanskje likevel ikke gir noen ting. Anonymkode: 22a58...371
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2020 #11 Skrevet 24. oktober 2020 Jeg tenker veldig mye handler om den oppdragelsen vi gir i fellesskap. Som samfunn aksepterer vi ofte «jentedrama» helt fra barna er små, og skylder på at «det er sånn jenter er». Men det synes jeg ikke er greit. Akkurat som vi ikke lenger aksepterer vold blant guttene under dekket «gutter er gutter», tenker jeg vi må ta samme oppgjør med hvordan vi ser på jenter, og vi må slutte å si «jenter er jenter». Da jeg var liten var vi ofte ganske fæle mot hverandre i jentegjengen. Ikke mot én, men mot hverandre på rundgang. Nå som voksen skjønner jeg ikke hvordan foreldrene våre kunne godta det. Jenter må settes grenser for når de er ufine mot hverandre, og man må ikke akseptere at de lager drama. Én ting er å prøve ting sosialt og se hva som fungerer, men når man er 13 år kan man godt ha lært at hvis man har et problem, så kan man snakke med vennen sin om det. Eller en voksen. Om vennen ikke ønsker å høre på deg kan du la vennskapet ebbe litt ut i sanden. Ikke blokke i alle kanaler hele gjengen. Det er en veldig dramatisk reaksjon. Man må adressere de overdramatiske reaksjonene, for det er sånn det fungerer, «du gjorde en bitteliten ting og nå tar vi deg for det». De må ikke få lov til å holde på sånn. Anonymkode: cfcab...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå