Gå til innhold

Stortåen til 11 åringen er hoven på siden og vond..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har prøvd grønnsåpe bad og smurt med brulidine (eller hva den kremen heter) og ser ørlite bedring før det blir verre igjen. 
Spiller fotball og ble stemplet for 3 uker siden på den foten/tåen. 
 Litt neglelakk på øverste del altså 😂

Kontakte fotterapeut ? 

E2CDBA88-1E46-4C64-9DF5-2C139FE6A3B6.jpeg

Anonymkode: 8afe9...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som en inngrodd negl. Når jeg har hatt det selv, stikker eller skjærer jeg hull og klemmer ut verken. Veldig vondt. Så smører jeg på bascimycin og tar på plaster. Når sønnen min hadde det, tok vi bare på bacimycin og plaster noen fager. Gikk bort av seg selv, men det tok lang tid. Inngrodd negl kan komme om man klipper for langt ned på siden av neglen. Da kan den vokse inn i huden og ta med seg bakterier.

Anonymkode: b5ff8...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er etter en stempling på fotballbanen er det på tide med lege. Det kan være en vevsskade og det kan hende det må åpnes. Litt avhengig av hvor du bor kan du finne skadepoliklinikk på legevakten, for eksempel. Grønnsåpe er ikke bra, da ødelegger du ph i huden og gjør den mer sårbar. Bacimycin er heller ikke bra, det er ingen indikasjon på antibiotika og antibiotika bør man bruke så lite som mulig. Spesielt i disse corona-tider. 

Anonymkode: 1779b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var iallefall etter denne hendelsen at hun har klaget på tåen. Men først nå de siste dagene den har blitt rød. 
Vi har vært veldig forsiktig med hvordan vi klipper neglene. Nå er det hovent så det ser ut som om vi har klippet langt ned. 

Anonymkode: 8afe9...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det var iallefall etter denne hendelsen at hun har klaget på tåen. Men først nå de siste dagene den har blitt rød. 
Vi har vært veldig forsiktig med hvordan vi klipper neglene. Nå er det hovent så det ser ut som om vi har klippet langt ned. 

Anonymkode: 8afe9...f16

Ta det på alvor og oppsøk lege i morgen.

Anonymkode: 1779b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Går man til lege med neglerotbetennelse ?

Anonymkode: 8afe9...f16

Ja, hvis den ikke gir seg. I dette tilfellet er det ikke sikkert det er en neglerotsbetennelse, det kan like gjerne være en klemskade eller noe annet.

Anonymkode: 1779b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beste råd her?

Anonymkode: 8afe9...f16

Inngrodd tånegl. Den trenger grønnsåpebad minst 10 min pr dag, og så prøver man etterpå å myke opp huden rundt og frigjøre den fra neglen.

Anonymkode: c954c...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inngrodd tånegl. Den trenger grønnsåpebad minst 10 min pr dag, og så prøver man etterpå å myke opp huden rundt og frigjøre den fra neglen.

Anonymkode: c954c...bfd

Bare det at du foreslår grønnsåpe vitner jo om at du ikke har peiling i det hele tatt. Grønnsåpe ødelegger ph-verdien i huden og bryter ned hudens egne barrierer. Hvis du om noe skulle bruke noe du har hjemme i skapet, bruk svak eddikoppløsning. Grønnsåpe bør bannlyses som sårbehandling.

Anonymkode: 1779b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Inngrodd tånegl. Den trenger grønnsåpebad minst 10 min pr dag, og så prøver man etterpå å myke opp huden rundt og frigjøre den fra neglen.

Anonymkode: c954c...bfd

Og en ting til siden jeg var inne på at du ikke har peiling. At du sier neglerotsbetennelse etter å ha sett det bildet? Jesus.

Anonymkode: 1779b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare det at du foreslår grønnsåpe vitner jo om at du ikke har peiling i det hele tatt. Grønnsåpe ødelegger ph-verdien i huden og bryter ned hudens egne barrierer. Hvis du om noe skulle bruke noe du har hjemme i skapet, bruk svak eddikoppløsning. Grønnsåpe bør bannlyses som sårbehandling.

Anonymkode: 1779b...e0b

🤔 Ikke meg du svarer, men jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle sitte i lunket vann med grønnsåpe når jeg hadde sydd etter fødselen. Det er da selvfølgelig snakk om medisinsk grønnsåpe. Hva er det du kan og vet bedre enn leger og jordmødre? Bare sånn siden du er så bastant i dine påstander.

Anonymkode: b5ff8...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤔 Ikke meg du svarer, men jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle sitte i lunket vann med grønnsåpe når jeg hadde sydd etter fødselen. Det er da selvfølgelig snakk om medisinsk grønnsåpe. Hva er det du kan og vet bedre enn leger og jordmødre? Bare sånn siden du er så bastant i dine påstander.

Anonymkode: b5ff8...700

Medisinsk eller ikke spiller ingen rolle, det er ph som er viktig. Grønnsåpe er basisk og et sår som skal gro men har problemer med det har stort sett høy pH. Altså trenger du noe som senker ph, for eksempel en eddikoppløsning. Det er ikke hokus pokus, det er godt dokumentert og alle som arbeider med sårbehandling og er bitte litt oppdatert vet det. Om en lege eller jordmor anbefaler grønnsåpe har de rett og slett ikke lest seg opp. Det burde de. Og du burde gjøre det samme. Et kjapt googlesøk med ph i sårbehandling, eller grønnsåpe i sårbehandling gir deg svaret.

Anonymkode: 1779b...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre etter fotbad og salve. 
Men har begynt å verke i leggen og🤷🏻‍♀️ 
Det kan selvfølgelig være voksesmerter men da har d som regel vært begge bena. 
 

Anonymkode: 8afe9...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke verre etter fotbad og salve. 
Men har begynt å verke i leggen og🤷🏻‍♀️ 
Det kan selvfølgelig være voksesmerter men da har d som regel vært begge bena. 
 

Anonymkode: 8afe9...f16

Da synes jeg det er greit å ta en telefon til legevakten og få dem til å avgjøre veien videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle vente og se an. 
ingen feber så det har sikkert ingen sammenheng 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 8afe9...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 21.25, Anonym bruker skrev:

Bare det at du foreslår grønnsåpe vitner jo om at du ikke har peiling i det hele tatt. Grønnsåpe ødelegger ph-verdien i huden og bryter ned hudens egne barrierer. Hvis du om noe skulle bruke noe du har hjemme i skapet, bruk svak eddikoppløsning. Grønnsåpe bør bannlyses som sårbehandling.

Anonymkode: 1779b...e0b

Vel. Det var det fastlegen anbefalte min 14-åring i vinter. 

Anonymkode: c954c...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤔 Ikke meg du svarer, men jeg fikk beskjed på sykehuset at jeg skulle sitte i lunket vann med grønnsåpe når jeg hadde sydd etter fødselen. Det er da selvfølgelig snakk om medisinsk grønnsåpe. Hva er det du kan og vet bedre enn leger og jordmødre? Bare sånn siden du er så bastant i dine påstander.

Anonymkode: b5ff8...700

Jeg også. 

Anonymkode: c954c...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Det var det fastlegen anbefalte min 14-åring i vinter. 

Anonymkode: c954c...bfd

Da er dessverre fastlegen (og tydeligvis også jordmødre og sykepleiere) ikke oppdaterte.

Anonym e0b har rett, grønnsåpe skal ikke brukes i sårbehandling pga. for høy pH. For høy pH vil hemme sårtilheling.

Normal pH i hud skal ligge mellom ca. 4 og 6,5. I sår ligger pH ofte på 7-8. Grønnsåpe har ofte en pH på 10.

 

Anonymkode: 8ffa2...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 21.25, Anonym bruker skrev:

Bare det at du foreslår grønnsåpe vitner jo om at du ikke har peiling i det hele tatt. Grønnsåpe ødelegger ph-verdien i huden og bryter ned hudens egne barrierer. Hvis du om noe skulle bruke noe du har hjemme i skapet, bruk svak eddikoppløsning. Grønnsåpe bør bannlyses som sårbehandling.

Anonymkode: 1779b...e0b

Senest i vinter fikk guttungen beskjed om grønnsåpebad for lignende problem med tåa. I tillegg til antibiotika da selvfølgelig.

Anonymkode: 2729d...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...