Gå til innhold

Greit å velge kjønn på baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det å velge kjønn på baby? Det finnes flere metoder for å gjøre det. Det vanligste er å sortere spermeiene med sentrifuge, fordi de spermiene med y-kromosom er lettere enn de med x-kromosom så vil de separeres i en sentrifuge. Det koster ikke mye.

Finnes mange grunner til å ønske det. Arvelige sykdommer som kan komme ved ett kjønn (som regel gutter) men ikke ved det andre. Eller kanskje en har to av et kjønn fra før og ønsker en av et annet kjønn.

Anonymkode: 37efd...be6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit :)

Anonymkode: db8bf...ed1

Skrevet

Kun ved arvelige sykdommer/gener som med stor sannsynlighet gir alvorlig sykdom. Er det kun fordi man på død og liv vil ha et spesifikt kjønn, bør man vente til man er moden nok til å takle begge kjønn!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Finnes mange grunner til å ønske det. Arvelige sykdommer som kan komme ved ett kjønn 

Anonymkode: 37efd...be6

Hvilke andre grunner enn arvelige sykdommer knytta til kjønn tenker da? Hvorfor er det så krise å få jente nummer tre når du har to jenter fra før, eller en tredje gutt?

Folk ass.

Anonymkode: b96f3...ef4

Skrevet
2 timer siden, Hengebukksvinet skrev:

Kun ved arvelige sykdommer/gener som med stor sannsynlighet gir alvorlig sykdom. Er det kun fordi man på død og liv vil ha et spesifikt kjønn, bør man vente til man er moden nok til å takle begge kjønn!

Så inderlig enig!

Anonymkode: 3c1eb...6a5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke andre grunner enn arvelige sykdommer knytta til kjønn tenker da? Hvorfor er det så krise å få jente nummer tre når du har to jenter fra før, eller en tredje gutt?

Folk ass.

Det er ikke krise men helt naturlig å ønske seg en datter hvis du kun har sønner eller omvendt. Men man kan bare ikke si det høyt for da er du lissom ikke gla i ungene dine🤪

Anonymkode: aa8fc...fd3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke krise men helt naturlig å ønske seg en datter hvis du kun har sønner eller omvendt. Men man kan bare ikke si det høyt for da er du lissom ikke gla i ungene dine🤪

Jeg vil virkelig anbefale deg å holde tett om det ja.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe galt i å velge kjønn fordi man ønsker seg et visst kjønn. Det utgjør da virkelig ingen forskjell for samfunnet eller barnet om en familie med to gutter velger å få ei jente fordi de har lyst på ei jente. Det eneste som skjer er at kjønnsfordelingen blir en anelse mer balansert siden de fleste ønsker å velge kjønn slik at de har barn av hvert kjønn. Bare begrens muligheten slik at kun folk som allerede har minst to barn får velge. Kun fordeler, ingen ulemper. 

Skrevet

Da jeg var på den første kontrollen med min andre gutt, sa helsesykepleier til meg: "Håper det blir jente neste gang da."  Jeg ble helt satt ut så jeg sa ingenting. Hun har ingen barn selv. Har fått 1 gutt til etter det. Nesten så jeg ikke ville på kontroll i frykt for hva hun ville si. 

Å ha barn av samme kjønn eller å ha begge kjønn spiller ingen rolle for meg.

Anonymkode: cd44b...1ae

Skrevet

Nei. Ikke greit i dt hele tatt.

Skrevet

Jeg hadde ikke ønsket å gjøre det selv, med mindre det var for å unngå sykdom.

Når det gjelder å velge kjønn bare fordi man har mer lyst på det ene kjønnet enn det andre, så tenker jeg at så lenge folk finansierer all behandling selv, så ser jeg ikke noe galt i det. Det skader jo ingen. Dersom det skulle vise seg at ønskene i stor grad helte mot samme kjønn, og det var så mange som gjorde dette at det ble en reel problemstilling med skjevfordeling mellom kjønnene i barnekullene, så ble man heller nødt til å gå inn å regulere dette.

Anonymkode: 02b8f...393

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil virkelig anbefale deg å holde tett om det ja.

Jeg ønsker meg gutt etter jentene mine. Ikke noe hemmelig eller spesielt med dette herregud. 

Skrevet

Jeg husker jeg ble forbannet på alle kommentarene om dette da jeg var gravid for tredje gang og hadde to gutter fra før. Virket som alle antok jeg ville ha nr tre i håp om at jenta skulle komme, og sa det høyt at de håpte det var en jente denne gangen,

Jeg svarte alltid at jeg ønsket meg en gutt til, så greit å ha tre gutter, arve etter hverandre, leke sammen osv. Jeg likte å være guttemamma og likte det.

Men helt seriøst, for meg spilte det ingen rolle. Da jeg fikk vite på ul at det var en jente ble jeg nesten litt skuffet, jeg ønsket ikke å gi folk den beskjeden, for det ble ikke bedre da jeg kunne fortelle at det var en jente, alle kom med kommentarer som "Endelig" osv. Hormonell og gravid som jeg var ble jeg sur på en potensiell gutt sine vegne, selv om jeg ventet jente. haha.

Men jeg skjønner at mange er opptatt av dette, og selv om jeg aldri verden ville brukt en sånn metode selv ser jeg ikke helt problemet med at noen velger å gjøre det. Gjør man det av frykt for sykdom er det forståelig for meg også. Nå er det vel ingen stor fare for at det skal bli stor overvekt av det ene kjønnet her i vesten, hverken arv, pleie av gamle foreldre eller noe sånt avhenger av kjønnet til avkommet så jeg vil tro det blir omtrent like mange gutter som jenter uansett. Blir det ikke det får de heller gå inn og begrense muligheten.

Anonymkode: e146f...66b

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit :)

Anonymkode: db8bf...ed1

I veldig mange land (og i noen grupper av befolkningen i Norge) er det status å få gutt. Hvis alle skulle få anledning til å velge kjønn på barnet vil det på disse stedene kun bli født gutter. Helt greit???

Anonymkode: 9eac0...167

Skrevet

Vi valgte kjønn, men har aldri fortalt det tul noen.

Anonymkode: b07d4...d67

Skrevet

Jeg synes det er en rar ting å gjøre dersom det ikke er for å forhindre arvelige sykdommer. Jeg synes man legger opp til forventninger til et barn ut fra kjønnet, hva er det man skal få av en datter som man ikke får av en sønn og omvendt? Jeg forstå det bare ikke. 

Anonymkode: 33078...f17

Skrevet

Jeg synes egentlig det er helt greit. Det er da helt naturlig å ønske seg et bestemt kjønn! Veldig mange skulle nok ønske de kunne velge, selv om ingen tør å si det.

Anonymkode: 50c88...cc3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi valgte kjønn, men har aldri fortalt det tul noen.

Hvordan/hvor klarte dere det?

Anonymkode: 9e8b6...6e3

Skrevet

Ser ikke problemet med å velge kjønn. For alle dem som ønsker seg gutter, er det nok like mange som ønsker seg jenter. De fleste vil nok bare balansere familien.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan/hvor klarte dere det?

Vi valgte pgd i Kypros. Det blir på en måte prøverør. Så når eggene er befruktet tester de kjønn før tilbakeføring. 

Skrevet

Jeg er takknemlig for at jeg har sluppet å velge. Jeg har tre av samme kjønn og har ingen jeg kan bytte. 
Å være så opptatt av kjønn ser jeg litt ned på for å være ærlig (her med unntak av når det gjelder å unngå sykdommer). 

Anonymkode: 67244...b9f

Skrevet

Jeg syns der er aldeles forkastelig (men unntak av ved genetiske sykdommer). Ønsker ikke designbabyer. Om man er så desperat etter å få et bestemt kjønn er man etter mitt skjønn ikke moden for å bli foreldre. Kan jaggu komme større "skuffelser" enn kjønn når man setter barn til verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...