Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #1 Skrevet 23. oktober 2020 Når den er godkjent? Du får et snev av viruset og hjelpestoffer. Dersom du reagerer på vaksinen, hva reagerer du på? Ville ikke vedkommende da ha reagert sterkere på å få selve viruset? Hjelpestoffer i en vaksine er vel ikke så ulike... Anonymkode: 9d1b2...f55
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #2 Skrevet 23. oktober 2020 Kommer an på hvilken vaksine du tenker på. Anonymkode: 520de...6c2
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #3 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kommer an på hvilken vaksine du tenker på. Anonymkode: 520de...6c2 Tenker på covid-vaksinen. Mennesker rundt meg viser sånn skepsis. De kjenner alle en som kjenner en som kjenner en som har fått narkolepsi! Så søke unnskyldninger. Verden står overfor og i en pandemi, vaksine er den redningen vi har. Anonymkode: 9d1b2...f55
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Aha. Satt akkurat å diskuterte den med en kollega her,faktisk. Fant et intervju som forklarer det godt. Så det er sagt, jeg mener ikke nødvendigvis at faktisk.no nødvendigvis er beste kilden men intervjuet som er gjort gir en god forklaring på hvordan covid vaksinen blir fremstilt i forhold til pandemrix som ga skumle bivirkninger og gjør folk skeptiske. https://www.faktisk.no/artikler/M8R/10-sporsmal-og-svar-om-vaksinen-mot-svineinfluensa Anonymkode: 520de...6c2
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #5 Skrevet 23. oktober 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tenker på covid-vaksinen. Mennesker rundt meg viser sånn skepsis. De kjenner alle en som kjenner en som kjenner en som har fått narkolepsi! Så søke unnskyldninger. Verden står overfor og i en pandemi, vaksine er den redningen vi har. Anonymkode: 9d1b2...f55 Nå var det jo flere som fikk narkolepsi av den hastegodkjente vaksinen mot svineinfluesa så det er ikke så rart mange er skeptiske.. Men vi må huske på at mange av de som faktisk ble syke av svineinfluensa også fikk senskader og hadde vi ikke fått vaksinen ville det blitt flere av dem. De tror at flere ville fått senskader av influensaen enn det var som fikk bivirkninger av vaksinen. Nå står vi overfor det samme, i hele Europa varsles det nå om "langtidskorona', folk som ikke blir friske, som opplever senskader i lunger, som sliter med utmattelse og fatigue. Når man summerer så blir det i mine øyne klart at man skal ta vaksinen, det er mindre sjanse for at de gjør en bommert som med svineinfluensavaksinen, og faren for senskader etter sykdommen er større enn faren for bivirkninger . Men jeg forstår at mange er skeptiske. Anonymkode: 7aef4...109
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #7 Skrevet 23. oktober 2020 " Vil en vaksine mot covid-19 ligne på Pandemrix? Nei, sier vaksineforsker Gunnveig Grødeland ved Universitetet i Oslo: – Pandemrix var basert på eksisterende influensavaksiner. I tillegg inkluderte man en større dose virus i vaksinen for å være sikker på god effekt. Dette var viktig fordi svineinfluensaviruset var helt nytt i befolkningen, og man regnet med at det ville være vanskeligere å få dannet immunresponser som kunne gi god beskyttelse. Gunnveig Grødeland er vaksineforsker ved avdeling for immunologi og transfusjonsmedisin på UiO. Foto: UiO Grødeland forklarer at de vaksinene som nå lages mot koronaviruset er helt annerledes enn influensavaksinen fra 2009. Viruset er veldig ulikt, og dermed vil immunresponsene som lages av vaksinen også være svært forskjellige. I tillegg inneholder de fleste av vaksinene som nå utvikles bare deler av koronaviruset. – Pandemrix inneholdt en stor mengde virus for å være sikker på å trigge immunresponsen, og i tillegg en adjuvans som skulle sparke immunresponsen litt ekstra i gang. Når man nå stort sett bruker bare en del av koronaviruset, vil immunresponsen rettes mot kun denne delen. Det vil dermed være veldig mye enklere å forutsi både immunresponsen og eventuelle bivirkninger, forklarer Grødeland. Noen av vaksinene som er under utvikling er også såkalte DNA og RNA-vaksiner. Ifølge Grødeland vil sannsynligheten for bivirkninger av typen som ga narkolepsi ved Pandemrix, reduseres med slike vaksiner. – Det er fordi disse vaksinene ikke inneholder viruset, men bare selve oppskriften på hvordan immunsystemet vårt skal reagere. Da har vi mye bedre kontroll, sier Grødeland. Vaksiner laget av DNA og RNA er ennå ikke tatt i bruk på mennesker. Derfor testes vaksinene på mange tusen mennesker før de eventuelt blir godkjent. – Dette er ikke modellvaksiner som Pandemrix. Vaksinene testes på mange flere, og over hele verden. Det er for å sikre at vi har data på ulike typer gensammensetninger og grupper, forklarer Grødeland. Det betyr ikke at de nye vaksinene ikke kan gi alvorlige bivirkninger: – Selv om man tester de nye vaksinene grundig og nøye vil man aldri kunne sikre seg helt mot sjeldne og alvorlige bivirkninger. Det er vanskelig å utelukke. Narkolepsi etter Pandemrix kom overraskende på oss, og det ville ha krevd studier med mange hundre tusen, og kanskje millioner, mennesker for å oppdage dette i forkant. Derfor er det avgjørende å ha gode systemer for å følge opp vaksinene etter at de er tatt i bruk, sier Lill Trogstad i FHI." Anonymkode: 520de...6c2
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #8 Skrevet 23. oktober 2020 Det er livsfarlig å leve enten man velger a eller b. Anonymkode: b2c78...f93
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #9 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nå var det jo flere som fikk narkolepsi av den hastegodkjente vaksinen mot svineinfluesa så det er ikke så rart mange er skeptiske.. Men vi må huske på at mange av de som faktisk ble syke av svineinfluensa også fikk senskader og hadde vi ikke fått vaksinen ville det blitt flere av dem. De tror at flere ville fått senskader av influensaen enn det var som fikk bivirkninger av vaksinen. Nå står vi overfor det samme, i hele Europa varsles det nå om "langtidskorona', folk som ikke blir friske, som opplever senskader i lunger, som sliter med utmattelse og fatigue. Når man summerer så blir det i mine øyne klart at man skal ta vaksinen, det er mindre sjanse for at de gjør en bommert som med svineinfluensavaksinen, og faren for senskader etter sykdommen er større enn faren for bivirkninger . Men jeg forstår at mange er skeptiske. Anonymkode: 7aef4...109 På den andre siden ville sansynlig vis flere fått narkolepsi av å få svineinfluensa. Anonymkode: 42292...7e1
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #10 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg har hatt korona og ble ikke syk av det, og har ingen senskader. Jeg kommer ikke til å ta en hasteutviklet vaksine når jeg vet at jeg ikke blir syk av viruset i seg selv. Anonymkode: 1cd17...00d
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #11 Skrevet 23. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Tenker på covid-vaksinen. Mennesker rundt meg viser sånn skepsis. De kjenner alle en som kjenner en som kjenner en som har fått narkolepsi! Så søke unnskyldninger. Verden står overfor og i en pandemi, vaksine er den redningen vi har. Anonymkode: 9d1b2...f55 Jeg stoler mer på vaksiner som er utviklet over flere tiår, med grundig forskning og empiri. Hastevaksiner, er jeg skeptisk til. Det er en grunn til at den norske stat har måtte betale mange millioner i erstatning til mennesker etter svineinfluensa vaksinen. Daværende statsepidemiolog, Preben Aavitsland, kalte den vaksinen for «den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid» Det er sunt å være litt skeptisk. Anonymkode: 4d937...efd
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #12 Skrevet 23. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg stoler mer på vaksiner som er utviklet over flere tiår, med grundig forskning og empiri. Hastevaksiner, er jeg skeptisk til. Det er en grunn til at den norske stat har måtte betale mange millioner i erstatning til mennesker etter svineinfluensa vaksinen. Daværende statsepidemiolog, Preben Aavitsland, kalte den vaksinen for «den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid» Det er sunt å være litt skeptisk. Anonymkode: 4d937...efd Enig med deg, jeg er og skeptisk til hastevaksiner Anonymkode: 67b91...548
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #13 Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: På den andre siden ville sansynlig vis flere fått narkolepsi av å få svineinfluensa. Anonymkode: 42292...7e1 Nei. Vaksinen økte sannsynligheten for narkolepsi. 5 ganger forhøyet risiko faktisk Anonymkode: 4d937...efd
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #14 Skrevet 23. oktober 2020 Sånn egentlig er jeg ikke skeptisk, men samtidig er jeg skeptisk siden jeg har ett barn som reagerer på rare ting. Vi har fått en liten anelse på noe av hva hun reagerer på, men vi får aldri vite helt hva så vi er ikke de som vil stå først i køen, men vi kommer nok til å ta den. (E-stoffer og tilsettningsstoffer, slikt er det umulig å få full oversikt over. Jeg tåler en medisin, men ikke samme medisin men ett annet merke. Så det er vel ikke bare min datter som reagerer på ting tror jeg) Så vi gir det nok litt tid, snakker med legen om hva han sier før vi lar oss bli stukket. Anonymkode: 455b8...c91
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2020 #15 Skrevet 23. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt korona og ble ikke syk av det, og har ingen senskader. Jeg kommer ikke til å ta en hasteutviklet vaksine når jeg vet at jeg ikke blir syk av viruset i seg selv. Anonymkode: 1cd17...00d Det er jo nå dokumentert at en fikk det mye hardere når han fikk korona for andre gang, så å si det du gjør er veldig naivt. Anonymkode: e1b1d...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå