Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Hvis barnet mitt blir utredet for noe spesifikk, men jeg er meget uenig i diagnosen og mener den er satt på alt for tynt grunnlag (to møter med barnet, et møte med meg som mamma og en samtale med barnehagen) - kan jeg nekte at det blir satt en diagnose? Eventuelt kreve mer tverrfaglig/helhetlig utredning, eller foreslå at vi lar vær nå og heller forsøker en utredning om noen år? Anonymkode: 6d7e0...9b6
Iiiiik Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Hmm, tror ikke det. Hvis en lege mener du har kreft, og du mener det er feil, skal legen da droppe diagnosen? Du kan be om en second opinion, men du kan nok ikke overprøve en vurdering.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Sånn jeg har skjønt det så kan du velge å få en annen til utrede barnet å se om han kommer til det samme. Mener begge to det å de er helt uavhengig av hverandre,så ville jeg stolt på at de hadde rett. Anonymkode: d040e...f5a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Er diagnose satt på for tynt grunnlag, da ville jeg krevd videre utredning av relevante fagpersoner. Viser det seg da at diagnosen er feil kan man be om at første diagnose blir slettet, men ofte velger de dessverre å bare skrive inn en rettelse, og da risikerer man at feil diagnose fortsetter å følge en, så da må man i så fall følge med selv. Jeg regner med at barnet har fått en utredning nå av en god grunn. Siden en tidlig diagnose kan gjøre at barnet får riktig hjelp, så tror jeg at jeg ville gått videre med det med det samme. Men der kan det jo være grunner til å se det an, om det er diagnoser som er vanskelige å sette med sikkerhet jo yngre barnet er. Derfor ville jeg nok uansett diskutert dette med fagpersoner, om videre oppfølging og ev. videre utredning. Anonymkode: 444c6...f3f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Vi gjorde det. Flyttet og fikk en ny bup. Bup1 trodde det var opposisjonell forstyrrelse (stakkars ungen ble jo mobba så ikke noe rart i at hn reagerte opposisjonelt). De traff ungen 2 ganger kjapt i 10-15 min første gang og under en test på 20-30 min andre gang (de avbrøt testen pga manglende samarbeidsvilje og at det tok for lang tid...). Bup nr2 skjønte (etter flere år med utredning) hva det egentlig var- Asperger og Tourettes. De hadde fått diagnosen fra bup1, men etter at vi protesterte skjønte de at dette ikke var riktig. Hadde vi gitt opp hos bup1 ville ungen ikke fått utløst fulltidsassistent, hjelpetiltak, spesialundervisning osv. Med den feilaktige diagnosen ville ungen ha fått maks 10 timer i uka med assistent. Dette er nå heldigvis en del år tilbake og ungen er nå ungdom. Takket være bup2, ny skole og deretter spesialskole har vi nå en fornøyd ungdom som faktisk vil gå på skolen. Fungerer bra hjemme og vi får den hjelpen som det skulle være behov for. Mitt råd er å klage! Anonymkode: ac363...93a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Du kan klage om du mener det ikke er gjort en god nok jobb med utredning. Men nei, man kan ikke nekte. Men selvsagt be om en ny vurdering hos noen andre. Anonymkode: d58dc...ac4
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er diagnose satt på for tynt grunnlag, da ville jeg krevd videre utredning av relevante fagpersoner. Viser det seg da at diagnosen er feil kan man be om at første diagnose blir slettet, men ofte velger de dessverre å bare skrive inn en rettelse, og da risikerer man at feil diagnose fortsetter å følge en, så da må man i så fall følge med selv. Jeg regner med at barnet har fått en utredning nå av en god grunn. Siden en tidlig diagnose kan gjøre at barnet får riktig hjelp, så tror jeg at jeg ville gått videre med det med det samme. Men der kan det jo være grunner til å se det an, om det er diagnoser som er vanskelige å sette med sikkerhet jo yngre barnet er. Derfor ville jeg nok uansett diskutert dette med fagpersoner, om videre oppfølging og ev. videre utredning. Anonymkode: 444c6...f3f Her var det også mange gode grunner for å få barnet mitt utredet for asperger men han fikk ikke diagnosen,å ingen andre diagnoser heller. Så det mååå ikke være en diagnose selv on barnet ikke er A4. Anonymkode: d040e...f5a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis barnet mitt blir utredet for noe spesifikk, men jeg er meget uenig i diagnosen og mener den er satt på alt for tynt grunnlag (to møter med barnet, et møte med meg som mamma og en samtale med barnehagen) - kan jeg nekte at det blir satt en diagnose? Eventuelt kreve mer tverrfaglig/helhetlig utredning, eller foreslå at vi lar vær nå og heller forsøker en utredning om noen år? Anonymkode: 6d7e0...9b6 Du kan selvfølgelig si at du ønsker det, hvis det er tynt grunnlag for diagnosen. Anonymkode: 45c3f...c79
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 1 time siden, Iiiiik skrev: Hmm, tror ikke det. Hvis en lege mener du har kreft, og du mener det er feil, skal legen da droppe diagnosen? Du kan be om en second opinion, men du kan nok ikke overprøve en vurdering. Nå er kreft vesentlig mye enklere å påvise med sikkerhet, enn f.eks. utviklingsforstyrrelser. Anonymkode: 45c3f...c79
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg er under utredning med guttungen på bup nå. Å der fikk jeg beskjed at etter masse møter og testing så kunne jeg nekte å godta diagnosen. Og da sa de at selv om han da eventuelt har det så får han ikke det på seg. Så hvis han da trengte hjelp med det senere så må han på ny utredning. Så jeg ville ringt litt rundt å forhørt meg. (andre steder de har bup, private psykologer eventuelt advokater osv) Som mange her skriver så er det jo ikke alle diagnoser som kan nektes. Men det er det som ligger på fysisk helse ikke psykisk. Så tilslutt hvis du føler den diagnosen du har er feil og at det kan skade ungen å måtte leve med det. Så vil jeg bare si stå på! Ingen kjenner ungen din bedre enn deg. Du kan risikere det blir en lang kamp med mye motgang. Men det viktigste er å ikke gi opp. Så ønsker jeg deg masse lykke til 😊 Anonymkode: 8d8fc...2f0
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker å nekte. Dersom et barn får en diagnose i den alderen er den ikke endelig. En endelig diagnose blir først satt når barnet er rundt 12 år, så den kan reverseres og i mellomtiden vil barnet ditt får ekstra oppfølging og hjelp. Selvfølgelig, dersom du er veldig uenig kan du påklage avgjørelsen og be om en ny utredning med annen sakskyndig. Anonymkode: f4a6a...e2d
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Du kan nekte utredning, men du kan ikke nekte helsepersonell å gjøre en vurdering av utredningen (=diagnose). Og ps, nekt av utredning kan være omsorgssvikt, så hvis det er mistanke om noe alvorlig som barnet bør få hjelp for er det bekymringsmelding. Anonymkode: 73fc7...d66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå