Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Er for tjukk, for stressa, vondt overalt. Legen sier jeg sikkert har fibromyalgi. Men nå ha jeg hatt vondt i hofta i 6 mnd sammenhengende (mer eller mindre) det bruker jo å flytte litt rundt på seg? Bør jeg si dette til legen også? Var der nettopp, men vi snakket mest om vektnedgang (på mitt initiativ) tror jeg nevnte hoften, men den ble ikke undersøkt. Bør jeg få en ny time? Anonymkode: d75ff...956
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Dersom legen mistenker fibromyalgi bør du jo henvises til en spesialist for utredning. Legen bør ikke synse og slenge slike diagnoser rundt. vodt i ledd, inkludert hofte, kan fint komme av overvekt og lite bevegelse. Du bør komme igang med trening og tøying av muskler og ledd. Ta deg en tur til en fysio eller liknende som kan undersøke og veilede deg. Anonymkode: 14161...411
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er for tjukk, for stressa, vondt overalt. Legen sier jeg sikkert har fibromyalgi. Men nå ha jeg hatt vondt i hofta i 6 mnd sammenhengende (mer eller mindre) det bruker jo å flytte litt rundt på seg? Bør jeg si dette til legen også? Var der nettopp, men vi snakket mest om vektnedgang (på mitt initiativ) tror jeg nevnte hoften, men den ble ikke undersøkt. Bør jeg få en ny time? Anonymkode: d75ff...956 Jeg har ofte vondt i en hoft, men jeg er ikke overvektig og den er vond hvis jeg går for mye. Knepper gjør den også, gjør din? Min blir mye bedre hvis jeg trener styrke og reiser meg opp innimellom for å tøye (sitter mye). Yoga hjelper også (jeg er ikke god på dette, men gikk et kurs for å lære noen få, grunnleggende øvelser). Kan gjøre vondt mange mnd i strekk og noen ganger såpass at jeg våkner av det om nettene. Aldri tenkt at det med hofta kan være fibromyalgi. Ikke nakken heller, det er stive muskler. Har flere i familien med fibro, de har mange andre symptomer. Som hun over skriver, en spesialist bør avgjøre det. Anonymkode: e39f6...028
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom legen mistenker fibromyalgi bør du jo henvises til en spesialist for utredning. Legen bør ikke synse og slenge slike diagnoser rundt. vodt i ledd, inkludert hofte, kan fint komme av overvekt og lite bevegelse. Du bør komme igang med trening og tøying av muskler og ledd. Ta deg en tur til en fysio eller liknende som kan undersøke og veilede deg. Anonymkode: 14161...411 Hvorfor går du utfra at jeg beveger meg lite? Jeg har også hypermobile ledd, så har fått beskjed (av fysioterapeut) om å tøye med måte. Gjekk likevel på yogakurs, det kjentest jo veldig bra der og da. Og var det nok også, men greide ikke å moderere strekking av hofa, så den ble verre. Jeg har en fysisk tung og aktiv jobb, og jeg er i god form. Men jeg har jo tenkt at jeg skulle trent mer regelmessig og brukt de "rette" øvelsene. Men når jeg prøver å presse enda mer inn i kalenderen ryker de få kveldene jeg har som ikke alle rede er fulle av jobb, har i tillegg fire barn fra 4 - 9 så det går litt tid til husarbeid også. Anonymkode: d75ff...956
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ofte vondt i en hoft, men jeg er ikke overvektig og den er vond hvis jeg går for mye. Knepper gjør den også, gjør din? Min blir mye bedre hvis jeg trener styrke og reiser meg opp innimellom for å tøye (sitter mye). Yoga hjelper også (jeg er ikke god på dette, men gikk et kurs for å lære noen få, grunnleggende øvelser). Kan gjøre vondt mange mnd i strekk og noen ganger såpass at jeg våkner av det om nettene. Aldri tenkt at det med hofta kan være fibromyalgi. Ikke nakken heller, det er stive muskler. Har flere i familien med fibro, de har mange andre symptomer. Som hun over skriver, en spesialist bør avgjøre det. Anonymkode: e39f6...028 Nei, den kneppe ikke, det er egentlig liksom litt på utsiden. Går til kiropraktor, og han sier det kommer av betennelse pga litt skeivt og forkalket bekken. Yoga gjorde vondt verre, siden jeg har hypermobile ledd strekte jeg nok for mye på den vonde hofta. Legen min ville ikke sette diagnosen fodi han mener denne sykdommen er så stigmatisert at alle fremtidige leger bare ville se den og skylde alle nye plager på fibromyalgi. Men jeg føler jo kanskje at jeg skulle vært utredet likevel. Det er jo veldig irriterende om det er noe man kan bli frisk av og jeg ikke får vite hvordan. Anonymkode: d75ff...956
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 Har slitt mye med smerter i hofte. Eneste som hjelper er bevegelse og trening. Får smerter om jeg sitter for mye i ro. Anonymkode: b7c5c...fed
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, den kneppe ikke, det er egentlig liksom litt på utsiden. Går til kiropraktor, og han sier det kommer av betennelse pga litt skeivt og forkalket bekken. Yoga gjorde vondt verre, siden jeg har hypermobile ledd strekte jeg nok for mye på den vonde hofta. Legen min ville ikke sette diagnosen fodi han mener denne sykdommen er så stigmatisert at alle fremtidige leger bare ville se den og skylde alle nye plager på fibromyalgi. Men jeg føler jo kanskje at jeg skulle vært utredet likevel. Det er jo veldig irriterende om det er noe man kan bli frisk av og jeg ikke får vite hvordan. Anonymkode: d75ff...956 Man blir dessverre ikke frisk fra fibromyalgi. Det finnes kun symptombehandling, ofte i form av trening (hos fysioterapeut) kombinert med betennelsesdempende og smertestillende medikamenter. Anonymkode: e4d9d...723
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 Har du blitt røntget for hofteleddsdysplasi? Jeg gikk i mange år med vondt i hofta, og så viste det seg at jeg hadde hd. Ble operert, og er finfin nå. Anonymkode: a8ea7...5ca
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man blir dessverre ikke frisk fra fibromyalgi. Det finnes kun symptombehandling, ofte i form av trening (hos fysioterapeut) kombinert med betennelsesdempende og smertestillende medikamenter. Anonymkode: e4d9d...723 Nei nettopp, det vet jeg, derfor hadde det jo vært greit å få en utredning så jeg finner ut om det er fibromyalgi, eller om det er noe annet som jeg kanskje kan få behandling for, og bli bedre. Trist å gå utfra at man har FM, mens man i virkeligheten har en sykdom som faktisk kan behandles. Anonymkode: d75ff...956
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har du blitt røntget for hofteleddsdysplasi? Jeg gikk i mange år med vondt i hofta, og så viste det seg at jeg hadde hd. Ble operert, og er finfin nå. Anonymkode: a8ea7...5ca Nei, men de har tatt mr av ryggen, og tattat røntgen hos kiropraktor. Vil tro han hadde sett det? Anonymkode: d75ff...956
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 Ikka for å skremme deg, men jeg kjenner ei som gikk lenge med vondt i hofta, og det viste seg å være livmorhalskreft, så kan jo være verdt å sjekke. Anonymkode: e2a4a...638
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikka for å skremme deg, men jeg kjenner ei som gikk lenge med vondt i hofta, og det viste seg å være livmorhalskreft, så kan jo være verdt å sjekke. Anonymkode: e2a4a...638 Men da vil jeg tro det var mer "inne i" hofta? Dette kjennest veldig muskulær ut, på utsiden. Men jeg skal selvfølgelig nevne det for legen. Må uansett dit igjen for å få slankepiller, tror jeg har bestemt meg for mysimba.. Anonymkode: d75ff...956
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå