Gå til innhold

Foreldreintervju hos bv, trenger litt råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir spurt om min barndom og oppvekst, den har vært tøff og er dette noe man må utdype ?for meg er ikke dette noe som går utover barna. 
så er neste spørsmål om jeg han fortelle om meg som omsorgsperson. 

noen som selv vil si litt om hvordan dere er som omsorgsperson?

Anonymkode: 4c9a1...440

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ingenting og svarer på det du vil. Samtidig vet man at egen oppvekst og erfaringer man har gjort seg i livet direkte påvirker hvordan man er som omsorgsperson. Det er ikke du noe unntak fra, selv om graden selvfølgelig varierer og det å ha hatt utfordringer ikke betyr at omsorgen vil være dårligere. Det handler med andre ord bare om å danne seg et inntrykk av familiens helhetlige situasjon.

Det er helt greit å si at det er ting du ikke vil snakke om. 

Jeg som omsorgsperson er ganske streng, men konsekvent og tydelig. Opptatt av å forstå barna, men ikke forstå dem i hjel. Balansere det å møte barna på sine følelser med også å ha tydelige forventninger til dem og gjøre dem rustet for å være gagns folk i verden. 

Anonymkode: be29f...a6a

Skrevet

Du forteller hva du vil. 

Både jeg og pappaen til barna har vært utsatt for omsorgssvikt i varierende grad i oppveksten (emosjonell støtte og manglende oppføring for min del, vold og psykisk mishandling hos far). Vi har snakket mye om dette sammen og vi er veldig bevist over egen oppvekst. På mange måter føler jeg vi vet hva vi ikke skal gjøre.. Men det er ikke noe noen rundt oss eller barna vet om. Fra barnehage/skole/helsestasjon osv får vi bare gode skussmål. 

Samtidig kommer det jo an på hvorfor det er snakk om samtale med barnevernet. Føler du selv at du har behov for f.eks veiledning? Eller at noe fra fortiden legger føringer for hvordan du selv er som omsorgsperson? I så fall kan det være meget bra, for deg og for barna, å være ærlig om din egen oppvekst. Hvordan du har vokst opp vil selvfølgelig ha noe å si for hvilken omsorgsperson du er. 

F.eks er jeg veldig opptatt av å trygge barna mine. Dette er, med bakgrunn i egen oppvekst, noe jeg er ekstremt opptatt av. Så mine barn har alltid en armkrok eller en klem å forvente, de kan komme inn til oss om natten hvis det skulle være noe, vi bruker mye tid på å snakke om følelser, og hver eneste kveld forteller jeg dem at jeg og pappa passer på de. 

Anonymkode: 19688...959

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...