Gå til innhold

Avdragsfritt huslån utover 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen er permittert. I begynnelsen håpet vi jo selvfølgelig at det skulle bli kortvarig. Det ser det dessverre ikke ut som det blir allikevel. Han er veldig fortvilt, jeg forsøker å holde roen. Han søker på alt som er av jobber, det er han ikke alene om. 

Vi søkte om avdragsfritt lån i nettbanken, noe vi fikk innvilget. Det var da 6 mnd som var det lengste som gikk. Det kan se ut som om 6 mnd ikke er nok. Er det noen her inne som vet om det er mulig å få dette forlenget? Eller må vi selge? 

Dersom noen har tips og råd om hvordan holde humøret oppe i en slik situasjon vi er i, tas det og imot med takk! Eller tips om hvordan få seg jobb.

Anonymkode: 1a41c...c95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han meldt seg som vikar hos kommunen og bemanningsbyråer?

Anonymkode: 7c749...501

Skrevet

Hvor mye lån har dere på boligen? Om dere er under 60% kan gjøre lånet om til et rammelån/fleksilån og ha avdragsfrihet så lenge dere vil.

Om dere har over 60% så snakk med banken, de har faste regler for hva dere kan gjøre på nett, men er gjerne mye mer fleksible når dere faktisk snakker med en saksbehandler. Banken tjener penger på dere selv om dere har avdragsfrihet, så det lønner seg ikke for dem at dere må selge. Jeg regner med dere får avdragsfrihet en periode til, men det må gjøres med personlig fremmøte og ikke via nettbanken.

Anonymkode: 08b5b...e12

Skrevet

Vi har dessverre mer enn 60% lån på huset. Han søker på alt han kommer over. Har også meldt seg til ulike vikarbyrå. Har ikke fått napp. Det er utrolig mange søkere til enhver utlyst stilling. Han har vært på flere intervju, men når aldri helt opp. Det tar helt motet fra han, dessverre. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for han.

hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har dessverre mer enn 60% lån på huset. Han søker på alt han kommer over. Har også meldt seg til ulike vikarbyrå. Har ikke fått napp. Det er utrolig mange søkere til enhver utlyst stilling. Han har vært på flere intervju, men når aldri helt opp. Det tar helt motet fra han, dessverre. Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for han.

hi

Ta kontakt med banken, de er ikke urimelige i en vanskelig situasjon så lenge dere klarer betale rentene...

For å holde psyken til mannen oppe bør han jobbe litt. Mannen min var permittert en periode for noen år siden, nedgang i bransjen hans, og han klarte faktisk å fylle opp mellomlegget mellom dagpenger og vanlig lønn ved å ta allverdens småjobber. Han malte garasjen til naboen, pusset og lakket en gammel trebåt, kjørte mange hengerlass til søpla for folk som ryddet, stablet ved for noen venner av svigerfar, når det først spredde seg at han tok alt av småjobber var det ikke måte på hva folk ville ha han til å gjøre. Han er ganske handy og du kan tjene en del, tror det er 6.000 kr fra hver oppdragsgiver, skattefritt. Var ikke mye lediggang på gubben den perioden han var permittert altså.

Anonymkode: 08b5b...e12

Skrevet

Bankene er relativt fleksible for tiden så det går nok fint. Så lenge de ser at dere betaler renter i det minste. Mange som står i en slik situasjon og bankene ønsker heller ikke at folk skal selge og ut på leiemarkedet. Pga korona er de litt ekstra forståelsesfulle og mange av disse vanlige reglene er utvidet. Ta kontakt og forklar situasjonen. 

Anonymkode: 4fe2b...b35

Skrevet

Tusen takk for råd alle sammen!

Jeg skal ta kontakt med banken, forhåpentligvis får vi avdragsfrihet 6 mnd ekstra. Med dagpenger og mi lønn, går det akkurat rundt dersom vi slipper avdrag. Da får vi ikke spart noe særlig opp, men det går rundt. Så håper jeg jo selvfølgelig at jobbsituasjonen ordner seg. Dersom den ikke gjør det, tenker jeg at vi må selge huset og kjøpe noe rimeligere. Jeg håper likevel vi kan beholde det to år til, i forhold til ungene. 
hi

Skrevet

Tror ikke det burde være noe problem - vi har hatt avdragsfrihet i «alle år», med begrunnelse i studier, småbarn etc etc.. kjøpt oss opp og har nå under 60 % lån likevel. 

Anonymkode: 7d8c2...8d3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for råd alle sammen!

Jeg skal ta kontakt med banken, forhåpentligvis får vi avdragsfrihet 6 mnd ekstra. Med dagpenger og mi lønn, går det akkurat rundt dersom vi slipper avdrag. Da får vi ikke spart noe særlig opp, men det går rundt. Så håper jeg jo selvfølgelig at jobbsituasjonen ordner seg. Dersom den ikke gjør det, tenker jeg at vi må selge huset og kjøpe noe rimeligere. Jeg håper likevel vi kan beholde det to år til, i forhold til ungene. 
hi

Det er nok ikke noe problem. Ikke sikkert det lønner seg å selge og kjøpe noe billigere heller. Bare megleravgiften (opp i mot 100 000kr) og omkostninger på ny bolig utgjør såpass mye at det kanskje ikke lønner seg å bytte bolig. Når jeg ringte banken for noen mnd siden var det eget tastetrykk for «avfragsfritt boliglån». De (telefonsvareren) sa også at det var stor pågang pga koronasituasjonen. Så jeg tror bankene er innforstått med situasjonen. Vet om en pilot med 2mill i årslønn. Han har gjeld deretter, tilpasset sin lønn. Nå har han 400 000kr da han har tatt jobb innenfor ett elektrikerfirma. Han har fått avdragsfrihet og det gikk fint å fornye dette. Han får fortsatt ikke flydd. Selv om han kanskje tjener og eier betydelig mer enn dere , forsto banken situasjonen. De regner jo med at dette er midlertidig og at situasjonen forandrer seg for mange så fort arbeidsmarkedet stabiliserer seg.

Anonymkode: 4fe2b...b35

Skrevet

Det går nok bra.

Gjør alt dere kan for å bruke minst mulig penger en periode. Alt for å beholde huset.

Lag matplaner, følg med på tilbud. Avslutt alle abonnementer. Rydd i hus og garasje og selg på finn.no. Alle monner drar.

Lykke til

Anonymkode: 99c56...cc3

Skrevet

Det tror jeg skal gå bra. Bankene er veldig medgjørlig i disse tider. Vi kjøpte bolig for 5,5 år siden og siden vi ikke hadde noe egenkapital og fikk låne 100% av banken så måtte vi ha to lån. Et stort lån og et litt mindre. Det største fikk vi 5 års avdragsfrihet på. Rett før korona kom søkte vi om å få 6 mnd avdragsfrihet til på det største lånet, det fikk vi ikke. Så kom korona, mannen ble permittert og vi søkte på nytt om 6 mnd avdragsfrihet. Da ringte de fra banken og spurte om vi ville ha 5 år med avdragsfrihet til på det største lånet og vi kunne få binde renten til 1,40%. Så det gjorde vi. Så når minste lånet er nedbetalt om 4,5 år har vi bare største lånet igjen.

I lengden blir det nok dyrere, men om 4,5 år er barna blitt større, ingen utgifter til sfo/barnehage, jeg kan gå opp i 100% stilling igjen(jobber 80% nå) så godt å ha romslig økonomi i etableringsfasen også

Anonymkode: 2a010...66c

Skrevet

Vi må kun betale rentene . Ca. 4000,- per måned. Men flexilån da. Hør med banken om dere kan det, ta evt. ny takst på huset 

Anonymkode: 0d0cd...a48

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Har han søkt på sykehjem? På sykehus? Helsevesenet trenger hender og folk! 

Anonymkode: 62da7...60b

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

hi

Har han meldt seg som vikar i barnehager, boliger og sykehjem?

Anonymkode: 7c749...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...