Gå til innhold

Førsteklassingen min sliter med å lese.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun kan bokstavene og lydene (glemmer noen ganger litt men stort sett sitter det) hun sier bokstavene S I L Så når hun skal lese leser hun Solskinn feks. Hun bare gjetter. Hver eneste lekse er et helvete. Hva kan jeg gjøre for at dette skal bli lystbetont?

Anonymkode: 74842...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde lastet ned spill , f eks poio på iPad , der får hun hørre utalelser og sette sammen ord.

og lån kjekke bøker hun selv vil lese, og les sammen på kvelden før leggetid.

Dette hjalp hos oss

Anonymkode: 53994...544

Skrevet

Ingen førsteklassinger skal kunne lese nå. De har gått noen UKER på skolen. Slapp av. Les for barnet. Spill og lek dere med lyder og bokstaver. Ikke lag en maktkamp. Det lommer når barnet skjønner mer.

Anonymkode: 91d5a...723

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen førsteklassinger skal kunne lese nå. De har gått noen UKER på skolen. Slapp av. Les for barnet. Spill og lek dere med lyder og bokstaver. Ikke lag en maktkamp. Det lommer når barnet skjønner mer.

Anonymkode: 91d5a...723

Dette ☝️

Barneskolen et 10 år, ikke 10 mnd. Så det er null stress enda og masse tid på å øve å lese.

Anonymkode: 77c9c...ac5

Skrevet

Ei i barnehagen sa noe veldig fornuftig her om dagen synes jeg.  Hun sa at det viktigste hun lærte barnehagen barna var å være gode mot andre,  forstå det sosiale samspillet og bli selvstendige.  Alle barn klarer jo å lære seg å lese etterhvert,  men det å få venner , og trives på skolen er så mye viktigere.  Alt det andre faller på plass etterhvert, ikke stress ! 

Anonymkode: c6297...5e1

Skrevet

Som de andre sier så skal ikke barnet være ferdig med å lære å lese enda. De skal kunne lære å lese før de slutter i 2klasse egentlig. Så ikke press for mye, det virker som oftes kot sin hensikt. 

Jeg har ett barn som knakk lesekoden før skolestart og en som ikke kunne skrive navnet sitt engang før skolestart. Hun som kunne lese før skolestart ble ett mareritt å gjøre lekser med, hun som ikke kunne noe var som en drøm. Hun tok alt på strak arm, det virket som hun måtte lære seg det skikkelig med engang for å få mest mulig tid til åleke. Sekundet hun hadde brukt til å si jeg skjønner ikke noe kunne jo gå utover leketiden hennes virket det som. 

Vi hadde noen bøker der teksten ogsåinneholdt bilder. Feks: Lars kjører *bilde bil* til farmor. Farmor serverer oss *bilde kake* og *bilde brusflaske*. Disse bøkene har begge ungene syns har vært morsomme å lese. Når de var små så leste jeg og de sa bilde. Når de begynte å lese så tok vi annen hver settning, og så annen hver side osv. To av bøkene var småbarnsbøker, så de hadde masse bilder, enkel tekst og store bokstaver slik at de var enkle å lese.når vi også hadde lest de mye når de var små så var det enklere å lese siden de nesten viste hva det sto. Jeg fant også noen slike bøker som var for litt eldre. Jeg husker ikke helt hva de heter men er en type halvtykke barnebøker for de som har startet på skolen, med stor skrift størrelse og  mange av de hadde store bokstaver. Jeg husker tekst med små og store bokstaver var litt vanskelig i starten med begge, de syns det var mest gøy å lese bare store bokstaver for da klarte de å lese raskere og mere. Om de leser riktig har ingenting å si nå, for nå er det bare det å lese, øve og prøve seg ferm som er det viktigste. Etterhvet så kommer barnet selv til å høre at det blir feil. Ikke rett på hva barnet leser eller på uttalen, da vil du drepe alt av leselyst og læringslyst. Du kan også lese en side i en barnebok og barnet leser samme side etter deg, da vil det huske hva du leste og etterhvert høre at det leser noe annet enn hva du leste og dermed rette seg selv. 

Anonymkode: adccc...24e

Skrevet

Slapp av. Det er verre med min 2. klassing som fortsatt ikke kan å skrive bokstavene rett vei og langt mindre lese.

Anonymkode: 001d0...aed

Skrevet

Det er ingen maktkamp. Men vi har nå leselekser vi skal øve på da og hun vil ikke. Må gi oss etter en gang selv om det er tre repetisjoner. Har lånt litt bøker men samme greia der. Greit at jeg leser men blir sint om jeg spør henne hva står det der  (lett ord som is osv) Forventer selvsagt ikke at hun skal kunne lese alt nå men trengte tips til at hun vil prøve. Vi driver med mye ordlek i dagliglivet, hvilken bokstav begynner pizza på, hvilke bokstaver er i bil osv. Det er hun med på. Vi har lastet poio men det har hun liten interesse for. 

Anonymkode: 74842...b02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...