Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #1 Skrevet 21. oktober 2020 Jeg har blitt permittert fra jobben, på en veldig stygg måte. Ikke koronarelatert, men arbeidsgiver sier det offentlig. Jeg ble rett og slett skvist ut. Daglig leder ansetter samboeren sin som konsulent, for å gjøre min tidligere jobb. Jeg finner også ut at daglig leder har gitt ulike, usanne opplysninger til samarbeidspartnere, om hvorfor jeg ikke jobber der lengre. Jeg har vært i kontakt med Arbeidstilsynet. De kan ikke gjøre noe, og de bekrefter at lovverket er veldig svakt på enkelte områder. Mn tidligere daglige leder vil at jeg skal si opp. Jeg har ikke gjort det. En av sjefene til en av samarbeidspartnerne, mente jeg hadde rett på tre måneders lønn, om jeg skulle bli sagt opp. Derfor mente han at jeg ikke skulle si opp jobben selv. Stemmer dette? Videre har jeg nå fått nye jobb. I den nye jobben, tjener jeg bare halvparten. Det er likevel mer enn dagpenger, så jeg har takket ja. Jeg har ikke underskrevet kontrakten enda, for jeg er da redd for å miste rettigheter på min forrige arbeidsplass. Kan jeg være ansatt to steder? Ny arbeidsgiver vet om dette. Er det noen som har gode råd til meg? Anonymkode: 4ed45...a90
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #2 Skrevet 21. oktober 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har blitt permittert fra jobben, på en veldig stygg måte. Ikke koronarelatert, men arbeidsgiver sier det offentlig. Jeg ble rett og slett skvist ut. Daglig leder ansetter samboeren sin som konsulent, for å gjøre min tidligere jobb. Jeg finner også ut at daglig leder har gitt ulike, usanne opplysninger til samarbeidspartnere, om hvorfor jeg ikke jobber der lengre. Jeg har vært i kontakt med Arbeidstilsynet. De kan ikke gjøre noe, og de bekrefter at lovverket er veldig svakt på enkelte områder. Mn tidligere daglige leder vil at jeg skal si opp. Jeg har ikke gjort det. En av sjefene til en av samarbeidspartnerne, mente jeg hadde rett på tre måneders lønn, om jeg skulle bli sagt opp. Derfor mente han at jeg ikke skulle si opp jobben selv. Stemmer dette? Videre har jeg nå fått nye jobb. I den nye jobben, tjener jeg bare halvparten. Det er likevel mer enn dagpenger, så jeg har takket ja. Jeg har ikke underskrevet kontrakten enda, for jeg er da redd for å miste rettigheter på min forrige arbeidsplass. Kan jeg være ansatt to steder? Ny arbeidsgiver vet om dette. Er det noen som har gode råd til meg? Anonymkode: 4ed45...a90 Kontakt arbeidsrettsadvokat. Det er ulovlig å ansette noen i samme stilling som man har permittert eller nedbemannet noen fra. Du har rett på å tre inn i stillingen igjen. Det stemmer at et tilbud om sluttpakke ofte vil gi etterlønn for noen måneder + at du slipper karantene på dagpenger. Si for all del ikke opp selv! Anonymkode: 93c72...44c
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #3 Skrevet 21. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kontakt arbeidsrettsadvokat. Det er ulovlig å ansette noen i samme stilling som man har permittert eller nedbemannet noen fra. Du har rett på å tre inn i stillingen igjen. Det stemmer at et tilbud om sluttpakke ofte vil gi etterlønn for noen måneder + at du slipper karantene på dagpenger. Si for all del ikke opp selv! Anonymkode: 93c72...44c Men om jeg signerer kontrakt med ny arbeidsgiver, mister jeg da rettighetene jeg kan få fra den jobben jeg er permittert fra? Anonymkode: 4ed45...a90
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #4 Skrevet 21. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om jeg signerer kontrakt med ny arbeidsgiver, mister jeg da rettighetene jeg kan få fra den jobben jeg er permittert fra? Anonymkode: 4ed45...a90 Du kan jo ikke ha to stillinger med samme arbeidstid. Anonymkode: b0933...802
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #5 Skrevet 21. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men om jeg signerer kontrakt med ny arbeidsgiver, mister jeg da rettighetene jeg kan få fra den jobben jeg er permittert fra? Anonymkode: 4ed45...a90 Hvilke rettigheter tenker du på? Om du he krav på 3 mnd lønn avhenger av hva slags oppsigelsestid du har. Og om du faktisk har fått en oppsigelse. dagpenger er 62%. Hvis du tallerkner til en jobb med halvparten av den lønna du hadde, vil du tape penger på det. Oppsigelse og permittering er privatrettslig. Derfor kan ikke Arbeidstilsynet hjelpe. Du kan få hjelp av advokat eller fagforening til å bestride permitteringen. Anonymkode: 433f9...fa3
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #6 Skrevet 21. oktober 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om jeg signerer kontrakt med ny arbeidsgiver, mister jeg da rettighetene jeg kan få fra den jobben jeg er permittert fra? Anonymkode: 4ed45...a90 Du kan ta snnet midlertidig arbeid: https://frifagbevegelse.no/nyheter/er-du-permittert-og-skal-tilbake-i-jobb-dette-er-rettighetene-dine-6.158.697323.7457ed41bd Anonymkode: 93c72...44c
Merdee Skrevet 21. oktober 2020 #7 Skrevet 21. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvilke rettigheter tenker du på? Om du he krav på 3 mnd lønn avhenger av hva slags oppsigelsestid du har. Og om du faktisk har fått en oppsigelse. dagpenger er 62%. Hvis du tallerkner til en jobb med halvparten av den lønna du hadde, vil du tape penger på det. Oppsigelse og permittering er privatrettslig. Derfor kan ikke Arbeidstilsynet hjelpe. Du kan få hjelp av advokat eller fagforening til å bestride permitteringen. Anonymkode: 433f9...fa3 Rett til å bestride permitteringen og vende tilbake til den gamle jobben, antar jeg hun mener.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå