Gå til innhold

Hvordan hadde du angrepet dette? Mistanke om stjeling.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en åtteåring som er alene etter skolen en dag i uken, og da får han ha med venner hjem. 

I går hentet en dame noen klær jeg hadde satt ut på trappen og meldte i dag at hun hadde lagt pengene i en sko som sto ved døren. Jeg flyttet skoene inn da jeg kom hjem i går fordi de låg litt uryddig på matten og tenkte ikke mer på det, men såg ingen penger. Sjekket i dag og det er ingen penger der. 

Vi bor ganske skjermet til og inngangspartiet er ikke synlig fra veien. Jeg spurte sønnen min om han hadde sett pengene og såg av reaksjonen at han ikke visste hva jeg snakket om. 

Så da faller mistanken på kompis da. Han er en grei gutt, men kan være litt luren og baksnakke andre osv. Jeg kan tenke meg at han kan ha set pengene og så ble fristelsen for stor. 

Men hva gjør jeg nå? Skal jeg ta opp mistanken med foreldrene? Jeg hadde selv ønsket å vite hvis mitt barn ble mistenkt for noe, men det sitter langt inne å si noe på såpass tynt grunnlag. 

Jeg la jo ut tingene for salg fordi jeg trenger pengene, så det er utrolig kjipt å miste dem. 

Kan jeg i det hele tatt gjøre noe, eller bør jeg anse dem for tapt?

Anonymkode: 74fd5...0a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du dama, er du helt sikker på at hun la igjen penger? Kanskje fristelsen ble for stor for å ikke gjøre det..

Anonymkode: 1a10b...cf9

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner du dama, er du helt sikker på at hun la igjen penger? Kanskje fristelsen ble for stor for å ikke gjøre det..

Jeg kjenner henne ikke, men hun tilbyr seg å betale en gang til, så jeg tror hun er ærlig. 

Men hun skal jo ikke betale to ganger. 

Hi

Skrevet

Det er sikkert din egen drittunge som er tyven.. Det er helt vanvittig at du vurderer å gå til foreldrene når det ikke er noe som helst som peker på at det var sønnen deres! Skal du beskylde barn for noe sånt så bør du virkelig ha bevis!!

Anonymkode: 87934...917

Skrevet

Det er sikkert din egen drittunge som er tyven.. Det er helt vanvittig at du vurderer å gå til foreldrene når det ikke er noe som helst som peker på at det var sønnen deres! Skal du beskylde barn for noe sånt så bør du virkelig ha bevis!!

Kryp tilbake under stenen du kom fra! 

Skrevet

Det kan være din egen sønn, det kan være damen som er uærlig og later som hun ikke er det (det at hun tilbød seg å betale på nytt kan jo like gjerne bety at hun aldri betalte første gangen), det kan være vennen til sønnen din, det kan være noen som ringte på...

Hadde aldri verden gått til foreldrene til kompisen med dette, det kan jo være hvem som helst som har tatt de pengene.

Anonymkode: 30af4...d08

Skrevet

Her har du egentlig ingenting som gjør at du kan beskylde gutten for å ha stjålet, HI.

Det kan ha vært damen selv, det kan være din sønn, det kan være den andre gutten, men det kan også være noen helt andre som så damen legge pengene der.

Selv om den andre gutten kan være litt snikete, som du sier, så har du faktisk ikke noen som helst beviser. Du har ikke nok til å beskylde noen.

Anonymkode: 6f4bf...fea

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kryp tilbake under stenen du kom fra! 

Så det er helt greit å komme med beskyldninger til foreldre om at barnet deres har stjålet noe,når det kan være sønnen din eller en FREMMED du ikke vet noe om??

Skrevet

Kan jo bare spørre foreldrene hans om de kan spørre om sønnen deres har sett noen penger i gangen ? Jeg tror det er han jeg. Har hatt flere innom her som synes leker og penger frister. 

Anonymkode: a8c94...a9f

Skrevet

Her har du egentlig ingenting som gjør at du kan beskylde gutten for å ha stjålet, HI.

Det kan ha vært damen selv, det kan være din sønn, det kan være den andre gutten, men det kan også være noen helt andre som så damen legge pengene der.

Selv om den andre gutten kan være litt snikete, som du sier, så har du faktisk ikke noen som helst beviser. Du har ikke nok til å beskylde noen.

Hva med å være realistisk ? 

Skrevet

Dere har rett. Jeg kommer ikke til å si noe, hva skulle det egentlig være...

Jeg er ganske sikker på at det ikke er min sønn og ingen kan ha sett at hun la pengene der. 

Jeg tar tapet og tenker at det forblir et mysterie. 

Noen ganger trenger man å tenke litt høyt for å falle på riktig avgjørelse. 

Hi

Skrevet

Hvorfor i helsike ikke bruke vipps? Stole på at noen legger igjen fysiske penger liksom."

Anonymkode: 6df1b...891

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i helsike ikke bruke vipps? Stole på at noen legger igjen fysiske penger liksom."

Det var ikke mitt valg. Men det har egentlig ikke noe med saken å gjøre?

Skrevet

Dame som ikke vil vippse, men legge fysiske penger som blir borte? Og så liksom tilbyr seg å leke martyr når pengene er borte? Vet hvem jeg hadde mistenkt... 

Anonymkode: fa032...22e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dame som ikke vil vippse, men legge fysiske penger som blir borte? Og så liksom tilbyr seg å leke martyr når pengene er borte? Vet hvem jeg hadde mistenkt... 

Jaja, deg om det. Jeg vet ikke hva som har skjedd, så jeg får bare la det fare. 

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jaja, deg om det. Jeg vet ikke hva som har skjedd, så jeg får bare la det fare. 

Hi

Ja, du får gjøre det. Ikke jeg som lar meg lure. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å være realistisk ? 

Meget mulig at HIs mistanke er riktig. Men poenget er at hun har absolutt null, niks og nada som kan bygge opp om hennes mistanke, uansett hvor begrunnet den måtte være. Her kan det ha vært flere som har tatt pengene, og hun kan jo heller ikke være helt sikker på at de ble lagt der i utgangspunktet.

Skal HI si noe så må det være et møte med begge guttene og den andres foreldre, og ta det slik, ev. snakke med foreldrene slik at de kan følge med om han plutselig bruker mer penger enn vanlig, og så si at hun selv skal følge med på det samme, for begge guttene var hjemme da pengene ble borte. Men siden HI faktisk ikke kan være sikker på at noen av guttene gjorde det, det kan ha vært andre, da blir det bare merkelig hele greiene. Hun kan i hvert fall ikke si at hun tror det er den andre gutten selv om det kan være andre som også har tatt pengene.

Skrevet

Ja, du får gjøre det. Ikke jeg som lar meg lure. 

Hvis noen har samvittighet til å kle barna i stjålne klær, så er de fattigere enn meg uansett. 

Skrevet

Jeg synes forøvrig det er merkelig at den damen ikke meldte deg om hvor hun la pengene i går, HI. Å vente først til i dag virker merkelig. Trenger ikke bety at hun ikke gjorde det, men uansett merkelig å vente til neste dag med å si at pengene har ligget ute hele natten (om du ikke hadde tatt inn skoene i går).

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vet du jo hvem som har gjort det. 

Anonymkode: 844bc...ad8

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange som ikke har vipps

Skrevet

Hvis jeg hadde avtalt å selge noen klær så hadde jeg jo avtalt betalingsform samtidig med leveringsform om jeg ikke skulle være hjemme når salget foregikk. Hvordan hadde dere avtalt at hun skulle betale? Er det så at selger sier at posen kan settes på trappen og kontanter kan legges i skoen er det selger som må ta risikoen. Har kjøper bare lagt pengene i en sko som stod ute uten avtale på det er det kjøper som bærer risikoen. Spesielt med tanke på at kjøper ikke ga beskjed før dagen etter.   

Anonymkode: 668ed...da9

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis noen har samvittighet til å kle barna i stjålne klær, så er de fattigere enn meg uansett. 

Fattigere i samvittighet kanskje.

Men er mange som får god råd fordi de klarer å naske til seg.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange som ikke har vipps

Det er ikke vanskelig å lage. Om man ikke vil ha det så kan man overføre på nettbank. Om vedkommende også nekter dette kunne hun kanskje levert til sønnen din? Avtalt med sønnen din og ikke sette ut klær. 

Skrevet

Should have, would have, could have..,

Mye som kunne vært gjort annerledes, men det var ikke jeg som foreslo hverken kontant betaling eller at pengene skulle legges i en sko. 

Men det blir uansett ord mot ord og jeg kommer ikke til å gå videre med saken. 

Har både handlet selv og solgt brukt i mange år og har aldri blitt lurt. 

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...