Gå til innhold

Er så sliten - dagens syt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men trenger å få det ut.
Takk for at du leser.

Min kjære mann har vært utslitt over en lengre periode, jeg misstenker at han egentlig har gått på veggen, og er utbrent og/eller deprimert.
Han er trøtt og vil bare sove, enorme humørsvingninger og dårlig matlyst.
Prøvd å få han til legen, men har nekter.
Prøver derfor å gjøre noe med utslitt biten, og han har sagt seg villig til å gå til legen dersom det ikke virker.
Det vil si at alt faller på meg om dagen.

Jeg står opp kl 6 og begynner å få minste i gang og lage matpakker.
Kl 06:30 vekker jeg mannen og de eldste.
Mannen dusjer og spiser frokost før han drar på jobb.
Jeg passer på at sekkene til de eldste er pakket, de har gjort seg klare, leverer i barnehagen og drar på jobb.
De eldste kommer seg på skolen selv, og kommer seg hjem etter skolen

Etter jobb henter jeg i barnehagen, lager middag mens mannen bare sitter i sofaen.
Rydder av bordet, hjelper mellomste med lekser, heldigvis klarer eldste dem alene.
Rydder kjøkkenet og setter igang en maskin med klær.

Puste 5 minutter før minste skal ha kveldsmat.
Få minste i seng mens mellomste spiser kveldsmat.
Når minste er i seng, legger mannen seg.

Få mellomste i seng.

Begynne det som trengs av husarbeid om det så er vaske bad, rydde, støvsuge eller annet.
En eller annen gang oppi dette rope ned eldste for kveldsmat.

Eldste er tenåring og er i seng ikke lenge før jeg må legge meg.

Når eldste er i seng er det bare å sitte ned å sjekke hvilke avtaler barna har dagen etter og hvordan dette skal organiseres.

Og dette er dager ingen av barna her noen aktiviteter. Dager de har det, er det kjøring hit og dit i tillegg.

Så kommer fredag, mannen legger seg som hverdager, men kommer opp igjen når eldste er i seng for at det er helg, da kan jo vi være litt lenger oppe og se litt serie sammen.

Lørdager opp med barna de minste barna, skrive ukesmeny og handleliste, prøve å slappe litt av.
Få eldste og mannen opp til vår lunsj, deres frokost rundt kl 10.
Ta med minste for å handle inn til hele uken.

Søndager er det alltid ett eller annet som skjer.

Kommer meg alt for sent i sen hver eneste dag, rekker ikke over alt.
Er totalt utslitt.

Han pleier å være flink til å hjelpe til, og selvfølgelig skal jeg hjelpe han med å komme seg til hektene igjen og jeg jeg vet det blir bedre.

Takk for at du leste, trengte bare å få det ut.

Anonymkode: a363b...38f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er normale belastninger du beskriver, men du er over normalt sliten og da vokser alt. Hvis ikke mannen NÅ gjør noe ordentlig med seg sjøl vil dere begge ende i veggen. Det må ham forstå. Et samliv skal ikke være en konkurranse om hvem som er slitneste og kan få slippe.

Anonymkode: ce731...119

Skrevet

En sliten kropp, i underskudd på søvn, tåler mindre belastning, både fysiske og psykiske.

Når dere har kommet i en sånn bølgedal som dere har nå, hvor begge er litt på felgen, så drar dere hverandre ned istedenfor å bygge hverandre opp, og hengemyra føles altoppslukende...

Første bud er å ta en blodprøve, og jeg hadde forlangt at dere begge gjorde det. Han trenger ikke bestille time hos legen og legge ut om psykiske ting, enda, men han trenger å komme seg til lege og si han føler seg utslitt og tom for krefter og gjerne vil sjekke om alle verdier er bra. Kanskje kan påfyll av f.eks D-vitamin hjelpe på veien opp.

Det du beskriver er som forrige taler sa helt normale belastninger, vi som har flere barn har en del jobb i hverdagen, men det er ikke normalt å bli helt utslitt av det. Kortere perioder med litt tungsinn kan alle ha, men om det går over i utbrenthet, depresjoner og motløshet som man ikke kommer ut av igjen så må det gjøres noen tiltak.

Anonymkode: 8af17...abc

Skrevet

Normalt hverdagsliv slik andre her poengterer. Det kan føles slitsomt for alle og enhver innimellom. Men jeg tror at det som blir en tilleggsbelastning er mannen som ikke bidrar overhodet(?) 

Godt mulig at det er psykisk eller fysisk sykdom som ligger bak, men da skal han jaggu prompte til lege og forsøke å finne en behandling. 

ELLER - lever han for tiden et veldig behagelig liv, der han ikke trenger å ta ansvar for noe som helst? Så deilig å bare kunne sose rundt, ikke gjøre husarbeid, slippe unna alt som har med ungene å gjøre, gå å legge seg når man er litt trøtt....

Om jeg hadde blitt syk, måtte jeg likevel fulgt opp barn og hus. Det måtte vel du også, ikke sant? Vi kunne jo ikke bare latt være?

Jeg hadde ikke godtatt slik snylting av min mann. Han måtte ha tatt seg sammen og bidratt med noe, såfremt han var såpass frisk at han ikke var innlagt i sykehus. 

Latsekk av en mann - tror jeg!!

Anonymkode: dc4ba...d20

Skrevet

Ja, det høres ut som en normal hverdag, men må liksom også ta meg av mannen, og hans evige negativitet og humørsvigninger tar også mye energi. 
Alt faller på meg og ingen avlastning.
Aldri tid til trening, eller litt tid for meg selv.
Kabalen med ungenes aktiviteter er lagt opp etter at vi er to som kan kjøre hit og dit, ikke en som gjør alt.
Enkelte kvelder er klokken godt over midnatt før jeg kommer meg i seng, og må like tidlig opp uansett.

Dere kan si han lever det glade liv uten ansvar, men det er heller ikke normalt at en voksen mann sover fra 19:30-20:00 tiden, og fremdeles er trøtt når han må opp kl 06:30.

Vi har vært sammen i 15 år, og han har aldri vært slik før og har aldri vært en latsekk. Har alltid stilt opp.

HI

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det høres ut som en normal hverdag, men må liksom også ta meg av mannen, og hans evige negativitet og humørsvigninger tar også mye energi. 
Kabalen med ungenes aktiviteter er lagt opp etter at vi er to som kan kjøre hit og dit, ikke en som gjør alt.
Enkelte kvelder er klokken godt over midnatt før jeg kommer meg i seng, og må like tidlig opp uansett.

Dere kan si han lever det glade liv uten ansvar, men det er heller ikke normalt at en voksen mann sover fra 19:30-20:00 tiden, og fremdeles er trøtt når han må opp kl 06:30.

Vi har vært sammen i 15 år, og han har aldri vært slik før og har aldri vært en latsekk. Har alltid stilt opp.

HI

Da stiller du følgende ultimatum: Enten oppsøker han lege NÅ og krever utredning og evt beh8, ellers flytter han ut! Dette går jo ikke!

Anonymkode: dc4ba...d20

Skrevet

Men hvordan tenker du eller dere at det skal løses deres felles situasjon om dere begge blir utslitt? For joda, dette er jo normale hverdagsbelastninger, men om du gjør alt over tid og i tillegg skal ta deg av mannen - da ender du også opp som utslitt. 

Han er også nødt til å komme seg til legen for det er virkelig ikke normalt at han sover så lenge hver dag. Kanskje mangler han noen vitaminer eller annet som enkelt kan fikses med riktig hjelp, men det finner man jo ikke ut av når man ikke sjekker det. 

Ellers er mitt beste råd til deg å prøve å ta deg av deg selv også oppi dette. Du må også få hente deg inn, puste litt, ha litt tid for deg selv og slappe av. Det kan være så enkelt som at du i løpet av ettermiddag sier til mannen at du skal ha 10-15 minutter for deg selv (f.eks på soverommet). Så kan han si ifra når det passer at han har energi til det, men det må være før kl.19.00. Hvis du ikke hører noe innen da, så tar du deg 15. min for deg selv kl. 19.00. 

Det samme gjelder trening. Gi mannen beskjed om at du må trene den og den dagen til det og det klokkeslettet. Og så drar du må trening. Du er nødt til å få litt tid til å passe på deg selv!

Anonymkode: 8e488...87c

Skrevet

Ultimatum - nå. 
Det er lege og terapeut på ham, ELLER på huet og ræva ut. Greit å være både syk, sliten, utbrent og deprimert. Det kan man ikke for. Men å melde seg ut av familien og å nekte å ta ansvar for sin helse, det er ikke ok. 
Og i mellomtiden, når han prøver å bli bedre, har han å bestille en vaskehjelp til dere. I tillegg må de to største ungene hjelpe deg med rydding, matpakker og innkjøp.

Skrevet

Hvor lenge har dere prøvd å "gjøre noe med utslittbiten"?

Anonymkode: a1ad4...3b1

Skrevet

De som går på skole kan hjelpe til med å lage matpakker. Sett av 10 min før de legger seg så lager du matpakken klar til de eller den som skal i barnehage også lager de som skal på skole sin. 

Husarbeid: Du og de eldste ungene tar en sjau annen hver torsdag. En støvsuger, du tar badet, andre rydder osv. Sørg også for at alle begynner å hjelpe til med å dekke bordet og sette i oppvaskmaskinen etterpå. Send ungene ut med søppel. 

Matlaging: Noe enkelt minst 2 dager i uken, enten rester fra en annen dag, fjordland, lapskaus på boks, pizza eller noe annet ekstremt enkelt som også lager lite oppvask. 

Fritidsaktiviteter: Kan dere bytte med noen andre når det gjelder kjøring? F.eks. annen hver uke? Kan ungen gå dit selv eller ta buss? 

Så til mannen: Klager han på rot så be han rydde selv. Gi han en bestemt tid han får på å jobbe med seg selv, f.eks. om du nå ikke er bedre etter 4 uker så får du oppsøke profesjonelle men det med å ta en utvidet blodprøve for å få avklart at det ikke er noe i kroppen burde dere gjøre med det samme. 

Anonymkode: afd37...a18

Skrevet

Lett lege ! Eller ut med seg. Han må sykemelde seg da til han blir i orden  ! Familien foran jobben . 

Anonymkode: a34d0...a7a

Skrevet

Han har mange symptomer på depresjon...

Anonymkode: 7c848...84e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Han må ta tak nå, han har en familie og kan ikke velge å la være. Begynn med en utvidet blodprøve også får han og legen ta det derfra.

Så må det rett og slett skje noen endringer.

Du trenger ikke stå opp tidlig for å lage matpakker, ingen dør av litt enkel mat en periode og de kan hjelpe til. Jeg ble syk en periode i fjor, operasjoner og flere uker med rehabilitering, så jeg vet litt om å finne enkle løsninger i stressede perioder (vu har 4 barn). Her ble pizzasnurrer en populær greie, kjøp to pakker med pizzadeig på rull, ha på pizzasaus, skinke i terninger og revet ost, rull sammen og skjær i snurrer, stek i 10-15 min. Her klarte 10 og 12 åringen fint å gjøre dette på søndag, puttet det i fryseren og når de skulle på skolen tok de to frosne snurrer i matboksen sammen med litt frukt/grønnsaker og vips var matpakkene laget ;) Eller la ungene lage matpakke selv mens de spiser kveldsmat, sett i kjøleskap og de er enkle å ta med neste morgen.

La ungene selv legge frem klær til neste dag mens de tar kveldsstellet, fort gjort egentlig men greit å ta ansvar for selv.

Pakk sekker, finn frem gymtøy osv på kvelden.

Vaskehjelp, trenger dere det en periode så prioriterer dere det. Husarbeidet løper ingen steder, kjøp våtservietter og tørk over do og vask ved behov, ha en vaskehjelp til å vaske skikkelig ned innimellom.

Gjør klesvasken enkel en periode, alt i vaskemaskin og alt i tørketrommel. Sorter i mørkt og lyst/pastell og vask alt på 40 grader, alt i tørketrommel etterpå. Overlever det ikke så drit i det, da var det ikke klær dere trengte akkurat nå. 

Noen ganger må ikke alt gjøres riktig, noen ganger må man bare holde hodet over vannet...

Enkle middager, og lag ofte restemiddag. Lager du middag med fisk og poteter en dag så koker du nok poteter til at du neste dag kan steke dem sammen med pølsebiter eller noe og servere med et speilegg. Grandis, Fjorland o.l. er også helt greit innimellom.

Men uansett hva som feiler mannen din så kan han ikke velge å ikke gå til lege, han har forpliktelser og han er far, da gjør man det man kan for å bli frisk.

Anonymkode: 8af17...abc

Skrevet

Mannen min var helt lik. Jeg stilte ultimatum, og han gikk da til legen. Han var deprimert, og utslittheten kom av depresjonen. Han fikk antidepressiv medisin, og er et helt nytt menneske! Mannen din er nødt til å ta tak i dette!

Anonymkode: 7b5b1...e1c

Skrevet
On 10/22/2020 at 8:38 AM, Anonym bruker said:

Min kjære mann har vært utslitt over en lengre periode, jeg misstenker at han egentlig har gått på veggen, og er utbrent og/eller deprimert.
Han er trøtt og vil bare sove, enorme humørsvingninger og dårlig matlyst.
Prøvd å få han til legen, men har nekter.

Dette høres som veldig typisk vitaminmangel, og det kan føre til flere problemer om det ikke behandles, siden hele systemet ikke fungerer som det skal.
Det er flere vitamin- og mineralmangel som kan gi mer eller mindre liknende symptomer (man blir trøtt, svak og irritert). Noen skrev om mulig vit.D mangel, men det kan også være noen av B vitaminer, eller jern, eller magnesium osv... det er virkelig flere, så det er ikke lurt å sitte og gjette. 
Han kan ta blodprøve, men de gjør ikke blodprøve for, for eksempel, vit. B3 (niacin) i Norge så lenge jeg vet.

Jeg ville kjøpt en boks med multivitaminer og gitt ham vitaminer hver dag i 3 uker. Dette er ikke for lenge for å få "overdose" av de vitaminer han får nok av, men lenge nok for å se om de hjelper. Og i løpet av de tre ukene ville jeg følge rådene du fikk her for å redusere belastning på deg.
Hvis multivitaminer hjelper, og jeg er nesten helt sikker på at de skal hjelpe, husk å gjøre det samme i 3 uker igjen etter et par måneder. Men hvis de ikke hjelper, ville jeg prøvd mitt beste for å få ham gå til lege likevel. Og med en gang da. Dette er jo helt klart ikke en "ta deg sammen" situasjon. 

Du forresten trenger sikkert litt vitaminpåfyll du og. Når man opplever stressful situasjon ("lett" stress som blir rutine og varer i lengre tid), forbruker kroppen mye mer av B-vitaminer enn ellers, for eksempel, så man trenger mer enn vanlig og kan utvilkle B-vit.mangel selv når man spiser sunt.  

Håper alt blir bra igjen med dere, og lykke til! 

Anonymkode: ac517...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...