Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #1 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg er leder for en avdeling med 12 ansatte. Nå har vi lyst ut en stilling og en nær venninne av meg ønsker å søke, men spør meg hva jeg tenker. Hun er svært godt kvalifisert for stillingen. Vi har et godt arbeidsmiljø hos oss, men omgås i liten grad privat. Jeg har feks ingen av mine ansatte på sosiale medier. Jeg tror nok at venninnen min og jeg vil kunne opptre profesjonelt. Om hun skulle få stillingen vil hun jobbe veldig selvstendig. Men jeg bekymrer meg litt over hva de andre vil tenke om å få en kollega som er nær venninne med leder. I selve ansettelsesprosessen vil vi være flere, og jeg tenker at mitt ord ikke skal være avgjørende siden jeg har nære bånd til en av søkerne. Refleksjoner? Anonymkode: 080ac...ba4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #2 Skrevet 16. oktober 2020 Hvis dere er flere om avgjørelsen og hun er beste kandidaten så burde hun få stillingen. Dere må nok være påpasselige på å holde dere profesjonelle på jobb og ikke snakke «venninne» snakk eller gå til lunsj bare dere to. Er dere profesjonelle vil nok de andre i din gruppe også se at dere fint klarer å skille jobb og privat. Anonymkode: 13c8b...50d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #3 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg tror jeg hadde unngått å ansette en venninne i en stilling under meg, og tenker at det kan utløse utrygghet og misnøye blant de ansatte. De vil ikke kunne si fra til deg, dersom venninnen din på noe vis viser seg å ikke fungere faglig eller skaper konflikter. Hvis jeg var din ansatte, hadde jeg nok reagert på at du ansatte en nær venninne, uten at dere hadde studert eller jobbet sammen tidligere. Samtidig er det ikke helt rett mot venninnen din å ikke ansette henne av den grunn heller, dersom hun er godt kvalifisert og ønsker seg jobben. Er stillingen i det private eller offentlige forresten? Anonymkode: 26135...3ae
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #4 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis dere er flere om avgjørelsen og hun er beste kandidaten så burde hun få stillingen. Dere må nok være påpasselige på å holde dere profesjonelle på jobb og ikke snakke «venninne» snakk eller gå til lunsj bare dere to. Er dere profesjonelle vil nok de andre i din gruppe også se at dere fint klarer å skille jobb og privat. Anonymkode: 13c8b...50d Jeg har sett forsøk på det, men aldri noen som har klart det. Alle andre ansatte ser dynamikken... Anonymkode: 26135...3ae
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #5 Skrevet 16. oktober 2020 Virkelig ingen god ide. Særlig ikke i en så liten gruppe. Anonymkode: ac70f...8b0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #6 Skrevet 16. oktober 2020 Vi er en gruppe på den størrelsen. Nå har vi fått ny leder som er venninne med 3-4 av mine kolleger. Lederen snakker kun med disse venninnene og det blir hvisking og fnising. Utrolig uprofesjonelt. Anonymkode: 28fdc...da4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Ikke lurt. For miljøet sin del Anonymkode: 0a332...5e5
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #8 Skrevet 16. oktober 2020 En av mine beste venninner er min teamleder. Helt ukomplisert det😊 Anonymkode: ef567...9fa
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #9 Skrevet 16. oktober 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: En av mine beste venninner er min teamleder. Helt ukomplisert det😊 Anonymkode: ef567...9fa Selvsagt er det ukomplisert for deg🙈 sånt er ikke lett å se selv. Spiser dere lunsj sammen med alle de andre f.eks? Det er den typiske tabben flere gjør😉 Anonymkode: 18ae9...4a0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Det er i det offentlige. Dersom hun er best kvalifisert kan vi ikke la være å ansatte henne. Hi Anonymkode: 080ac...ba4
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er i det offentlige. Dersom hun er best kvalifisert kan vi ikke la være å ansatte henne. Hi Anonymkode: 080ac...ba4 Joda, dere har fortsatt arbeidsgivers styringsrett. Men jeg ble leder for en god venn av meg for noen år siden, det gikk fint. Første halve året tok det et par runder før vi innså effekten den minste ting vi gjorde som viste at vi kjente hverandre godt hadde på arbeidsmiljøet, men vi snakket ut om det og nå har vi et godt profesjonellt forhold. Og kan ringes på privaten. Man må bare være pragmatisk, og ikke snakke jobb uten om relevant fora. Anonymkode: 9fc6c...36b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er leder for en avdeling med 12 ansatte. Nå har vi lyst ut en stilling og en nær venninne av meg ønsker å søke, men spør meg hva jeg tenker. Hun er svært godt kvalifisert for stillingen. Vi har et godt arbeidsmiljø hos oss, men omgås i liten grad privat. Jeg har feks ingen av mine ansatte på sosiale medier. Jeg tror nok at venninnen min og jeg vil kunne opptre profesjonelt. Om hun skulle få stillingen vil hun jobbe veldig selvstendig. Men jeg bekymrer meg litt over hva de andre vil tenke om å få en kollega som er nær venninne med leder. I selve ansettelsesprosessen vil vi være flere, og jeg tenker at mitt ord ikke skal være avgjørende siden jeg har nære bånd til en av søkerne. Refleksjoner? Anonymkode: 080ac...ba4 Du risikerer at både vennskapet og arbeidsmiljøet blir ødelagt. Det er ikke verdt det. Anonymkode: 87543...edf
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Joda, dere har fortsatt arbeidsgivers styringsrett. Men jeg ble leder for en god venn av meg for noen år siden, det gikk fint. Første halve året tok det et par runder før vi innså effekten den minste ting vi gjorde som viste at vi kjente hverandre godt hadde på arbeidsmiljøet, men vi snakket ut om det og nå har vi et godt profesjonellt forhold. Og kan ringes på privaten. Man må bare være pragmatisk, og ikke snakke jobb uten om relevant fora. Anonymkode: 9fc6c...36b Styringsrett? Jeg snakker om kvalifikasjonsprinsippet. hi Anonymkode: 080ac...ba4
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #14 Skrevet 17. oktober 2020 Det kan gå helt fint, men det krever en økt åpenhet om en del ting. Min leder er nær venninne med ei i min avdeling, og det har ført til en del hvisking og tisking, men det er de skyld i selv ved at de i starten prøvde å holde vennskapet skjult. Alle skjønte jo at de reiste på ferie sammen, men de lot som de ikke gjorde det. Det ble bare kjempedumt og alt gikk bedre etter at de slappa av og lot vennskapet være en naturlig del av samværet i avdelingen. Lederen min er nøye på å forklare hvorfor venninna blir valgt ut til prosjekter, selv om alle vet at dette er hennes fagfelt og at ingen av oss andre ville egnet seg like godt. Så dette kan gå bra, men det krever åpenhet, tydelighet og at dere er rause og inkluderende. Anonymkode: 7cddf...219
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #15 Skrevet 17. oktober 2020 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det ukomplisert for deg🙈 sånt er ikke lett å se selv. Spiser dere lunsj sammen med alle de andre f.eks? Det er den typiske tabben flere gjør😉 Anonymkode: 18ae9...4a0 Vi spiser alle lunsj sammen og er sosiale sammen, både på jobb og på fritiden Anonymkode: ef567...9fa
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #16 Skrevet 17. oktober 2020 Du bør ihvertfall melde deg inhabil i tilsettingsprosessen hvis hun søker på stillingen, så ingen kan komme å si at hun fikk stillingen på grunn av vennskapet med deg. Anonymkode: 3e74c...e0f
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2020 #17 Skrevet 17. oktober 2020 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Styringsrett? Jeg snakker om kvalifikasjonsprinsippet. hi Anonymkode: 080ac...ba4 Formelle kvalifikasjoner trumfer ikke alt. Personlig egnethet, sammensetning av personalgruppen, erfaring, inntrykk gitt på intervju osv teller mer. Så lenge flere har de formelle kvalifikasjonene som kreves kan i prinsippet arbeidsgiver velge den de vil. Anonymkode: a799d...397
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 På 16.10.2020 den 22.40, Anonym bruker skrev: Det er i det offentlige. Dersom hun er best kvalifisert kan vi ikke la være å ansatte henne. Hi Anonymkode: 080ac...ba4 Det er sant. Men hvis det er i det offentlige må du erklære deg inhabil i tilsettingsprosessen, og ikke delta der. Anonymkode: 26135...3ae
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Formelle kvalifikasjoner trumfer ikke alt. Personlig egnethet, sammensetning av personalgruppen, erfaring, inntrykk gitt på intervju osv teller mer. Så lenge flere har de formelle kvalifikasjonene som kreves kan i prinsippet arbeidsgiver velge den de vil. Anonymkode: a799d...397 Kvalifikasjonsprinsippet gjelder også slike vurderinger, og de må begrunnes. Anonymkode: 26135...3ae
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 Problemer kan jo oppstå uansett. Jeg ble venn med en koselig dame der jeg jobbet sist. Dessverre skar det seg fullstendig etterhvert. Hun forventet at jeg skulle støtte henne i konflikter hun laget. Og vart direkte ufin mot andre kollegaer. Måtte til slutt få henne fjernet fra avdelingen min. Anonymkode: a9a1f...ec2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå