Gå til innhold

Barn som er forkjølet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger synspunkter for om jeg tolker koronareglene for strengt. For jeg skjønner ikke hvordan vi skal komme gjennom denne vinteren.. om barnet er forkjølet (litt vondt i halsen og tett i nesa, men ingen feber) så må det altså holdes hjemme? Man kan teste, men må da vente på testsvar, ofte i to dager.. Unger er jo forkjølet HELE tiden. Hvordan skal dette fungere i praksis? Tar jeg feil? Kan de gå på skole/bhg med lette forkjølelsessymptomer?

Anonymkode: 2d4bc...889

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved restsymptomer kan de gå på skole/i bhg. Dvs at de kan snørre og hoste litt, dersom det henger igjen etter gjennomgått sykdom. F.eks: barnet begynner å snørre en tirsdag. Da skal barnet holdes hjemme til man er sikker på at det ikke utvikler seg (vanligvis 1-2 dager). Kan deretter gå på skole/i bhg selv med snørr dersom allmenntilstanden tilsier det. 

Slutter barnet å snørre/hoste og begynner igjen uka etter, må man på nytt holde hjemme for å se an utviklingen. 

Anonymkode: aaea1...d89

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Trenger synspunkter for om jeg tolker koronareglene for strengt. For jeg skjønner ikke hvordan vi skal komme gjennom denne vinteren.. om barnet er forkjølet (litt vondt i halsen og tett i nesa, men ingen feber) så må det altså holdes hjemme? Man kan teste, men må da vente på testsvar, ofte i to dager.. Unger er jo forkjølet HELE tiden. Hvordan skal dette fungere i praksis? Tar jeg feil? Kan de gå på skole/bhg med lette forkjølelsessymptomer?

Anonymkode: 2d4bc...889

Men er de det nå? Her i huset har ingen vært forkjølet eller dårlige siden korona kom. Smittevernreglene sørger jo for at ingen smitte sprer seg. Man får jo ikke forkjølelse heller uten å få et virus i kroppen? Kanskje dere må jobbe mer med håndvask og avstand? 

Anonymkode: ef48f...7e2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved restsymptomer kan de gå på skole/i bhg. Dvs at de kan snørre og hoste litt, dersom det henger igjen etter gjennomgått sykdom. F.eks: barnet begynner å snørre en tirsdag. Da skal barnet holdes hjemme til man er sikker på at det ikke utvikler seg (vanligvis 1-2 dager). Kan deretter gå på skole/i bhg selv med snørr dersom allmenntilstanden tilsier det. 

Slutter barnet å snørre/hoste og begynner igjen uka etter, må man på nytt holde hjemme for å se an utviklingen. 

Men man vet da ikke om det er korona eller ikke? Barn blir jo ikke mer syke enn det der som regel. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er de det nå? Her i huset har ingen vært forkjølet eller dårlige siden korona kom. Smittevernreglene sørger jo for at ingen smitte sprer seg. Man får jo ikke forkjølelse heller uten å få et virus i kroppen? Kanskje dere må jobbe mer med håndvask og avstand? 

Ingen sykdom her heller siden før corona. Vi spriter og holder avstand hjemme og på skolen. Skulle ønske det alltid var sånn fokus på hygiene. Ingen omgangssyke, ingen forkjølelse. Helt perfekt.

Anonymkode: 3ccf4...68d

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du overrasket over at folk kan bli forkjølet selv om hygienen er bra? Smittevernreglene sørger ikke for at INGEN smitte sprer seg. Da har du misforstått. Det vil fortsatt oppstå smitte av både forkjølelse, omgangssyke, influensa etc. Dessuten får ikke barna holdt avstand til andre barn hverken på skolen eller i bhg. 

Anonymkode: 54aaf...769

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du overrasket over at folk kan bli forkjølet selv om hygienen er bra? Smittevernreglene sørger ikke for at INGEN smitte sprer seg. Da har du misforstått. Det vil fortsatt oppstå smitte av både forkjølelse, omgangssyke, influensa etc. Dessuten får ikke barna holdt avstand til andre barn hverken på skolen eller i bhg. 

Det har knapt vært syke barn både i bhg og skoler her, såklart det hjelper med god hygiene. Man får jo ikke smittsomme sykdommer om man ikke blir smittet... når noen skriver at deres barn er konstant forkjølet nå, så er det jo noe feil med smittevern rutinene. 

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men man vet da ikke om det er korona eller ikke? Barn blir jo ikke mer syke enn det der som regel. 

Jeg forholder meg til smittevernveilederen som er sendt ut av fhi. Man tar selvfølgelig kontakt med fastlegen ved sykdom, så avgjør de om det skal testes eller ikke. Kan ikke teste barn hver gang de blir forkjølet, så er nok mer covid-19 der ute enn det mange tenker og tror. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forholder meg til smittevernveilederen som er sendt ut av fhi. Man tar selvfølgelig kontakt med fastlegen ved sykdom, så avgjør de om det skal testes eller ikke. Kan ikke teste barn hver gang de blir forkjølet, så er nok mer covid-19 der ute enn det mange tenker og tror. 

Ja, det er det jeg mener. Man ser an, barnet blir ikke verre, tilbake i skole eller bhg. Og sprer smitten om det er korona. Her vi bor er det ikke mye forkjølelse heller nå da, heldigvis. Så derfor blir jeg mer skeptisk til å bare slippe barn tilbake uten test. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har knapt vært syke barn både i bhg og skoler her, såklart det hjelper med god hygiene. Man får jo ikke smittsomme sykdommer om man ikke blir smittet... når noen skriver at deres barn er konstant forkjølet nå, så er det jo noe feil med smittevern rutinene. 

Ikke nødvendigvis, noen er veldig mye mer motagelig enn andre. Venninnen til datteren min er vanligvis forkjølet "hele" vinteren, hun har astma og luftveiene hennes blir irritert så utrolig lett. Der min datter kommer med et par host eller snufs og ikke kan kalles forkjølet i det hele tatt selv om det var en ørliten irritasjon i luftveiene blir venninnen forkjølet en uke. Den venninnen snørrer og hoster hele vintersesongen, uavhengig av om noen rundt henne er forkjølet.

Man kan kanskje si at det er astmaen som gjør det og at hun ikke er smittet av et virus, men man vet jo egentlig ikke det....

Anonymkode: 78862...a43

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo faktisk sånn at man er smittsomt opp til et par dager før infeksjonen/viruset bryter ut. Og ja, god hygiene hjelper, men det betyr ikke at man pga det utrydder alt av sykdom.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det jo faktisk sånn at man er smittsomt opp til et par dager før infeksjonen/viruset bryter ut. Og ja, god hygiene hjelper, men det betyr ikke at man pga det utrydder alt av sykdom.

Hjelper ikke at man er snittsom før utbrudd om det ikke er smitte rundt om. Det er faktisk ikke mye smittsomme sykdommer i omløp nå. Håndvask og tiltak forhindrer jo det, om man følger dem...

Skrevet

Hos oss har sykedager på ungene skutt  i været denne høsten, hun ene har vel vært mer borte fra skolen denne høsten ennde ni åra hun har gått på skolen tilsammen. Men det er helt greit, for jeg håper ingen andre foreldre sender ungene på skolen når de er smitsomme heller. Testing har jo også gjort litt av,for vi skal ikke tro i disse dager, vi skal være sikkre. Blir jeg smittet så blir det mange som må i karantene, enda flere som må teste seg så ballen blir så stort når den først begynner å rulle. 

Så hold ungene hjemme og er de så friske at du hadde sendt de på skolen om det ikke hadde vært for denne tiden, be lærer gi de hjemmeskole. Dette gjør de her og det fungerer helt greit. Vi har aldri hatt så lite sykefravær på jobb som etter corona kom, så det med at folk er flinkere til å vaske seg har slått veldig positivt inn for oss som jobber i butikk. Vi har hatt ganske gode rutiner på smittevern fra før av, så vi føler ikke det er så ekstremt som vi hører andre syns det er. Lei av å vaske og sprite, ja det er vi, men det er deilig å slippe å få forkjøla unger som hoster og snørrer som peller på alt i butikken, eller kunden som forteller hun har omgangsyken og måtte komme for å handle når hun ikke hadde me å spy opp. 

Anonymkode: 8bd9f...80a

Skrevet

Hjelper ikke at man er snittsom før utbrudd om det ikke er smitte rundt om. Det er faktisk ikke mye smittsomme sykdommer i omløp nå. Håndvask og tiltak forhindrer jo det, om man følger dem...

Det er smitte rundt omkring hele tiden. Tror du vi har utryddet det etter koronaen kom? Det eksisterer fortsatt smitte av de samme virusene som før koronaen, men det er mindre av det pga tiltakene.

Skrevet

Det er smitte rundt omkring hele tiden. Tror du vi har utryddet det etter koronaen kom? Det eksisterer fortsatt smitte av de samme virusene som før koronaen, men det er mindre av det pga tiltakene.

Ikke utryddet selvsagt, men det er jo knapt noen som er syke nå. De som følger rådene blir nødvendigvis ikke smittet, de som slurver greier sikkert plukke opp noe etterhvert. Men virus lever ikke lenge utenfor en kropp, så det er ikke mye smitte=virus rundt omkring nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...