Gå til innhold

Det med EL-bil, og at alle burde ha det..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Joda, skjønner det. Men..hvis vi skal ha en EL-bil til vårt bruk, vi er 5 stk, kjører mye bil på ferie, har med mye bagasje, kjører langt, så er det jo kun de dyreste bilene som er "aktuelle", de med lengst rekkevidde, stor plass osv. Det har ikke vi råd til som en gjennomsnittelig barnefamilie. Jeg er ikke interessert i å betale fra 600 000,- og oppover for en bil, det vil jo bli Tesla, audi e-tron, mercedes, ja, de dyreste bilene. 

Vi bor og på "landet" og har avstander til jobb og andre ting, så burde ha en bil med god rekkevidde. Skjønner ikke helt hvordan de tenker jeg. I dag har vi en nyere ford s- max, betalte 500 000,- for den, er jo i det dyreste laget det og, men det er en super bil med plass til mye, gjerrig på disel og. Har og en kia soul, kjører max 20 mil på sommeren, så vi har jo EL-bil..

Hva er deres synspunkter på det?

Anonymkode: f8473...14d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn folk flest har det, en middels god elbil og en diesel/bensinbil til annet bruk 👍🏻

Anonymkode: ee807...e74

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn folk flest har det, en middels god elbil og en diesel/bensinbil til annet bruk 👍🏻

Anonymkode: ee807...e74

Ja, er jo det, men de vil jo at alle skal ha EL-bil etterhvert, men da må jo prisene ned for at folk skal ha råd til det.

Hi

Skrevet

Kia sin e-niro koster langt under 600, har god plass og lang rekkevidde. 

Anonymkode: df218...e7a

Skrevet

Polestar 2 har fem seter, GOD plass i bagasjerommet, bagasjeplass foran i tillegg og har en rekkevidde på 470 km. Den koster under 500 000 kr...

ser bra ut også. 

Anonymkode: cc34b...dd4

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Polestar 2 har fem seter, GOD plass i bagasjerommet, bagasjeplass foran i tillegg og har en rekkevidde på 470 km. Den koster under 500 000 kr...

ser bra ut også. 

470 km er like langt som fra Oslo til Bergen. Så det burde holde for deres bruk også skulke jeg tro. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kia sin e-niro koster langt under 600, har god plass og lang rekkevidde. 

Nja, kan ikke måle seg til den bilen vi har nå altså, men rekkevidden er bra. Bra den vi har nå er 3 separate seter bak.

Hi

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ser bra ut også. 

Syns dessverre ikke den er fin. Men når du sier GOD plass, har du sammenlignet med f.eks ford s-max som vi har?

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns dessverre ikke den er fin. Men når du sier GOD plass, har du sammenlignet med f.eks ford s-max som vi har?

Hi

Men du synes S-maxen er fin?? ☺️ 

S-maxen har 285 liter kapasitet med 7 seter i bruk, Polestar 2 har en lagringsplass på 440 liter til sammen foran og bak. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja, kan ikke måle seg til den bilen vi har nå altså, men rekkevidden er bra. Bra den vi har nå er 3 separate seter bak.

Hi

Hva mener du? Hva betyr "bra den vi har nå er 3 separate seter bak"? 

Skrevet

Vi har en stor familiebil (Cayenne) og en mindre elbil. Vi bruker bilen i blant når vi skal på ferie, og nedover i Europa er det ikke like gode lademuligheter som i Norge. Kan enda ikke belage oss på kun elbil. Elbilen brukes mest i det daglige.

Anonymkode: 61c8d...630

Skrevet

Det kommer mange nye elbiler fremover nå. Skoda Enyaq, VW ID4, Maxus, MG sin stasjonsvogn osv.

Anonymkode: 79fd8...2dc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du? Hva betyr "bra den vi har nå er 3 separate seter bak"? 

Det er 3 egne seter i baksete (de henger ikke sammen hvis du skjønner), mente at det bra mtp størrelsen. 

Skrevet

Men du synes S-maxen er fin?? ☺️ 

S-maxen har 285 liter kapasitet med 7 seter i bruk, Polestar 2 har en lagringsplass på 440 liter til sammen foran og bak. 

Men nå bruker ikke vi alle 7 setene heller. Men ja, jeg syns den nye s-maxen er fin, den vi har. Er det galt å synes? Vi alle er jo forskjellige. Men er det 7 seter i polestar? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men nå bruker ikke vi alle 7 setene heller. Men ja, jeg syns den nye s-maxen er fin, den vi har. Er det galt å synes? Vi alle er jo forskjellige. Men er det 7 seter i polestar? 

Selvsagt er det ikke det. Det bet du veldig godt også. Det var ikke på «kravspecken» din heller. 

Men hvorfor ikke bare beholde s-maxen dere elsker då høyt. Ingen tvinger dere til å kjøpe ny bil.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt er det ikke det. Det bet du veldig godt også. Det var ikke på «kravspecken» din heller. 

Men hvorfor ikke bare beholde s-maxen dere elsker då høyt. Ingen tvinger dere til å kjøpe ny bil.

Nei, jeg lurte fordi jeg ikke vet, men du sammenlignet med bagasjeplass med alle 7 setene oppe.

Nei, ingen tvinger oss, enda...de vil jo ha null utslipps biler om kort tid, jeg syns bare det er dyrt for de bilen man "må" ha pga str og plass, var det jeg ville frem til.

Skrevet

Jeg er helt enig i at det fortsatt er et urealistisk mål, det må komme flere typer el-biler, i alle prisklasser før man kan begynne å tenke på det. Og rekkevidden, den er jo ikke realistisk i mange tilfeller. Vi har en eGolf som i prinsippet skal kunne gå 34 mil. Men det er på flatmark, i maks 80 km og i ca 20 varmegrader. Når man kjører på veier med 110 så raser jo batterikapasiteten nedover. samme når det er kaldt. De virkelig gode bilene er for dyre.

Men, vi har gjort som myndighetene ønsker. Resultatet er at vi har 2 biler når vi egentlig kunne greid oss med 1. I forhold til det totale miljøaspektet er vel ikke regnestykket helt på + enda.... Men luftkvaliteten i Oslo blir jo bedre av det, så håper noen astmatikere der ute er takknemlige.

Anonymkode: 3a775...65f

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

ser bra ut også. 

En sånn skal jeg ha neste gang jeg skal kjøpe bil

Anonymkode: 36b09...aac

Skrevet

En sånn skal jeg ha neste gang jeg skal kjøpe bil

Anonymkode: 36b09...aac

Vi har nettopp hentet vår. Veldig fornøyd så langt. Men det er jo så klart litt tidlig å si enda, den er jo helt splitter ny. Vi må prøve den ut over lengre tid for å konkludere helt føler jeg. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

ser bra ut også. 

Det ligger en test av denne på elbil.no nå. Jeg satt akkurat og leste, og det høres veldig positivt ut det som står der. Jeg synes bilen er fint. 

Skrevet

Fremdeles er det vel mange som har El-bil som bil nummer 2, og det hjelper jo godt det også. Spesielt når nummer to brukes til småkjøring som jo er mer forurensende enn langkjøring (kjørt på fornuftig vis) og i byer og tettbygde strøk vil det jo hjelpe på lokal luftkvalitet. Om alle kommer over på El-biler må jo tiden vise. Kanskje kommer det noe nytt og bedre innen den tid, og El-bilene kommer helt sikkert til å bli bedre også. Man må ofte sette seg litt hårete mål for å få fart på sakene, selv om man vet at målet ikke er oppnåelig på den tiden, eller kanskje ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 22d04...e59

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, er jo det, men de vil jo at alle skal ha EL-bil etterhvert, men da må jo prisene ned for at folk skal ha råd til det.

Hi

«De» vil det? 
Tja, «de» vil vel at forbruket av fossilt drivstoff skal ned. Det er ditt ansvar også. Kanskje ditt bidrag er lange ferieturer med tog i stedet for bil, da. Et umenneskelig offer, men hva gjør man ikke for barnebarna.

Anonymkode: 83c2f...2b0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

«De» vil det? 
Tja, «de» vil vel at forbruket av fossilt drivstoff skal ned. Det er ditt ansvar også. Kanskje ditt bidrag er lange ferieturer med tog i stedet for bil, da. Et umenneskelig offer, men hva gjør man ikke for barnebarna.

Tja, så går det vel ikke tog i hele Norge heller da. Ikke dit vi drar på ferie ihvertfall.

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, så går det vel ikke tog i hele Norge heller da. Ikke dit vi drar på ferie ihvertfall.

Nei, da kan det jo hende at det ikke blir noen ferie. Kanskje alle som bor her i landet må se en nedgang i forbruket framover. Å gå glipp av lange ferieturer kan være ett av bidragene.

Skrevet

Hadde det ikke vært for at det er ekstremt kreftfremkallende , så hadde vi nok hatt en el-bil. 

Anonymkode: 32da4...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...