Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #1 Skrevet 8. oktober 2020 Faren er overintelligent, så jeg lurer på om barnet kanskje har arvet noe fra far eller om det er normen? Har ingen venner med jevnaldrende barn, og vil ikke spørre for å virke skrytete. Men, jeg lurer.. Barnet er akkurat fylt to år og husker ekstremt mye. Ser på litt engelsk barne-tv innimellom og fanger opp ting der. I går sier hun til meg: Oh, look a horse mommy!😅 Vi kjørte forbi en hest. Hun slo foten her om dagen og roper, mamma vondt, help me mommy it hurts😳 Hun kan de fleste bokstaver både på norsk og engelsk, og ser hun en K så ramser hun opp flere hun kjenner som har navn som starter på den bokstaven f.eks. Ser hun et skilt det står «M» på, så er det M for Mamma, Marius, Morfar osv. Fargene kan hun både på norsk og engelsk! Tallene har hun lært for lenge siden, og forstår mengder som i at hun kan si: Mamma har tre neglelakker, når det står tre i hylla. Blir overrasket hver dag over ting hun kan, men det er kanskje sånn alle blir? Anonymkode: 6bc44...786
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #2 Skrevet 8. oktober 2020 Nei, høres ut som hun er tidlig ute Bare å oppmuntre! Gjør ting gøy, på hennes premisser, men ikke mas. Det har jeg erfaring med at funker veldig dårlig! Har en sønn som husker _alt_. Ned til minste detalj! Han smalt utav seg i butikken da han var 3 år at vannmelona kosta 17 kroner... Det gjorde den jo. Han er 7 år nå, ikke noe ekstremt smart, men husker fortsatt mye, ekstremt ansvarsfull, sosialt smart og veldig faglig sterk. Broren på 13 er likedan. Søstra på 16 skal jeg være glad til om kan komme seg gjennom vgs.... Anonymkode: f5e3c...e50
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #3 Skrevet 8. oktober 2020 Så flink😊 God hukommelse og nysgjerrighet etter ny kunnskap er gode egenskaper 🙌🏼 Anonymkode: 1464f...242
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #4 Skrevet 8. oktober 2020 Datteren min var slik. Helt utrulig tidlig ute med alt. Trodde selv jeg hadde fått meg en liten prodigy, men hun er nå en helt midt på treet elev med greie karakterer 😉 gutten min var stikk motsatt, ekstremt sen og en vims uten sidestykke. Han er flinkere på skolen enn søsteren . Anonymkode: 61639...bd8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #5 Skrevet 8. oktober 2020 Har hatt én sånn. Leste som treåring, spilte sjakk som fireåring osv. Han måtte begynne med mattebok for 9.klasse da han gikk i 7., for eksempel. Leste mer bøker på engelsk enn på norsk allerede i barneskolen, og slukte dem. På den ene «Sommerles»-kampanjen (bibliotekets arrangement) leste han 46 bøker i løpet av perioden. Han trenger mer utfordring for ikke å kjede seg, så han har hele veien gått på ulike idretter og spilt ulike instrumenter. Etter å ha prøvd fiolin, piano og slagverk landet han på kirkeorgel, som er krevende både med tanke på teknikk, koordinasjon og repertoar. Anonymkode: 0f126...bb9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #6 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Datteren min var slik. Helt utrulig tidlig ute med alt. Trodde selv jeg hadde fått meg en liten prodigy, men hun er nå en helt midt på treet elev med greie karakterer 😉 gutten min var stikk motsatt, ekstremt sen og en vims uten sidestykke. Han er flinkere på skolen enn søsteren . Anonymkode: 61639...bd8 Prodigy, nå lo jeg😄 Ja, hun har to eldre søsken som har en annen far, de har vært tidlig ute og flinke på skolen, og er det fortsatt. Men, hun her overgår de på samme alder. Anonymkode: 6bc44...786
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #7 Skrevet 8. oktober 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Prodigy, nå lo jeg😄 Ja, hun har to eldre søsken som har en annen far, de har vært tidlig ute og flinke på skolen, og er det fortsatt. Men, hun her overgår de på samme alder. Anonymkode: 6bc44...786 Gi henne morsomme utfordringer. Hos oss ble løsningen å begynne med instrumenter. Anonymkode: 0f126...bb9
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #8 Skrevet 8. oktober 2020 Min ene var slik, hun er nå 11 år og helt rå på resonnerende tenking. Vi fikk konstatert at hun er evnerik, og det var ikke så veldig overraskende. Bare gi henne utfordringer så hun kan strekke seg. Anonymkode: eec6e...4e2
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #9 Skrevet 8. oktober 2020 hun er tidlig ute min snakket ikke englsk før i 5 år alder enda han også så mye på engelsk barne tv siden han var liten Anonymkode: 3a7ff...50e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #10 Skrevet 8. oktober 2020 Hvordan har dere gitt utfordringer?? Jeg fatter ikke hvordan hun får med seg ting og blir like overrasket hver dag.. Hvis jeg ikke svarer når hun snakker norsk så sier hun det på engelsk! I går skulle hun legge seg, tulla rundt i senga og sier hun ikke er trøtt. Jeg sitter på sengekanten og hun sier: Mommy, I’m not tired! Mommy can you hear me😳 I dag hadde jeg på en brun genser, og hun sier: Mamma sin brune genser, Mommy brown sweater! Kjører vi forbi sykler sier hun ved ett øyekast: Åå, seks sykler og holder opp seks fingre. Og hun tar aldri feil. Skjønner ikke hvor hun tar alt fra😳 Anonymkode: 6bc44...786
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2020 #11 Skrevet 8. oktober 2020 Vår yngste var vel omtrent lik på tall og språk ved den alderen. Bokstaver hadde hun ikke interesse for. Engelsk lærte hun litt av storesøster og nettbrett. Det var ikke perfekt uttale da men hun vekslet mellom norsk og engelsk. På skolen får vi skryt for hukommelse og betraktninger. Hun er ekstremt observant og empatisk og kan lett se hva andre føler, sette seg inn i hvorfor andre reagerer som de gjør og forklarer for de voksne. Hun utmerker seg ikke som særskilt fremme men er veldig sulten på å lære. Anonymkode: 0684d...5c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå