Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #1 Skrevet 20. oktober 2020 Spørsmålet var «har du hatt noen konflikter på tidligere arbeidsplass?» Personen svarer ja. Men det var den andre personen sin feil. Hva hadde du tenkt da? Kunne du ansatt henne? Anonymkode: 5196c...863
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #2 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg har vært i en sånn situasjon som arbeidssøker. Jeg forklarte rundt situasjonen da, sa ikke bare at det var andres feil. Jeg fortalte også hvordan jeg/vi hadde ryddet opp i etterkant. Jeg ble ansatt, men tror ikke jeg hadde fått jobben om jeg kun hadde skyldt på andre. Hadde ikke ansatt meg selv da iallefall. Anonymkode: ae66b...d17
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #3 Skrevet 20. oktober 2020 Hadde måtte høre mer. Mange har hatt en konflikt, betyr ikke automatisk at de er vanskelige og dårlig til å gjøre jobben sin fordet. Anonymkode: 71d88...ee2
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #4 Skrevet 20. oktober 2020 Hvis det kun ble besvart på den måten hadde jeg nok blitt veldig skeptisk. Hvis personen derimot hadde reflekterte tanker rundt det, ga saklige opplysninger, da tenker jeg ja. Dessverre er det jo slik i dagens arbeidsliv at det som regel er varslerne som ender med å gå eller måtte gå, mens de som faktisk er problemet, de blir sittende. Slik sett antar jeg at det i de fleste tilfeller faktisk er ganske så trygt å ansette noen som har opplevd slike konflikter, for de er oppmerksomme på hvordan ting bør være på en arbeidsplass og dermed ofte bevisste på å bidra saklig og positivt selv. Anonymkode: 13857...d2b
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #5 Skrevet 20. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det kun ble besvart på den måten hadde jeg nok blitt veldig skeptisk. Hvis personen derimot hadde reflekterte tanker rundt det, ga saklige opplysninger, da tenker jeg ja. Dessverre er det jo slik i dagens arbeidsliv at det som regel er varslerne som ender med å gå eller måtte gå, mens de som faktisk er problemet, de blir sittende. Slik sett antar jeg at det i de fleste tilfeller faktisk er ganske så trygt å ansette noen som har opplevd slike konflikter, for de er oppmerksomme på hvordan ting bør være på en arbeidsplass og dermed ofte bevisste på å bidra saklig og positivt selv. Anonymkode: 13857...d2b Dette gjelder for meg.. Synd at "fastgrodde" ansatte (som egentlig ikke er egnet i yrket lenger) er mest beskyttet. Jeg fikk til og med munnkurv av sjefen, for "det ble bare konflikter hvis jeg sa noe". Anonymkode: ae66b...d17
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #6 Skrevet 20. oktober 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette gjelder for meg.. Synd at "fastgrodde" ansatte (som egentlig ikke er egnet i yrket lenger) er mest beskyttet. Jeg fikk til og med munnkurv av sjefen, for "det ble bare konflikter hvis jeg sa noe". Anonymkode: ae66b...d17 Jeg har vært gjennom det samme selv. Men munnkurv fungerer ikke på meg i slike tilfeller Men det er helt klart et lederproblem, som regel får slike arbeidskonflikter utvikle seg pga. ekstremt konfliktskye ledere. Og det koster bedrifter og offentlige arbeidsplasser enorme summer hvert eneste år i tapte arbeidsressurser og ofte også større sykefravær. I nye intervjuer så er måten man fremstiller konfliktene avgjørende for hvordan man blir vurdert videre, tror jeg. Anonymkode: 13857...d2b
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #7 Skrevet 20. oktober 2020 Ja, man kan lære mye av å lytte til søkerens refleksjoner rundt det (eller manglene evt) Anonymkode: c1db5...a38
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #8 Skrevet 20. oktober 2020 Om det var eneste forklaring du fikk, så hadde det blitt nei fra meg. Hadde jeg fått ett slikt svar på ett jobbinterjuv så hadde svaret hos meg blitt at jeg hadde hatt en konflikt, men jeg hadde forklart hva den dreide seg om i korte trekk uten at de hadde skjønt hvem det var. Vi hadde en mellomleder som var muslim (jeg har ingen problemer med muslimer og jobber med flere) men han var klar overfor alle at damer skulle gjøre som menn fikk beskjed om og han tok ikke imot beskjeder eller ordre om hva han skulle gjøre. Når jeg har en stilling som er høyere enn han, så går ikke dette. Jeg hadde klart å overse dette og fått dagen til å fungere uten å gå i konflikt, men når jeg fikk høre mange var redd han og han ikke viste normal folkeskikk til de andre ansatte så tok jeg den kampen. Det ble ett skikkelig rabalder og mye styr, det måtte også en ny sjef til for å få ordnet skikkelig opp. Så min gamle sjef kan nok si jeg er en kranglefant, men min nye sjef vil nok si noe helt annet. Tenner jeg først på alle plugger så vet han at ting har gått alt for langt for jeg er igrunn alltid: ting ordner seg eller det kan vi ordne. Anonymkode: fe614...a1c
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #9 Skrevet 20. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Spørsmålet var «har du hatt noen konflikter på tidligere arbeidsplass?» Personen svarer ja. Men det var den andre personen sin feil. Hva hadde du tenkt da? Kunne du ansatt henne? Anonymkode: 5196c...863 Kjære vene. Du kan ikke spørre oss på en slik måte. Har personen et annet morsmål og en annen kulturbakgrunn? Hvorfor mener personen at de selv er helt uten skyld? I en reell intervjusituasjon hadde du vært en elendig rekrutterer om du ikke ba vedkommende utdype og lyttet til det som ble sagt. Anonymkode: f548c...b12
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #10 Skrevet 20. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kjære vene. Du kan ikke spørre oss på en slik måte. Har personen et annet morsmål og en annen kulturbakgrunn? Hvorfor mener personen at de selv er helt uten skyld? I en reell intervjusituasjon hadde du vært en elendig rekrutterer om du ikke ba vedkommende utdype og lyttet til det som ble sagt. Anonymkode: f548c...b12 Jeg mener altså at en bør ha forståelse for at en del som ikke snakker godt norsk, kan være nervøse og uttrykke seg på en måte som høres litt feil ut. Eller de kan tro at de ikke får jobben hvis de ikke sier at de er uten skyld. Nettopp derfor bør man be dem fortelle mer. Anonymkode: f548c...b12
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Skrevet 20. oktober 2020 Og så hender det også at en konflikt kun går en vei. Men da heter det ikke konflikt, men mobbing. Anonymkode: f548c...b12
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #12 Skrevet 20. oktober 2020 Hvis du først spør om det, bør du ha en plan for hva du spør om videre også. Jeg ville vært skeptisk, de konfliktene jeg har vært vitne til har den som roper høyest om at det er alle andres skyld gjerne vært mye av årsaken. Anonymkode: 1c010...755
oslofrk Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg er overrasket over at folk som gjør intervjuer fortsatt spør «har du vært involvert i en konflikt på jobb?» Alle som har jobbet litt har jo i en eller annen grad vært involvert i en konflikt. Hvis ikke er de helgner! Hilsen Recruiter
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Spørsmålet var «har du hatt noen konflikter på tidligere arbeidsplass?» Personen svarer ja. Men det var den andre personen sin feil. Hva hadde du tenkt da? Kunne du ansatt henne? Anonymkode: 5196c...863 Ikke bare ut ifra det, nei. Måtte hørt mye mer. Anonymkode: 84b96...bf2
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #15 Skrevet 21. oktober 2020 Nei. Ikke på grunn av konflikten, men på grunn av det særdeles lite tillitsvekkende svaret. Anonymkode: 5721b...51e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #16 Skrevet 21. oktober 2020 8 timer siden, oslofrk skrev: Jeg er overrasket over at folk som gjør intervjuer fortsatt spør «har du vært involvert i en konflikt på jobb?» Alle som har jobbet litt har jo i en eller annen grad vært involvert i en konflikt. Hvis ikke er de helgner! Hilsen Recruiter Jeg har aldri vært direkte involvert i en konflikt. 45 år. Jobbet hele livet minus studier og mammapermisjon. Anonymkode: 5f538...751
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #17 Skrevet 21. oktober 2020 8 timer siden, oslofrk skrev: Jeg er overrasket over at folk som gjør intervjuer fortsatt spør «har du vært involvert i en konflikt på jobb?» Alle som har jobbet litt har jo i en eller annen grad vært involvert i en konflikt. Hvis ikke er de helgner! Hilsen Recruiter Jeg har heller aldri vært involvert i en konflikt. I løpet av alle årene jeg har jobbet (20) så har det ikke vært konflikt i min region. Det nærmeste har vært noen som har sluttet da de har vært litt uenig i arbeidsmetodikk på sitt område. Men det var ryddig dialog og ingen konflikt. Anonymkode: 1e068...cd0
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #18 Skrevet 21. oktober 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Spørsmålet var «har du hatt noen konflikter på tidligere arbeidsplass?» Personen svarer ja. Men det var den andre personen sin feil. Hva hadde du tenkt da? Kunne du ansatt henne? Anonymkode: 5196c...863 Ville ha lyttet til hvordan hun beskrev konflikten. Har selv vært i intervju og måttet forklare meg om tidligere konflikt... ble grilla! Anonymkode: ed587...b96
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #19 Skrevet 21. oktober 2020 10 timer siden, oslofrk skrev: Jeg er overrasket over at folk som gjør intervjuer fortsatt spør «har du vært involvert i en konflikt på jobb?» Alle som har jobbet litt har jo i en eller annen grad vært involvert i en konflikt. Hvis ikke er de helgner! Hilsen Recruiter Enig. Der det fins mennesker, der fins det konflikter. Så snart to personer vil to ulike ting er det konflikt. Anonymkode: ed587...b96
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #20 Skrevet 21. oktober 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Så min gamle sjef kan nok si jeg er en kranglefant, men min nye sjef vil nok si noe helt annet. Tenner jeg først på alle plugger så vet han at ting har gått alt for langt for jeg er igrunn alltid: ting ordner seg eller det kan vi ordne. Anonymkode: fe614...a1c Din gamle sjef må jo være ryggradsløs... Anonymkode: ed587...b96
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2020 #21 Skrevet 21. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har heller aldri vært involvert i en konflikt. I løpet av alle årene jeg har jobbet (20) så har det ikke vært konflikt i min region. Det nærmeste har vært noen som har sluttet da de har vært litt uenig i arbeidsmetodikk på sitt område. Men det var ryddig dialog og ingen konflikt. Anonymkode: 1e068...cd0 Min erfaring er at de som skaper konflikt ofte sier dette 👆 De fastholder at «her er det aldri noen klinsj mellom noen, men om det er klinsj så er det noen få som har et personlig problem.» De gangene jeg har vært borti ordentlig gufne konflikter på arbeidsplassen har den ene siden av konflikten aldri villet vedkjenne seg et bidrag, at konflikten oppstår mellom flere parter, eller at det er noe de selv er med på, men det har ofte blitt feid under teppet eller bortforklart med nettopp sånne fraser som dette: «Det har aldri vært konflikt hos oss. Men noen har sluttet i jobben sin fordi de var LITT uenig i arbeidsmetodikk». Og så går de videre som om ingenting har hendt. Ingenting lært, ingen utvikling. Anonymkode: e0fcb...360
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå