Gå til innhold

Slipper dugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

På sønnen min sitt lag er det 2 utenlandske gutter. Foreldrene til disse stiller aldri opp på dugnad. De svarer aldri på spond angående dugnader og blir de satt på dugnad, så stiller de ikke. Hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: 7ec53...11f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 utenlandske gutter 🤣 Hva har det med saken å gjøre? Skriv 2 gutter..

Anonymkode: cd73c...131

Skrevet

Dere kan jo ikke gjøre noe? Det er ikke dugnadsplikt. 

Anonymkode: 834a1...730

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De andre stiller... Ikke de utenlandske 

Skrevet

Kan foreldrene norsk? Eventuelt engelsk? Det går an å få forklart til de at dersom ikke alle bidrar så risikerer man at prisene går dessverre går opp. 

Anonymkode: a3926...cc7

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her synes jeg det er helt greit å snakke om utenlandske gutter. I Norge er jo dette med dugnad litt spesielt og jeg tror nok mange vil være med om de får forklart hva og hvorfor. I små bygder på Vestlandet har dette blitt et stort problem siden det er mange gjestearbeidere med familier som ikke skjønner det med dugnad og da ender det med at f.eks. 4 norske familier må gjøre alt hele tiden til de ikke gidder lenger og da forsvinner tilbudene.  

Anonymkode: a3926...cc7

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De andre stiller... Ikke de utenlandske 

Det er vel revnende likegyldig hvilken farge det er på de som stiller opp på dugnad. Er det sånne rasistiske holdninger innad i foreldregruppen skjønner jeg at de ikke stiller. Foreldrene til 2 barn stiller ikke på dugnad, punktum. Så kan du spørre hvordan dere kan få disse til å delta på dugnad.

Skrevet

Det er ingen som kan tvinge folk til å gå på dugnad, dugnad er frivillig arbeid...

Antagelig kommer de fra et land dette ikke er vanlig, og det er slett ikke alle norskkurs som er like flinke til å formidle hva dugnad egentlig er.

Har selv en venninne som jobber på voksenopplæringen med norskkurs og "samfunnsfag" for nyankomne innvandrere og flyktninger, de bruker ganske mye tid på å få de til å forstå hvor viktig bursdag er for barn og dugnad er for samfunnet her i Norge, de er ikke vant til det.

Noen, gjerne treneren, må snakke med dem og forklare hvorfor dugnad er viktig for klubben og laget, men selv når de forstår det kan de ikke tvinges til å være med.

Anonymkode: ad32d...b30

Skrevet

Skjønner de konseptet dugnad? Kan de norsk?

her tok vi direkte kontakt, forklarte om dugnad og hvilke oppgaver de skulle ha. Noen hadde ikke skjønt greia, andre var usikre pga norsk språk. De stilte alle når de fikk mer info og skjønte deville klare det med lite snakking av norsk.

Anonymkode: 29332...d50

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel revnende likegyldig hvilken farge det er på de som stiller opp på dugnad. Er det sånne rasistiske holdninger innad i foreldregruppen skjønner jeg at de ikke stiller. Foreldrene til 2 barn stiller ikke på dugnad, punktum. Så kan du spørre hvordan dere kan få disse til å delta på dugnad.

Slutt å dra rasismekortet hver gang noen påpeker at det er utlendinger. Og hun nevner da ikke hudfarge i det heletatt?! At de er utlendinger kan ha mye å si for svarene hun får på dette innlegget, derfor er det verdt å nevne at det er nettopp utlendinger. Man er da fanken ikke rasist pga det! Som andre sier her så er de antakelig ikke vant til dette med dugnad. De forstår kanskje ikke hvor viktig det er i det norske samfunnet. 

Anonymkode: 85b3d...91e

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lat som du ikke skjønner at det er fordi utlendinger ikke stiller på dugnad - det er et kjent fenomen i all frivillighet.

Anonymkode: da175...59c

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ro deg ned, HI sa ingenting om farge, det er det du som drar frem. HI fortalte at det var to utenlandske, noe som er vesentlig i forhold til mulige misforståelser pga språk og kultur. Du vet vel at det er mange utenlandske som er like hvite som oss?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan være kvit og utenlandsk, står ingenting om fargen på barna. 

Anonymkode: fc580...b82

Skrevet

Slik er det overalt og om det er norske eller utenlanske har lite å si hvertfall iforhold til skolen og det ungene mine har gått på. På fotballen her så har vi foreldre skrevet under på at vi skal stille opp på så og så mange dugnader i løpet av året for at barnet kan melde seg inn. Så her så stiller de fleste opp, ikke alle en ser men ofte er det en grunn. Nabokona ser en aldri på dugnader, men hun gjør nok mer enn mange. Hun har en sykdom som gjør deg vanskelig og uforutsigbart å stille opp på dugnader, men hun har laget seg en grei avtale. Mannen som jobber arbeidstider som ikke er forenlige med vanlige dugnader stiller opp flere ganger i året med maskiner når ulike ting må ordnes. De baker kaker til alt som skal bakes til. Så for de fleste så ser det ut som om de ikke stiller opp på noe og bare sniker seg unna, saken er anderledes. 

Så hva som er regelen i deres idrettsklubb må dere nesten finne ut av. Og den som har med dette å gjøre kan ta en prat med foreldrene og prøve å finne en løsning slik at det kan løses til neste gang. Om de ikke kan stille av ulike årsaker kan de nok gjøre noe. Opprigg, nedrigg osv. Om de sliter med språket kan dere finne noe som de kan gjøre som de slipper å måtte snakke mye for å forstå osv. 

Anonymkode: abda6...27a

Skrevet

Hos oss er det også slik at flere av de utenlandske ikke stiller på dugnad (eller viser seg i det hele tatt). Noen kommer rask til og hjelper til etter hvert som de forstår konseptet. For andre er det store gap mellom slik de selv vokste opp og det som forventes av foreldre i Norge nå. Der de kommer fra er det ikke vanlig å følge barna så tett som det man gjør i Norge (vi skal jo ikke mer enn én generasjon tilbake i Norge heller før foreldrene ikke fulgte barna så tett her heller). Det er en stor omveltning for dem å skulle ta så aktiv del i deres barns aktiviteter (som lekser, idrett, sosiale liv) da det ikke er noe de er vant med. I tillegg har man jo også språkbarrieren. Flere av dem er også fra land der klokkeslett ikke har samme betydning som i Norge. De er vant med å troppe opp på f.eks. legesenteret og vente til legen har tid. De er ikke vant med timeavtaler. Dette er noe de må lære. Det samme ser vi i idretten. De forholder seg til dag, men sliter med å være presis. De første årene var det flere ganger barna deres kom midt i treningen eller for sent til kamp. I Norge er mye av fritiden og barnas liv organisert. Mange er vant med det uorganiserte. Ungene var ute å lekte med venner. Passet det ikke en dag så kom de ikke, det var nok barn som lekte. Her er det gjerne tatt ut nok spillere til en kamp + reserver og da betyr det jo noe om noen som har sagt de kommer plutselig uteblir. Når barna blir større tar de selv ansvar for å være riktig sted til riktig tid.  

Anonymkode: fc579...3b5

Skrevet

Etter mange år som lagleder og trener i fotballen har jeg funnet ut at det er viktig å ta seg tid til å forklare. De aller fleste foreldre ønsker å bidra for at barna skal ha et fritidstilbud, men ikke alle har forutsetninger til å forstå at foreldreengasjement er nødvendig. Jeg setter aldri opp foreldre som er svake i norsk på billettsalg f.eks, men kan godt be dem om å bake kake eller stå for vaffelsteking i kiosken. Ved å ta seg bryet med å forklare, slipper man ergrelse og frustrasjon. Noen er det på alle lag, men det er slett ikke bare «utlendinger» selv om de kanskje i større grad mangler forståelse for hvorfor de må stille. Så lenge 80-90% stiller, tåler man at det er noen som overser invitasjoner i spond eller dropper å møte på dugnad. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Faktisk ganske mye. Jeg har fulgt opp tre barn i barnehage, skole og fritidsaktiviteter. Jeg har sittet i SAU, FAU, som klassekontskt, trener og lagleder, og i større grad er det faktisk slik at de med utenlandsk bakgrunn ikke bidrar på lik linje. Det har ikke noe med rasisme å gjøre. For de med utenlandsk  bakgrunn, i større grad ikke vestlig, er det svært sjeldent at de baker, deltar på dugnader og til dels også foreldremøter. Det hender seg også at noen gitte etnisk norske ikke deltar, og man blir ofte ikke særlig overrasket da heller, men det ene er mer vanlig enn det andre. 

Anonymkode: 12b8f...81a

Skrevet

Det er ikke bare utenlandskecforeldre som ikke stiller. Min erfaring er at det er et generelt problem med familier som har bodd kort tid på et sted. Her ser vi det i hvertfall veldig tydelig at folk blir bedte til å stille på dugnad med økt botid, uavhegi av om fammilien kommer fra Oslo, Kabul eller New York. Jeg tror ofte det dreie seg om en følelse av utenforskap.

Anonymkode: e1df7...300

Skrevet

Kommunikasjon er stikkordet her. Hvis familien fremdeles går på norskopplæring, så kan man jo ta kontakt der, og få hjelp til å forklare konseptet dugnad. Vi er mottakskommune for nyankomne flyktninger, og her stiller de aller fleste opp når de får forklart hva konseptet dugnad er. Et år manglet vi noen i kjøkkenkomiteen på 17. mai. Da kom det to hyggelige unge menn fra Eritrea og hjalp til med mat og servering. Vi spurte på voksenopplæringa, og fikk flere frivillige til å hjelpe til på 17. mai.

Når det gjelder fotball, så er det vanskelig med kjøring på kamper, da mange ikke har norsk førerkort eller bil enda. Men de baker gjerne, steker vafler, koker kaffe og rydder bane/reparerer fotballmål osv. 
Få hjelp til å få ut informasjon på morsmål. Det hjelper veldig! 😊

Her har det faktisk vært et større problem med tyske, spanske og engelske barn. Der skjønner virkelig ikke foreldrene konseptet dugnad. De betaler jo tross alt treningsavgift og klubbmedlemskap. Hvorfor skal de i tillegg stille opp ekstra? Men igjen... Med tålmodig forklaring av konseptet stiller de også opp til slutt. 

Skrevet

Sånn er det på alle lag . 2-3 stykker som ikke deltar på sånt og som ikke betaler. Så dette må klubbene dekke ! Sånn er det bare. Blir det for mange blir det et stort problem.  Men alt sånt bør kommunen dekke ! Vi får jo vakter etter hvor mange vi er på laget, disse bør jo ikke telle med da vi andre får dobbelt opp. 

Anonymkode: 1eeee...c7d

Skrevet

Problemet er at enkelte lag er dugnadskåte og har dugnader hele tiden, flere ganger i måneden. Man blir drittlei. Jeg har fire barn, der oppfølging med skole og lekser, kjøring til barnehage, SFO og aktiviteter tar mye tid etter at jeg er ferdig på jobb. Samboer jobber borte fra mandag til torsdag. Jeg stiller som trener en av dagene. Men mer har jeg faktisk ikke kapasitet til. 

En annen ting er alle salgsdugnadene, der man sitter igjen med smakløse småkaker og dårlig dyrt dopapir fordi man ikke har masse familie og nettverk å selge til. Jeg er ingen selger, så får ikke til å selge et fordyret produkt av dårlig kvalitet til folk jeg ikke kjenner. Skulle ikke vært lov med oppsøkende salg fra idrettslag. 

Anonymkode: 3868f...c7a

Skrevet

Står ingenting om fargen på barna, foreldrene kan være fra Litauen eller Frankrike for den saks skyld... Det er ikke alltid det er relevant om familiene er av utenlandske opprinnelse, men akkurat her kan det være det, da ikke alle land har en kultur hvor dugnad er vanlig, slik som i Norge. Da kan det ta litt tid å bli vant til det...

Snakker foreldrene godt norsk? Er de ordentlig informert om hva dugnadsaktivitetene vil gå ut på? 

Anonymkode: 33cea...f76

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tosk! Det er fordi de er utlendinger. Det er veldig relevant! Hi, det er typisk utlendinger. 

Anonymkode: fc68b...57c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva det har med saken å gjøre? Det har alt med saken å gjøre! Utenlandske stiller aldri på dugnad. Er så lei av det!
Samme forteller kollegaer med barn som har aktiviteter med dugnader. Skal faktisk på dugnad nå til helgen og hvilke er det som melder avbud? Eller som forrige dugnad når de ikke gidder å melde avbud engang. 
Jada.... samme skjer hver gang. 

Anonymkode: db904...03b

Skrevet

Ikke sikkert de tør å komme, fordi de ikke vet hva de skal gjøre. Her måtte det opplæring og direkte beskjeder til. Vi tar det som en selvfølge at alle kan slenge sammen ei vaffelrøre eller ei skuffkake og ta med i kiosken. Men kommer du feks fra Eritrea eller et land langt fra Norge, har de ikke disse tingene i kulturen sin. Og da tør de ikke møte til kioskvakt heller, når man ikke kan lage det som forventes. 

Ikke vet nyankomne hva en cup er heller. Helt basic ting som vi tar som en selvfølge, er ingen selvfølge for folk vokst opp i en kultur fjernt fra vår. Så kommunikasjon, kommunikasjon og kommunikasjon. Og en stor dose tålmodighet og raushet må til, så blir det gode dugnadsfolk av de fleste etterhvert. 

Anonymkode: df96f...ee0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...