crj Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Nå er jeg skikkelig frustrert!! og litt sur! Og litt lei meg for å måtte skuffe noen... Datteren min skal feire 7-års dagen sin snart. de er 12 jenter Vi tenkte å servere nachos med salat. Noe jeg tenkte de fleste barn liker. og ønsker å gjøre det enklest mulig, greit å bare slenge alt i et stekebrett. Problemene dukker opp ganske fort... -noen liker ikke kjøtt -noen har en eller annen form for laktose/ gluten intoleranse (kan bruke gluten og laktosefritt til det meste, vet det) -Ikke svin (pga religion) (kan bruke storfekjøttdeig eller kyllingkjøttdeig) -datteren min liker ikke pølser! Og dette er bokstavelig talt den eneste mat retten hun ikke liker -pizza tar lang tid om det er hjemmelaget. tar lang tid å steke om det er kjøpepizza og må da også kjøpe mange forskjellige typer (kan steke flere pizzaer om gangen på varmluft vet jeg og) -taco er et godt alternativ, men ønsker bare ikke lage det i bursdagen, blir mye styr med servering o.l. Spørsmålet mitt er da: Skal jeg bare servere nachos allikevel, med salat???? Og at de som evt ikke liker kjøtt eller kan ha noe av det vi serverer kan ta med egen mat, evt spise hjemme først? Ønsker ikke være uhøflig eller "slem" med å bare lage EN bursdags rett.. det er vanskelig å diske opp med flere retter for at alle skal bli fornøyd, syntes buffe er en for krevende ide... Vet at noen foreldre syntes at man absolutt må ta hensyn til alle spesielle krav, og at de kan bli litt sure om barnet dems får servert noe de ikke kan ha. og har også hørt om foreldre som har holdt barn hjemme fordi de ikke er blitt servert "riktig" mat.. Jeg er som regel en veldig selvsikker person, og pleier ikke bry meg så mye om hva andre tenker om meg eller hvordan jeg ønsker å gjøre ting, men ble for første gang veldig usikker. veldig rart at det kom nå mtp at jeg har et annet barn som har gått 10 år på skole og derfor hatt minst 7 klassebursdager uten at jeg har tenkt så mye over hvilken mat som er blitt servert hehe. (men kan ikke huske at de har hatt så mange "krav". ) Hilsen en mamma som ønsker å være snill og gjøre alle fornøyd, og har dårlig samvittighet allerede før maten er servert...
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Glutenfri nachos hvor du serverer guacamole, salsa, kjøttdeig uten svin, ost og grønnsaker/salat på siden hadde jeg gått for. Da dekker du alle eventualiteter 🤷♀️ Anonymkode: 9bd2b...5eb
HeiteH Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Hvorfor annonserer du på forhånd hva som skal serveres. Jeg tar hensyn til religion og allergier. Ikke noe annet. Når det er sagt er nachos en vanskelig rett å servere når det er allergikere og barn som ikke spiser kjøtt, da ville jeg heller gått for tacos der alle kan ta det de vil/tåler.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg synes du skal servere natchos som dere ønsker. Det er DIN datters bursdag, så får de som ikke tåler/liker / ikke kan spise det la vær å spise. Det er umulig å tilfredstille alle. Anonymkode: a05e8...259
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Nachos er både glutenfritt og laktosefritt (I hvertfall Norvegia er laktosefri), og du kan bruke vanlig kjøttdeig. Jeg ser ikke noe problem med å servere dette. Om et barn ikke liker kjøtt, så får det spise salaten og litt chips fra en skål i stedet. Anonymkode: 15402...ea3
*Miss Marple* Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Etter x antall barnebursdager har jeg aldri opplevd at noen ikke spiser noe av det som blir servert I fjor hadde vi en pizza med kjøttdeig og en med skinke (take away pizza) og de som ikke likte noen av dem fikk ta seg en bolle. Jeg hadde tatt hensyn til religion og allergier, ‘liker ikke’ er ikke noe jeg orker å forholde meg til.
crj Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 18. oktober 2020 Takk for svar! Tenkte bare lage det med sånn ferdig nacho chips fra butikken med storfekjøttdeig som jeg blander med taco spice mix, og laktosefri ost på toppen.... VELDIG enkelt! Ingen grønnsaker i eller ekstra dilldall.. kan så klart kjøpe noen saus/dip av noe slag.. Jeg går for nachos!!!!!
Luksusdyret Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 8 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Etter x antall barnebursdager har jeg aldri opplevd at noen ikke spiser noe av det som blir servert I fjor hadde vi en pizza med kjøttdeig og en med skinke (take away pizza) og de som ikke likte noen av dem fikk ta seg en bolle. Jeg hadde tatt hensyn til religion og allergier, ‘liker ikke’ er ikke noe jeg orker å forholde meg til. Dette. Barna må lære seg at når de blir voksne, er det ingen som vil ta hensyn til "liker ikke". Der er ikke sånn at de kan dukke opp i et bryllup, dåp eller jubileum og forlange egen mat som de liker.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg ville latt er hjørnet av nachosen være uten kjøtt for de om ikke liker kjøtt. Det er jo ikke vanskelig å la være å strø kjøtt der. Anonymkode: ebfc0...df6
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Stek i i ovnen med ost. Ta på kjøtt selv for de som vil ha etterpå. De som ikke kan spise ost får nachos som ikke er stekt og kan kan ellers ta det de vil ha. Anonymkode: 72166...e37
crj Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter #11 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg ville latt er hjørnet av nachosen være uten kjøtt for de om ikke liker kjøtt. Det er jo ikke vanskelig å la være å strø kjøtt der. Anonymkode: ebfc0...df6 med bare ost oppå da eller? litt kleit uten saus.. skal som skrevet over ikke laget det helt fra bunnen av med grønnsaker og div....
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, crj skrev: med bare ost oppå da eller? litt kleit uten saus.. skal som skrevet over ikke laget det helt fra bunnen av med grønnsaker og div.... Ikke meg du spør, men det går vel helt fint det med bare ost og chips Anonymkode: cc1df...408
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 Må bare spørre: er det foreldrene som har skrevet at barnet deres ikke Liker kjøtt..?🙈 Anonymkode: d5891...cc0
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 Vi sendte alltid med datteren vår egen mat når hun hadde melkeproteinallergi. Syns det må være greit å gjøre dersom det er vanskelige allergier. Anonymkode: acb79...96a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi sendte alltid med datteren vår egen mat når hun hadde melkeproteinallergi. Syns det må være greit å gjøre dersom det er vanskelige allergier. Anonymkode: acb79...96a Også lurer jeg på hva du har i nachos som har gluten? Anonymkode: acb79...96a
crj Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter #16 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Må bare spørre: er det foreldrene som har skrevet at barnet deres ikke Liker kjøtt..?🙈 Anonymkode: d5891...cc0 Jeg bare vet at hun ikke liker det, det er blitt servert i flere barnebursdager, og har hatt samtale med frustrerte foreldre som har prøvd lenge å få henne til å like kjøtt. hun spiser ikke noe som man kan plukke av kjøttet på heller. slik som at har en pølse vært i et pølsebrød, så kan hun ikke spise pølsebrødet. hun er ikke vegeterianer, bare liker ikke kjøtt. Det respekterer jeg
*Miss Marple* Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, crj skrev: Jeg bare vet at hun ikke liker det, det er blitt servert i flere barnebursdager, og har hatt samtale med frustrerte foreldre som har prøvd lenge å få henne til å like kjøtt. hun spiser ikke noe som man kan plukke av kjøttet på heller. slik som at har en pølse vært i et pølsebrød, så kan hun ikke spise pølsebrødet. hun er ikke vegeterianer, bare liker ikke kjøtt. Det respekterer jeg Da hadde jeg lagd en lite skål med bare nachos og ost til henne
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg synes det er litt morsomt at du langer ut mot barn som ikke kan ha ditten og datten, samtidig som du proklamerer at ditt barn liker kun denne ene retten 😂 Det sagt, synes jeg nachos en uting å servere i barnebursdag. Det er alt for stor sannsynlighet for at majoriteten ikke liker det. Som vert liker jeg at alle gjestene trives og har noe de kan spise. Anonymkode: 0aa48...984
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er litt morsomt at du langer ut mot barn som ikke kan ha ditten og datten, samtidig som du proklamerer at ditt barn liker kun denne ene retten 😂 Det sagt, synes jeg nachos en uting å servere i barnebursdag. Det er alt for stor sannsynlighet for at majoriteten ikke liker det. Som vert liker jeg at alle gjestene trives og har noe de kan spise. Anonymkode: 0aa48...984 Kanskje du skal lese hi igjen? Uten vrangbrillene på? Hi sin datter liker ikke pølser, ‘som bokstavlig talt er den eneste retten hun ikke liker’. Anonymkode: 0a4a2...7e4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 Sønnen min liker ikke kjøtt men elsker nachochips med ost på. Anonymkode: e9fc7...80e
crj Skrevet 18. oktober 2020 Forfatter #21 Skrevet 18. oktober 2020 (endret) 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er litt morsomt at du langer ut mot barn som ikke kan ha ditten og datten, samtidig som du proklamerer at ditt barn liker kun denne ene retten 😂 Det sagt, synes jeg nachos en uting å servere i barnebursdag. Det er alt for stor sannsynlighet for at majoriteten ikke liker det. Som vert liker jeg at alle gjestene trives og har noe de kan spise. Anonymkode: 0aa48...984 Da har du missforstått... Jeg ønsker ikke være negativ til hva andre barn liker og ikke, jeg respekterer at de har hver sine behov og ønsker å gjøre de fleste fornøyd, og lurer da på om det er greit å servere nachos for det, og tilrettelegge så godt jeg kan i forhold til ingredienser. Og har ikke skrevet at dette er den eneste retten datteren min liker. Pølser er den eneste retten hun ikke liker. Hun er ikke kresen i det hele tatt, spiser hva som helst. men ønsker aller mest å ha nachos i bursdagen sin fordi hun er veldig glad i det... Jeg har ikke hørt om noen barn som ikke liker nachos, men så klart er det nok mange som ikke liker det, men tenkte at flesteparten ville like det, derimot ikke alle som kan ha evt ingredienser.. Endret 18. oktober 2020 av crj
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #22 Skrevet 18. oktober 2020 42 minutter siden, crj skrev: med bare ost oppå da eller? litt kleit uten saus.. skal som skrevet over ikke laget det helt fra bunnen av med grønnsaker og div.... Ost og chips er jo godt! Ville eventuelt hatt litt maiskorn på, og en dipp eller rømmebrød siden av. Null problem. Anonymkode: ebfc0...df6
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #23 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ost og chips er jo godt! Ville eventuelt hatt litt maiskorn på, og en dipp eller rømmebrød siden av. Null problem. Anonymkode: ebfc0...df6 Rømmebrød = rømme. Anonymkode: ebfc0...df6
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #24 Skrevet 18. oktober 2020 Nachos er glutenfritt, vanlig kjøttdeig er uten svinekjøtt og norvegia er laktosefritt. Så ser ikke at du må gjøre om på noe som helst jeg. Guacamole, salsa og salat er også uten disse tre alargenene, så null stress. Anonymkode: 17f96...d2a
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #25 Skrevet 18. oktober 2020 Har aldri servert pølser i bursdag. Serverer det jeg vil, så spiser de det de vil. Her jeg bor har jeg aldri vært borti allergier eller veganer eller liker ikkere eller hva det skulle være, så mulig jeg er heldig. Mine liker ikke pølser, jeg regner med at det serveres pølser, jeg gir barna mat hjemme før bursdagen. Problem løst. Er ikke andres problem at mine ikke liker Anonymkode: e142e...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå