Gå til innhold

Grunnskolen Oslo Kristne Senter

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Pashla skrev:

Har aldri sett en eneste pinsevenn på TV. (Jeg har en av-knapp.) Men jeg har fulgt mine venninner på møter. Og du store alpakka for en creepy stemning. 

Mange klarer å skille, ja. Andre drar sin tro inn i alt. Som f eks sjefshykleren Listhaug. 

Listhaug jobber vel ikke på denne skolen......

Anonymkode: c71a3...e0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Listhaug jobber vel ikke på denne skolen......

Anonymkode: c71a3...e0e

Nei, hun fisker bare stemmer der.

Skrevet
52 minutter siden, Pashla skrev:

Har aldri sett en eneste pinsevenn på TV. (Jeg har en av-knapp.) Men jeg har fulgt mine venninner på møter. Og du store alpakka for en creepy stemning. 

Mange klarer å skille, ja. Andre drar sin tro inn i alt. Som f eks sjefshykleren Listhaug. 

Men hva har Listhaug med Oslo kristne senter å gjøre? 

De fleste opplever det ukjente som creepy. Det er normalt. 

Anonymkode: 7f18a...2de

Skrevet
41 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, hun fisker bare stemmer der.

Tror det er lite napp å få der. Men du blander mange kort her for å få rett. Dette handler om skolen til Oslo kristne senter. Ikke møtene de holder, og ikke Listhaug. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror det er lite napp å få der. Men du blander mange kort her for å få rett. Dette handler om skolen til Oslo kristne senter. Ikke møtene de holder, og ikke Listhaug. 

Og innholdet i skolene deres er strengt atskilt fra innholdet i møtene? Det er det vel ingen som tror på...

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Og innholdet i skolene deres er strengt atskilt fra innholdet i møtene? Det er det vel ingen som tror på...

Er du ikke ateist? Tror ikke, må vite? 

Fra spøk til revolver: selvsagt blander de ikke den dype religiøse troen sin inn i skolen. De klarer å skille personlig tro og skolegang. Akkurat som du klarer å skille ateismen din med skole der de lærer om religion. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste opplever det ukjente som creepy. Det er normalt. 

Samme hvor mange ganger man ser folk besvime og ralle over noen ord, blir det ikke mindre creepy. Junkie-atferd er skremmende i alle former. Og et forum der bevisste og tenkende vesener forandres til ekstatiske tungetalere, kan best sammenlignes med rus. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er du ikke ateist? Tror ikke, må vite? 

Fra spøk til revolver: selvsagt blander de ikke den dype religiøse troen sin inn i skolen. De klarer å skille personlig tro og skolegang. Akkurat som du klarer å skille ateismen din med skole der de lærer om religion. 

Den «dype» religiøse troen? Den skiller seg vesentlig fra den overflatiske troen, da? 

Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

Samme hvor mange ganger man ser folk besvime og ralle over noen ord, blir det ikke mindre creepy. Junkie-atferd er skremmende i alle former. Og et forum der bevisste og tenkende vesener forandres til ekstatiske tungetalere, kan best sammenlignes med rus. 

Eller en overbevisning om at det er mulig. Det sykeste jeg opplevde (det var nok bare et skuespill i etterkant, men likevel). Jeg var i en fattig del ved grensen til Russland, ikke norsk, og plutselig snakker en russer flytende norsk i salen. Husker ikke hva han sa, men ble overrasket over at han kunne norsk. Vi ligg bort til han senere (han var litt kjekk) og snakket norsk til han, men han forstod ikke et ord av det vi sa. Altså var nok det skuespill.

Men det å tale i tunger skjer jo ikke hele tiden. Det var en «greie» på 90-tallet. At folk tror på helbredelse er ikke uvanlig blant ikke-kristne, og å bli så overveldet eller varm (du som har vært der vet h or varmt det blir foran?) at man besvimer er heller ikke uvanlig. Hadde dette skjedd på gaten, så hadde du ikke reagert. Men fordi det skjer i en kristen setting, så er det rart?

Skrevet
5 minutter siden, Pashla skrev:

Den «dype» religiøse troen? Den skiller seg vesentlig fra den overflatiske troen, da? 

Hva man viser og hva man er er ikke det samme, nei. Hvorfor forstår du ikke det? Har du et stort behov for å vise at du ikke tror på religion på jobben din? Eller når du hjelper barna med lekser? Religionen i opplæring er irrelevant. Læreplanen må følges. Vi bor ikke i USA hvor man kan lage sin egen læreplan. Ingen ber i friminuttene. Du er helt på villspor her

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva man viser og hva man er er ikke det samme, nei. Hvorfor forstår du ikke det? Har du et stort behov for å vise at du ikke tror på religion på jobben din? Eller når du hjelper barna med lekser? Religionen i opplæring er irrelevant. Læreplanen må følges. Vi bor ikke i USA hvor man kan lage sin egen læreplan. Ingen ber i friminuttene. Du er helt på villspor her

Jeg har ikke noe «stort behov» for noe slikt, nei, fordi man på min jobb ikke blander religion inn i arbeidsoppgavene. Tro er en privatsak som alle forventes å holde utenfor samtalen og selve jobben - unntagen på nettopp kristne skoler. Der et tro en del av pensum. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det å tale i tunger skjer jo ikke hele tiden. Det var en «greie» på 90-tallet. At folk tror på helbredelse er ikke uvanlig blant ikke-kristne, og å bli så overveldet eller varm (du som har vært der vet h or varmt det blir foran?) at man besvimer er heller ikke uvanlig. Hadde dette skjedd på gaten, så hadde du ikke reagert. Men fordi det skjer i en kristen setting, så er det rart?

At friske unge mennesker besvimer uten fysisk grunn er rart. At det skjer fordi noen roper «nå er du helbredet» er enda rarere. At de til og med besvimer på rad og rekke, er bevis på at dette er massesuggesjon. 

Skrevet
13 minutter siden, Pashla skrev:

At friske unge mennesker besvimer uten fysisk grunn er rart. At det skjer fordi noen roper «nå er du helbredet» er enda rarere. At de til og med besvimer på rad og rekke, er bevis på at dette er massesuggesjon. 

Det er ofte grusomt varmt, og da er det ikke uvanlig å besvime ved et dytt i hodet. Det er i alle fall den eneste logiske forklaringen på at de besvimer. Det er ikke noe overnaturlig med det i alle fall.

Skrevet
16 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg har ikke noe «stort behov» for noe slikt, nei, fordi man på min jobb ikke blander religion inn i arbeidsoppgavene. Tro er en privatsak som alle forventes å holde utenfor samtalen og selve jobben - unntagen på nettopp kristne skoler. Der et tro en del av pensum. 

En del av pensum, ja. Men det er det i offentlige skoler også. Og både steiner og montessori har spesiell pedagogikk som ikke alle setter pris på eller liker. Utenom KRLE, hvor det undervises i alle religioner, er resten av skolen basert på læreplaner i de forskjellige fagene som alle andre skoler. Den eneste forskjellen på kristen og offentlig skole er litt mer feiring rundt jul og påske, og litt lavere terskel for banneord. 

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En del av pensum, ja. Men det er det i offentlige skoler også. Og både steiner og montessori har spesiell pedagogikk som ikke alle setter pris på eller liker. Utenom KRLE, hvor det undervises i alle religioner, er resten av skolen basert på læreplaner i de forskjellige fagene som alle andre skoler. Den eneste forskjellen på kristen og offentlig skole er litt mer feiring rundt jul og påske, og litt lavere terskel for banneord. 

Tro er ikke pensum i offentlige skoler. Religion er pensum, det er noe annet.

Montessoripedagogikk er ikke dogmatisk fundert. Steinerskolen er det, ja. Den planter merkelige trosoppfatninger både i barn og voksne.

Endret av Pashla
Typo
Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

Montessoripedagogikk er ikke dogmatisk fundert. Steinerskolen er det, ja. Den planter merkelige trosoppfatninger både i barn og voksne.

Men pedagogikken er likevel annerledes. Jeg ville aldri sendt mine barn på montessori. Jeg var på kurs med lærer derfra en gang, og de snakket om pedagogikken som om det var deres religion. Barna jeg kjenner som har gått på montessori har fellestrekket «uoppdragne drittunger», hvilket ikke er barnas feil, men som sår utover barna. Foreldrene har fellestrekket «barna mine gjør ikke feil. Hvis Per vil slå, så må han få lov til det», og de er alle mindre begavet, men anser seg selv som meget begavede. 
Steiner er et kapittel for seg selv. 
Likevel har alle disse skolene; den offentlige, den kristne, montessori og steiner et ansvar for at barna kommer seg gjennom et felles pensum som gjelder alle grunnskoler i Norge. Og så har alle en forskjellig måte å lære det bort på. Noen har litt mer kristendom til jul og påske og kanskje en kristen sang her og der, montessori lar barna svime og jobbe i det tempo de vil, steiner driver mer med kunst og håndverk og den offentlige skolen er slik den er. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var på kurs med lærer derfra en gang, og de snakket om pedagogikken som om det var deres religion. Barna jeg kjenner som har gått på montessori har fellestrekket «uoppdragne drittunger», hvilket ikke er barnas feil, men som sår utover barna. Foreldrene har fellestrekket «barna mine gjør ikke feil. Hvis Per vil slå, så må han få lov til det», og de er alle mindre begavet, men anser seg selv som meget begavede. 

Jøss, det var da veldig til fordommer.... jeg har vært på mange montessoriskoler og har helt motsatt erfaring. Ungene er rolige og veltilpassete, fordi skolen lar dem være barn og gjøre sitt læringsarbeid ut fra eget vitebegjær.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen har litt mer kristendom til jul og påske og kanskje en kristen sang her og der, montessori lar barna svime og jobbe i det tempo de vil, steiner driver mer med kunst og håndverk og den offentlige skolen er slik den er. 

Du har visst ikke enormt stor kunnskap om noen av disse. 

Skrevet
14 minutter siden, Pashla skrev:

Jøss, det var da veldig til fordommer.... jeg har vært på mange montessoriskoler og har helt motsatt erfaring. Ungene er rolige og veltilpassete, fordi skolen lar dem være barn og gjøre sitt læringsarbeid ut fra eget vitebegjær.

Akkurat som du har fordommer mener du? Bare mot noe annet? Ja, alle mennesker har fordommer, og min er mot montessori, din mot kristendom. 

14 minutter siden, Pashla skrev:

Du har visst ikke enormt stor kunnskap om noen av disse. 

Åpenbart mer enn deg.

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat som du har fordommer mener du? Bare mot noe annet? Ja, alle mennesker har fordommer, og min er mot montessori, din mot kristendom. 

En FOR-dom innebærer at man dømmer på FOR-hånd. Dvs før man har innhentet info. Jeg har info om kristendom generelt om om Kristne Senter spesielt - de er etablert i mange byer. 
Du, derimot, har møtt noen som jobbet på en montessoriskole, og likte ikke ordbruken deres. Men selve skolen og arbeidet der vet du null om. Det er f eks ingen steder der lærerne er instruert i å la barna slå hverandre eller surre rundt.

Skrevet
5 minutter siden, Pashla skrev:

En FOR-dom innebærer at man dømmer på FOR-hånd. Dvs før man har innhentet info. Jeg har info om kristendom generelt om om Kristne Senter spesielt - de er etablert i mange byer. 
Du, derimot, har møtt noen som jobbet på en montessoriskole, og likte ikke ordbruken deres. Men selve skolen og arbeidet der vet du null om. Det er f eks ingen steder der lærerne er instruert i å la barna slå hverandre eller surre rundt.

Jeg har aldri sagt at lærere lar barna slå hverandre. 
Oslo kristne senter er en menighet. Ikke den samme som andre menigheter. Altså har du ikke bært i de alle og har en FOR-dom, hvor du på FOR-hånd dømme alle menigheter selv om de er annerledes. Jeg har vært på en montessoriskole, og gjorde meg opp meningen der, samt kurs hvor lærerene fra skolene også deltok. Da dømte jeg heller ikke på FOR-hånd. 
Hvilken info har du om skolen til Oslo kristne senter? Sånn etter at du har vært der så klart. Hvis ikke blir det en FOR-dom. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis Per vil slå, så må han få lov til det», og de er alle mindre begavet, men anser seg selv som meget begavede. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri sagt at lærere lar barna slå hverandre. 

Ok? Men da er det vel ikke noe problem om barna går på montessoriskole da, de samme virkemidler vil bli brukt for å få slutt på det uansett hvordan foreldrene er.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Oslo kristne senter er en menighet. Ikke den samme som andre menigheter.

De følger samme forkynnelse som de menighetene de er tilknyttet, jo. Om det er Volda Kristne Senter eller Mysen Kristne Senter, så har de samme grunnpilar.

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Ok? Men da er det vel ikke noe problem om barna går på montessoriskole da, de samme virkemidler vil bli brukt for å få slutt på det uansett hvordan foreldrene er.

De følger samme forkynnelse som de menighetene de er tilknyttet, jo. Om det er Volda Kristne Senter eller Mysen Kristne Senter, så har de samme grunnpilar.

Hvilke virkemidler lærerne bruker vet ikke jeg, men jeg vet at de ble sendt på kurs for å takle utagerende barn. Det var visst en kjent problemstilling på montessori. Foreldre med fri oppdragelse bruker ofte den skolen fordi det er den som sammenfaller best med deres fravær av regler. Altså lærernes ord. Og skolene bygger på samme grunnpilar og er dermed like nok til at jeg kan bruke erfaringen jeg har med dette mot de alle, slik du gjør?

Men altså. Selv om du hat vært på et møte eller ti, så har du lav kompetanse til å uttale deg om hva som er sant. Det samme har jeg med montessori. Du liker ikke det ene, jeg liker ikke det andre. Og det er helt greit. Men... det som også er likt er at du har for lite kunnskap om pinsevenner og jeg for lite om montessori. Ut fra det vi har sett liker vi det ikke, men det er ikke nødvendigvis sånn over alt. Forskjellen er at jeg var på Montessoriskolen på Høvik. Der var det kaos hele dagen, og uoppdragne barn og foreldre. Sånn generelt. Du har ikke vært på skolen til Oslo kristne senter. Du kan ikke uttale deg. 

Det er forresten store forskjeller på menigheter selv om alle er pinsevenner. Noen sitter og synger salmer og ber for barn i Afrika, noen har fullstendig take-off, og mange er midt i mellom. At de tror på den samme guden, og ikke tror på barnedåp, men åndsdøpelse og frelse gjør dem ikke like. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...