Gå til innhold

Ungdom som ikke har venner. Hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 19 år har det tøft og leit om dagen. 

Han har ingen venner og kjenner seg maktesløs.  Han klarer ikke å se hvordan han kan skaffe seg venner nå. 

Det har kommet frem at han har blitt ganske så mobbet store deler av ungdomsskolen og videregående.  Han har klistret på seg et smil og gått på skolen hver dag, og vært ensom. 

Jeg vet jo at han ikke har hatt så mange, men ikke at han har vært helt ensom. Han har aldri sagt noe, og når jeg har spurt har alt vært bra. Men nå klarer han ikke å holde masken lengre. 

Hvordan hjelpe en så stor gutt til å få seg venner?

Han er i jobb, men der er det stort sett eldre og familiefedre, så de har jo nok med sitt etter jobb og i helgene. 

Anonymkode: e52b0...cf0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynne å Studere i en annen by?

begynne med ny hobby? Rødekors? Folkehjelpen? Begynne i kor eller korps?

Anonymkode: 9f877...7a5

Skrevet

Takk for svar. 

Han er lærling, og har et år igjen av den tiden. Så å flytte får han ikke gjort. 

En ny hobby er nok lurt. Skal se om jeg kan hjelpe han å finne noe som er av interesse.  Det eneste er at han jobber veldig ugunstig tider, så han får ikke vært med på noe fast. Men absolutt en god tanke. 

Skrevet

Han gamer ikke? Lettere å få venner der. Selv om de ikke treffes 

Anonymkode: aed4e...7a7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 

Han er lærling, og har et år igjen av den tiden. Så å flytte får han ikke gjort. 

En ny hobby er nok lurt. Skal se om jeg kan hjelpe han å finne noe som er av interesse.  Det eneste er at han jobber veldig ugunstig tider, så han får ikke vært med på noe fast. Men absolutt en god tanke. 

Kanskje han kan være støttekontakt for en annen ungdom. Det kan være en inngangsport.

Dnt ung kan også være fint. Der kan de være med på de tureme som passer.

Kirken har også ofte møteplasser som kan være fine.

Anonymkode: d7480...b6b

Skrevet

Støtter gaming. Min tenåring ble mobbet i mange år og sliter fremdeles etter dette. Ingen som besøker han eller som han går på besøk til så da er jeg glad for at han snakker med folk i spillene. Jeg var selv kun sosial online i flere år som alenemor så det er en fornuftig måte å skaffe nye venner på. Det er ikke noe i veien for å treffe jevnaldrende i området på arrangerte lan eller lignende senere heller.

Anonymkode: e6af8...4e5

Skrevet

Trist å høre, men fint at han stoler nok på deg til å fortelle. Tror ikke du kan gjøre så mye for han rent praktisk, men du kan fortsette å være der for han. Lytte til han, gi han en klem når du får lov og gjøre alt du kan for å trygge han i at han er bra nok akkurat som han er. 

Anonymkode: efb0c...125

Skrevet

Jeg må bare spørre deg HI; skjønte du virkelig ikke at noe var galt før nå? At han aldri hadde besøk eller dro på besøk? At han ikke var sammen med andre i helgene eller etter skolen? Jeg har en venninne som har en datter som er slik. Min venninne har alltid bagatellisert dette litt og sagt at det vil komme seg. Nå er jenta 17 år og sitter fremdeles ensom hjemme hele tiden. Jeg synes det er rart at hun ikke så «faretegnene» tidligere, slik at hun kanskje kunne hjulpet henne litt. 

Anonymkode: 265c5...82e

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare spørre deg HI; skjønte du virkelig ikke at noe var galt før nå? At han aldri hadde besøk eller dro på besøk? At han ikke var sammen med andre i helgene eller etter skolen? Jeg har en venninne som har en datter som er slik. Min venninne har alltid bagatellisert dette litt og sagt at det vil komme seg. Nå er jenta 17 år og sitter fremdeles ensom hjemme hele tiden. Jeg synes det er rart at hun ikke så «faretegnene» tidligere, slik at hun kanskje kunne hjulpet henne litt. 

Anonymkode: 265c5...82e

Jeg tipper hun har sett det og gjort så godt hun kann med å hjelpe. Det er ikke lett. Å være ensom er noe de færreste vil innrømme. Jenta hadde nok ikke likt om moren hadde plappret til sine venninner om problemene hennes.

Anonymkode: d7480...b6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...