Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 50% stilling med faste arbeidsdager. Nå har arbeidsgiver kalt inn til en møteserie der alle møtene foregår på en av mine faste fridager, tidlig på morgenen. Jeg gjorde oppmerksom på at jeg ikke er på jobb de dagene. Da fikk jeg beskjed om at møtene er obligatoriske. Kan de forvente/ forlange at jeg stiller på jobb kl.8 på fridagene mine? 

Anonymkode: 076d1...c8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men du skal ha lønn for det.

Anonymkode: 7df83...b2b

Skrevet

Hadde krevd fri en annen dag hvis du må møte på fridagene dine.

Anonymkode: 7f2d8...acd

Skrevet

 Ja, møte er møte. Det er noe annet og kan ikke alltid legges til når det passer best for deg, da det innebærer flere mennesker. Men du skal lønn eller avspasering for det. 

 

Skrevet
1 minutt siden, shewolf skrev:

 Ja, møte er møte. Det er noe annet og kan ikke alltid legges til når det passer best for deg, da det innebærer flere mennesker. Men du skal lønn eller avspasering for det. 

 

Hun kan også kreve å bytte fridag, det er jo ikke sånn at hun skal ha en plikt til å stå opp tidlig på sine egne fridager og være tilgjengelig for arbeidsgiver da. Hva er det med norske arbeidsgivere og det brennende ønsket om å ha møter bare for å ha møter?

Anonymkode: db149...d5e

Skrevet
5 minutter siden, shewolf skrev:

 Ja, møte er møte. Det er noe annet og kan ikke alltid legges til når det passer best for deg, da det innebærer flere mennesker. Men du skal lønn eller avspasering for det. 

 

Arbeidsgiver råder jo ikke over min tid de dagene jeg ikke har avtale med jobben. For alt de vet har jeg en annen jobb de dagene. Hvordan kan de da kreve at jeg dukker opp? Finnes det noen paragrafer der dette står? 

Anonymkode: 076d1...c8d

Skrevet

Er det virkelig så stort problem å gå på et møte på jobben? 

Du skal ha lønn eller avspasering for det uansett.

Anonymkode: fbdde...0c5

Skrevet

Nei. Om du er ansatt i deltidsstilling kan de ikke det. Du jobber deltid av en grunn og arbeidsgiver vet ingenting om din situasjon. Det kan dog være at de kan be om dokumentasjon på hvorfor du ikke kan. 

Anonymkode: 44b2d...964

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig så stort problem å gå på et møte på jobben? 

Du skal ha lønn eller avspasering for det uansett.

Anonymkode: fbdde...0c5

Ikke ett. Hver 14. dag fra nå og framover på ubestemt tid. Det betyr jo at min fridag ikke lenger er en fridag, for jeg må opp etter vekkerklokke, steller meg, reise til jobb og bruke to timer på møte der før jeg drar hjem igjen. 

Anonymkode: 076d1...c8d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig så stort problem å gå på et møte på jobben? 

Du skal ha lønn eller avspasering for det uansett.

Anonymkode: fbdde...0c5

Det er ikke bare ett møte, hun skriver at det er flere. Hva gjør hun hvis hun er hjemme med et barn den dagen? Hvis barnet har 50% barnehageplass, er det ikke bare å levere på fridagene til barnet. Et møte en gang er overkommelig, men mange legger opp resten av livet sitt etter hvordan de jobber. 

 

Anonymkode: 8be4b...7a4

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke ett. Hver 14. dag fra nå og framover på ubestemt tid. Det betyr jo at min fridag ikke lenger er en fridag, for jeg må opp etter vekkerklokke, steller meg, reise til jobb og bruke to timer på møte der før jeg drar hjem igjen. 

Anonymkode: 076d1...c8d

Kan du ikke bytte fridag da? 

Anonymkode: 628fa...6d4

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du ikke bytte fridag da? 

Anonymkode: 628fa...6d4

Ikke sånn uten videre, dessverre. Det ønsker heller ikke arbeidsgiver at jeg skal. De vil bare at jeg skal komme ekstra. Jeg har foreslått at møtet kan tas på Teams. Da sparer jeg i hvert fall reiseveien på 45 minutter hver vei. De skulle drøfte det.   

Anonymkode: 076d1...c8d

Skrevet

Det er bare å si nei, det går dessverre ikke. Gjenta til det går inn.

Anonymkode: 0b26c...d66

Skrevet

Usikker på om du kan pålegges, tviler. Dersom du kan det, skal du ha lønn for fire timer (også om det bare varer i to, også om det blir tatt på teams). Men har du ikke en tillitsvalgt du kan høre med? Be uansett arbeidsgiver fremvise hvilken hjemmel de har for pålegg. 

Anonymkode: b67a7...017

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde krevd fri en annen dag hvis du må møte på fridagene dine.

Anonymkode: 7f2d8...acd

Dette. Det er ikke obligatorisk å jobbe ekstra hvis kontrakten er 50%. 

Anonymkode: 3bc6d...9bb

Skrevet
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke sånn uten videre, dessverre. Det ønsker heller ikke arbeidsgiver at jeg skal. De vil bare at jeg skal komme ekstra. Jeg har foreslått at møtet kan tas på Teams. Da sparer jeg i hvert fall reiseveien på 45 minutter hver vei. De skulle drøfte det.   

Anonymkode: 076d1...c8d

De kan jo ansette deg i litt større stilling i den perioden møteserien går, men da må du selv signere på at du vil det. 

Anonymkode: 3bc6d...9bb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsgiver råder jo ikke over min tid de dagene jeg ikke har avtale med jobben. For alt de vet har jeg en annen jobb de dagene. Hvordan kan de da kreve at jeg dukker opp? Finnes det noen paragrafer der dette står? 

Anonymkode: 076d1...c8d

Jeg har jobbet i to ulike deltidsstillinger og var meget klar med min arb.giver at de timene jeg ikke var der, gjorde jeg noe annet. Hva hvis begge jobbene begynte å kreve nye dager og ekstra timer, hvem skal ha styringsrett da? De har bare styringsrett over de timene du er ansatt der.

Anonymkode: 3bc6d...9bb

Skrevet

Det er vel arb.giver som bestemmer hvordan de 50% skal fordeles utover uken. Du har derfor ikke krav på en dag fri, med mindre det står i kontrakten. 

Er disse møtene i tillegg til de 50%, stiller det seg annerledes. Arb.giver kan ikke kreve at du jobber mer. 

Anonymkode: 281f2...3bf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel arb.giver som bestemmer hvordan de 50% skal fordeles utover uken.

Nei, ikke hvis det er til vesentlig ulempe for ansatte. F eks hvis hun har to arbeidsgivere. Men HI jobber jo allerede faste dager. 

Anonymkode: 3bc6d...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...