Gå til innhold

Hva bør man tjene når man underviser leger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikke akkurat det jeg gjør, men pga fare for gjenkjennelse, tør jeg ikke oppgi korrekt yrke. Det kan likevel sammenlignes med leger. 
Jeg underviser i et fag, ca 50 dager i året. De andre dagene gjør jeg andre ting, men ansatt av samme arbeidsgiver, 100%. Jeg har 20 års ansiennitet i faget. 
Hva tenker dere at jeg bør tjene? Jeg har ingen å sammenligne meg med. 

Anonymkode: 7156d...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er altså ansatt i et universitet/høgskole? Da kan du vel sammenlikne lønn med andre som underviser?

Akkurat hva slags studenter du underviser er vel irrelevant 

Anonymkode: dc356...d62

Skrevet

Hvem du underviser betyr jo ikke noe. Du bør lønnes som lærer når det er lærer du er.

Anonymkode: f674d...594

Skrevet

Nja. Ser det blir vanskelig å forklare.
Jeg jobber ikke på universitet/høyskole. Og jeg underviser ikke elever, men ferdig utdannede "leger." Se på det som kurs, og at jeg fungerer som en slags konsulent, bare på fast basis. De andre som gjør tilsvarende oppgaver er allerede ferdige utdannede "leger," som driver med erfaringsoverføring. 

Jeg har en gryende følelse av at erfaringen og kompetansen min utnyttes. Jeg tjener per nå nesten bare 1/3 av det de jeg underviser tjener.

Hi

Skrevet

Du må sammenligne deg med andre som underviser på universitetsnivå.

Både veterinærer, tannleger, leger osv har studier, du underviser, da får du lønn som de andre lærerne. 

Anonymkode: a1397...3e5

Skrevet
6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har en gryende følelse av at erfaringen og kompetansen min utnyttes. Jeg tjener per nå nesten bare 1/3 av det de jeg underviser tjener

Dette er veldig vanlig altså. Universitetsansatte har ikke så god lønn. 

Men det er jo et valg man tar.

Leger tjener rundt 1 million i året. Har du 300-400k i året..?

Anonymkode: dc356...d62

Skrevet

Jeg har vært instruktør innen bl.a førstehjelp, og hatt samme sats enten det er for leger, spl, eller ansatte i kommunen. Jeg leies inn for kurs,og lønnen er satt uavhengig av utdannelse til de jeg instruerer. 

Anonymkode: 7cadd...a52

Skrevet

Du underviser 50 dager? Et 1/4 skoleår. Om du har over 600 000 så tjener du godt. 

Anonymkode: 51785...e23

Skrevet

Jeg tjener 450000. De andre som underviser tjener 1,2-1,5 mill. Og de som er på kurs/etterutdanning tjener 1-1,5 mill. 
Hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tjener 450000. De andre som underviser tjener 1,2-1,5 mill. Og de som er på kurs/etterutdanning tjener 1-1,5 mill. 
Hi

Jeg er universitetsansatt med lang ansiennitet og doktorgrad. Jeg tjener en del mer enn deg, men likevel laaaangt under det de fleste av  mine venner som ikke jobber på universitet.

Anonymkode: d3586...bf7

Skrevet

Jeg underviste leger og legestudenter mens jeg tok doktorgraden (altså på stipendiatlønn). Det er irrelevant hvem man underviser, du må ta utgangspunkt i din egen utdannelse, stilling og erfaring. 

Anonymkode: 773e0...b40

Skrevet

mannen min holder "kurs" til "leger" og tjener ca 700 k. 

Anonymkode: 523f2...89b

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber ikke på universitet/høyskole. Og jeg underviser ikke elever, men ferdig utdannede "leger." Se på det som kurs, og at jeg fungerer som en slags konsulent, bare på fast basis. De andre som gjør tilsvarende oppgaver er allerede ferdige utdannede "leger," som driver med erfaringsoverføring. 

Jeg har en gryende følelse av at erfaringen og kompetansen min utnyttes. Jeg tjener per nå nesten bare 1/3 av det de jeg underviser tjener.

Hi

Du skal ha lik lønn som de som gjør tilsvarende oppgaver som deg 😊...  at de du undervises tjener mer enn deg er irrelevant ... 

Anonymkode: 1ac25...348

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Hva ?  Hvorfor tjener de andre som underviser så mye ?  Har du bedt om begynnelse hvorfor lønnen er ulik ? 

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva ?  Hvorfor tjener de andre som underviser så mye ?  Har du bedt om begynnelse hvorfor lønnen er ulik ? 

Fordi de har samme utdannelse og yrke som dem de underviser. Jeg kommer utenfra, men med en unik erfaring og kompetanse som er relevant for bedriften. 
Hi

Skrevet

Hvis du vaska dassen for legene, burde du da betales bedre enn om du vaska for noen andre, mener du? Dritt er dritt. Undervisning er undervisning. Det du kan er verd mer eller mindre - du kan jo prøve å selge deg dyrere.

Anonymkode: 260d2...9a4

Skrevet

Det er jo utdanningen din og kompetansen din som avgjør hva du skal ha i lønn. Spiller ingen rolle hva jeg får i tilsvarende jobb hvis vi har ulik utdanning. 

Anonymkode: bb2be...6e0

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Haha, tuller du? 

Du er kurskonsulent eller lærer og skal ikke lønnes som lege.

Skulle du hatt samme lønn som topplederne i næringslivet hvis du kurset dem i noe, mener du?

Anonymkode: ead52...461

Skrevet

Du er litt på jordet her.

Det er ikke sånn at kursholdere kan kreve samme lønn som de de har kurset for altså.

Anonymkode: a1397...3e5

Skrevet

"Leger" tjener ikke 1 mill. Fastleger som jobber 60-70 timer per uke som selvstendig næringsdrivende kan tjene 1 mill og mer. Leger som er ansatte i sykehus tjener fra 520.000 (grunnlønn for turnusleger) og stiger med ansiennitet til ca 800.000 i grunnlønn for fersk overlege. Dette oppleves viktig å informere om, da andre profesjoner i helsevesenet er mye flinkere til å posisjonere seg på en slik måte at de får støtte fra "publikum" i lønnsforhandlinger. Ingen har empati med en lege som ønsker seg høyere lønn, før "alle leger tjener jo en million".

Anonymkode: 893ca...f23

Skrevet

Du kan sjekke hva lønnen for andre med din utdanning og kompetanse er i andre stillinger. Du kan bruke det som forhandlingsgrunnlag. Hva kursdeltakerene dine eller folk med annen utdanning enn deg tjener i sin jobb er irrelevant. 

Anonymkode: c0f1b...0a4

Skrevet

Jeg jobber i en statlig bedrift. Jeg holder holder kurs i omtrent lik skala som deg. Jeg leies inn av alt fra NAV, LO, Sykehusene, NHO og større private bedrifter. Men jeg lønnes selvfølgelig ikke etter hvem jeg underviser 😂😂

Anonymkode: aadfb...c14

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er kurskonsulent eller lærer og skal ikke lønnes som lege.

Anonymkode: ead52...461

Hvorfor er det en selvfølge? Det kommer vel helt an på His utdanning og erfaring?

Jeg forstår ikke hvorfor enkelte mener det nærmest er en gudegitt lov at bestemte yrkesgrupper skal tjene mer enn andre. 

Anonymkode: ca4f5...80c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...