Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #1 Skrevet 15. oktober 2020 Hvis vi sammenligner med før. Forrige uke spurte jeg ei eldre dame hvordan de taklet depresjon. «Vi hadde ikke tid» sa hun. Det var alltid mye å drive med. Og noen i det stille såklart. Men mtp at vi faktisk er født til å bevege oss, sitter vi faktisk omtrent hele dagen nå. Tror dere depresjon kunne forsvunnet om vi var aktive hele dagen? Anonymkode: 2ad29...6f1
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #2 Skrevet 15. oktober 2020 Ikke forsvunnet, men betraktelig mindre av det og mindre alvorlig ofte også, tror jeg. Det har alltid vært folk som har vært deprimerte, selv om det var lite åpenhet om det tidligere. Men forskning viser jo at de elementære tingene har enormt mye å si for vår psykiske helse, kosthold, ernæring, søvn, trygghet, sosialt liv, følelse av mestring og kontroll over eget liv. Anonymkode: 3c6e4...633
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #3 Skrevet 15. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis vi sammenligner med før. Forrige uke spurte jeg ei eldre dame hvordan de taklet depresjon. «Vi hadde ikke tid» sa hun. Det var alltid mye å drive med. Og noen i det stille såklart. Men mtp at vi faktisk er født til å bevege oss, sitter vi faktisk omtrent hele dagen nå. Tror dere depresjon kunne forsvunnet om vi var aktive hele dagen? Anonymkode: 2ad29...6f1 Hvem er "vi" som sitter stille? Jeg sitter bare et par timer på kvelden. Har en jobb der jeg bare sitter i lunsjen. Anonymkode: 999d3...42e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #4 Skrevet 15. oktober 2020 D 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem er "vi" som sitter stille? Jeg sitter bare et par timer på kvelden. Har en jobb der jeg bare sitter i lunsjen. Anonymkode: 999d3...42e Det lurer jeg også på. Her er det bånn gass fra 05.30-20.30, så 1 time i sofaen før natta. Klarte alikevel å bli alvorlig deprimert. Anonymkode: e5bb9...a66
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #5 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg tror ikke bevegelse "vaksineer" oss mot depresjon, men jeg tror et å være veldig mye innendørs og i ro kan være en medvirkende årsak. Anonymkode: 74034...d5a
prekæs Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg tenker at mange mener at "sliten" er en sykdom. Når livet består av å gjøre lettvint, kan man plutselig få tid til å tenke for mye. Min egen teori er at travelt er bra for psyken. Fulle dager gjør at man sover om natten og ikke har tid til å gruble for mye.
Superdolly Skrevet 15. oktober 2020 #7 Skrevet 15. oktober 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvem er "vi" som sitter stille? Jeg sitter bare et par timer på kvelden. Har en jobb der jeg bare sitter i lunsjen. Anonymkode: 999d3...42e Det tenkte jeg også. Samtidig er jeg enig med Prekæs i at noen kjenner for mye etter og legger alt for mye vekt på småting som slitenhet eller litt vondt her og der. Litt smerte er en del av livet og det er ikke farlig å være sliten.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #8 Skrevet 15. oktober 2020 Jeg forsøkte og ta livet mitt, da jeg trente idretten jeg elsket, rundt 20 timer i uken. Depresjon er det jo mange grunner til, og de grunnene er der, helt uavhengig av om man sitter på rumpa, eller er svært aktiv. Anonymkode: cc7e5...b7e
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #9 Skrevet 15. oktober 2020 De ble ikke deprimerte før i tiden. Da hadde de "nerver". Folk ble ikke lagt inn "på grunn av depresjon". Folk ble lagt inn "på grunn av nerver". Men jeg har inntrykk av at det er det sosiale presset som skaper mye av den depresjon folk lider av. Jevnførelse, måle opp til, prestere prestere prestere, vise at en er vellykket, og alt det der. Nei, ikke bare det. Men jeg har inntrykk av at det er en del av bildet. Anonymkode: ba9b1...fc8
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #10 Skrevet 15. oktober 2020 Tror det har noe med at man får mer tid til å tenke over ting Anonymkode: b857b...6f5
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #11 Skrevet 15. oktober 2020 Forskning har vist at fysisk aktivitet er like eller mer virksomt mot depresjon enn medisiner. Det hjelper også på søvnproblemer, angst, øker selvtilliten mm. Når folk var mer fysisk aktive var de nok også ved bedre psykisk helse. Anonymkode: 60f44...878
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #12 Skrevet 15. oktober 2020 7 minutes ago, Anonym bruker said: Forskning har vist at fysisk aktivitet er like eller mer virksomt mot depresjon enn medisiner. Det hjelper også på søvnproblemer, angst, øker selvtilliten mm. Når folk var mer fysisk aktive var de nok også ved bedre psykisk helse. Anonymkode: 60f44...878 Denne forskningen vil jeg gjerne at du linker til. Venter i spenning. Anonymkode: 2f636...182
Bie-damen Skrevet 15. oktober 2020 #13 Skrevet 15. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne forskningen vil jeg gjerne at du linker til. Venter i spenning. Anonymkode: 2f636...182 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/10/11/fysisk-aktivitet-kan-forebygge-depresjon/
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #14 Skrevet 15. oktober 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Denne forskningen vil jeg gjerne at du linker til. Venter i spenning. Anonymkode: 2f636...182 Ikke meg du spør, men dette er jo noe som burde være velkjent nå. Enkelt søk på nettet gir deg masse svar. Du kan jo begynne med denne: https://forskning.no/psykiske-lidelser-trening-depresjon/styrketrening-hjelper-mot-depresjon/1238924 Anonymkode: 3c6e4...633
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #15 Skrevet 15. oktober 2020 6 minutes ago, Anonym bruker said: Ikke meg du spør, men dette er jo noe som burde være velkjent nå. Enkelt søk på nettet gir deg masse svar. Du kan jo begynne med denne: https://forskning.no/psykiske-lidelser-trening-depresjon/styrketrening-hjelper-mot-depresjon/1238924 Anonymkode: 3c6e4...633 Påstanden er at det er like eller mer virkningsfullt enn antidepressiva. Her viser det at trening har en effekt, men helst på moderat depresjon (det anbefales ikke at antidepressiva gis mot moderat depresjon.) Står dessuten at det er svakhet i forskningen metastudiene baserer seg på. Så jeg venter fortsatt på linkene. Anonymkode: 2f636...182
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #16 Skrevet 15. oktober 2020 9 minutes ago, Bie-damen said: https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/10/11/fysisk-aktivitet-kan-forebygge-depresjon/ Påstanden var ikke at det kan forebygge, så hva skal jeg med denne artikkelen? Anonymkode: 2f636...182
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #17 Skrevet 15. oktober 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Påstanden er at det er like eller mer virkningsfullt enn antidepressiva. Her viser det at trening har en effekt, men helst på moderat depresjon (det anbefales ikke at antidepressiva gis mot moderat depresjon.) Står dessuten at det er svakhet i forskningen metastudiene baserer seg på. Så jeg venter fortsatt på linkene. Anonymkode: 2f636...182 Tror du bør ta en runde med landets fastleger, for det er dessverre veldig vanlig at disse gir antidepressiva mot både lett og moderat depresjon, gjerne uten at det tilbys annen behandling i tillegg, selv om slike medikamenter ikke skal brukes uten oppfølging... Selv om ikke alle faktorene ved fysisk aktivitet og depresjon er kjent enda, så er det likevel så mye kunnskap om det at påstanden som hun du opprinnelig kommenterte til står. Og ikke bare det, fysisk trening vil også påvirke langt flere risikofaktorer og årsaksfaktorer til depresjon enn hva antidepressiva gjør. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5430071/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7218094/ Måten du spør på får deg til å fremstå som negativ til å forebygge og behandle depresjon med fysisk trening - er det meningen din? Eller hva vil du egentlig frem til? Anonymkode: 3c6e4...633
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #18 Skrevet 15. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Måten du spør på får deg til å fremstå som negativ til å forebygge og behandle depresjon med fysisk trening - er det meningen din? Eller hva vil du egentlig frem til? Anonymkode: 3c6e4...633 Nei. Poenget er at du må ha sterke beviser for påstanden din. Hvis jeg hevder at en ikke trenger å slanke seg, en trenger bare være aktiv, løpe, trene, så er det delvis sant. Men det skal sterke beviser til for å overbevise om det. En trenger ikke være negativ bare fordi en er kritisk. Med kritisk menes ikke, "kritiserer og hakker", men som i, "blir ikke overbevist av at jeg forteller at det føles slik". Anonymkode: ba9b1...fc8
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #19 Skrevet 15. oktober 2020 Lite søvn og depresjon henger hos mange sammen. I dag er det helt vanlig at folk legger seg i 12-tida og gjerne senere enn dette. Så er det opp tidlige på jobb og mange får for lite søvn. Ungdommen sover enormt mye mindre enn for 15 år siden. Det får konsekvenser for deres utvikling og følelsesliv. Anonymkode: 80d76...46d
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #20 Skrevet 15. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Poenget er at du må ha sterke beviser for påstanden din. Hvis jeg hevder at en ikke trenger å slanke seg, en trenger bare være aktiv, løpe, trene, så er det delvis sant. Men det skal sterke beviser til for å overbevise om det. En trenger ikke være negativ bare fordi en er kritisk. Med kritisk menes ikke, "kritiserer og hakker", men som i, "blir ikke overbevist av at jeg forteller at det føles slik". Anonymkode: ba9b1...fc8 Kan du ikke google det selv? Jeg har lest mange artikler om dette. Anonymkode: 60f44...878
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2020 #21 Skrevet 15. oktober 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Poenget er at du må ha sterke beviser for påstanden din. Hvis jeg hevder at en ikke trenger å slanke seg, en trenger bare være aktiv, løpe, trene, så er det delvis sant. Men det skal sterke beviser til for å overbevise om det. En trenger ikke være negativ bare fordi en er kritisk. Med kritisk menes ikke, "kritiserer og hakker", men som i, "blir ikke overbevist av at jeg forteller at det føles slik". Anonymkode: ba9b1...fc8 Men nå var det ikke jeg som kom med den opprinnelige påstanden, som jeg også har skrevet. Likevel er det nå så sterke studier som viser effekten av fysisk aktivitet/trening på ulike grader av depresjon, at det ikke skal avfeies slik det virker som om du forsøker å gjøre. Påstanden din om slanking er jo ikke noen oppdatert påstand, det er i det minste forskningen jeg har vist til med de siste linkene, og den tar også for seg flere av de punktene som hun du opprinnelig svarte kom med. Måten du svarer på gir dessverre et inntrykk til de som sliter med dette om at fysisk aktivitet ikke vil fungere på deres depresjon, at det ikke er godt nok dokumentert, og det stemmer ikke. Australia og New Zealand har f.eks. valgt å gjøre fysisk trening til grunnbehandling for depresjon, altså det leger først skal forsøke og henvise til, før antidepressiva. Men, jeg orker ikke flisespikke med deg. Du kan ikke forvente at alle ikke-medisinsk utdannede skal være like nøye med ordvalget sitt på et ikke-medisinsk forum. Opplysningen vedkommende over kom med er nær nok sannheten til å kunne stå som en påstand selv om det fremdeles gjenstår forskning for å vise alle mekanismene fysisk aktivitet har på depressive lidelser. Anonymkode: 3c6e4...633
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå