Gå til innhold

Bottjeneste


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser at det nå er mulig å gjøre en form for samfunnsstraff for dem som har fått bøter de ikke kan betale. Det er jo et bedre alternativ enn å måtte i fengsel, men jeg reagerer på hvor lite de må jobbe for å gjøre opp for seg. Så vidt jeg forstår får de "nedbetalt" ca 700 kr av boten for hver time de jobber. Det er da en helt hinsidiges høy lønn for uaglært arbeid der det heller ikke trekkes skatt.

46.000 ÷ 33 ÷ 2 = 697,-

https://www.nrk.no/osloogviken/na-kan-hele-landet-benytte-seg-av-botetjeneste-1.14723311

Kan dette stemme eller er det noe jeg har misforstått?

Anonymkode: 1bb00...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må da være vesentlig bedre for alle parter at en person som ikke har mulighet til å betale boten kan velge samfunnsstraff for dette.  Skulle han måtte ha valgt soning som var eneste alternativ tidligere så hadde det kostet staten 2700kr(kostnad i 2017) * 33 dager = 89 000kr. 

Anonymkode: 87100...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt talla dine, hvor kommer deling på 2 fra?

Anonymkode: 03f4d...4d9

To timer tjeneste for hver dag han var dømt til fengsel.

Jeg leste i to artikkler. Mulig jeg har blandet dem sammen, men uansett om det er 613 eller 697 kr per time synes jeg det er en veldig lett straff. Hvis han skulle jobbet i en ordinær jobb måtte han ha jobbet mange fler timer for å få betalt.

Jeg er helt enig i at det er bra at det går an å gjøre opp for seg med arbeid, men det burde jo være arbeid som faktisk tilsvarer den boten de har fått.

Anonymkode: 1bb00...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To timer tjeneste for hver dag han var dømt til fengsel.

Jeg leste i to artikkler. Mulig jeg har blandet dem sammen, men uansett om det er 613 eller 697 kr per time synes jeg det er en veldig lett straff. Hvis han skulle jobbet i en ordinær jobb måtte han ha jobbet mange fler timer for å få betalt.

Jeg er helt enig i at det er bra at det går an å gjøre opp for seg med arbeid, men det burde jo være arbeid som faktisk tilsvarer den boten de har fått.

Anonymkode: 1bb00...ef6

Tja. For min del er uansett arbeid for bot en mye strengere straff enn å bruke 2 sekund på å punge ut fra nettbanken. De fleste har råd til å betale uten at det svir så veldig, kanskje noen må droppe en sydentur. Å sette av fritid i x timer for å jobbe inn en bot derimot - DET hadde svidd for min del. 

Anonymkode: ab472...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. For min del er uansett arbeid for bot en mye strengere straff enn å bruke 2 sekund på å punge ut fra nettbanken. De fleste har råd til å betale uten at det svir så veldig, kanskje noen må droppe en sydentur. Å sette av fritid i x timer for å jobbe inn en bot derimot - DET hadde svidd for min del. 

Anonymkode: ab472...4fc

Det tenker jeg og, bottjeneste burde være brukt i mange tilfeller i stedet for at folk fikk betale seg ut, det hadde svidd mye mer for mange.

Anonymkode: 03f4d...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

To timer tjeneste for hver dag han var dømt til fengsel.

Jeg leste i to artikkler. Mulig jeg har blandet dem sammen, men uansett om det er 613 eller 697 kr per time synes jeg det er en veldig lett straff. Hvis han skulle jobbet i en ordinær jobb måtte han ha jobbet mange fler timer for å få betalt.

Jeg er helt enig i at det er bra at det går an å gjøre opp for seg med arbeid, men det burde jo være arbeid som faktisk tilsvarer den boten de har fått.

Anonymkode: 1bb00...ef6

Tenker du at hvor mange timer skal settes etter hvor mye man har i inntekt da?

Anonymkode: 03f4d...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at hvor mange timer skal settes etter hvor mye man har i inntekt da?

Anonymkode: 03f4d...4d9

Jeg tenker at timesatsen bør settes litt lsvere enn det ufaglærte får i den typen stillinger, ikke høyere enn 200 kr i hvert fall.

Ellers er jeg enig i at samfunnstjeneste burde benyttes mer, i tillegg til bot, for rike mennesker som det ikke koster noe å betale boten. Da tenker jeg spessielt på bøter for ting som fartsovertredelser ol. Der er det en del som ikke bryr seg om bøter.

Anonymkode: 1bb00...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

To timer tjeneste for hver dag han var dømt til fengsel.

Jeg leste i to artikkler. Mulig jeg har blandet dem sammen, men uansett om det er 613 eller 697 kr per time synes jeg det er en veldig lett straff. Hvis han skulle jobbet i en ordinær jobb måtte han ha jobbet mange fler timer for å få betalt.

Jeg er helt enig i at det er bra at det går an å gjøre opp for seg med arbeid, men det burde jo være arbeid som faktisk tilsvarer den boten de har fått.

Anonymkode: 1bb00...ef6

Herregud. Dette er jo folk som aldri har vært i en ordinær jobb. Det er samfunnets elendigste, som pådrar seg bot etter bot for små bagateller, som småskala besittelse av stoff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at timesatsen bør settes litt lsvere enn det ufaglærte får i den typen stillinger, ikke høyere enn 200 kr i hvert fall.

Ellers er jeg enig i at samfunnstjeneste burde benyttes mer, i tillegg til bot, for rike mennesker som det ikke koster noe å betale boten. Da tenker jeg spessielt på bøter for ting som fartsovertredelser ol. Der er det en del som ikke bryr seg om bøter.

Anonymkode: 1bb00...ef6

Fartsbøter følger inntekt; og kan beregnes til f eks 3 månedslønner, med utgangspunkt i hva personen tjener. For noen blir det 60.000, for andre blir det da 600.000. Regner med at den summen merkes for de fleste? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du at hvor mange timer skal settes etter hvor mye man har i inntekt da?

Anonymkode: 03f4d...4d9

De som har inntekt får ikke bøtetjeneste. De får bot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

De som har inntekt får ikke bøtetjeneste. De får bot. 

De aller aller fleste har inntekt av en eller annen form, i en eller annen størrelse, det gjelder jo og de som ikke er i jobb. Man kan erkjennes betalingsudyktig selv om man har inntekt. Men uansett så spilte jeg bare videre på hi sitt innlegg.

Anonymkode: 03f4d...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De aller aller fleste har inntekt av en eller annen form, i en eller annen størrelse, det gjelder jo og de som ikke er i jobb. Man kan erkjennes betalingsudyktig selv om man har inntekt. Men uansett så spilte jeg bare videre på hi sitt innlegg.

Anonymkode: 03f4d...4d9

Kunne kanskje ha lest artikkelen? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 13.29, Anonym bruker skrev:

Tja. For min del er uansett arbeid for bot en mye strengere straff enn å bruke 2 sekund på å punge ut fra nettbanken. De fleste har råd til å betale uten at det svir så veldig, kanskje noen må droppe en sydentur. Å sette av fritid i x timer for å jobbe inn en bot derimot - DET hadde svidd for min del. 

Anonymkode: ab472...4fc

Du hadde måttet ta deg fri fra jobb, det skjer på dagtid. Sikkert derfor satsene er slik.

Anonymkode: 90b46...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 16.55, Pashla skrev:

De som har inntekt får ikke bøtetjeneste. De får bot. 

Det gjør de da ikke. De kan velge bøtetjeneste fremfor betaling. 

Anonymkode: 90b46...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør de da ikke. De kan velge bøtetjeneste fremfor betaling. 

Anonymkode: 90b46...93f

Nei, dette er en ordning for folk uten inntekt:

– Et forsiktig anslag med den laveste summen gir over 10 millioner kroner spart i løpet av ett år. I tillegg har forskjellige oppdragsgivere fått nytte av over 20.000 arbeidstimer, sier Kåre Molia i Kriminalomsorgen i Buskerud.

Etter at ordningen trådte i kraft i fjor, har 647 personer i Norge så langt søkt om å gjøre opp for seg på denne måten. 

Uten bøtetjeneste hadde personene måttet sone i fengsel og tatt opp 10.147 fengselsdøgn.

– Dette er vinn-vinn for begge parter, både for den bøtelagte og for samfunnet, sier Molia.

Han forteller at man ved bøtetjeneste utfører to timer samfunnsnyttig tjeneste for hver dag av den subsidiære fengselsstraffen.

– Dersom den bøtelagte har penger og kan gjøre opp for seg, så er det ikke slik at man kan velge bøtetjeneste fremfor betaling, sier Molia.

https://www.nrk.no/osloogviken/botetjeneste-gir-botelagte-mulighet-til-a-jobbe-i-stedet-for-a-sone-1.15200683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Nei, dette er en ordning for folk uten inntekt:

– Et forsiktig anslag med den laveste summen gir over 10 millioner kroner spart i løpet av ett år. I tillegg har forskjellige oppdragsgivere fått nytte av over 20.000 arbeidstimer, sier Kåre Molia i Kriminalomsorgen i Buskerud.

Etter at ordningen trådte i kraft i fjor, har 647 personer i Norge så langt søkt om å gjøre opp for seg på denne måten. 

Uten bøtetjeneste hadde personene måttet sone i fengsel og tatt opp 10.147 fengselsdøgn.

– Dette er vinn-vinn for begge parter, både for den bøtelagte og for samfunnet, sier Molia.

Han forteller at man ved bøtetjeneste utfører to timer samfunnsnyttig tjeneste for hver dag av den subsidiære fengselsstraffen.

– Dersom den bøtelagte har penger og kan gjøre opp for seg, så er det ikke slik at man kan velge bøtetjeneste fremfor betaling, sier Molia.

https://www.nrk.no/osloogviken/botetjeneste-gir-botelagte-mulighet-til-a-jobbe-i-stedet-for-a-sone-1.15200683

Kan du vise meg hvor det står at dette gjelder kun de som ikke har inntekt? 

Anonymkode: 87100...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Anonym bruker said:

Kan du vise meg hvor det står at dette gjelder kun de som ikke har inntekt? 

Anonymkode: 87100...054

"– Dersom den bøtelagte har penger og kan gjøre opp for seg, så er det ikke slik at man kan velge bøtetjeneste fremfor betaling, sier Molia." 

Anonymkode: aad79...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du vise meg hvor det står at dette gjelder kun de som ikke har inntekt? 

Anonymkode: 87100...054

Hva med å lese siste setningen av sitatet hun har limt inn i innlegget??

Anonymkode: a899e...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 18.13, Anonym bruker skrev:

De aller aller fleste har inntekt av en eller annen form, i en eller annen størrelse, det gjelder jo og de som ikke er i jobb. Man kan erkjennes betalingsudyktig selv om man har inntekt. Men uansett så spilte jeg bare videre på hi sitt innlegg.

Anonymkode: 03f4d...4d9

Men når man har inntekt tilsvarende minstesatsen for boutgifter eller lavere, så kan man jo ikke kreve inn boten. Det er ikke slik i Norge at de kan kreve inn en bot så personen sulter i hjel. 

Anonymkode: 8e213...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde måttet ta deg fri fra jobb, det skjer på dagtid. Sikkert derfor satsene er slik.

Anonymkode: 90b46...93f

Ordningen gjelder folk UTEN INNTEKT! Altså, hvis du har jobb, så har du også inntekt - og da kan du ikke velge bottjeneste.

Anonymkode: 8e213...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ordningen gjelder folk UTEN INNTEKT! Altså, hvis du har jobb, så har du også inntekt - og da kan du ikke velge bottjeneste.

Anonymkode: 8e213...a9d

Det går jammen langsomt i denne tråden... 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

"– Dersom den bøtelagte har penger og kan gjøre opp for seg, så er det ikke slik at man kan velge bøtetjeneste fremfor betaling, sier Molia." 

Anonymkode: aad79...2d4

Nå er det slik at selv med inntekt så er ikke det dermed sagt man har penger til å gjøre opp for seg. Dette kan være pga lav stillingsprosent eller lignende. Så atter en gang spør jeg, hvor står det at det gjelder kun de uten inntekt? 

Anonymkode: 87100...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...