Gå til innhold

Den klokka altså, sommer/vintertid

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgen skal den stilles tilbake og jeg gruer meg. Jeg synes godt den kunne vært på sommertid.

Hva tenker dere? Ville dere likt at den ble stilt på sommertid for alltid eller vinterstid og hvorfor?  Eller spiller det ingen rolle for deg?

Anonymkode: d7454...693

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville helst hatt sommertid fast hele året. Rett og slett for å få litt mer dagslys utover ettermiddagen. Det er sagt at sommertid ble innført for å få utnyttet lyset utover ettermiddagen om sommeren, men her hvor jeg bor går sola ned i ti - halv elleve-tiden om sommeren. I desember derimot er det stupmørkt i god tid før jeg er ferdig på jobb klokka fire. 

Når det er sagt kan jeg leve godt med normaltid hele året også, bare jeg slipper den hersens byttinga. Jeg blir vanvittig sliten av det.

Skrevet

Ville hatt normaltid («vintertid») hele året. I Norge er kveldene mer enn lyse nok. Å kjøre på jobb i mørket og å sende ungene på skolen i mørket er verre. Lyse morgener, ja takk! 

Anonymkode: 3248c...81a

Skrevet

Jeg vil helst ha normaltid (vintertid) hele året. Så får heller arbeidstider, åpningstider ol tilpasses det. Å stille klokka frem og tilbake er bare tull.

Anonymkode: 4316a...6e3

Skrevet

Det spiller egentlig ingen rolle for meg

Anonymkode: 3a692...a20

Skrevet

Sommertid hele året! Fordi at morgenene uansett blir tilbrakt inne på skole/jobb (bortsett fra veien til), mens ettermiddagen er det tid til å være ute på tur. Kjekt med litt lys da.

Anonymkode: d286f...377

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sommertid hele året! Fordi at morgenene uansett blir tilbrakt inne på skole/jobb (bortsett fra veien til), mens ettermiddagen er det tid til å være ute på tur. Kjekt med litt lys da.

Anonymkode: d286f...377

Men da er det jo minst øike greit å starte arbeidstid og skole en time tidligere. Å ha en klokke som ikke stemmer med naturen er dumt.

Anonymkode: 4316a...6e3

Skrevet

Du vet at 2020 har vært langt og kjipt, når næringsministeren går ut å beklager på det sterkeste at 2020 blir en time lenger 😅

85482475-6B3B-4D05-9C2D-17C33015CFC8.jpeg

Skrevet

Ville hatt ordinær tid (vintertid) hele året 

Anonymkode: 1d04c...df3

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville hatt normaltid («vintertid») hele året. I Norge er kveldene mer enn lyse nok. Å kjøre på jobb i mørket og å sende ungene på skolen i mørket er verre. Lyse morgener, ja takk! 

Anonymkode: 3248c...81a

På morgenen trenger man ikke lys, på ettermiddagen derimot, ja. 

Anonymkode: ee3f3...1d5

Skrevet
1 time siden, Jordbærblomst skrev:

Du vet at 2020 har vært langt og kjipt, når næringsministeren går ut å beklager på det sterkeste at 2020 blir en time lenger 😅

85482475-6B3B-4D05-9C2D-17C33015CFC8.jpeg

Noen som har problem med matte gitt :D Som "glemte" at vi stilte klokka frem våren 2020, så hvor den ekstra timen hennes fra forstår jeg ikke :D :D 

En annen ting - "når vi står opp på søknad, har sola rukket å komme litt lenger opp over horisonten". Spørsmål fra finnmarking i slutten av oktober - sol, hva er det? :D :D 

Anonymkode: 30eda...c29

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På morgenen trenger man ikke lys, på ettermiddagen derimot, ja. 

Anonymkode: ee3f3...1d5

I store deler av landet (nord for Trondheim) er det ikke en gang en problemstilling, for på sommeren har vi sol hele døgnet i to måneder, mens på vinteren har vi bare mørke i to måneder. Den klokkestillingen er bare irritasjonsmoment for oss. Flere land, for eksempel Russland og Island, har sluttet med dette tullet for lenge siden. Går jo ut over melkekyr og andre dyr som trenger rutiner, datakræsj grunnet "heng" i systemet etter stilling av klokka og andre konsekvenser. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I store deler av landet (nord for Trondheim) er det ikke en gang en problemstilling, for på sommeren har vi sol hele døgnet i to måneder, mens på vinteren har vi bare mørke i to måneder. Den klokkestillingen er bare irritasjonsmoment for oss. Flere land, for eksempel Russland og Island, har sluttet med dette tullet for lenge siden. Går jo ut over melkekyr og andre dyr som trenger rutiner, datakræsj grunnet "heng" i systemet etter stilling av klokka og andre konsekvenser. 

Det går ut over folk også. Jeg selv blir trøtt og sliten og sover dårlig i ca en uke hver gang vi stiller klokka. Og jeg mener å huske at jeg leste at det er flere trafikkulykker den første uka etter at klokka er stilt. 

Jeg synes det er noe fordømt tull at vi skal holde på med dette.

Her er en artikkel fra i fjor:

https://www.aftenposten.no/norge/i/y3yQqR/veksling-mellom-vintertid-og-sommertid-er-toeft-for-hjertet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...