Gå til innhold

Måle feber i munn - store barn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Termometer som ikke er brukt. 
10 åringen vil ikke måle i rumpa for å si det sånn. 
Hva gjør dere m større barn? 
Og må man legge til noe om man måler i munn?

Anonymkode: 2d9f1...63f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker øretermometer. 

Anonymkode: 29c20...807

Skrevet

Måler under armen og legger til 0.5. Det er selvfølgelig ikke nøyaktig, men du får en god indikasjon. Har gjort dette med fire unger fra de var 1-2 år gamle og gjennom utallige runder med feber. De gangene vi har reist videre til lege med dem, har de blitt målt til omtrent det samme som vi målte hjemme (vi målte f.eks. 38,1 under armen + 0.5 = 38.7, så målte de 38.6 på legevakten). 

Anonymkode: ecdba...60e

Skrevet

Legg det på innsiden av de bakerste jekslene nede, helt inn, bak og ned på en måte. Da måler du uten at du trenger å legge til. Du må ikke måle rett etter at man har spist eller drukket, selvfølgelig.

Anonymkode: 066b4...39b

Skrevet

Måler under tunga og da skal man legge til en halv grad .

Anonymkode: a9382...950

Skrevet

Kjøp pannetermometer. Enkelt og helt smertefritt. 

 

Anonymkode: 74699...764

Skrevet

Bruker øretermometer. Får svar på et par sekunder.

Skrevet

Vi forteller at det er måling i rumpa som gir skikkelig svar, at det ikke er farlig og at noen ting må man gjøre selv om det er litt ekkelt.

Anonymkode: 32ded...345

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi forteller at det er måling i rumpa som gir skikkelig svar, at det ikke er farlig og at noen ting må man gjøre selv om det er litt ekkelt.

Anonymkode: 32ded...345

Hvorfor MÅ de gjøre det? Klart det er neon ting man "må gjøre" men jeg anser ikke det å måle temperaturen i rumpa som en av dem. Når spørsmålet er feber/ikke feber i forhold til om man er syk eller ikke, så fungerer det helt fint å måle under armen og legge til 0,5. Å måle i rumpa sparer jeg til den dagen det er helt avgjørende å vite om temperaturen er 38,6 eller 38,8. Har fortsatt ikke opplevd at det er av betydning, annet enn på sykehuset. Går ikke å måler egen temperatur i rumpa, så ser ingen grunn til å gjøre det på barna til vanlig heller. 

Anonymkode: 657da...6a6

Skrevet

Måler i rumpa kun på små barn. 

På større barn måler vi under armen og legger til 0,5. Det gir en god nok indikasjon på ståa. 

Man trumper IKKE gjennom rumpemåling på større barn. 

Anonymkode: 6db8d...a1a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi forteller at det er måling i rumpa som gir skikkelig svar, at det ikke er farlig og at noen ting må man gjøre selv om det er litt ekkelt.

Anonymkode: 32ded...345

For noe tull. 

Anonymkode: 74bd1...a2c

Skrevet
On 10/17/2020 at 12:11 AM, Anonym bruker said:

Termometer som ikke er brukt. 
10 åringen vil ikke måle i rumpa for å si det sånn. 
Hva gjør dere m større barn? 
Og må man legge til noe om man måler i munn?

Anonymkode: 2d9f1...63f

min gjør det selv,men her ser jeg jo at barnet har feber uansett,men han tar fortsatt i rumpa og det er mest riktig også, han blir 12

Anonymkode: 4ae9f...9b9

Skrevet

Bruker Thermo fra Withings. Svært nøyaktig. Måler med laser flere områder i panne/tinning til den finner riktig temperatur 

Anonymkode: 8e7f7...05b

Skrevet

Det kommer litt an på, har ei som ofte har hatt svært høy feber, har passert 41,5 noen ganger og da må vi vite helt nøyaktig hvor varm hun er, om temperatur går opp eller ned. Etterhvert som hun ble stor har hun måttet stikke termometeret inn bak selv, det klarte hun greit fra 8-9 år. Hvis hun ikke er kjempedårlig og veldig varm  og vi bare trenger å vite om hun har litt feber eller ikke, holder det med å måle i munnen (har to forskjellige termometer). Ville ikke laget noe styr og tvang utav måling rektalt dersom det ikke er veldig viktig å vite temperatur helt eksakt. 

Anonymkode: c5d5c...c92

Skrevet

Måler alltid i munn.

Anonymkode: d0ac0...882

Skrevet

Måler i øret

Anonymkode: 0744a...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...