Gå til innhold

Influensavaksine... Skal du vaksineres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig usikker..  

Anonymkode: 6e3c6...5e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat nå er det vel bare de som er i risikosonen og helsepersonell som får ta den.
Jeg tok den før disse restriksjonene kom rett og slett fordi jeg ble fryktelig dårlig av influensaen nå i februar og er redd for hva som skjer dersom jeg vil klare å pådra med influensaen og koronaen samtidig

Anonymkode: 5508b...002

Skrevet

Jeg har tatt den alt.

Tenker at denne vinteren er faren stor for å få korona, og da er det fint om kroppen ikke er sliten etter å ha bekjempet en influensa først, eller i verste fall få begge deler samtidig ,

Anonymkode: 84a30...2c8

Skrevet

Ja, det skal jeg.

Anonymkode: a81df...0d0

Skrevet

Dersom jeg får tilgang til vaksine, tar jeg den. Men jeg tenker også at det er andre som bør prioriteres før meg i vaksinekøen. Jeg er verken i noen risikogruppe, har ikke en samfunnskritisk jobb eller små barn.  

Anonymkode: 50dc4...ea2

Skrevet

Har tatt den. For aller første gang i alle mine år som helsepersonell 

Anonymkode: 91604...ebd

Skrevet

Har tatt den i dag. 

Anonymkode: fd1d0...58c

Skrevet

Ja, er vaksinert alt. Hva gjør deg usikker? 

Anonymkode: 3a0db...c72

Skrevet

Hvorfor er du usikker da?

Anonymkode: 84a30...2c8

Skrevet

Ja, jeg er vaksinert. Hvorfor er du i tvil? 

Anonymkode: 93065...66b

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat nå er det vel bare de som er i risikosonen og helsepersonell som får ta den.
Jeg tok den før disse restriksjonene kom rett og slett fordi jeg ble fryktelig dårlig av influensaen nå i februar og er redd for hva som skjer dersom jeg vil klare å pådra med influensaen og koronaen samtidig

Anonymkode: 5508b...002

Nå er det ikke sånn at man kan få influensa flere ganger på ett år. 

Skrevet
2 minutter siden, Milfy Way skrev:

Jo

Anonymkode: c1d38...061

Skrevet
14 minutter siden, Milfy Way skrev:

Jo, det kan man. Det er ofte minst to typer influensa som går og virusene muterer også. Det er ikke alltid samme virus som går hvert år, eller som opptrer hyppigst, og det er også årsaken til at vaksinene noen år kan ha dårlig effekt, om forskerne har bommet på hvilke typer influensavirus de tror blir vanligst.

Anonymkode: f630d...e72

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan man. Det er ofte minst to typer influensa som går og virusene muterer også. Det er ikke alltid samme virus som går hvert år, eller som opptrer hyppigst, og det er også årsaken til at vaksinene noen år kan ha dårlig effekt, om forskerne har bommet på hvilke typer influensavirus de tror blir vanligst.

https://forskning.no/virus-forebyggende-helse/influensa-sannsynligvis-er-du-bare-forkjolet/507671#:~:text=Typisk for influensa er høy,du har passert 30 år.

Skrevet
20 minutter siden, Milfy Way skrev:

Litt merkelig at legene anbefaler alle over 65 år og vaksinere seg da, selv om de ikke har andre sykdommer, hvis det er veldig sjelden man smittes etter at en er fylt 30 år. Merkelig at så mange eldre legges inn på sykehus pga influensa.

Anonymkode: a81df...0d0

Skrevet

Skal ta den i morgen 😊 

Anonymkode: e0065...562

Skrevet
39 minutter siden, Milfy Way skrev:

Hva prøver du å si med denne linken?

Selv om de fleste får influensa bare en gang eller to pr. ti år, så er det fullt mulig å få influensa to ganger i samme sesong, da det er ulike influensavirus som er i aksjon. Er virusene for ulike kan man fint bli smittet av mer enn et, spesielt hvis man allerede er svekket immunmessig av den første runden med influensa man hadde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...