Gå til innhold

Grunnskolen Oslo Kristne Senter

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutter siden, Spurvugla skrev:

Jeg har like mye fordommer mot Oslo Kristne Senter som andre, men har likevel  lurt på hvordan denne skolen er. I hvilken grad er de en del av OKS, lærer de det de skal, går det barn der som ikke er en del av menigheten og så videre. Fordommer har jeg nok av selv, så det er fint at noen med erfaringer også har svart.

Undrer meg på, om noen spør om St. Sunniva-skolen, får vi mange innlegg der folk sier hva de mener om paven?

St Sunniva er full av akademisk velmøblerte barn av katolikker og andre, mens OKS i sitt vesen er en kirke for de umøblerte.  

Skrevet
19 minutter siden, sug lut skrev:

St Sunniva er full av akademisk velmøblerte barn av katolikker og andre, mens OKS i sitt vesen er en kirke for de umøblerte.  

Men, du vet, her ute, godt nord for Sinsenkrysset, er jo alle hjemmene umøblerte. 

Skrevet
3 minutter siden, Spurvugla skrev:

Men, du vet, her ute, godt nord for Sinsenkrysset, er jo alle hjemmene umøblerte. 

Så de kom til sine egne, men de kjente dem ikke? ;)

Skrevet

Jeg tror Sug lut prøver å formidle at det ikke er kristendom som er problemet, men såkallet karismatisk kristendom. En mer ukarismatisk gjeng tullinger skal man lete lenge etter i den sekulære verden, sikkert nok innenfor det religiøse segmentet også.

Jeg kjenner mange hedninger som sender barna på KG. Men OKS er på en helt annen planet.

Anonymkode: 46d17...929

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oslo Kristne Senter er jo en karismatisk menighet, så ikke akkurat standard kristen utfoldelse der. Muligens helt greit for deg, HI, men jeg ville slitt med å ha ungene mine på skole der. Det hadde først og fremst blitt vanskelig fordi jeg opplever dem som lite tolerante for dem som tror «for lite». Jeg bodde i det området før og har blitt forsøkt frelst veldig mange ganger, av folk som virkelig ikke gir seg, på bussen mellom Oslo og Kjeller. De krever vel ingen trosbekjennelse verken av elever eller foreldre, men tror det ville blitt vanskelig å bli akseptert der som ateist. 

Da jeg jobbet i PPT møtte jeg unger som flyttet derfra fordi de ikke ble akseptert av medelever, men også elever som har sklidd rett inn på Oslo Kristne Senter sin skole etter at de har strevd på ordinær skole. Har dessverre også møtt elever som ikke har hatt nytte av skolebytte verken den ene eller den andre veien. 

Anonymkode: 35baf...432

Samme erfaring som deg. Vanskelig å være anderledes der. Noen passer bedre der enn i vanlig skole, men da bør man vite hva man går til. Noen strever med generelt med skole....

Hva tenke du er behovet til ditt barn nå hi? Kanskje noen har tips til andre skoler som kan være aktuelle....?

Anonymkode: ad62c...f84

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde heller aldri overført barna mine til montessori eller steiner. De hjernevasket barna, men på en annen måte. Heller kristendom da. De driver i alle fall ikke en skole hvor hele opplegget er laget rundt en filosofi. Du kan være så kristen du bare vil på en kristen skol, men du kan ikke være motstander av pedagogikken til de to andre og ha de på skole der

Anonymkode: 7f18a...2de

Det er ENORM forskjell mellom steiner og montessoripedagogikk. Jeg hadde heller ikke sendt mine barn på en Steinerskole (og ja, jeg har vært elev selv,så jeg vet hva det handler om). Montessori hjernevasker ikke i det hele tatt, så du får forklare på hvilken måte du mener dette skjer, ellers er det bare grunnløse påstander du kommer med.

Montessori handler om å se og utvikle hele barnet, ikke bare på faglig nivå, men for å bli et menneske som har tro på seg selv og sine evner, ta ansvar for seg selv og andre og bidra i samfunnet. Dette synes jeg er en mye bedre pedagogikk en i den offentlige skolen og det er derfor jeg har flyttet mine barn over på en montessoriskole.

Anonymkode: 5392b...f6c

Skrevet

Har du vurdert Ryenberget skole? Det er også en kristen skole, men jeg vet om flere barn som fikk det bedre der, små klasser og bedre oppfølging. Supre lærere.

Anonymkode: 66809...3ca

Skrevet
19 timer siden, Pashla skrev:

Religiøs fundamentalisme er ikke noe jeg ville ha utsatt barn for.

Joda, det ville du absolutt! Du forsvarer muslimsk fundamentalisme ved enhver anledning. 

Anonymkode: 92026...070

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det ville du absolutt! Du forsvarer muslimsk fundamentalisme ved enhver anledning. 

Hahaha, @Pashla, det visste du antakelig ikke sjøl engang, men der fikk du den!

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Jeg er ateist. Pleier å få mye pepper for det også, og beskjed om at jeg driver blasfemi og kommer til helvete. Tror du jeg har en sjans i den andre himmelen, altså??!

Skrevet

Jeg har erfaring med montessori. Derfor vil jeg ikke overføre barna dit. Ingen hjernevasking, men barna blir ikke klare for ungdomsskolen. Det er så store forskjeller mellom måten man underviser på, disiplin og lignende. I tillegg er det ofte barn med utfordringer der, fordi foreldrene ønsker tettere oppfølging for disse. Derfor blir det ikke tid eller ressurser til å følge opp barn uten spesielle behov. 

Anonymkode: b005b...467

Da ligger jo feilen hos ungdomsskolen, da. Den er jo pliktig til å tilpasse undervisningen til de barna som kommer.

Skrevet

Jeg er selv hedning, men har ingen problemer med at barna lærer om kristendom på skolen. Religion er ikke farlig. 

Alle lærer om kristendom. Å lære om kristendom er ikke synonymt med å gå på kristen skole.

Skrevet

Dette. Alt skal visst skje på barnas premisser, man har ikke lekser og lærer seg ikke selvstendig arbeid og studieteknikker. Så kommer ungdomsskolen med krav, karakterer og anmerkninger, og da får man sjokk. 

Du kjenner visst ikke montessoripedagogikk... 

Skrevet

Er du så redd for kristendom? Tror du de står og frelser verden på skolen? De har litt ekstra rundt jul og til påske. Og litt ekstra i KRLE. Det er alt. Hvis du synes det er farlig, er det mange ting du bør være redd for

Eeehh... ja, jøss. Hvis man ikke støtter halleluja-menigheter som tjener penger på å hjernevaske svake sjeler og loppe syke mennesker i bytte mot «helbredelse», da er man redd? Jeg liker ikke deres hykleriske religionsparodi. Ser ingen grunn til at unge mennesker skal utsettes for det. 

Skrevet
På 19.10.2020 den 9.28, Anonym bruker skrev:

Samme erfaring som deg. Vanskelig å være anderledes der. Noen passer bedre der enn i vanlig skole, men da bør man vite hva man går til. Noen strever med generelt med skole....

Hva tenke du er behovet til ditt barn nå hi? Kanskje noen har tips til andre skoler som kan være aktuelle....?

Anonymkode: ad62c...f84

Skolen klarer ikke å ta tak i problemet. Problemet er at skolen er kjedelig. Han er litt for glup, men lat. Han trenger skikkelige og spennende utfordringer. På fritiden leser vi biokjemi for 3 klasse videregående for å slite ut hodet hans... Og det er bare jeg som blir sliten 😂

Han liker ikke lærerbytte, føler seg da forlatt - grunnet tidligere traume.

Han er super kreativ og får ikke utløp for det. Og han har problemer med å knytte relasjoner/sosiale koder. 

Da ble bvt involvert, uten at det hjalp. 

Bup ble koblet på... Ingen diagnose. 

Nå PPT... Vi får da bare vente å se.. 

Hi

Anonymkode: 15e3a...5b3

Skrevet
På 19.10.2020 den 22.54, Pashla skrev:

Eeehh... ja, jøss. Hvis man ikke støtter halleluja-menigheter som tjener penger på å hjernevaske svake sjeler og loppe syke mennesker i bytte mot «helbredelse», da er man redd? Jeg liker ikke deres hykleriske religionsparodi. Ser ingen grunn til at unge mennesker skal utsettes for det. 

Her generaliserer du. Her har du sett «pengepredikanten» og tenker at alle kristne er som Hanevold. Blir det samme som å si at alle muslimer er terrorister det. Du, som ofte mener du er et par hakk smartere enn andre, bør holde deg for god til å generealisere?

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her generaliserer du. Her har du sett «pengepredikanten» og tenker at alle kristne er som Hanevold. Blir det samme som å si at alle muslimer er terrorister det. Du, som ofte mener du er et par hakk smartere enn andre, bør holde deg for god til å generealisere?

Nei, jeg generaliserer ikke, for jeg snakker ikke om «alle kristne». Jeg snakker om de som kaller seg Oslo Kristne Senter. 

Skrevet
3 timer siden, Pashla skrev:

Nei, jeg generaliserer ikke, for jeg snakker ikke om «alle kristne». Jeg snakker om de som kaller seg Oslo Kristne Senter. 

De har aldri tatt i mot penger mot helbredelse. Her blander du kortene

Skrevet

Alle privatskoler på barneskolenivå er full av barn som ikke lykkes i den offentlige skolen, helt uavhengig av pedagogikk, mangel på pedagogikk og om de har andakt hver morgen eller ikke. 
Det preger nok hverdagen i klasserommet der uansett hvor religiøs man er eller hvor flinke lærerne er. Men for noen er det riktig og de får hjelp. Også der de må synge kristne julesanger. 

Anonymkode: 9cd3e...de3

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har aldri tatt i mot penger mot helbredelse. Her blander du kortene

Det er en sekt. De driver med såkalt karismatisk kristendom. Bygger opp stemning rundt frelsesopplevelsene. Gir medlemmene i oppgave å misjonere. Lærer dem at Gud helbreder via mirakler. Holder seanser der folk faller i transe og får krampetrekninger og påstår seg berørt av den hellige ånd.

Om de tar penger for den ene eller den andre delen av aktiviteten - vel, dette er hjernevask. Ikke noe som barn skal utsettes for. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også der de må synge kristne julesanger. 

Anonymkode: 9cd3e...de3

Det må de vel i alle skoler i Norge. 

Skrevet
15 minutter siden, Pashla skrev:

Det er en sekt. De driver med såkalt karismatisk kristendom. Bygger opp stemning rundt frelsesopplevelsene. Gir medlemmene i oppgave å misjonere. Lærer dem at Gud helbreder via mirakler. Holder seanser der folk faller i transe og får krampetrekninger og påstår seg berørt av den hellige ånd.

Om de tar penger for den ene eller den andre delen av aktiviteten - vel, dette er hjernevask. Ikke noe som barn skal utsettes for. 

De er pinsevenner. Det er ikke en sekt. Ingen er tvinger til noe, og ingen barn tar skade av å se noe av det du beskriver. Du har nok bare sett en av de få gangene noe du ikke forstod hendte, og konkludert ut fra det. Det blir jo helt feil. De er alle hent vanlige mennesker og de lærer ikke bort dette på skolen uansett. Det er vesentlig forskjell på skolen og møtene de har som menighet. 
Det er åpenbart at du kan alt for lite om dette, og kun antar ut fra hva du har sett på TV hjemme i stua. Selvsagt har du da kun sett de «villeste» tingene, og antakelig har du glemt at det finnes flere sider. 

Jeg et oppvokst i bla Oslo kristne senter. Er ikke en celle igjen av meg som et kristen, men de tingene du mener er så skremmende for barn, var ting vi faktisk lo av som ungdommer. Som barn, så skjermet menighetene oss fra det ved å ha egne opplegg for barn der vi tegnet og lekte «brenner i buksebaken» og hoppet tau, lekte ute, kunne høre på historier om vi ville det osv. Tilbudet for barn hadde vi frem til vi var 15 år faktisk. Det er da man selv kan velge religion, og det er opp til barna og foreldrene om de skal delta på mer enn sangene føring etter prekenen. 

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er pinsevenner. Det er ikke en sekt. Ingen er tvinger til noe, og ingen barn tar skade av å se noe av det du beskriver. Du har nok bare sett en av de få gangene noe du ikke forstod hendte, og konkludert ut fra det. Det blir jo helt feil. De er alle hent vanlige mennesker og de lærer ikke bort dette på skolen uansett. Det er vesentlig forskjell på skolen og møtene de har som menighet. 
Det er åpenbart at du kan alt for lite om dette, og kun antar ut fra hva du har sett på TV hjemme i stua. Selvsagt har du da kun sett de «villeste» tingene, og antakelig har du glemt at det finnes flere sider. 

Jeg et oppvokst i bla Oslo kristne senter. Er ikke en celle igjen av meg som et kristen, men de tingene du mener er så skremmende for barn, var ting vi faktisk lo av som ungdommer. Som barn, så skjermet menighetene oss fra det ved å ha egne opplegg for barn der vi tegnet og lekte «brenner i buksebaken» og hoppet tau, lekte ute, kunne høre på historier om vi ville det osv. Tilbudet for barn hadde vi frem til vi var 15 år faktisk. Det er da man selv kan velge religion, og det er opp til barna og foreldrene om de skal delta på mer enn sangene føring etter prekenen. 

Antakelig vet ikke du hvor mye eller lite erfaring jeg har med pinsevenner. Den erfaringen er i alle fall ikke fra TV.

Men det sier seg vel selv at hvis man må ta ungene ut av møtet for å slippe å se voksne som dåner og plaprer, da er det neppe et sted man bør verve flere unge via egen grunnskole....

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Antakelig vet ikke du hvor mye eller lite erfaring jeg har med pinsevenner. Den erfaringen er i alle fall ikke fra TV.

Men det sier seg vel selv at hvis man må ta ungene ut av møtet for å slippe å se voksne som dåner og plaprer, da er det neppe et sted man bør verve flere unge via egen grunnskole....

Det er jo drit kjedelig for barn å høre på en mann som preker i 1-2 timer. Da er det bedre om de kan gjøre noe som de ikke synes er kjedelig. 
Ut fra hva du har fått med deg og ikke fått med deg av pinsevenner, så har du enten ingen erfaring utenom det du har sett på TV, eller du har ikke klart å tilegne deg kunnskap ved erfaring utenfor TV. 

De kristne klarer helt fint å skille mellom skole og religion. De har en læreplan de er pliktige å følge. Til og med jobb og religion klarer de å skille. De ansetter til og med ikke-kristne lærere. Fordi de klarer å skille skole og religion. Det er en helt vanlig skole, men kanskje med litt mindre toleranse for banning, og litt mer oppmerksomhet ved jul og påske. Så. Igjen. Hvilken skade tar barna av den virkelige sannheten om skolen? (Altså ikke din ide om hva det det)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra hva du har fått med deg og ikke fått med deg av pinsevenner, så har du enten ingen erfaring utenom det du har sett på TV, eller du har ikke klart å tilegne deg kunnskap ved erfaring utenfor TV. 

Har aldri sett en eneste pinsevenn på TV. (Jeg har en av-knapp.) Men jeg har fulgt mine venninner på møter. Og du store alpakka for en creepy stemning. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kristne klarer helt fint å skille mellom skole og religion. De har en læreplan de er pliktige å følge. Til og med jobb og religion klarer de å skille. De ansetter til og med ikke-kristne lærere. Fordi de klarer å skille skole og religion. Det er en helt vanlig skole, men kanskje med litt mindre toleranse for banning, og litt mer oppmerksomhet ved jul og påske. Så. Igjen. Hvilken skade tar barna av den virkelige sannheten om skolen? (Altså ikke din ide om hva det det)

Mange klarer å skille, ja. Andre drar sin tro inn i alt. Som f eks sjefshykleren Listhaug. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...