Gå til innhold

2 klasse, leseferdigheter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Flere som har barn i 2 klasse nå som ikke leser så bra enda? Hvor vanlig er det å fortsatt ha vansker med å lese flytende? Alle bokstaver må kodes og så sette sammen. Greier ikke lange ord. Roter litt med endel bokstaver enda.

Anonymkode: 4cfdf...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro det er helt vanlig. Vi (og lærere) må også huske på at skolehverdagen ikke var normal fra 12.mars og frem til sommerferien. De fikk ikke et optimalt 1.år på skolen. Har selv en andreklassing som sliter litt, men regner med det går seg til. 

Anonymkode: edf6e...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre barn. To av de leste «perfekt» før skolestart, minsten som nå går i 2. klasse er litt som din. Har inntrykk av at han er langt fra alene om det på trinnet. Vi må øve, øve, øve, men kan ikke øve som mye som skolen forventer for det knekker ham totalt. Så det blir litt lesing hver dag, men ikke samme tekst tre ganger for dagen.

Anonymkode: 5ae6e...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er ganske normalt altså, det er alltid noen elever i alle klasser som bruker lenger tid på å automatisere lesingen.

Eneste som hjelper er mengdetrening, men det må gjøres på en måte som ikke tar motet fra ungen. Les tegneserier, oppskrifter når han hjelper på kjøkkenet, tekst på filmer, reklameplakater i butikken osv osv, sakte men sikkert faller det på plass.

 

Anonymkode: 7f0d6...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å høre vi er flere😅 Det med øving vet jeg, og det er det som er så frustrerende for han hater, virkelig hater å måtte lese (gjøre lekser generelt). Vi leser for ham hver dag og prøver lure inn litt bokstav og lesetrening, men han blånekter og låser seg totalt. Han vet jo utmerket godt at han er "dårligere" enn de fleste, så han har liksom fått ei greie med det. Oppmuntrer så godt vi kan, og sier alle må lære/øve og alle er forskjellige, men ikke lett når lekser blir krig hver dag.

Han kaller oss opp, hiver ting og er skikkelig "drittunge". Og jeg vet jo at det er fordi han synes det er kjempevanskelig og at han føler han ikke mestrer det. Men vanskelig å ikke koke over altså, da blir det hvertfall ikke gjort noe lekser. Hjelp? 

Anonymkode: 4cfdf...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville snakket med læreren for å få tips, kanskje har hun/ han tips som vil passe akkurat ditt barn. 

Generelt er det viktigste at teksten er på riktig nivå. Hvis det blir for vanskelig virker det helt uoverkommelig og da er det vanskelig å starte. Hvis det er mer spennende å lese enkle bøker (som f. eks løveunge- bøkene), så er det bedre enn å sloss over leksene. Skal leseleksa leses tre ganger, avtal før dere begynner at du først leser en gang, så leser han en gang, så leser du en gang til slutt mens dere hele tiden sitter ved siden av hverandre og det i teksten hele tiden. Pek under ordene mens du leser. 

Det er heller aldri dumt å sjekke synet på barn, så selv om han ikke ligger unormalt langt bak, kan det være greit å sjekke synet hus noen med erfaring med barn og syn. 

Anonymkode: 8afa5...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville snakket med læreren for å få tips, kanskje har hun/ han tips som vil passe akkurat ditt barn. 

Generelt er det viktigste at teksten er på riktig nivå. Hvis det blir for vanskelig virker det helt uoverkommelig og da er det vanskelig å starte. Hvis det er mer spennende å lese enkle bøker (som f. eks løveunge- bøkene), så er det bedre enn å sloss over leksene. Skal leseleksa leses tre ganger, avtal før dere begynner at du først leser en gang, så leser han en gang, så leser du en gang til slutt mens dere hele tiden sitter ved siden av hverandre og det i teksten hele tiden. Pek under ordene mens du leser. 

Det er heller aldri dumt å sjekke synet på barn, så selv om han ikke ligger unormalt langt bak, kan det være greit å sjekke synet hus noen med erfaring med barn og syn. 

Anonymkode: 8afa5...99b

Vi har dialog med læreren. Han ser ikke "monsteret" vi har hjemme, han oppfører seg heldigvis greit der, men sliter med konsentrasjon og fokus. Han har tilrettelagt lekse, det er bare 5 korte enkle setninger, likevel helt grusomt å komme gjennom. Han nekter å lese noe i andre bøker også. Og jeg er dårlig på å finne på noe gøy. Han liker å spille poio da, det hjelper kanskje litt?

Skal sjekke synet for sikkerhetsskyld, de sa det så greit ut på skolestartsamtale, men der sjekket de jo bare om han så et par figurer på en plakat. Tenk om at det hadde vært noe så enkelt 😊 Selv om det vel er dumt å håpe på at han må ha briller..  🙈

Anonymkode: 4cfdf...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har dialog med læreren. Han ser ikke "monsteret" vi har hjemme, han oppfører seg heldigvis greit der, men sliter med konsentrasjon og fokus. Han har tilrettelagt lekse, det er bare 5 korte enkle setninger, likevel helt grusomt å komme gjennom. Han nekter å lese noe i andre bøker også. Og jeg er dårlig på å finne på noe gøy. Han liker å spille poio da, det hjelper kanskje litt?

Skal sjekke synet for sikkerhetsskyld, de sa det så greit ut på skolestartsamtale, men der sjekket de jo bare om han så et par figurer på en plakat. Tenk om at det hadde vært noe så enkelt 😊 Selv om det vel er dumt å håpe på at han må ha briller..  🙈

Anonymkode: 4cfdf...20c

 Problemet med testen helsesykepleier gjør er at den får oss foreldre til å tro at synet er testet, men er et barn f. eks langsynt eller har problemer med samsynet, vil det (nesten) aldri oppdages med den enkle testen. Mest sannsynlig er synet hans bra, men ved å teste det får dere evt utelukket at det er problemet. 

Bare pass på at dere går til en optiker som har god erfaring med barn!

Anonymkode: 8afa5...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mye av de samme utfordringene som du har med din sønn. Han beskrev at bokstavene hoppet og at det var vanskelig. Stavet lydene mer enn han leste ordet. Klarte ikke kode ordene. Alltid vært aldersadekvat i lesing, men helt i nedre del av "normalen". Jeg ønsket Logostest(dysleksi-test). Skolen avviste og sa det var innenfor normalen. 

Ikke før i slutten av 5. trinn ble han utredet og fikk diagnosen dysleksi. Hjelpemidlene han fikk da diagnosen ble satt gjorde at vi fikk en helt ny gutt i hus! Spør skolen om fagbøker på lydbok(Lydhør) så han ikke går glipp av fag. 

Last ned lydbok hjemme(vi er veldig fornøyd med Storytel) og hør på dette istedet for å lese i en periode. Å øve på å lese med et barn med begynnende vegring er håpløst. 

Få PPT på banen og event utredning etterhvert. Så alt for mange barn som må slite lenge før de får hjelp på skolen. 

Anonymkode: 1ac17...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi hadde mye av de samme utfordringene som du har med din sønn. Han beskrev at bokstavene hoppet og at det var vanskelig. Stavet lydene mer enn han leste ordet. Klarte ikke kode ordene. Alltid vært aldersadekvat i lesing, men helt i nedre del av "normalen". Jeg ønsket Logostest(dysleksi-test). Skolen avviste og sa det var innenfor normalen. 

Ikke før i slutten av 5. trinn ble han utredet og fikk diagnosen dysleksi. Hjelpemidlene han fikk da diagnosen ble satt gjorde at vi fikk en helt ny gutt i hus! Spør skolen om fagbøker på lydbok(Lydhør) så han ikke går glipp av fag. 

Last ned lydbok hjemme(vi er veldig fornøyd med Storytel) og hør på dette istedet for å lese i en periode. Å øve på å lese med et barn med begynnende vegring er håpløst. 

Få PPT på banen og event utredning etterhvert. Så alt for mange barn som må slite lenge før de får hjelp på skolen. 

Anonymkode: 1ac17...d0c

Lydbøker skal jeg fikse. Tviler på at skolen har fagbøker digitalt men. Her er de fortsatt på krittavlestadiet... Jeg også tenker dysleksi. Han blander konsekvent b og d, p og q og g. I tillegg husker han aldri ø og å og æ, blander dem. De sa utredning ikke var aktuelt før tidligst 3 kl. Litt også pga forsinkelsen korona ga. Hvordan kontakter man PPT? Gjennom helsesøster eller lærer?

Anonymkode: 4cfdf...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fagbøker på lydbok skaffes via Stat.ped. Skolen må søke. Appen lastes ned via IKT-avdelingen(Stat.ped. har brukernavn og kode). Dette kan skaffes på et par dager. 

Du kan ta kontakt med PPT selv. Google hvem som er kontaktperson på din skole, spør helsesøster eller skolen. Det mest vanlige er at skolen tar kontakt. 

Bokstavene gutten din blander er veldig vanlig hos dyslektikere, MEN også veldig vanlig i starten av leseopplæring, så det er umulig for et utrent øye å si om dette er dysleksi eller ikke. 

Hvis skolen har I-pad kan dette være med på å lette skolegangen for ditt barn. Hvis ikke, etterspør om dette er noe de kan ordne til gutten din. 

Mitt råd til deg er å STÅ PÅ hvis magefølelsen din sier lese-og skrivevansker eller dysleksi. Hvis han i fremtiden får dysleksi: etterspør om de har folk på skolen med kompetanse. Vår erfaring er at dette varierer veldig fra skole til skole. 

Da vår gutt fikk dysleksi måtte vi gjøre jobben med å ordne hjelpemidler. Kontakt Lingit og Stat.ped med en gang hvis han får dysleksi diagnosen. 

Anonymkode: 1ac17...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...