Gå til innhold

Miljøpartiet de "gale"???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier dere? 

Synes de utformer politikk tilpasset unge høyt utdannede som bor i Oslo sentrum.

Er politikken gjennomførbar?

Anonymkode: 5f606...629

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvfølgelig er den ikke det. Hadde de styrt landet alene, hadde Norge gått konkurs på et par år... 

Anonymkode: 90d38...09e

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva sier dere? 

Synes de utformer politikk tilpasset unge høyt utdannede som bor i Oslo sentrum.

Er politikken gjennomførbar?

Anonymkode: 5f606...629

Kan du komme med eksempler på at politikken er tilpasset unge høyt utdannede i Oslo sentrum? 

Anonymkode: 0a4dd...624

Skrevet

Vi kan fortsette å tjene penger for å opprettholde levestandarden vår mens vi ser jorda går til helvette ELLER begynne å gjøre noe. De har skjønt alvoret. Hva skal vi med penger når havet er fullt av plast, dyrene dør osv osv?

Anonymkode: 030b6...c73

Skrevet

Politikken er nok ikke gjennomførbar i og for seg, men det er viktig at vi har partier som MDG, SV osv. De sørger for balansen i norsk politikk. 

Anonymkode: 77165...fd6

Skrevet

Politikken til MDG er selvsagt gjennomførbar,og bra for folk og natur her og nå og i et langt perspektiv. De har også svært god politikk i forhold til skole, barnehage, omsorg og omfordeling (ikke bare gjøre de rike enda rikere). 

Norge er et av verdens rikeste land - mye takket være olja. Vi har vært så heldige som det går an, men nå har vi nok kunnskap som sier at vi må endre kurs skal vi redde jorda slik at den blir beboelig og våre barn kan få ei god framtid. Tida er kommet for å legge om til bærekraftige næringer siden det er vil være økonomisk smart når verden begynner å kjøre på strøm eller hydrogen el likn. Noen tror alt vil gå nedenom og hjem om vi ikke har oljenæringene om 20 år. Vi trenger ikke se lengre enn til Sverige for å finne et sammenliknbart land som klarer seg utmerket uten oljeinntekter. 

 

 

 

Anonymkode: e63bd...0f9

Skrevet

Jeg stemmer absolutt ikke MdG, men lurer på om du tenker at å omtale politiske meningsmotstandere som gale er et godt utgangspunkt for konstruktiv debatt? 

Anonymkode: d57e4...755

Skrevet

Jeg er høyt utdannet og bor i Oslo og de er ikke for meg. 

Anonymkode: d9df6...3db

Skrevet

Vel, HI. En gang i tiden syntes folk at Høybråten var en tulling da han innførte røykeloven også. Det går nok bra skal du se. 

Anonymkode: a0199...afe

Skrevet

Vi det hjelpe på debatten at du omtaler dem som "de gale"? Det er en uting å omtale en meningsmotstander på den måten, i stedet for å ha en saksdebatt. 

Skrevet
2 minutter siden, gale damen skrev:

Vi det hjelpe på debatten at du omtaler dem som "de gale"? Det er en uting å omtale en meningsmotstander på den måten, i stedet for å ha en saksdebatt. 

Du har et veldig godt poeng der.

Anonymkode: b433f...2bb

Skrevet

Nei, MDGs politikk er ikke gjennomførbar, men partiet er stort sett ei veldig viktig vaktbikkje for de andre partiene. 

Anonymkode: e38eb...32c

Skrevet

Hvorfor skulle ikke politikken være gjennomførbar? Vi er nødt til å legge om levemåten vår, ellers kverker vi planeten. Jeg tror dessverre det er for seint. Folk vil ikke. Folk klarer ikke. 

Anonymkode: aa34d...32d

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle ikke politikken være gjennomførbar? Vi er nødt til å legge om levemåten vår, ellers kverker vi planeten. Jeg tror dessverre det er for seint. Folk vil ikke. Folk klarer ikke. 

Anonymkode: aa34d...32d

Fordi hvis vi skal få ned utslippene så er det de store utslippene vi må til livs, de står de store bedriftene for. Ikke Ola og Kari. Selv om en kan få mye "feel good" av å spasere til jobb, eller sykle, fremfor å ta bilen, så er det ikke det som vil redde planeten, og oss selv.

Skal en få bedriftene til å flytte sitt fokus fra ren og skjær fortjeneste for fortjenestens skyld, over til å tenke på flere faktorer, der i blant miljøet, så må en også få istand en annen form for økonomisk modell enn den formen for kapitalisme vi lever under idag.

I dag lever de rike herrer fett på profitten fra selskapene her i landet, samtidig som de soler seg på strender som ligger langt unna de utslipp og miljøgifter som slippes ut her i landet. Da får det ingen konsekvenser for dem samme hvor alvorlige utslippene her er. Det eneste som påvirker dem er profitt.

Den beste økonomiske modell som vi kan gå over til, og som er den mest realistiske, er arbeidereide og, med det, arbeiderstyrte bedrifter. For når arbeiderne sitter med ansvaret for egen bedrift så blir fokus også et helt annet. Da blir det til at en ser hva utslippene gjør med ens eget nærmiljø, en tenker på mer enn bare profitt.

Men det vil ikke MdG. For de er alliert med høyresiden i denne saken altså. De er arbeiderfientlige. De støtter kapitalen mot arbeiderne. Da styrker de det som skaper disse miljøgiftene og utslippene i samfunnet.

Derfor vil deres politikk aldri føre frem til noe miljøvennelig. Men de har mye "feel good" i programmet sitt, det har de.

Anonymkode: b433f...2bb

Skrevet

Det jeg tenker er at mye av politikken til MDG er tilpasset en urban elite. Det er kanskje greit å ikke reise til Syden om sommeren om du har en spennende selvrealiserings jobb. For folk som har jobber som ikke er så personlig givende er kanskje den sydenturen det som gjør at de har noe og se frem til. (se bare på all diskusjon om avlyste syndeturer som var her på forumet i sommer)

Så tenker jeg at for de fleste vil personlig økonomi og det praktiske ofte trumfe alt annet. For folk som har barn og bor mer usentralt er det umulig å klare seg uten bil. Skal du kjøpe elbil med rekkevidde som egner seg om vinteren må du bla opp.

 

Anonymkode: 5f606...629

Skrevet

Er så morsomt å se at folk stemmer på mdg, gud så naive og dumme folk er😅

Anonymkode: 90d38...09e

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg tenker er at mye av politikken til MDG er tilpasset en urban elite. Det er kanskje greit å ikke reise til Syden om sommeren om du har en spennende selvrealiserings jobb. For folk som har jobber som ikke er så personlig givende er kanskje den sydenturen det som gjør at de har noe og se frem til. (se bare på all diskusjon om avlyste syndeturer som var her på forumet i sommer)

Så tenker jeg at for de fleste vil personlig økonomi og det praktiske ofte trumfe alt annet. For folk som har barn og bor mer usentralt er det umulig å klare seg uten bil. Skal du kjøpe elbil med rekkevidde som egner seg om vinteren må du bla opp.

 

Anonymkode: 5f606...629

Det er synd når så mange snakker om politikken til et parti når de ikke kjenner til hva slags politikk de faktisk har. MDG har en god politikk for dem som bor på bygda også, og her er ikke målet at alle skal ta buss/trikk. Det må ulik politikk til på bygd og i by. I utkanten er målet at du skal kunne kjøre på trygge veier (MDG vil utbedre veiene som er og ikke bare hive ut milliarder på en ny E39 gjennom hele landet) De ønsker å ta vare på livsgrunnlaget her og løfte primærnæringene. De ønsker også å styrke kommuneøkonomien lokalt og mange av jobbene i det offentlige - feks skole og barnehage. De ønsker en god skolestart for skolestartene med mye lek og praktiske oppgaver, og er negative til de blå partienes hardkjør av de minste. De ønsker økt lærertetthet, for de ser at de blå partienes (H, V, Frp) sin "satsing" på skolen kun er at lærerne skal få etterutdanning, uten at etterutdanningen lærer dem noe særlig nytt enn det de alt kan fra før og barna trenger heller flere voksne, ikke "flinkere" voksne. 

Anonymkode: e63bd...0f9

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er synd når så mange snakker om politikken til et parti når de ikke kjenner til hva slags politikk de faktisk har. MDG har en god politikk for dem som bor på bygda også, og her er ikke målet at alle skal ta buss/trikk. Det må ulik politikk til på bygd og i by. I utkanten er målet at du skal kunne kjøre på trygge veier (MDG vil utbedre veiene som er og ikke bare hive ut milliarder på en ny E39 gjennom hele landet) De ønsker å ta vare på livsgrunnlaget her og løfte primærnæringene. De ønsker også å styrke kommuneøkonomien lokalt og mange av jobbene i det offentlige - feks skole og barnehage. De ønsker en god skolestart for skolestartene med mye lek og praktiske oppgaver, og er negative til de blå partienes hardkjør av de minste. De ønsker økt lærertetthet, for de ser at de blå partienes (H, V, Frp) sin "satsing" på skolen kun er at lærerne skal få etterutdanning, uten at etterutdanningen lærer dem noe særlig nytt enn det de alt kan fra før og barna trenger heller flere voksne, ikke "flinkere" voksne. 

Anonymkode: e63bd...0f9

Det er fint å få forklart fra noen som er oppdatert.

Hvordan skal MDG finansiere denne fine planen? Økt lærertetthet, utbedring av veiene i distriktene, styrket kommuneøkonomi, og (av ukjente årsaker) enda med byråkrati. Oljen skal jo bort, har jeg forstått. Hvordan skal de "ta vare på livsgrunnlaget"? Hva mener de med det? 

 

Skrevet

Spørsmålet er vel om vi skal gå ned med flagget til topps, fanfarer og et rikt dekket bord for oss privilegerte i den vestlige verden, eller om vi skal skape en bærekraftig klode for alle. Hvis vi ikke tar kraftig og hurtig tak i miljøproblemene; er dere villige til å ta imot alle klimaflyktninger som kommer? Eller til å ofre barnebarna deres? Som David Attenborough sier; kloden vil overleve, men menneskeheten gjør ikke det hvis vi fortsetter som vi gjør i dag. Per i dag består 96% av verdens pattedyr av mennesker og husdyrene vi holder oss med for å ha mat. Stadig flere arter forsvinner, og i et forrykende tempo. Avskogingen kan ikke foregå i det uendelige, og havene har mer søppel enn fisk. Vi har ganske enkelt ikke råd til å la være å ta skikkelig grep. 

Anonymkode: 5f915...5fb

Skrevet
2 timer siden, gale damen skrev:

Det er fint å få forklart fra noen som er oppdatert.

Hvordan skal MDG finansiere denne fine planen? Økt lærertetthet, utbedring av veiene i distriktene, styrket kommuneøkonomi, og (av ukjente årsaker) enda med byråkrati. Oljen skal jo bort, har jeg forstått. Hvordan skal de "ta vare på livsgrunnlaget"? Hva mener de med det? 

 

Dagens regjering hiver milliarder ut av vinduet til ny E39 . Noen av disse milliardene vil MDG bruke til å utbedre dagens veier. Så blir det enda mange milliarder igjen som kan brukes til feks å øke lærertettheten. (I tillegg skal de eksisterende veiene brøytes og vedlikeholdes PLUSS den nye monsterveien. Det vil også koste mange penger vi heller kunne bruke på andre ting.

Å ta vare på livsgrunnlaget er jo å ta vare på natur og få ned klimagassutslippene slik at jorda vil bli beboelig også når mine og dine barn blir foreldre, besteforeldre osv. Kjenner du til konsekvensene som FNs to rapporter om naturødeleggelser og klimakrise vil føre til? Enorme områder vil ikke lengre være beboelige. Det vil bli borgerkriger og flyktningstrømmer nordover i en dimensjon vi aldri har sett før. FNs klimapanel har beregnet at:

  • Hvert tiår vil de globale avlingene reduseres med mellom 0 og 2 prosent som følge av klimaendringer. Dette skjer samtidig som etterspørselen etter mat øker med 14 prosent hvert tiår. 
  • De nord-indiske slettene produserer i dag om lag 15 prosent av verdens hvete. Klimaendringene er ventet å kunne medføre en 50 prosent nedgang i de mest produktive områdene for hveteproduksjon i dette området, noe som vil ramme omtrent 200 millioner mennesker som i dag er direkte avhengige av disse avlingene.
  • Havnivåstigning truer med å legge 7 prosent av Vietnams jordbruksareal under vann. 
  • I Russland ventes tørrår med dårlige avlinger å forekomme tre ganger så ofte i 2070 som i dag.

Hvor du får økt byråkrati fra, er jeg ikke sikker på?

Norge vil måtte omstille seg og bli et vanlig, nordisk land (slik som Sverige som ikke har en dråpe olje) 🙂 

  

Anonymkode: e63bd...0f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...