Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Vi er to voksne i husstanden. Før korona var vår felles inntekt i overkant av 1,5 mill. Vi har en levestandard, hus- og billån ut fra denne inntekten. Begge har også studielån. Så kom korona. En av oss ble permittert, og inntekten krympet med 800000kr. Til å begynne med, så vi for oss at det ikke ble SÅ langvarig. Vi brukte av bufferen de første månedene. Det ble også noen oppdrag fra jobb, så litt ekstra kom også inn. Fra august av innså vi at det ikke var noe håp i forhold til jobb. Jeg søkte på så godt som alle jobber. I tillegg fikk vi avdragsfrihet på huslånet i 6 mnd, så det går sånn noenlunde rundt. På torsdag fikk jeg tilbud om jobb. ENDELIG! Problemet er bare at jeg går ned til 480000kr i året. Det er vesentlig mindre enn hva jeg har hatt, men har takket ja. Min kommende arbeidsgiver vet at jeg kommer til å søke videre på andre jobber, så er helt ærlig der. Så til spørsmålet: Hvordan ville dere ha løst ting økonomisk? Vi ha avdragsfritt huslån til februar. Mulig vi kan få det noen måneder ekstra. Da klarer vi oss uten å bruke av buffer. Vi har fremdeles nok på bufferen til å klare oss ei stund til, om vi må. Jeg skal på et 2. gangsintervju til uka, på en jobb jeg virkelig kunne tenkt meg. Den har endel høyere årslønn enn jobben jeg har fått. Ellers gjør vi alle triksene i forhold til ukehandling, middagslister og småting i hverdagen. Det er ikke så mye å kutte der. Når ville dere ha sett på drastiske løsninger som å selge huset? Da må to barn bytte skole, så ikke noe vi gjør med lett hjerte. Vi kan klare oss ei god stund til slik vi har det nå. På den andre siden vet vi jo ikke når jeg får meg en ny jobb. Anonymkode: a0207...e0f
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Husk at dere kan få betalingsutsettelser på studielånene og. Anonymkode: 2cd84...4b0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Uten å ha sett budsjettet deres er det vanskelig å si. Dere har jo fortsatt en veldig god inntekt. Hvor mye egenkapital har dere og hvor mye pleier dere å spare. Generelt ville jeg nok byttet til en veldig billig bil og droppet ferier og helgeturer før jeg slgte huset, men hva som er nødvendig kommer jo an på mye forsljellig. Anonymkode: 2d53a...819
nerdybirdy Skrevet 19. oktober 2020 #4 Skrevet 19. oktober 2020 Det ville sittet langt inne å selge huset om det var et område vi trivdes i. Ville som hun over skrev droppet ferier og helgeturer, samt byttet til billigere bil i første omgang. Ville i tillegg sett på budsjettet i forhold til ungenes fritidsaktiviteter, abbonementer, forsikringer etc, hvor det kan være mulig å spare. Kan ungene droppe SFO et år tidligere eksempelvis? Ville muligens benyttet noe buffer (om den er veldig stor) til å betale ned lån og heller reforhandlet lånene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå