Gå til innhold

Fortelle barn at de skal bli søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trer inn i uke 11 i morgen! Veldig lyst til å fortelle ungen på snart 2,5 år at hun skal bli storesøster. Men hva syns dere; er det for tidlig??

Jeg er veldig mye trøtt, kvalm og sliten.. Hun forstår veldig mye, så har også lyst å forklare hvorfor mamma ikke orker alt i denne perioden :( 
Når fortalte dere det til øvrige søsken? 

Hun snakker godt, så er fullt klar over at nyheten kommer til å spre seg som ild i tørt gress! Men tenker at det ikke gjør noe om bhg osv får vite det nå 😂

Anonymkode: 3eebe...3a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent en stund til. Og IKKE bruk babyen som forklaring på hvorfor du ikke orker ting, da oppmuntrer du jo til å mislike den lille fra før dag 1.

Anonymkode: 552ec...c62

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vent en stund til. Og IKKE bruk babyen som forklaring på hvorfor du ikke orker ting, da oppmuntrer du jo til å mislike den lille fra før dag 1.

Anonymkode: 552ec...c62

Ville jo ikke sagt at babyen gjør mamma dårlig 😂 Men ja, takk for innspill!

Skrevet

Her fortalte vi 5 -og 4 åringen at de skulle bli storesøsken etter privat ultralyd i uke 12-13. Da viste vi at barnet levde og at de ikke var avvik som ikke var forenelig med liv/verdig liv. Jeg har selv vært gravid hvor heg i uke 18 fikk vite at barnet ville dø. Barnet døde kort tid etter i min mage. Man har såklart aldri en garanti men jeg ville ventet til etter ul. Dessuten blir ventetiden så lang for de små❤️

Anonymkode: 86063...ecc

Skrevet

Jeg vil ha ventet en stund til. 29 uker er lenge å vente for en liten en som ikke har tidsbegrep. 

Anonymkode: e5bf6...4bd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her fortalte vi 5 -og 4 åringen at de skulle bli storesøsken etter privat ultralyd i uke 12-13. Da viste vi at barnet levde og at de ikke var avvik som ikke var forenelig med liv/verdig liv. Jeg har selv vært gravid hvor heg i uke 18 fikk vite at barnet ville dø. Barnet døde kort tid etter i min mage. Man har såklart aldri en garanti men jeg ville ventet til etter ul. Dessuten blir ventetiden så lang for de små❤️

Nei, har selvsagt ingen garanti.. 💔 Trist å høre at du mistet så sent!! Det må være vondt :(

Har vært på tul, men du mener kanskje å vente til etter ordinær ul?? Det vet jeg ikke om jeg klarer 😂 Men vi tenkte kanskje en ny ultralyd rundt uke 13-14.. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil ha ventet en stund til. 29 uker er lenge å vente for en liten en som ikke har tidsbegrep. 

Anonymkode: e5bf6...4bd

Ja, det er lenge.. Men tror du den lille vil mase om dette i ett sett? 😳 Kjenner flere som har fortalt i uke 12 (barn i samme alder) og de er jo bare stolte som haner. Snakker om hvor store de er, at de skal få lillebror/lillesøster og ja. Aldri hørt noe negativt 🧐🧐

Skrevet

Min var eldre (5) men vi fortalte i uke 6. Jeg kastet opp 25 ganger om dagen og hun ble urolig. 
hun var veldig klar over at det var babyen som gjorde meg syk (hyperemesis frem til fødsel) men vi vinklet det til at det var min kropps feil, ikke babyen.  hun skjønte det fint.

vi håndterte den lange ventetiden med babyapper. Hver uke leste vi om hvor stor babyen var nå, hadde en app som sammenligner med både mat, dyr og godteri. Var vi på butikken så fant vi hvor stor babyen var nå ect  

Skrevet
1 minutt siden, Lille krøll skrev:

Min var eldre (5) men vi fortalte i uke 6. Jeg kastet opp 25 ganger om dagen og hun ble urolig. 
hun var veldig klar over at det var babyen som gjorde meg syk (hyperemesis frem til fødsel) men vi vinklet det til at det var min kropps feil, ikke babyen.  hun skjønte det fint.

vi håndterte den lange ventetiden med babyapper. Hver uke leste vi om hvor stor babyen var nå, hadde en app som sammenligner med både mat, dyr og godteri. Var vi på butikken så fant vi hvor stor babyen var nå ect  

Så morsomt 😍 Jeg kaster heldigvis ikke opp, men har slitt mye med kvalme. Har også et bekken som er veldig vondt om dagen, så ikke alt jeg klarer å bli med på som vanlig.... 😵
Jeg har valgt å vente med å si det pga fare for å miste, ikke at ventetiden skal bli for lang for henne! ☺️ Uke 11 i morgen

Skrevet

Men er det kun pga lang ventetid dere ville ventet med å fortelle? For jeg har holdt igjen mtp å miste... 

Skrevet

Vi ventet til uke 12, tror jeg. Men var nok ganske opptatt av at det ikke skulle være mange andre som visste det før ham! Selv om han bare var to år. Men som din skjønte han jo «alt» og pratet godt. Family frist lissom. Det hadde vært kjipt om det hadde kommet han for øret fra andre enn oss.

Anonymkode: 1e9b1...3da

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ventet til uke 12, tror jeg. Men var nok ganske opptatt av at det ikke skulle være mange andre som visste det før ham! Selv om han bare var to år. Men som din skjønte han jo «alt» og pratet godt. Family frist lissom. Det hadde vært kjipt om det hadde kommet han for øret fra andre enn oss.

Anonymkode: 1e9b1...3da

Ja, jeg vil også at hu skal være en av de første som vet!! Nå vet mormoren, farmoren og farfaren hennes det... Så føler hu er neste ❤️😍 

Skrevet

Jeg fortalte jenta mi på nesten 3 år at jeg var gravid da jeg var 5 uker på vei. Jeg hadde hyperemesis og kastet opp konstant. Jeg sa at mamma har baby i magen og da kan man bli litt kvalm. Det fikk henne absolutt ikke til å mislike babyen. De siste månedene var jeg jo ikke kvalm dessuten så da hadde hun nok glemt det. Nå er hun snart 6 og lillesøster er 2, og fra dag 1 har de hatt et kjempefint forhold. Ikke noe misliking eller sjalusi. Mens jeg skriver dette sitter de og leker fint sammen.

Har tro på åpenhet jeg :)❤️ 

Anonymkode: 41088...612

Skrevet

Her var storesøster 1,5 år da vi fortalte det. Hun var bare 1 år da jeg ble gravid, så sa ikke noe før det var veldig synlig at jeg enten var blitt feit eller var gravid. Hun brydde seg ikle så mye om den lille i magen, så ble ikke utålmodig i ventetiden. Men da babyen kom elsket hun den høyt og inderlig. Helt til de ble litt større...

Anonymkode: cf0f4...913

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har selvsagt ingen garanti.. 💔 Trist å høre at du mistet så sent!! Det må være vondt :(

Har vært på tul, men du mener kanskje å vente til etter ordinær ul?? Det vet jeg ikke om jeg klarer 😂 Men vi tenkte kanskje en ny ultralyd rundt uke 13-14.. 

Jeg tenker at du ikke trenger å vente på ordinær ultralyd. Men jeg ville reist til en dyktig privat spesialist som tar organrettet rundt uke 12-13. Martin Lundring på Jessheim anbefales om du bor i grei avstand til Gardermoen. Er alt bra på denne ul er sjansen stor for at alt er Ok i uke 18-20 (ordinær ul). Vi har jo litt større barn enn din, men jeg ville ikke at alle andre skulle se og få vite om graviditeten før søsknene . Det syntes allerede godt på meg i uke 12, så å vente lenger hadde nok ikke godt🤣. Man vet jo aldri hva som skjer, men man kan ikke vente til barnet har kommet heller med å si noe😅. Så uke 12-13 etter organrettet er ett fint utgangspunkt.

Takk så mye❤️. Det var selvfølgelig veldig trist men jeg vet hvorfor vi mistet. Det gjorde sorgen lettere❤️.

Skrevet

Har vel mer eller mindre falt til ro med at vi sier det neste helg 😂 Da trer vi inn i uke 12! Tenker ikke å bestille noe organrettet ul, da det ikke er noe i nærheten her..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...