Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Har en unge som har kommet i puberteten en del tidligere enn de andre i klassen. Ungen lukter til tider svært mye, daglig. Det er dusjing og deo om kvelden, og klutvask og deo om morgenen. Spurte legen på sykehuset om en unge på 10 kan bruke stop 24 siden cosmica med 72 timers effekt egentlig ikke virker tilfredsstillende. Da spurte legen ungen om den var plaget av lukten, og som ventet svarte den nei. Nå må vi minne ungen på vask og deo, da hygiene ikke er øverst på prioriteringslista. Vi har også snakket om at andre rundt kan reagere når det lukter skarpt. Beskjeden fra legen var da at barnet bestemte over egen kropp, og ville ikke det bruke deo skulle det slippe. Er det greit da? Av og til må man vel bare legge føringer på ventet hygirneatferd?! Anonymkode: 9bd10...0fc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 I utgangspunktet er det opp til barnet , men vi har sagt rett ut når det har vært et problem her, at hvis de ønsker å lukte vondt, kan det hende andre ikke ønsker å sitte ved siden av dem og spurt om det er noe de ønsker. Men det kommer selvfølgelig litt an på barnets alder også. Anonymkode: 6b904...e20
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Du følger opp hygiene med dusj og vask, og så sørger du for at t-skjorter etc er av bomull og ikke blanding eller syntetisk. Du kan ikke bruke tvang på deo. Anonymkode: 35873...345
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du følger opp hygiene med dusj og vask, og så sørger du for at t-skjorter etc er av bomull og ikke blanding eller syntetisk. Du kan ikke bruke tvang på deo. Anonymkode: 35873...345 Poenget er at ungen ikke kjenner egen lukt, men er ikke plaget av å bruke deo i seg selv. Det bare føyer seg i rekken av alt som ikke giddes. Anonymkode: 9bd10...0fc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 Her inngår deo i morgenstellrutinen og det er en klar forventing at det blir brukt.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #6 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har en unge som har kommet i puberteten en del tidligere enn de andre i klassen. Ungen lukter til tider svært mye, daglig. Det er dusjing og deo om kvelden, og klutvask og deo om morgenen. Spurte legen på sykehuset om en unge på 10 kan bruke stop 24 siden cosmica med 72 timers effekt egentlig ikke virker tilfredsstillende. Da spurte legen ungen om den var plaget av lukten, og som ventet svarte den nei. Nå må vi minne ungen på vask og deo, da hygiene ikke er øverst på prioriteringslista. Vi har også snakket om at andre rundt kan reagere når det lukter skarpt. Beskjeden fra legen var da at barnet bestemte over egen kropp, og ville ikke det bruke deo skulle det slippe. Er det greit da? Av og til må man vel bare legge føringer på ventet hygirneatferd?! Anonymkode: 9bd10...0fc Jeg synes dette er å dra det litt langt. Skal de velge selv om de vil dusje og pusse tennene også da? Eller være våken hele natten? Det handler jo også om egen kropp. Barn vet ikke alltid sitt eget beste, det er derfor de ikke er myndige. Anonymkode: 977af...270
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 Hos oss er det er krav, så strenge er vi. Jeg jobber i skolen og har noen elever som lukter, og det er ganske kvalmende. Jeg har måtte ha flere ubehagelige samtaler med både elever og foresatte pga. dette. Ikke for min del, men fordi medelever også lukter det og ikke vil sitte med dem som lukter og snakker bak ryggen deres. Anonymkode: b9ad3...2c2
Eliseflisa Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 herregud for en merkelig lege (som egentlig etisk sett sikkert sier det rette da) hadde min unge luktet svette, enten som 8 eller 13 år hadde jeg sagt : hei , du lukter svette, og det er ikke noe koselig, Ikke for deg og ikke for andre. Også hadde jeg lært ungen om dette-hvorfor og hva en kan gjøre med det. Dersom ungen min hadde nektet det, så hadde jeg tvunget ungen --- Skal de velge når de skal dusje og skifte undertøy også? Jeg tenker dette er en del av oppdragelse
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 3 minutter siden, Eliseflisa skrev: herregud for en merkelig lege (som egentlig etisk sett sikkert sier det rette da) hadde min unge luktet svette, enten som 8 eller 13 år hadde jeg sagt : hei , du lukter svette, og det er ikke noe koselig, Ikke for deg og ikke for andre. Også hadde jeg lært ungen om dette-hvorfor og hva en kan gjøre med det. Dersom ungen min hadde nektet det, så hadde jeg tvunget ungen --- Skal de velge når de skal dusje og skifte undertøy også? Jeg tenker dette er en del av oppdragelse Lurer på hvor ofte mitt barn hadde dusjet om han fikk vente til han ville det selv... kunne blitt et interessant eksperiment. Og minst et par bekymringsmeldinger i mellomtiden tenker jeg. 😛 Tipper det hadde gått en mnd eller mer. Anonymkode: 977af...270
Eliseflisa Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Lurer på hvor ofte mitt barn hadde dusjet om han fikk vente til han ville det selv... kunne blitt et interessant eksperiment. Og minst et par bekymringsmeldinger i mellomtiden tenker jeg. 😛 Tipper det hadde gått en mnd eller mer. Anonymkode: 977af...270 ja samme her.😝.. min yngste er 14 år, og jeg må faktisk enda si til henne at hallo, nå er det vel ett par dager siden du dusjet?Når hun har menstruasjon for eksempel, så forventes dusj hver dag. Slike ting skjønner de jo ikke om ikke de lærer det tenker jeg. Jeg har en kollega som vokste opp i ett hjem der hygiene uteble. Både når det gjaldt husvask og kropp. Hun forteller i dag at det var ikke før hun ble mobbet at hun forstod at det å dusje og bytte klær var noe en måtte gjøre daglig.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes dette er å dra det litt langt. Skal de velge selv om de vil dusje og pusse tennene også da? Eller være våken hele natten? Det handler jo også om egen kropp. Barn vet ikke alltid sitt eget beste, det er derfor de ikke er myndige. Anonymkode: 977af...270 Var i grunn det som slo meg også. Per nå lukter barnet, selv om det dusjer hver dag, vasker hver morgen og bruker deo to ganger daglig. Jeg er helt sikker på at lærere og medelever kjenner lukten, selv med nok så god rutine. Ble bare litt perpleks da legen henvendte seg til 10-åringen og sa "Din kropp, ditt valg. Om du ikke plages av lukten, så behøver du ikke å gjøre noe med det". I tillegg pratet hun med barnet alene (jeg ble sendt på gangen), fordi barnet er tidlig i puberteten og da fortjente samme vern som litt større barn. "Barnet er jo mer modent for alderen, så derfor vil jeg prate uforstyrret". Greit nok. Fysisk moden, men slett ikke mentalt moden, så jeg synes det var rart å gå fra barnet. Det har ikke skjedd med de eldste ungene før de var 14. I følge barnet snakket de om skole og trivsel og hvordan forholdet var til foreldre og søsken (sagt til meg uoppfordret etterpå). Det hadde ingenting å gjøre med årsaken til timen. Jeg bryr meg ikke om at barnet hadde en samtale med legen alene, men det var akkurat som om hun hang seg opp i barnets rett til å bestemme over seg selv og sin kropp og det å ikke måtte dele alle helseopplysninger med meg og far selv om det kun er 10 år. Anonymkode: 9bd10...0fc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 Men altså? Daglig dusj, daglig klutvask, deo x 2 og fremdeles lukt? Jeg ville fokusert mindre på deo og mer på årsaker til dette. Ikke engang hormonforstyrrelser skulle ført til så omfattende problemer? Er det barnet som lukter eller barnets klær for eksempel? Tantebarnet lukter svette, men jeg har lagt merke til at lukten kommer fra klærne. Familien bruker skullemiddel og klærne lukter som et parfymeri tidlig på dagen og sur svette etter noen timer. Anonymkode: 42a00...3ed
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var i grunn det som slo meg også. Per nå lukter barnet, selv om det dusjer hver dag, vasker hver morgen og bruker deo to ganger daglig. Jeg er helt sikker på at lærere og medelever kjenner lukten, selv med nok så god rutine. Ble bare litt perpleks da legen henvendte seg til 10-åringen og sa "Din kropp, ditt valg. Om du ikke plages av lukten, så behøver du ikke å gjøre noe med det". I tillegg pratet hun med barnet alene (jeg ble sendt på gangen), fordi barnet er tidlig i puberteten og da fortjente samme vern som litt større barn. "Barnet er jo mer modent for alderen, så derfor vil jeg prate uforstyrret". Greit nok. Fysisk moden, men slett ikke mentalt moden, så jeg synes det var rart å gå fra barnet. Det har ikke skjedd med de eldste ungene før de var 14. I følge barnet snakket de om skole og trivsel og hvordan forholdet var til foreldre og søsken (sagt til meg uoppfordret etterpå). Det hadde ingenting å gjøre med årsaken til timen. Jeg bryr meg ikke om at barnet hadde en samtale med legen alene, men det var akkurat som om hun hang seg opp i barnets rett til å bestemme over seg selv og sin kropp og det å ikke måtte dele alle helseopplysninger med meg og far selv om det kun er 10 år. Anonymkode: 9bd10...0fc Altså, dette blir bare drøyere og drøyere. Et barn på 10 år er bare 10 år uavhengig av pubertet. Og dere har krav på alle helseopplysninger med mindre det er tungtveiende grunner til noe annet. Da skal det litt mer til enn uenighet om deodorant altså! Anonymkode: 977af...270
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, dette blir bare drøyere og drøyere. Et barn på 10 år er bare 10 år uavhengig av pubertet. Og dere har krav på alle helseopplysninger med mindre det er tungtveiende grunner til noe annet. Da skal det litt mer til enn uenighet om deodorant altså! Anonymkode: 977af...270 Vi fikk jo vite hva hun tenkte rundt det barnet var henvist for. Hun snakket egentlig bare med barnet om tilfeldige ting, sikkert for å utelukke psykiske årsaker til de somatiske problemene. De snakket vel mest om trivsel hjemme og på skolen, pluss litt pubertetsting. Jeg har ikke noe å skjule, så praten var helt uproblematisk, om enn litt pussig. 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men altså? Daglig dusj, daglig klutvask, deo x 2 og fremdeles lukt? Jeg ville fokusert mindre på deo og mer på årsaker til dette. Ikke engang hormonforstyrrelser skulle ført til så omfattende problemer? Er det barnet som lukter eller barnets klær for eksempel? Tantebarnet lukter svette, men jeg har lagt merke til at lukten kommer fra klærne. Familien bruker skullemiddel og klærne lukter som et parfymeri tidlig på dagen og sur svette etter noen timer. Anonymkode: 42a00...3ed Det sitter under armen, ikke klærne. Er visst ikke noe unormalt, bortsett fra mye svette, men ikke unormalt mye. Anonymkode: 9bd10...0fc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg tenker at noen ting må barn og ungdommer lære som en del av den daglige rutinen. Å bytte truse hver dag er ikke et valg, men et krav og normal hygiene. Det samme er deo når der begynner å lukte. Kanskje kan man unngå deo når man er voksen, men en tenåring som stinker er grusomt. Jeg kan love det er verre for ungen at hn stinker på skolen og andre kommenterer/snakker om det, enn å lære seg å bruke deo. Har selv en på 10 år som kan lukte ved intensiv aktivitet. Han blir så fortvila når han glemmer deo for han vil for alt i verden ikke lukte. Det var han selv som bemerket at han begynte å blir mer svett og at han syns det lukter. Da gav vi info om deo, kjøpte det og plasserte det på badet. Han fikk også beskjed om at uten deo så kan man begynne å lukte svette. For han var valget enkelt. Men vi må minne han på det, vi må også minne på om dusj. Det er ikke noe problem syns jeg for han gjør det gladelig, han bare surrer og glemmer det selv. Da må de voksne ta ansvar. Anonymkode: db227...f83
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #16 Skrevet 23. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at noen ting må barn og ungdommer lære som en del av den daglige rutinen. Å bytte truse hver dag er ikke et valg, men et krav og normal hygiene. Det samme er deo når der begynner å lukte. Kanskje kan man unngå deo når man er voksen, men en tenåring som stinker er grusomt. Jeg kan love det er verre for ungen at hn stinker på skolen og andre kommenterer/snakker om det, enn å lære seg å bruke deo. Har selv en på 10 år som kan lukte ved intensiv aktivitet. Han blir så fortvila når han glemmer deo for han vil for alt i verden ikke lukte. Det var han selv som bemerket at han begynte å blir mer svett og at han syns det lukter. Da gav vi info om deo, kjøpte det og plasserte det på badet. Han fikk også beskjed om at uten deo så kan man begynne å lukte svette. For han var valget enkelt. Men vi må minne han på det, vi må også minne på om dusj. Det er ikke noe problem syns jeg for han gjør det gladelig, han bare surrer og glemmer det selv. Da må de voksne ta ansvar. Anonymkode: db227...f83 Det er i grunn det vi har gjort med alle her også. Ble derfor overrasket over at legen mente det var et valg... Anonymkode: 9bd10...0fc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #17 Skrevet 23. oktober 2020 Deo er selvvalgt, men om man skal sitte sammen med andre familiemedlemmer på fellesområder kak det bli påtvunget vask med vond lukt. Men jeg ville ha startet å dusje om morgenen. Om han svetter mye om natten hjelper ikke noen halvgod klutvask om morgenen. Da blir svettelukten bare kvalmende. Og gammel deorester 🤮 Anonymkode: a6ffe...ccb
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #18 Skrevet 23. oktober 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Deo er selvvalgt, men om man skal sitte sammen med andre familiemedlemmer på fellesområder kak det bli påtvunget vask med vond lukt. Men jeg ville ha startet å dusje om morgenen. Om han svetter mye om natten hjelper ikke noen halvgod klutvask om morgenen. Da blir svettelukten bare kvalmende. Og gammel deorester 🤮 Anonymkode: a6ffe...ccb Du forstår vel at ingen kan sende ungen ut av et klasserommet om de stinker? Så klassekamerater og lærer må leve med lukten, men familiemedlem kan påtvinge vask? LÆR BARNA tilstrekkelig hygiene. Det er ikke et valg med mindre du bor alene i en gamme i gokk. Pubertal svettelukt er den mest grusomme lukten i verden. Jeg får migrene bare av å tenke på de dagene klasserommet er forpestet av svettelukt. Og surprise - de samme barna som kommer i de samme klærne dag etter dag, og som nekter å dusje i gymmen, er de som stinker svette. De trenger hjelp av foreldre når de ikke kjenner luktene selv eller er for surrete til å huske å dusje. Anonymkode: a4d42...7b5
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #19 Skrevet 23. oktober 2020 Streilan er den beste deoen og garantert effektiv! Mange behagelige lukter (og en helt luktfri. Anonymkode: fbadf...7dc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #20 Skrevet 23. oktober 2020 *Sterilan Anonymkode: fbadf...7dc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #21 Skrevet 23. oktober 2020 Oh, den er litt vanskelig. Har et barn på 9år selv som har begynt å lukte svette. Jeg sa det veldig forsiktig her en kveld at «nå er det lurt med en dusj. Du har blitt så stor at det noen ganger kan komme litt lukt under armene dine. Jeg har noe som er veldig lurt, men den må brukes etter man har dusjet, hvis ikke blir lukten litt rar. Men bruker man den etter dusjing blir lukten bra. Det heter deodorant. Hvis man bruker deodoranten så er det vanskelig å kjenne lukten av svette.» Vi hadde hviske stemme når vi snakket om det på badet og hun var veldig nyskjerrig på denne deodoranten. Hun luktet seg under armen å sa «å herremin.. ja, jeg lukter svette jo. (Hun ler)» hvis du går i dusjen nå og vasker deg skikkelig så skal du få prøve den etterpå, sa jeg. Når hun var ferdig i dusjen kom hun å hentet meg. Hvisket forsiktig «den armtingen, mamma. Du må hjelpe meg». Vi gikk å hadde på deo og hun syntes det var veldig gøy. Fortalte henne også at det er lettere for andre å kjenne lukta enn å kjenne den selv. Når jeg ga henne klem den kvelden så lo hun. «Mamma?! Du lukter svette jo?!» Jammen hadde jeg glemt deo, så da var det rett i dusjen selv🙈😂 Det var dagens novelle fra meg😂 ble litt langt. Beklager.. Anonymkode: ac709...c93
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #22 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du forstår vel at ingen kan sende ungen ut av et klasserommet om de stinker? Så klassekamerater og lærer må leve med lukten, men familiemedlem kan påtvinge vask? LÆR BARNA tilstrekkelig hygiene. Det er ikke et valg med mindre du bor alene i en gamme i gokk. Pubertal svettelukt er den mest grusomme lukten i verden. Jeg får migrene bare av å tenke på de dagene klasserommet er forpestet av svettelukt. Og surprise - de samme barna som kommer i de samme klærne dag etter dag, og som nekter å dusje i gymmen, er de som stinker svette. De trenger hjelp av foreldre når de ikke kjenner luktene selv eller er for surrete til å huske å dusje. Anonymkode: a4d42...7b5 Her var det ikke snakk om en unge som ikke dusjet. Men en unge som desverre lukter svette. Jeg vil tro det hjelper mye om barnet dusjer om morgenen isteden for kveld, slik at evt. Nattesvette og gammel deo forsvinner rett før skolestart. Jeg vil også tro at når barnet har fått veiledning og informasjon av både lege og foreldre vet barnet selv hva han kan gjøre. Klasse kompisene kommer garantert til å kommentere det, og da retter det seg nok. Det er godt vi alle er forskjellige. Jeg kommer aldri til å tvinge noen til å bruke deo, men jeg tvinger til dusj og tannpuss. Det er av helseårsaker, ikke sosiale. For lukt er faktisk sosialt problem så lenge ungen faktisk dusjer. Anonymkode: a6ffe...ccb
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #23 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Streilan er den beste deoen og garantert effektiv! Mange behagelige lukter (og en helt luktfri. Anonymkode: fbadf...7dc Vi har jobbet oss gjennom Streilan, og nei, den er ikke mer effektiv enn mye annet som virker i 48 timer. Hi Anonymkode: 9bd10...0fc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #24 Skrevet 23. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oh, den er litt vanskelig. Har et barn på 9år selv som har begynt å lukte svette. Jeg sa det veldig forsiktig her en kveld at «nå er det lurt med en dusj. Du har blitt så stor at det noen ganger kan komme litt lukt under armene dine. Jeg har noe som er veldig lurt, men den må brukes etter man har dusjet, hvis ikke blir lukten litt rar. Men bruker man den etter dusjing blir lukten bra. Det heter deodorant. Hvis man bruker deodoranten så er det vanskelig å kjenne lukten av svette.» Vi hadde hviske stemme når vi snakket om det på badet og hun var veldig nyskjerrig på denne deodoranten. Hun luktet seg under armen å sa «å herremin.. ja, jeg lukter svette jo. (Hun ler)» hvis du går i dusjen nå og vasker deg skikkelig så skal du få prøve den etterpå, sa jeg. Når hun var ferdig i dusjen kom hun å hentet meg. Hvisket forsiktig «den armtingen, mamma. Du må hjelpe meg». Vi gikk å hadde på deo og hun syntes det var veldig gøy. Fortalte henne også at det er lettere for andre å kjenne lukta enn å kjenne den selv. Når jeg ga henne klem den kvelden så lo hun. «Mamma?! Du lukter svette jo?!» Jammen hadde jeg glemt deo, så da var det rett i dusjen selv🙈😂 Det var dagens novelle fra meg😂 ble litt langt. Beklager.. Anonymkode: ac709...c93 Denne samtalen er det sikkert 2-3 år siden vi hadde - første gang. Og den har gått på repeat noen ganger. Og vi har rutiner og jeg har stilt krav. Jeg ble bare litt paff av at legen sa dette, siden det kan føre til at ungen vil kunne få mer oppmerksomhet i negativ forstand på skolen og blant venner. Hi Anonymkode: 9bd10...0fc
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #25 Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Denne samtalen er det sikkert 2-3 år siden vi hadde - første gang. Og den har gått på repeat noen ganger. Og vi har rutiner og jeg har stilt krav. Jeg ble bare litt paff av at legen sa dette, siden det kan føre til at ungen vil kunne få mer oppmerksomhet i negativ forstand på skolen og blant venner. Hi Anonymkode: 9bd10...0fc Akkurat det er jeg helt enig med deg i! Det var veldig merkelig.. Anonymkode: ac709...c93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå