Gå til innhold

Er de fleste babyer opptatte av mobiler og tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller betyr det at de som er opptatte av det har foreldre som ser mye skjerm? 

Anonymkode: b6992...293

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt intelligente menneskers baby har ikke sett noen av delene.

Anonymkode: 20aaa...9ae

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så jeg skal nekte storebror å se barnetv fordi du er hysterisk høns som mener det er livsfarlig om babyen ser litt bort på tv???

Anonymkode: cfee7...b09

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så jeg skal nekte storebror å se barnetv fordi du er hysterisk høns som mener det er livsfarlig om babyen ser litt bort på tv???

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, gjerne. 

Skrevet

Vet ikke. Min hadde ikke sett på TV før han var 2 år. Mye eldre før han så på tlf.

Anonymkode: f6e4b...b5e

Skrevet

Nei, selvfølgelig er de ikke det!

Skrevet

Så med andre ord barnevernsmat? 

Skrevet

Ja, klart alle babyer vil bli fascinert av TV, det er jo masse lyd og bevegelser, og gjerne farger. Og mobilen er sikkert like spennende å sutte på og smelle i gulvet som alt annet. Det er litt uklart hva du egentlig lurer på? Og hva legger du i baby? Det er jo forskjell på en som er 2 mnd og en som er 11 mnd, og noen kaller jo 1-åringer for babyer også. Normale babyer har i hvert fall sett en skjerm på minst et tidspunkt, og vil nok da bli interessert. 

Anonymkode: 8e3a9...c8b

Skrevet

Babyer skal ikke sitte foran en skjerm. 
De skal utforske, føle og merke, bli sunget for, lest for og få stimulert det kognitive. 

Skjerm gjør ikke det

Anonymkode: ecdfc...73f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så med andre ord barnevernsmat? 

Hva, hvorfor? Hvordan kom du frem til den konklusjonen?

Anonymkode: 1aa9e...e76

Skrevet

Tja. Babyer liker lyd, lys og materiale som er håndterbart for de små hendene deres. Så jeg tenker at en mobil er en naturlig ting å utforske.

Anonymkode: e30da...e13

Skrevet

Hvis storebror ser tv hele ettermiddagen, er det selvfølgelig ikke heldig for noen av barna. Men at baby kikker på tv under barne-tv 30-60 min hver dag, er ikke skadelig. Så lenge du ikke plasserer baby i en vippestol foran tv'n. 

Jeg så da selv tv da gutten min var baby. Var ikke sånn at tv'n var avslått på dagtid i ett år. Tenk at vi innimellom til og med så på tv mens jeg ga flaske! Rart ungen ikke er komplett tilknytningsskadd og tv/nettbrettavhengig... 

Anonymkode: 1edae...270

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis storebror ser tv hele ettermiddagen, er det selvfølgelig ikke heldig for noen av barna. Men at baby kikker på tv under barne-tv 30-60 min hver dag, er ikke skadelig. Så lenge du ikke plasserer baby i en vippestol foran tv'n. 

Jeg så da selv tv da gutten min var baby. Var ikke sånn at tv'n var avslått på dagtid i ett år. Tenk at vi innimellom til og med så på tv mens jeg ga flaske! Rart ungen ikke er komplett tilknytningsskadd og tv/nettbrettavhengig... 

Du ser tv på dagtid. Det sier jo alt. Stort lavere kommer man ikke.

Skrevet
A 2018 study from Intractable & Rare Diseases Research stated that “some studies suggest that increased screen time in young children is associated to negative health outcomes such as decreased cognitive ability, impaired language development, mood, and autistic-like behavior including hyperactivity, short attention ...Jan 30, 2020

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor du i en barhytte i skogen du eller? I dagens samfunn er det umulig å ikke eksponere barn for dette. Vi ser da TV selvom baby er i stua. Bror gjør lekser på læringsbrett og jeg kan hjelpe med baby på armen. På legekontoret der vi var forrige uke sto NRK på i venterommet. På store butikker og sentre er det skjermer med reklame. Ingen av mine har fått en skjerm i hånda, eller blitt underholdt med Barne-TV. Likevel kan jeg svare på spørsmålet. Ja barn tiltrekkes ofte av skjerm. Og mine har som sagt aldri blitt lært opp til å kose seg med film. De har tidlig respondert på vignetter med fine farger og lyd og musikk generelt. På lik linje som at de var veldig glad i leker som lagde lyd. 

Anonymkode: 913fd...df9

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke lov å se TV i mammapermisjon? Jeg så god morgen Norge HVER morgen jeg. Jeg var åpenbart på et bunnpunkt i livet. 😊

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Babyer skal ikke sitte foran en skjerm. 
De skal utforske, føle og merke, bli sunget for, lest for og få stimulert det kognitive. 

Skjerm gjør ikke det

Å ligge i en vogn og trille fra cafe til cafe er mer skadelig. Forskning viser at skylden for at babyer er tregere med å rulle, krabbe og gå er pga vognbruk. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke lov å se TV i mammapermisjon? Jeg så god morgen Norge HVER morgen jeg. Jeg var åpenbart på et bunnpunkt i livet. 😊

Det er ingenting galt i det! Høres koselig ut det :)

Skrevet

Det varierer. Har tre barn, og to av dem har vært veldig tiltrukket av skjermer helt fra starten av. Da plasserte jeg dem slik at de ikke så skjermen mens vi så på tv. Men de var ikke tiltrukket av tv pga de fikk se masse, for det har de aldri fått.

Den siste er ekstremt lite interessert i skjermer og bryr seg ikke om nettbrett til tross for at vi prøvde å oppmuntre til å bruke nettbrett før vi skulle ut å fly langt.

Mens en av dem elsker alle skjermer og tv og kan sitte i flere timer om han får lov, og det er han som aldri fikk se som baby og ikke hadde noe skjermtid i det hele tatt før han ble to år. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sant. Må være en del av byens mørke klientell. Deilig å få utbetalt penger fra statskassa for å sitte hjemme og se på tv! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å ligge i en vogn og trille fra cafe til cafe er mer skadelig. Forskning viser at skylden for at babyer er tregere med å rulle, krabbe og gå er pga vognbruk. 

Jeg nevnte ikke barnevogn. 

Skrevet

Jeg synes det er veldig interessant hvor fort folk hisser seg opp, og ikke minst har veldig sterke meninger om andres barneoppdragelse 😅 Men for å svare på spørsmålet så ja, tror de aller fleste barn liker skjerm. Det skjer jo noe spennende der i form av lys, lyd, farger. Når det gjelder mobil så har i hvert fall vår 1,5 åring for lengst plukket opp at vi kan bruke telefon til å snakke i, og han synes det er veldig spennende og vil gjerne låne telefonen. Han har også "snakket" mye med bestemor over facetime når det ikke har vært så lett å møtes med korona. 

Anonymkode: 743bb...366

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, der kom den største stråmannen fram allerede i innlegg nummer 3! Fantastisk! 🤣

Skrevet
På 22.10.2020 den 7.21, Anonym bruker skrev:

Jeg rakk å få med meg to sesonger av America's Next Top Model mens jeg "formiddagsammet" eldstejenta. Rigga meg til i sofaen med ammepute, te og baby og skrudde av min tåkete, søvndepraverte hjerne. Deilig. 

Skrevet
På 22.10.2020 den 7.08, Anonym bruker skrev:

Da får i det minste du selskap der nede da, endelig! 

Anonymkode: 7fae3...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...