Gå til innhold

Lønner det seg alltid å jobbe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som jobber i lavtlønnsyrker; hva har du utbetalt i måneden?

Og hvor mye har du som trygda utbetalt i måneden (inkludert f. Eks. subsidiert barnehage) 

Lurer på om det alltid lønner seg å jobbe fremfor å leve på trygd! 

Anonymkode: 3147c...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har utbetalt ca 19800 i uføretrygd etter å ha vært i jobb i over 20 år

Anonymkode: 82bf8...f2c

Skrevet

En minstetrygd er ca 13.000 utbetalt, så det vil fort lønne seg å jobbe. 

Anonymkode: b21c6...45e

Skrevet

Utbetalt ca 27.000 i 100% jobb.

Anonymkode: 9f119...84b

Skrevet

Nei, det lønner seg ikke økonomisk for alle, i hvert fall ikke på kort sikt. Maks aap er så vidt jeg vet på ca 400.000 i året. Det er ikke så galt. Det er mange jobber der du vil tjene mindre. For dem som tidligere har hatt en godt betalt jobb lønner det seg da ikke å jobbe.

Med uførepensjon blir det på samme måte.

En pensjonist vil derimot tjene mye på å jobbe. De beholder hele pensjonen i tillegg til lønn.

Anonymkode: 072fa...24a

Skrevet

Ikke alltid, går du på dagpenger og får en 60% stilling med lav timelønn, kan du tape penger ved å ta jobben. 

Anonymkode: dd871...a05

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det lønner seg ikke økonomisk for alle, i hvert fall ikke på kort sikt. Maks aap er så vidt jeg vet på ca 400.000 i året. Det er ikke så galt. Det er mange jobber der du vil tjene mindre. For dem som tidligere har hatt en godt betalt jobb lønner det seg da ikke å jobbe.

Med uførepensjon blir det på samme måte.

En pensjonist vil derimot tjene mye på å jobbe. De beholder hele pensjonen i tillegg til lønn.

Dette er det ingen logikk i. Max uføretrygd er 396 000 i året, og det er det bare de som har tjent over 600 000 som får, hvordan kommer du frem til at ikke lønner seg for den gruppen å jobbe? Og hvordan kan det lønne seg for de med mindre utbetalt å ikke jobbe, de vil jo uansett ikke få mer enn 66% av inntekten sin. Det lønner seg slettes ikke for meg å ikke jobbe.

Skrevet

Kanskje ikke sånn økonomisk, helt isolert sett. Men gud bedre, jeg hadde da hvert fall blitt sprø 😁 Tjener ikke fett i jobben min, jobber på sykehus, vet om folk som har full uføretrygd som har utbetalt omtrent det samme, og med diverse barnetillegg har de gjerne også mer. 

Anonymkode: 6a492...c1d

Skrevet

Lønner det seg alltid å være frisk? 

jeg tenker at som frisk har man jo ofte utgifter til sosiale aktiviteter som restaurant, kino, ferie, man må ha hele og pene klær osv. Som syk har man kanskje dårlig matlyst, derfor sparer man endel på matbudsjettet, man orker ikke være sosial, man trenger ikke så mye klær siden man helst er hjemme uansett. Man har jo kanskje litt ekstra utgifter på medisiner, men veier det opp liksom?

Skrevet

Du kan ikke se sånn på det, for om f.eks en arkitekt som tjener nærmere millionen i året blir syk vil han kanskje få mer i trygt en en ufaglært butikkansatt uten ansiennitet, men om den arkitekten har restarbeidsevne vil han/hun jo aldri bruke den på en butikkjobb. Den arkitekten vil da jobbe som arkitekt.

Det vil ikke lønne seg for den syke arkitekten å ta en butikkjobb, for trygden vil være høyere enn butikklønnen, men det blir likevel en helt usaklig sammenligning. 

Anonymkode: 44d00...327

Skrevet

Jeg er trygdet, og har ca 20 000 utbetalt med barnetillegg. Men snart så blir sønnen min 18 år, da vil vi ha 16 000 kr i måneden. Hadde jeg vært frisk, hadde jeg tjent minst 500 000 i året. Jeg skulle virkelig gjort hva som helst for å kunne jobbe. Og være syk, og ofte låst til hjemmet, er virkelig ikke gøy. 

Anonymkode: 5e99e...2a4

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som jobber i lavtlønnsyrker; hva har du utbetalt i måneden?

Og hvor mye har du som trygda utbetalt i måneden (inkludert f. Eks. subsidiert barnehage) 

Lurer på om det alltid lønner seg å jobbe fremfor å leve på trygd! 

Anonymkode: 3147c...c69

Ikke alltid økonomisk. Da jeg mottok dagpenger fra en tidligere jobb, og begynte å jobbe som pleieassistent, så ble inntekten den samme. 

Anonymkode: 8fef2...921

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke se sånn på det, for om f.eks en arkitekt som tjener nærmere millionen i året blir syk vil han kanskje få mer i trygt en en ufaglært butikkansatt uten ansiennitet, men om den arkitekten har restarbeidsevne vil han/hun jo aldri bruke den på en butikkjobb. Den arkitekten vil da jobbe som arkitekt.

Det vil ikke lønne seg for den syke arkitekten å ta en butikkjobb, for trygden vil være høyere enn butikklønnen, men det blir likevel en helt usaklig sammenligning. 

Sant nok, og i tillegg vil en arkitekt sjeldent bli ansett som attraktiv å ansette i butikk, nettopp fordi man vet at det er ulønnsomt å ansette feil/overkvalifiserte. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke alltid økonomisk. Da jeg mottok dagpenger fra en tidligere jobb, og begynte å jobbe som pleieassistent, så ble inntekten den samme. 

Det sier vel mest om hvem som er underbetalte her i landet.

Anonymkode: 6179e...72c

Skrevet

Men husk på at det tapes mye sosialt, og økonomisk med tanke på pensjon og feriepenger når noen står utenfor arbeidslivet.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, absolutt. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller hvem som er overbetalt.

Det er et vel så stort problem i dette landet at lønnsnivået har blitt så utrolig høyt. Offentlig ansatte genererer ikke penger til landet, men de skal ha like høy lønn som privat ansatte som gjør det, og det suger også penger ut av statskassa...

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et vel så stort problem i dette landet at lønnsnivået har blitt så utrolig høyt. Offentlig ansatte genererer ikke penger til landet, men de skal ha like høy lønn som privat ansatte som gjør det, og det suger også penger ut av statskassa...

Privat ansatte «genererer» ikke penger de heller. Med mindre man ser på tjenesteyting som en ressurs da, og da er den i så fall like stor enten lønna di blir utbetalt av en privat eier eller av kommunen. 

Skrevet

Det lønner seg for psyken... Alltid!

ordtaket ledigang er roten til alt vondt stemmer. 

Det gjør noe med psyken å ikke ha kollegaer, jobb, føle seg viktig og nyttig. Og ikke ha normal døgnrytme. 

Det kan ingen protestere på. 

Så selv om det ikke lønner seg allid med medt penger, så får en det igjen på den psykiske helsen. 

Anonymkode: abe5b...a09

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med den tankegangen blir vi nødt til å legge ned det offentlige helsevesenet. Det genererer ikke penger, det er bare utgifter, så da er det bedre at alle helsetjenester blir private. Da må folk betale for dem selv, så da genererer de penger. 

Det er ikke alle verdier som kan måles i penger. Som ansatt i helsevesenet genererer jeg økt helse. Det er en viktig verdi. Hvorfor mener du at jeg bør få mindre betalt for jobben jeg gjør, bare fordi verdiene den genererer ikke er penger? 

Anonymkode: c5a3b...93d

Skrevet

Utbetalt 25 000 i mnd inkl bonus. 80% stilling. 
Det lønner seg alltid å jobbe. Med å jobbe så får man pensjonspoeng via jobben og pensjonspoeng som arbeidstaker. Når jeg går av med pensjon vil den være høyere enn de som er ufør fordi de ikke har betalt like mye i skatt og ikke har spart til pensjon

Anonymkode: 0c08e...a13

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke alle verdier som kan måles i penger. Som ansatt i helsevesenet genererer jeg økt helse. Det er en viktig verdi. Hvorfor mener du at jeg bør få mindre betalt for jobben jeg gjør, bare fordi verdiene den genererer ikke er penger? 

Anonymkode: c5a3b...93d

Jobben du gjør genererer verken mer eller mindre penger av at en privat sykehuseier kjøper opp arbeidsplassen din.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er det ingen logikk i. Max uføretrygd er 396 000 i året, og det er det bare de som har tjent over 600 000 som får, hvordan kommer du frem til at ikke lønner seg for den gruppen å jobbe? Og hvordan kan det lønne seg for de med mindre utbetalt å ikke jobbe, de vil jo uansett ikke få mer enn 66% av inntekten sin. Det lønner seg slettes ikke for meg å ikke jobbe.

Det er ingen selvfølge å skulle fortsette i samme jobb resten av livet. Selv om en person har tjent over en million i året bør vedkommende ikke få uføretrygd resten av livet hvis vedkommende kan gjøre en jobb som gir 350.000 i året.

For de fleste lønner det seg å jobbe. Det er slik det bør være.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen selvfølge å skulle fortsette i samme jobb resten av livet. Selv om en person har tjent over en million i året bør vedkommende ikke få uføretrygd resten av livet hvis vedkommende kan gjøre en jobb som gir 350.000 i året.

For de fleste lønner det seg å jobbe. Det er slik det bør være.

Man får man jo ikke det heller, det er jo ikke sånn at man bare kan velge seg uføretrygd fordi man ikke vil ta en dårligere betalt jobb hvis man er arbeidsfør.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man får man jo ikke det heller, det er jo ikke sånn at man bare kan velge seg uføretrygd fordi man ikke vil ta en dårligere betalt jobb hvis man er arbeidsfør.

Neida, men her var spørsmålet omdet bestandig lønte seg. Det er det ikke bestandig at det gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...