Gå til innhold

Er dette voldtekt eller min skyld?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år og har truffet en mann på 32. Vi har truffet hverandre så og si hver dag i ca 4 måneder. Han overtalte meg til å sove over i hans leilighet og lovte at ingenting skulle skje. Jeg hadde aldri være sammen med en mann på den måten før, jeg var jomfru) Vi skulle på en fest hos broren hans. Når vi kom til leiligheten hans så skulle vi begge sove i samme seng. Jeg drikker ikke alkohol så jeg var edre, han var litt full. Han begynte ganske raskt å prøve å dra av meg pysjbuksen og jeg fikk panikk for jeg ble redd. Jeg sa stopp flere ganger og begynte å gråte. Han er fysisk mye større enn meg og jeg klarte ikke å komme meg vekk. Når det var over så oppførte han seg som ingenting hadde skjedd og pratet litt om løst og fast før han sovnet. Da han hadde sovnet kledde jeg på meg og dro hjem. Jeg vet jo at når man sier nei, så er det i prinsippet voldtekt. Jeg angrer sånn på at jeg trodde på han når han lovte at han ikke skulle prøve seg på noe. Men jeg la meg jo frivillig i hans seng. Er det da fortsatt voldtekt? 

Anonymkode: 545f3...a5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke i prinsippet voldtekt, det ER voldtekt. 

Skrevet

Det er selvfølgelig voldtekt.

Anonymkode: f9814...47c

Skrevet

Dette er voldtekt. Du må anmelde han.

Du kan nå DIXI ressurssenter for voldtatte på telefon 22 44 40 50.

Dette var ikke din skyld! God klem til deg ❤

Anonymkode: 8b37a...0e2

Skrevet

Det er voldtekt og du har selvfølgelig INGEN skyld i dette! Faen ta den drittsekken av en mann 🤬

Anonymkode: bfb80...9af

Skrevet

Ja, det er voldtekt. Det er ikke din skyld og jeg håper du har det greit med det.

Anonymkode: 895a1...338

Skrevet

Soleklar voldtekt. Du kan si nei uansett. Ta kontakt med dixi som en skrev over for råd og veiledning videre. Du kan være anonym. Fy flate så kjipt. Klem til deg ❤️

Anonymkode: 74559...69e

Skrevet

Det er voldtekt, men norsk lov sier dessverre at ditt nei ikke betyr noe dersom du ikke fysisk har prøvd å få han fra det, du er bevisstløs, du blir truet, eller på en eller annen måte uten fysisk i stand til å ikke gi ditt samtykke. Så «bare» et nei holder faktisk ikke til at han kan bli dømt. Men altså, du har ingen skyld i dette, og det ER voldtekt. Man prøver å endre loven nå, slik at det å si nei skal holde. Jeg har selv en nær slektning som ble voldtatt over mange timer, og som sa nei om igjen og om igjen, men som ikke klarte/turte å gå (voldtektsmannen var dobbelt så gammel som henne og fysisk veldig sterk), men det holdt altså ikke når hun ikke hadde kjempet imot. 

Anonymkode: 41ffa...cd3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er voldtekt, men norsk lov sier dessverre at ditt nei ikke betyr noe dersom du ikke fysisk har prøvd å få han fra det, du er bevisstløs, du blir truet, eller på en eller annen måte uten fysisk i stand til å ikke gi ditt samtykke. Så «bare» et nei holder faktisk ikke til at han kan bli dømt. Men altså, du har ingen skyld i dette, og det ER voldtekt. Man prøver å endre loven nå, slik at det å si nei skal holde. Jeg har selv en nær slektning som ble voldtatt over mange timer, og som sa nei om igjen og om igjen, men som ikke klarte/turte å gå (voldtektsmannen var dobbelt så gammel som henne og fysisk veldig sterk), men det holdt altså ikke når hun ikke hadde kjempet imot. 

Jeg har ei venninne som ikke kjempet i mot fordi hun var redd, han ble dømt til flere år i fengsel.

Anonymkode: f9814...47c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer ikke. Et "nei" er nok, men det kan være vanskelig å bevise.

Anonymkode: 895a1...338

Skrevet

Takk for alle svar. Jeg har aldri hørt om dixi før, så jeg skal ringe til de og forhøre meg litt. Tusen takk igjen.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt, «norsk lov sier»? Kan du vise meg den relevante paragrafen i norsk lov hvor dette står? Hilsen advokat 

Anonymkode: 63cdd...a7c

Skrevet

Voldtekt! For et beist.

Anonymkode: 75b54...87e

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 24 år og har truffet en mann på 32. Vi har truffet hverandre så og si hver dag i ca 4 måneder. Han overtalte meg til å sove over i hans leilighet og lovte at ingenting skulle skje. Jeg hadde aldri være sammen med en mann på den måten før, jeg var jomfru) Vi skulle på en fest hos broren hans. Når vi kom til leiligheten hans så skulle vi begge sove i samme seng. Jeg drikker ikke alkohol så jeg var edre, han var litt full. Han begynte ganske raskt å prøve å dra av meg pysjbuksen og jeg fikk panikk for jeg ble redd. Jeg sa stopp flere ganger og begynte å gråte. Han er fysisk mye større enn meg og jeg klarte ikke å komme meg vekk. Når det var over så oppførte han seg som ingenting hadde skjedd og pratet litt om løst og fast før han sovnet. Da han hadde sovnet kledde jeg på meg og dro hjem. Jeg vet jo at når man sier nei, så er det i prinsippet voldtekt. Jeg angrer sånn på at jeg trodde på han når han lovte at han ikke skulle prøve seg på noe. Men jeg la meg jo frivillig i hans seng. Er det da fortsatt voldtekt? 

Ja, det var voldtekt

Anonymkode: 86af1...7af

Skrevet

Du var kanskje litt dum som la deg til å sove i samme seng med en mann du ikke ønsket å ha sex med, men når det er sagt, dette er en soleklar voldtekt.
Du var litt dum, ja, med dette er IKKE din skyld.
UANSETT situasjon, et NEI er og blir et NEI.
Og, JA, det er en VOLDTEKT

Anonymkode: 10b32...61a

Skrevet

Det er ingen tvil, dette var voldtekt, HI.

Du har rett til å få en bistandsadvokat, og det har du rett på før du anmelder ham også.

Dixi kan hjelpe deg. Du kan også få hjelp videre om du kontakter politiet direkte.

Ta vare på deg selv. Dette var ikke din skyld!

Jeg håper du anmelder ham, for du er garantert ikke den første han gjør dette med, og du blir dessverre trolig ikke den siste heller. Så viktig å stoppe slike.

Klem ❤️

Anonymkode: d05c7...392

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt, «norsk lov sier»? Kan du vise meg den relevante paragrafen i norsk lov hvor dette står? Hilsen advokat 

Anonymkode: 63cdd...a7c

Jeg kan ikke det nei, men advokaten sa det. Mulig du syns jeg er dum, men da   har jo både politi og advokat fortalt henne det, og saken ble bare henlagt. Og mange kjemper for å få en samtykkelov, har jeg sett i den siste tiden: https://amnesty.no/aksjon/krev-rettferdighet-voldtektsutsatte

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du var kanskje litt dum som la deg til å sove i samme seng med en mann du ikke ønsket å ha sex med, men når det er sagt, dette er en soleklar voldtekt.
Du var litt dum, ja, med dette er IKKE din skyld.
UANSETT situasjon, et NEI er og blir et NEI.
Og, JA, det er en VOLDTEKT

Nettopp. Hvis jeg går fra bilen min ulåst med nøkkelen i, så jeg er jeg litt dum, men det er fortsatt tyveri hvis noen stikker av med den.

Anonymkode: 77b1d...2ad

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke det nei, men advokaten sa det. Mulig du syns jeg er dum, men da   har jo både politi og advokat fortalt henne det, og saken ble bare henlagt. Og mange kjemper for å få en samtykkelov, har jeg sett i den siste tiden: https://amnesty.no/aksjon/krev-rettferdighet-voldtektsutsatte

Men det gjelder vel kun tvilstilfeller hvor det er spørsmål og den som føler seg krenket ga samtykke eller ikke i utgangspunktet.
Her sa HI klart NEI!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lovbrudd likevel, men rettspraksis har (til nå) krevd at offeret beviser sin motstand. Det er helt klart en feil anvendelse av lovteksten, jfr Hemsedalsaken, der lekdommerne mente at offeret ikke hadde sannsynliggjort sin motstand mot det som skjedde. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det gjelder vel kun tvilstilfeller hvor det er spørsmål og den som føler seg krenket ga samtykke eller ikke i utgangspunktet.
Her sa HI klart NEI!

I saken jeg snakker om sa også offeret klart NEI, kanskje 20 ganger, og «ikke rør meg» flere ganger. Jeg er ingen advokat, så jeg vet ikke annet enn hva jeg har hørt/lest om denne saken, og hva jeg har lest i media i det siste... Jeg må Innrømme at jeg er forrvirret nå 🤔 https://fb.watch/14tJzUS8ld/ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...