Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg er alenemor til 3 barn. Har alltid betalt ekstra på huslånet om jeg har hatt penger til overs. Alltid betalt ned på lånet med skattepenger og feriepenger (ikke alt, men en god del. Har en voldsom flyskrekk, så bruker ikke penger på reise). Jeg har over 1.9 millioner i egenkapital, kun 1.5 millioner i huslån. Føler meg rik! Og når ungene flytter ut trenger jeg ikke eneboligen lenger, så da kan jeg kjøpe en mindre leilighet (koster fra 2.1 mill her jeg bor). Da er pensjonen i boks i tillegg (har pensjon via jobb, pluss fond også). Flere som har vært økonomiske? Anonymkode: e8c9b...82f
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er alenemor til 3 barn. Har alltid betalt ekstra på huslånet om jeg har hatt penger til overs. Alltid betalt ned på lånet med skattepenger og feriepenger (ikke alt, men en god del. Har en voldsom flyskrekk, så bruker ikke penger på reise). Jeg har over 1.9 millioner i egenkapital, kun 1.5 millioner i huslån. Føler meg rik! Og når ungene flytter ut trenger jeg ikke eneboligen lenger, så da kan jeg kjøpe en mindre leilighet (koster fra 2.1 mill her jeg bor). Da er pensjonen i boks i tillegg (har pensjon via jobb, pluss fond også). Flere som har vært økonomiske? Anonymkode: e8c9b...82f Spør jo hva man mener med å bære økonomisk da.. Jeg har dyrt hus, mye lån -og kaller det pensjonen vår. Huset stiger mye mer i verdi (i prosent av hva den er verdt), og kronen blir svakere. Hva var 2 millioner for 20 år siden, og hva er det nå-tankesett. Fra vi kjøpte huset har det steget fra 8,5 million til 13 millioner. Og trenden ser ut til å fortsette. Så jeg mener det er lurt å investere i bolig som pensjon, fremfor å spare penger andre plasser eller å ikke ha lån. Anonymkode: bdc51...343
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 Vi er økonomiske, men på en annen måte. Tar opp en god del lån og investerer i eiendom. Lånet er stort nå, men om noen år er det allikevel slik at pga kronekursen er lånet "mindre" og verdien har antagelig økt. Så belåningsgraden vil bli stadig bedre. Og planen er at vi etterhvert skal cashe inn hus og bli gjeldfrie på et blunk. Anonymkode: 3ab98...766
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 Hvor mye har du på sparekonto hi? Bra jobbet btw☺️👌 Anonymkode: 42c83...eec
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg ble utfordret for en stund siden, av en forsikkringsselger, til å tenke over hvordan jeg ville ønsket å bo hvis jeg ble alene. Jeg kom til at drømmen ikke var så dyr. Tett tak og vinduer som kan åpnes. Et soverom, vedfyring, innlagt strøm og vann, men utedo et greit. Jeg trenger ikke særlig høy standard. Tatt i betraktning at jeg nå har nesten 20 millioner på konto er jeg ganske rik i forhold til forbunet jeg har behov for. Anonymkode: 1f318...cc7
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg er også litt rik. Men hvordan måle det liksom? Jeg har 300.000 totalt 😛 bor gratis nå. HATER å shoppe så jeg bruker ikke penger på annet enn mat. Hadde nok hatt 1 mill om heg holdt meg til det jeg gjorde men jeg gikk for det jeg følte var riktig. Det tilsvarer at jeg hadde leve veldig over evne dersom vi skal ta sumen jeg har i dag, men sett at jeg hadde den samme sumen om jeg beholdt jobben jeg hadde så har jeg levd temmelig fint. Bodd på hotell hver helg. Bodd i suiter til 7000 en helg liksom. Anonymkode: 2f505...b4a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er alenemor til 3 barn. Har alltid betalt ekstra på huslånet om jeg har hatt penger til overs. Alltid betalt ned på lånet med skattepenger og feriepenger (ikke alt, men en god del. Har en voldsom flyskrekk, så bruker ikke penger på reise). Jeg har over 1.9 millioner i egenkapital, kun 1.5 millioner i huslån. Føler meg rik! Og når ungene flytter ut trenger jeg ikke eneboligen lenger, så da kan jeg kjøpe en mindre leilighet (koster fra 2.1 mill her jeg bor). Da er pensjonen i boks i tillegg (har pensjon via jobb, pluss fond også). Flere som har vært økonomiske? Anonymkode: e8c9b...82f Hvordan har du fått så høyt lån i det hele tatt som enslig trebarnsmor? Anonymkode: 83d8a...d66
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan har du fått så høyt lån i det hele tatt som enslig trebarnsmor? Anonymkode: 83d8a...d66 Hun har vel sannsynligvis god lønn da? Jeg har lån på 4 mill. Singel med to barn. Anonymkode: 7ec53...a45
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan har du fått så høyt lån i det hele tatt som enslig trebarnsmor? Anonymkode: 83d8a...d66 Jeg hadde lett klart 1,5 mill. i lån om jeg ble alene. Hadde klart to mill. også. Anonymkode: e255f...053
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #10 Skrevet 16. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er også litt rik. Men hvordan måle det liksom? Jeg har 300.000 totalt 😛 bor gratis nå. HATER å shoppe så jeg bruker ikke penger på annet enn mat. Hadde nok hatt 1 mill om heg holdt meg til det jeg gjorde men jeg gikk for det jeg følte var riktig. Det tilsvarer at jeg hadde leve veldig over evne dersom vi skal ta sumen jeg har i dag, men sett at jeg hadde den samme sumen om jeg beholdt jobben jeg hadde så har jeg levd temmelig fint. Bodd på hotell hver helg. Bodd i suiter til 7000 en helg liksom. Anonymkode: 2f505...b4a Vet ikke hvordan man måler det altså, var ikke ment som noen konkurranse 🙈 Å kose seg og unne seg luksus kan fort være mye smartere enn å spare alt man har slik jeg gjør, jeg kan dø i morgen, ingen vet 🤷♀️ Det viktigste er å være fornøyd med eget liv og egne valg 😁 Anonymkode: e8c9b...82f
Sydamenfrøkensydame Skrevet 16. oktober 2020 #11 Skrevet 16. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan har du fått så høyt lån i det hele tatt som enslig trebarnsmor? Anonymkode: 83d8a...d66 Jeg og mannen kjøpte enebolig sammen. Vi gikk fra hverandre og jeg fikk kjøpe han ut. Banken godtok dette pga jeg har ok inntekt og fordi de ser hvor mye jeg prioriteter lån fremfor annet. Så hadde neppe fått det om jeg ikke kunne vise til ekstra innbetaling på lånet relativt jevnlig. For SÅ godt tjener jeg ikke, jeg har bare et nøkternt forbruk.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #12 Skrevet 16. oktober 2020 Jeg føler meg rik. Huslån på halv million, jobber 50% og bruker resten av tiden på barna. For meg er rikdom økonomisk frihet og føler jeg absolutt har det. Anonymkode: 4426b...572
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #13 Skrevet 16. oktober 2020 Nei, vi har ikke egenkapital og vi har mye gjeld. Vi har valgt å ha et fint liv, leve godt, reise og oppleve. Hva skal du med pengene når "livet er slutt"? Er det ikke bedre å unne seg og barna masse fint? Hvis en kan? Spare seg til fant er det noe som heter... Anonymkode: 4806e...b48
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #14 Skrevet 16. oktober 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan har du fått så høyt lån i det hele tatt som enslig trebarnsmor? Anonymkode: 83d8a...d66 1,5 mill mye? Jeg vil anta at hun har en inntekt på mer enn 300 000kr i året 🤷♀️ Anonymkode: 49da4...013
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #15 Skrevet 16. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, vi har ikke egenkapital og vi har mye gjeld. Vi har valgt å ha et fint liv, leve godt, reise og oppleve. Hva skal du med pengene når "livet er slutt"? Er det ikke bedre å unne seg og barna masse fint? Hvis en kan? Spare seg til fant er det noe som heter... Anonymkode: 4806e...b48 Når er livet slutt da? Majoriteten av oss vil ikke sitte med stort mer en maks 2/3 av lønna vår når vi går av med pensjon. Selv har jeg ett håp om å kunne nyte minst ett 2-3 tiår etter jeg har gått av før jeg kryper i graven. Det er surt da å bli butten til hjemmet pga man ikke har økonomi til å gjøre noe lenger pga man fortsatt sitter med utrolig høy gjeld fortsatt. Anonymkode: 49da4...013
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #16 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet ikke hvordan man måler det altså, var ikke ment som noen konkurranse 🙈 Å kose seg og unne seg luksus kan fort være mye smartere enn å spare alt man har slik jeg gjør, jeg kan dø i morgen, ingen vet 🤷♀️ Det viktigste er å være fornøyd med eget liv og egne valg 😁 Anonymkode: e8c9b...82f Altså, greia var at jeg tok et valg som ikke var økonomsik lønnsomt som jeg trodde. Men siden jeg så og si aldri har unnet meg noe og heller spart så har jeg hatt råd til å "tape" den inntekten jeg kunne hatt. Hvis jeg beholdt jobben jeg hadde, men fremdeles hadde hatt sumen jeg nå har, tilsvarer det altså at jeg hadde brukt opp mnds lønna mi hver mnd levd temmelig i luksus altså. Dette er en greie med livet bare.. vi gjør det vi tror skal være lønnsomt men så blir det kanskje bare et tap i stedet Anonymkode: 2f505...b4a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #17 Skrevet 16. oktober 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, vi har ikke egenkapital og vi har mye gjeld. Vi har valgt å ha et fint liv, leve godt, reise og oppleve. Hva skal du med pengene når "livet er slutt"? Er det ikke bedre å unne seg og barna masse fint? Hvis en kan? Spare seg til fant er det noe som heter... Anonymkode: 4806e...b48 Litt enig. Men kjøpe mye og "unne seg" mye ting er veldig dumt. Snakker av erfaring. Ender bare med et forferdelig rotete hjem og så vil dere bli kvitt ting... og ser på hvor mye penger som gikk med til dette. Anonymkode: 2f505...b4a
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #18 Skrevet 16. oktober 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, vi har ikke egenkapital og vi har mye gjeld. Vi har valgt å ha et fint liv, leve godt, reise og oppleve. Hva skal du med pengene når "livet er slutt"? Er det ikke bedre å unne seg og barna masse fint? Hvis en kan? Spare seg til fant er det noe som heter... Anonymkode: 4806e...b48 Forutsatt at det ikke er lånte penger du snakker om skjønner jeg deg til en viss grad, men å låne til forbruk er jo det dummeste man kan gjøre (inkludert å betale veldig lite på lånet for å kunne "leve". Lurer på hva barna har mest igjen for. Mye "fint" eller hjelp til egenkapital, sertifikat og studier. Anonymkode: 965be...ee8
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #19 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når er livet slutt da? Majoriteten av oss vil ikke sitte med stort mer en maks 2/3 av lønna vår når vi går av med pensjon. Selv har jeg ett håp om å kunne nyte minst ett 2-3 tiår etter jeg har gått av før jeg kryper i graven. Det er surt da å bli butten til hjemmet pga man ikke har økonomi til å gjøre noe lenger pga man fortsatt sitter med utrolig høy gjeld fortsatt. Anonymkode: 49da4...013 De fleste er vel sprekest den perioden de har barn? Kanskje man ikke har helse lenger til å gjøre det en ville etter de har flyttet? Kanskje man er død? Kanskje man da vil ta seg av barnebarn? Og så har man knotet og spart hele livet og rakk aldri "leve"? Jeg vil hvertfall ikke spare alle gledene til "senere", jeg vil leve her og nå. Og fortsette med det til jeg ikke orker mer. Kommer aldri til å angre på å ha levd, men mange angrer på ting de ikke gjorde, aldri rakk... Anonymkode: 4806e...b48
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #20 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Litt enig. Men kjøpe mye og "unne seg" mye ting er veldig dumt. Snakker av erfaring. Ender bare med et forferdelig rotete hjem og så vil dere bli kvitt ting... og ser på hvor mye penger som gikk med til dette. Anonymkode: 2f505...b4a Med ting her mente jeg først og fremst opplevelser med barna, men også unne seg litt luksus. Anonymkode: 4806e...b48
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #21 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Forutsatt at det ikke er lånte penger du snakker om skjønner jeg deg til en viss grad, men å låne til forbruk er jo det dummeste man kan gjøre (inkludert å betale veldig lite på lånet for å kunne "leve". Lurer på hva barna har mest igjen for. Mye "fint" eller hjelp til egenkapital, sertifikat og studier. Anonymkode: 965be...ee8 De glemmer aldri turene og det vi har opplevd sammen på disse. Vi setter selvsagt av nok til å kunne hjelpe barna litt. Men vi sparer ikke nå for å kunne være rike pensjonister altså. Anonymkode: 4806e...b48
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #22 Skrevet 16. oktober 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan har du fått så høyt lån i det hele tatt som enslig trebarnsmor? Anonymkode: 83d8a...d66 Det er jo faktisk veldig trist at du automatisk tenker at en alenemor har dårlig inntekt. Hvis jeg ble alene med mine fire barn, hadde jeg ikke vært fattig av den grunn. Da ville jeg satt igjen med 3 mill i egenkapital, og inntekten min på 765 000 i året ville jo vært den samme. Anonymkode: 2f9db...02b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #23 Skrevet 16. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Når er livet slutt da? Majoriteten av oss vil ikke sitte med stort mer en maks 2/3 av lønna vår når vi går av med pensjon. Selv har jeg ett håp om å kunne nyte minst ett 2-3 tiår etter jeg har gått av før jeg kryper i graven. Det er surt da å bli butten til hjemmet pga man ikke har økonomi til å gjøre noe lenger pga man fortsatt sitter med utrolig høy gjeld fortsatt. Anonymkode: 49da4...013 Vi bruker jo ikke 2/3 av lønna nå en gang, og når vi blir pensjonister har vi ikke mer lån på huset heller. I tillegg bor vibet sted vibtrives veldig godt. Jeg har ikke noe behov for å reise en masse. Økonomien som pensjonist er jeg ikke bekymret for. Anonymkode: 1f318...cc7
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #24 Skrevet 16. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi bruker jo ikke 2/3 av lønna nå en gang, og når vi blir pensjonister har vi ikke mer lån på huset heller. I tillegg bor vibet sted vibtrives veldig godt. Jeg har ikke noe behov for å reise en masse. Økonomien som pensjonist er jeg ikke bekymret for. Anonymkode: 1f318...cc7 Nå var det strengt tatt ikke deg jeg svarte heller. Vedkommende jeg svarte satt uten egenkapital, hadde høy gjeld og ikke interessert i å spare. Hun valgte i tillegg å unne seg ting nå iom at hun kunne være død i morgen. Er ikke mye langsiktig i den tankegangen der vil jeg si. Men, det er hennes valg Anonymkode: 49da4...013
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2020 #25 Skrevet 16. oktober 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå var det strengt tatt ikke deg jeg svarte heller. Vedkommende jeg svarte satt uten egenkapital, hadde høy gjeld og ikke interessert i å spare. Hun valgte i tillegg å unne seg ting nå iom at hun kunne være død i morgen. Er ikke mye langsiktig i den tankegangen der vil jeg si. Men, det er hennes valg Anonymkode: 49da4...013 Jeez, frøken positiv. Du tolker fritt du også da. Jeg sa ikke at vi ikke sparer eller tenker på framtida. Men vi sparer ikke oss ihjel så vi ikke kan leve livet nå for å ha penger da vi "blir kvitt unga" og er gamle. Vi blir gjeldfrie til vi er pensjonert, da har vi verdien i huset det er sparing det og. Unga har sparekonto til å starte sitt liv. Men vi lever jo nå også, og vil jo leve godt nå også? Med barna. Anonymkode: 4806e...b48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå